pc bouwen met 4 8600GTS'en voor project school

Pagina: 1
Acties:

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-03 12:34
We gaan een zogenaamde supercomputer bouwen, naar het idee van deze mensen.
Wij hebben echter maar een budget van 1000 euro, hun pc kost 4000 euro. Als je ziet welke hardware ze hebben gebruikt kan je opmerken dat ze een crossfire bordje hebben gebruikt met nvidia kaartjes.
Ze hadden blijkbaar wel problemen met de herkenning van hun kaarten door xp, kan je hier lezen

Wij zouden natuurlijk liever niet die problemen hebben, we zijn immers tijdgebonden (4 maanden), en als we iets aankopen dat uiteindelijk niet werkt (kaarten die eventueel niet worden herkend) zijn we zwaar gescrewed met ons budget.
Daarom mijn vraag aan de kenners: zou het beter zijn een bordje te kopen die 4 way sli toelaat met een nforce chip zoals de 780i, of zou dit niet nodig zijn. We gaan geen gebruik maken van de sli, de kaarten moeten enkel deftig worden herkend zodat erop kunnen werken met CUDA.
Waarss gaat niemand echt een zeker antwoord weten, maar ik zou graag jullie mening horen :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Je gaat geen gebruik maken van SLI, waarom zou je dan een nForce 780i willen? AMD 790FX chipset zal ook volstaan.

March of the Eagles

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik zou je sowieso aanraden om geen 8600 series te nemen, maar 9600. Niet veel duurder, maar wel veel sneller. En qua moederbord: Haal het moederbord wat zij ook hebben gehaald, dat heeft zich bewezen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:25
groot gelijk in wat mobo betreft, niet proberen t wiel een 3ex uit te vinden :) zelfs een 8800 is dan nog betere keus dan 9600 toch?

• crazyheinz
ja maar kijk wat ze zeggen op hun pagina
De volgende stap was het herkennen van alle vier de grafische kaarten. Toen we voor de eerste keer de PC opgestart hadden, werden er maar twee van de vier kaarten herkend. Na een urenlange zoektocht naar de magische volgorde om kaarten aan te sluiten en te herstarten, zagen we eindelijk het onderstaande scherm.
Kheb niet zo veel zin in het zoeken van een magische volgorde, liever dat het direct werkt ;)
8800GT of 9600 gaan we overwegen als we nog genoeg geld over hebben :)

[ Voor 9% gewijzigd door crazyheinz op 01-10-2008 10:16 ]

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Er zijn geen mobo's die 4-way SLI aan kunnen. Quad SLI is 2x een 9800GX2 wat dus 2 PCI-e sloten gebruikt. Aangezien je hier niet met meerdere GPU's tegelijk een spel rendert, heb je niet eens SLI nodig.

Verder is de raw computing power van 8600's dusdanig laag, dat een enkele 8800GT volgens mij al sneller is dan 2 8600GTS. Ik denk dat je voornamelijk shader power nodig hebt, en aangezien de 8800GT flink wat meer aan boord heeft zou ik deze ook verkiezen boven een 9600GT. Maar het zijn allebei goede keuzes.

Vanwege budget zul je waarschijnlijk niet 4x een 8800GT kunnen kopen, en ivm warmte en de korte looptijd om het werkend te maken zou het misschien niet eens zo'n slecht idee zijn om te mikken op 2 grafische kaarten.

Misschien is 2x 8800GT of 2x 8800GTS een goede start. Of misschien kun je 2x 9800GX2 aanschaffen, dat zou misschien net moeten lukken met dat budget.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
crazyheinz schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:15:
ja maar kijk wat ze zeggen op hun pagina
[...]

Kheb niet zo veel zin in het zoeken van een magische volgorde, liever dat het direct werkt ;)
8800GT of 9600 gaan we overwegen als we nog genoeg geld over hebben :)
Hm ja, maar ligt dat aan het moederbord? Daarbij was er ook niks defect, gewoon even puzzelen.

March of the Eagles

Verwijderd

Ik dacht dat je ook dan een quadcore nodig had. Volgensmij heeft namelijk elke GPU ook een CPU worker nodig. Tenminste als ik dat bij ons op school goed begrepen had(3x 8800GTX).

• crazyheinz
Quadcore gaan we gebruiken, de phenom 9850. We gaan heel waarss de 9600GT gebruiken, 4 exemplaren.
Nu heb ik wel een zwaardere voeding nodig, denk dat 1000W wel zal volstaan niet? Volgens tomshardware verbuikt de 9600GT bijna 200W stressed. Zou het doenbaar zijn om vb deze voeding aan te schaffen en voor de 2 grafische kaarten waar er geen pci-e connectoren voor zijn dit er bij te nemen? Gaat zo een molex kabeltje genoeg stroom leveren?

Verwijderd

Die komen vaak al standaard bij de kaarten hoor, die molex naar 6 pins. Verder zou ik die chart nog maar eens goed lezen. TOTAL SYSTEM POWER is het in 99 van de 100 gevallen. Dus dan vallen je power requirements een stuk lager uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/gainward-bliss9600gt-512gs/9600gt_power.gif

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2008 15:55 ]

• crazyheinz
Thx reinman. Wow beetje verkeerd gekeken naar tabelletje dus, hele dag achter pc zitten is niet gezond :o
Dus met voeding van 500W moet ik waarss ook al toekomen? Cpu is 90W, moederbord geen idee maar dat zal wel niet zo veel zijn, en dan 4 keer 60W + een harde schijf. Wordt een leuk pctje :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je hetzelfde wilt gaan doen als de lui van de FASTRA, neem ook even hun topic door mbt de koeling van hun monster: Probleempje met het koelen van vier 9800GX2's (in 1 PC)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• crazyheinz
denk dat het koelen wel nog zal lukken, de kaarten zijn niet zo dik als de 9800's en we kunnen er dus wat fans voor zetten die er frisse lucht zal doorblazen :)

