Phenom 9850 + Scythe Shuriken wordt erg warm.

Pagina: 1
Acties:

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Allereerst mijn systeem specs: http://tweakers.net/gallery/101124/sys

Sinds gisteren heb ik mijn AMD X2 6400+ Black Edition Dual Core vervangen door een AMD Phenom 9850 Black Edition Quad Core processor en heb ik de "CNPS8800" van zalman vervangen door een "Scythe Shuriken"

Tot mijn grote verbazing en ontzetting heeft deze nieuwe combo een idle tempratuur van 70c en een load temp van 85 -> 90c :X

De oude dualcore heb ik met een tweede scythe shuriken in mijn server gehangen welke het zelfde moederbord heeft en die heeft nu ook al een idle temp van 65c en een load temp van 75C -> 80C. :'(

Ik heb altijd Intel gehad en heb nooit echt zulke tempraturen gehad.... mijn dualcore amd had ook altijd een idle temp van +/- 55c met de oude zalman koeler....

Kunnen deze tempraturen kwaad ? of is dit normaal voor dit soort processoren van 125watt ? :?

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Een Phenom wordt sowieso al redelijk warm, maar 90 graden lijkt mij veel? Heb je koelpasta gebruikt, en zit de koeler goed vast?

March of the Eagles

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 19:40
Ik heb geen ervaring met Phenoms, maar die temps lijken me wel te hoog. Met welk programma heb je dat uitgelezen?

Wat voor koelpasta heb je gebruikt? Kan kan goed zo zijn dat deze eerst moet inwerken / hechten. Je zou ook kunnen controleren of de koeler wel goed contact maakt, je kunt aan de koelpasta wel zien of die overal contact maakt met de processor.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:36
StefanvanGelder schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:52:
Wat voor koelpasta heb je gebruikt? Kan kan goed zo zijn dat deze eerst moet inwerken / hechten. Je zou ook kunnen controleren of de koeler wel goed contact maakt, je kunt aan de koelpasta wel zien of die overal contact maakt met de processor.
Het inwerken/drogen/uitharden geeft over het algemeen maar een paar graden verschil, als het al verschil geeft.

Dit klinkt als een klassiek verhaal met slecht toegepaste koelpasta.

- Controleer de hoeveelheid, halve rijstkorrel is genoeg, maak de oppervlakken nog even goed schoon
- Controleer spreiding (pasta erop, koeler erop, koeler eraf en kijken of de hele proc geraakt word, geen luchtbellen etc)
- Controleer bevestiging, blijft de koeler goed contact houden

Geen ervaring met AMD Quads, maar de temp zou in idle toch rond de 25-35C moeten hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 01-10-2008 11:00 ]

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 23:21
Inderdaad met CnQ aan zou iets boven de omgevingstemperatuur haalbaar moeten zijn. Dit is al met de standaardkoeler.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
hmmm, de koeler moet je vast klemmen, dit heb ik gedaan nadat ik er een halve spuit vol met "Silver 5" koelpasta tussen gedaan heb...

Echter moet ik het volgende wel toegeven.... je moet de koeler eigenlijk aan bijde kanten met een hendel vast klemmen op de socket.
Maar toen ik 1 kant vast had zitten kreeg ik die andere beugel met geen mogelijkheid nog in beweging zo strak zat hij al op de socket...

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Halve spuit is een beetje overdreven.. zoals gezegd is 1 rijstkorrel genoeg.

Verder zul je echt beide beugels vast moeten zetten, als ie maar aan een kant vast zit is de hele koeler waarschijnlijk scheef en maakt hij amper contact met de CPU.

Ik zou maar gauw de boel opnieuw doen als ik jou was :/

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Ook ik ben overgestapt van een 6400+ naar een 9850 maar dan met een Zalman CNPS9700 koeler. De temperaturen zijn gemiddeld 46graden c. Dus er is duidelijk iets mis bij jouw configuratie. Zou even goed controleren hoe de koeler vast zit, de gebruikte koelpasta en de fan connectoren. Anders defecte temperatuur sensor? Gewoon even voelen rond de koeler als hij aanstaat of deze extreem heet is.

