Ik heb hier een servertje draaien met XEN-express.
Daarop draait een aantal virtuele machines, waaronder een fileserver, een mailserver en een webserver. (alle 3 linux)
Om de virtuele machines zo compact mogelijk te houden (dus makkelijk te backuppen en te restoren) heb ik besloten om de data en de installatie zoveel mogelijk gescheiden te houden.
Bijkomend voordeel is dat de /home en de netwerk-schijf beide van dezelfde storage gebruik maken en dus niet tegen een altijd verkeerd gekozen partitie-grootte-verdeling aanlopen en toch is de boel later makkelijk af te splitsen naar een andere fysieke machine indien noodzakelijk.
De mailserver en de webserver zijn elk 4 GB groot en mounten de /home (en de FTP-data) via NFSv4 vanaf de fileserver.
Dus alle mail-verkeer (best wel veel, voornamelijk via IMAP) gaat intern via NFS tussen de beide virtuele machines en dat loopt soepel. Tevens is die NFS share op een ander subnet dan de rest van het netwerk, dus ook geen security-issue.
De samba-share van de netwerkdata gaat rechtstreeks vanaf de fileserver.
Nu hebben we hier een aantal laptops die uitgeleverd waren met Windows-XP home en die heeft als een van de beperkingen dat je niet met 2 gebruikersnamen naar dezelfde machine mag verbinden.
Oftewel naar de fileserver gebruik je een gezamelijk account, maar de Mijn Documenten wil je eigenlijk het liefst gescheiden houden per gebruiker (maar wel op de server ivm backups).
Nu hebben we dus meerdere virtuele machines, dus is het geen probleem om op een virtuele machine nog een samba te installeren en die de /home/$user te laten exporteren. Alleen die data gaat intern natuurlijk wel over NFS.
Mounten werkt ook prima, je kunt de files lezen, directories aanmaken, lege file aanmaken, etc.
Maar zodra je bijvoorbeeld een lege tekst-file hebt aangemaakt en daarin iets wilt opslaan krijg je de melding dat je de melding:
Kortom een locking probleem lijkt me.
Dit staat er in mijn /etc/exports op de fileserver:
En hiermee mount ik de NFS-exports (/etc/fstab):
Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Daarop draait een aantal virtuele machines, waaronder een fileserver, een mailserver en een webserver. (alle 3 linux)
Om de virtuele machines zo compact mogelijk te houden (dus makkelijk te backuppen en te restoren) heb ik besloten om de data en de installatie zoveel mogelijk gescheiden te houden.
Bijkomend voordeel is dat de /home en de netwerk-schijf beide van dezelfde storage gebruik maken en dus niet tegen een altijd verkeerd gekozen partitie-grootte-verdeling aanlopen en toch is de boel later makkelijk af te splitsen naar een andere fysieke machine indien noodzakelijk.
De mailserver en de webserver zijn elk 4 GB groot en mounten de /home (en de FTP-data) via NFSv4 vanaf de fileserver.
Dus alle mail-verkeer (best wel veel, voornamelijk via IMAP) gaat intern via NFS tussen de beide virtuele machines en dat loopt soepel. Tevens is die NFS share op een ander subnet dan de rest van het netwerk, dus ook geen security-issue.
De samba-share van de netwerkdata gaat rechtstreeks vanaf de fileserver.
Nu hebben we hier een aantal laptops die uitgeleverd waren met Windows-XP home en die heeft als een van de beperkingen dat je niet met 2 gebruikersnamen naar dezelfde machine mag verbinden.
Oftewel naar de fileserver gebruik je een gezamelijk account, maar de Mijn Documenten wil je eigenlijk het liefst gescheiden houden per gebruiker (maar wel op de server ivm backups).
Nu hebben we dus meerdere virtuele machines, dus is het geen probleem om op een virtuele machine nog een samba te installeren en die de /home/$user te laten exporteren. Alleen die data gaat intern natuurlijk wel over NFS.
Mounten werkt ook prima, je kunt de files lezen, directories aanmaken, lege file aanmaken, etc.
Maar zodra je bijvoorbeeld een lege tekst-file hebt aangemaakt en daarin iets wilt opslaan krijg je de melding dat je de melding:
Wanneer je die tekst opslaat via Opslaan als, oftewel tegelijk een nieuwe file aanmaakt, dan werkt het wel.Het proces heeft geen toegang tot het bestand omdat een gedeelte van het bestand door een ander proces is vergrendeld.
Kortom een locking probleem lijkt me.
Dit staat er in mijn /etc/exports op de fileserver:
code:
1
2
3
4
5
| /nfs4exports 192.168.1.0/24(ro,sync,insecure,root_squash,no_subtree_check,fsid=0) /nfs4exports/data 192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,root_squash,no_subtree_check,fsid=1) /nfs4exports/home 192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,no_root_squash,no_subtree_check,fsid=2) /nfs4exports/ftp 192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,root_squash,no_subtree_check,fsid=3) /nfs4exports/www 192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,root_squash,no_subtree_check,fsid=4) |
En hiermee mount ik de NFS-exports (/etc/fstab):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| # /etc/fstab: static file system information. # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> /dev/xvda1 / ext3 rw,noatime 0 1 /dev/xvdb1 none swap defaults 0 0 192.168.1.5:/ftp /FTPmap nfs4 rw,_netdev,noauto 0 0 192.168.1.5:/home /home nfs4 rw,_netdev,noauto 0 0 192.168.1.5:/www /www nfs4 rw,_netdev,noauto 0 0 |
Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)