Succes!

Verwijderd

Waarmee heb je uitgelezen? Is vrij relevant omdat niet alle progs goed uitlezen...
Gebruik bv realtemp of coretemp
En kijk ook ff in de bios wat voor temp daar weergeven wordt.

Is 90graden trouwens niet over de grens heen dat je proc gethrottled wordt of dat het systeem zelf uitgeschakeld wordt?
Zoja, dan is ie dus echt geen 90graden ;)

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08-2025
Shuriken is bedoeld voor cpu's met een tdp van max 65W.

• The_Greater
  • Laatst online: 21-05 09:45
Trekkerkearl schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:12:
hmmm, de koeler moet je vast klemmen, dit heb ik gedaan nadat ik er een halve spuit vol met "Silver 5" koelpasta tussen gedaan heb...
Het is de bedoeling om een dun laagje over de processor te "strijken".
Zo wordt het contact met processor en koeler verbeterd.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
meen je dat nu ? dat staat er toch niet bij als je op de site van alternate kijkt !! er staat dat hij met am2+ compatible is en dat alle processoren van dat type er goed onder draaien...

er staat zel;fs een beoordeling bij van een andere klant
Super stille koeler. In het begin even bang dat hij niet werkt want de communicatie tussen moederbord en fan is zo efficient dat de fan niet draait als dat niet nodig is. CPU ADM Quid core idle temp 31 graden en dan draait de fan op ongeveer 700 rpm.
en op de scythe site staat dat hij de phenoms ondersteunt.... http://www.scythe-usa.com.../034/scsk1000_detail.html

en hoe verklaar je het feit dat ook mij dualcore 6400+ 65watt in de 60 to 70 c draait ?

Het enigste wat ik me kan voorstellen is dat de koeler om de 1 of andere reden geen goed contact met de processor heeft... danwel dat er teveel pasta onder zit.... 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Trekkerkearl op 01-10-2008 13:10 ]

• The_Greater
  • Laatst online: 21-05 09:45
Trekkerkearl schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:05:
meen je dat nu ? dat staat er toch niet bij als je op de site van alternate kijkt !! er staat dat hij met am2+ compatible is en dat alle processoren van dat type er goed onder draaien...
Heb je al geprobeerd om de orginele koeler te monteren?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
die heb ik er wel bij jah, dat kan ik wel eens proberen vanavond....

ik heb het een en ander met de bios gemeten daar er nog geen linux op staat ...

iemand een idee hoe ik het onder een ubuntu live cd kan meten vanuit linux ? :9 of zit ik dan verkeerd ? _/-\o_

[ Voor 61% gewijzigd door Trekkerkearl op 01-10-2008 14:46 ]

Verwijderd

haal eerst die halve spuit koelkasta maar eens tussen je proc en koeler uit. Teveel pasta is niet bevorderlijk voor de hitte overdracht. Halve rijstkorrel en dan heel dun uitsmeren.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
de gasten op het amd forum vermoeden een cpu voltage probleem waardoor hij zo warm wordt...

check dit : "http://forums.amd.com/for...readid=100882&startpage=1"

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Maar daar heb je ook niet aangegeven dat je een halve tube koelpasta hebt gebruikt en de koeler maar half vast hebt gezet.

Echt, volg eerst de instructies van je koeler eens op (dun laagje koelpasta en volledig vast zetten) en kijk dan wat er gebeurd..

Je kunt ook redelijk eenvoudig testen of je koelblok goed contact maakt: is deze gloeiend heet dan zit hij goed en is hij gewoon niet geschikt voor het vermogen van de CPU, is deze koud dan maakt hij geen goed contact met je CPU.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Dus mijn stappenplan is als volgt:

1. koeler verwijderen, de meeste pasta d'r af en opnieuw goed plaatsen...
2. originele koeler proberen
3. vcore voltage aanpassen
4. bij amd om support smeken...

Verwijderd

btw al gevoeld aan de koeler zelf?
Want als proc zo warm is en koeler is gewoon loeiheet dan kan de koeler het gewoon niet aan.
Is ie koud dan is idd de mounting niet goed of iets dergelijks...

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Trekkerkearl schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 17:21:
Dus mijn stappenplan is als volgt:

1. koeler verwijderen, de meeste pasta d'r af en opnieuw goed plaatsen...
2. originele koeler proberen
3. vcore voltage aanpassen
4. bij amd om support smeken...
1. [understatement mode] er zat inderdaad wat teveel koelpasta onder [/understatement mode] O-) en de koeler zat er scheef op :X , maar de idle temp was al blijven hangen zo rond de 55c ->60c... koelpasta ingewerkt mischien ?

3. Na het verwijderen van de extra pasta en het goed plaatsen van de koeler lag de idle temp zo rond de 49c... maar dat was met het standaard vcore voltage van 1,3 volt.
Na het experimenteren bleek dat als ik de processor naar 1,1 volt zet dat hij dan zo rond de 46c idle loopt en als ik hem op 1,0 volt zet dan loopt hij 44c -> 45c idle (1 volt :/ ik wist niet dat het kon...)

Na de zelfde behandeling van de pasta en de koeler alsmede het instellen van de vcore op 1,1volt (1,0 werkte niet) loopt mijn AMD X2 6400+ op 37c -> 38c idle. _/-\o_

Ik dacht altijd dat een goede kwak pasta nooit kwaad kon... O-) blijkbaar kan het dus wel kwaad :) en heb ik dus weer wat geleerd.
maar toch rijst bij mij nog de volgende vraag, daar ik nog nooit een vcore voltage anders ingesteld heb van mijn cpu... wat raden jullie mij aan 1,1 volt of 1,0 volt voor de quadcore ?

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
Trekkerkearl schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 09:38:
[...]

1. [understatement mode] er zat inderdaad wat teveel koelpasta onder \[/understatement mode] O-) en de koeler zat er scheef op :X , maar de idle temp was al blijven hangen zo rond de 55c ->60c... koelpasta ingewerkt mischien ?

3. Na het verwijderen van de extra pasta en het goed plaatsen van de koeler lag de idle temp zo rond de 49c... maar dat was met het standaard vcore voltage van 1,3 volt.
Na het experimenteren bleek dat als ik de processor naar 1,1 volt zet dat hij dan zo rond de 46c idle loopt en als ik hem op 1,0 volt zet dan loopt hij 44c -> 45c idle (1 volt :/ ik wist niet dat het kon...)

Na de zelfde behandeling van de pasta en de koeler alsmede het instellen van de vcore op 1,1volt (1,0 werkte niet) loopt mijn AMD X2 6400+ op 37c -> 38c idle. _/-\o_

Ik dacht altijd dat een goede kwak pasta nooit kwaad kon... O-) blijkbaar kan het dus wel kwaad :) en heb ik dus weer wat geleerd.
maar toch rijst bij mij nog de volgende vraag, daar ik nog nooit een vcore voltage anders ingesteld heb van mijn cpu... wat raden jullie mij aan 1,1 volt of 1,0 volt voor de quadcore ?
Gewoon testen met orthos(4x) of prime 95 net zolang de vcore blijven verlagen totdat je systeem nog stabiel is en je geen prestatieverlies hebt ik bv 3dmark. Dus steeds je vcore verlagen dan ff een dagje stresstesten en daarna weer verlagen, het duurt ff maja het scheelt een hoop in temp/stroom ;)

Specs

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

In principe wordt die automatisch door je moederbord ingesteld. 1,25-1,30 volt is standaard voor de phenom (even snel gegoogeld dus kan er naast zitten) dus dit moet geen kwaad kunnen. Als hij op 1,1 echter ook gewoon stabiel is zou ik hem hier op laten staan, koeler/stiller/zuiniger :)

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
oke, ik ga dat wel even testen als ik linux er weer op heb staan en dan kijk ik wel wat de beste vcore tempratuur is.

[ Voor 54% gewijzigd door Trekkerkearl op 02-10-2008 10:19 ]

Pagina: 1