Verwijderd

crazyheinz schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:03:
Thx reinman. Wow beetje verkeerd gekeken naar tabelletje dus, hele dag achter pc zitten is niet gezond :o
Dus met voeding van 500W moet ik waarss ook al toekomen? Cpu is 90W, moederbord geen idee maar dat zal wel niet zo veel zijn, en dan 4 keer 60W + een harde schijf. Wordt een leuk pctje :)
Ik zou wel iets meer nemen als 500 watt, gezien het allemaal op die 12volt lijn gaat zitten(Watt is eigenlijk lang niet zo belangrijk als Ampere). Ik zou kijken naar een mooie 700/800 watt voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2008 16:34 ]

• crazyheinz
Wat denk je van deze: http://azerty.nl/producte.../88957/silencer-quad.html
Krijgt deftige reviews en past binnen het budget.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:33:
Ik zou wel iets meer nemen als 500 watt, gezien het allemaal op die 12volt lijn gaat zitten(Watt is eigenlijk lang niet zo belangrijk als Ampere). Ik zou kijken naar een mooie 700/800 watt voeding.
Of je neemt 4x een 8600GT, die nemen keurig alle stroom uit je PCI-slot :+

Houdt er trouwens ook rekening mee dat als je quad sli wilt gaan draaien dat daar de kaarten geschikt voor moeten zijn en dit alleen werkt onder Vista.
Als je ziet welke hardware ze hebben gebruikt kan je opmerken dat ze een crossfire bordje hebben gebruikt met nvidia kaartjes.
Nvidia ondersteund niet meer dan 4 cores in sli, dus het maakt niet uit of het een CF of een Sli mobo is. Ook is het zo dat alleen dit moederbord keurig een slot tussen elk pci-e slot had zitten om zo de grafische kaarten kwijt te kunnen. Als je singleslots 8600GTS'jes gaat gebruiken kan je vrijwel elk ATX bord aanslepen met 4 PCI-e sloten.

Verwijderd

Je wilt juist geen SLI gebruiken. Je wilt ze JUIST los. Elke kaart word los aagesproken met CUDA.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2008 16:44 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

crazyheinz schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:40:
Krijgt deftige revieuws en past binnen het budget.
Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 even vragen hoeveel je precies nodig gaat hebben ;)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 14:14
crazyheinz schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:40:
Krijgt deftige reviews en past binnen het budget.
Het is een mooie voeding, vooral handig dat deze 4x PCIe stroom connectoren heeft. Vergeet alleen niet dat er vaak een (2x) molex -> PCIe adapter wordt meegeleverd met een graka, dus als het binnen het budget past, prima, maar ga er zeker niet door bezuinigen op andere onderdelen als je met een wat minder deftige ook uit de voeten kan.
Wiethoofd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:05:
Als je hetzelfde wilt gaan doen als de lui van de FASTRA, neem ook even hun topic door mbt de koeling van hun monster: Probleempje met het koelen van vier 9800GX2's (in 1 PC)
IIRC hadden ze in het begin de zijkant opengehouden tegen te warmte. Nu gebruiken zij ook wel wat deftigere kaarten in hun systeem, dus met een goede airflow (denk aan fans in het sidepanel) moet het zeker te doen zijn.

Hoe zit het trouwens met de software? Proggen jullie die zelf of krijgen jullie het van ASTRA? Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze het open source wilden maken, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Bitage op 01-10-2008 17:26 ]

• crazyheinz
We hebben een fannetje in het zijpanneel, en er zullen los ook nog enkele fans in de kast komen.
De bedoeling is dat we zelf een programma maken dmv CUDA, het is niet de bedoeling dat we samenwerken met ASTRA. Wat soort programma we gaan bouwen weten we nog niet, voorstellen zijn altijd welkom ;)

Verwijderd

Wel een beetje een omgekeerde wereld. Normaal heb je een (parralel) probleem en dat los je op door (parralel) high speed computing.
Zo uit me hoofd: Vouwen van DNA en kijken of er mogelijk een pre-micro RNA in zit. :P

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:54
Je moet gewoon naar hoeveelheid shaders kijken, daarna naar clocksnelheid en de kosten.

Ik denk dat tri-way SLi (al maak je geen gebruik van het SLi-aspect :P ) van 8800GTX-en je de meeste rekenkracht per euro gaat geven. En gezien ze tweedehands veel aanwezig zijn ga je ze nog redelijk goedkoop krijgen ook.

Edit:
Een leuke start ;) 250 euro voor 256 shaders.

[ Voor 20% gewijzigd door bokkow op 01-10-2008 19:33 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

crazyheinz schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 17:40:
De bedoeling is dat we zelf een programma maken dmv CUDA, het is niet de bedoeling dat we samenwerken met ASTRA. Wat soort programma we gaan bouwen weten we nog niet, voorstellen zijn altijd welkom ;)
Wat is dan eigenlijk het doel van dit project? Welke theorie wil je dan bewijzen? En waarom moeten er dan persee 4x video kaart gebruikt worden? Wil je bewijzen dan het kan? Of wil je aantonen dat 4x budget kaart sneller is dan 1 hele flinke kaart? Of moet dit een grafisch reken worden gaan worden?

Een echte budget "super computer" wordt het zowiezo niet - dan kan je beter 12 PC's aan elkaar knopen in een IKEA kast zoals op tweakers ooit es te lezen was op de front page :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Ik zou ook kijken naar 2 Videokaarten eerst. 2x een GTX 260 bijvoorbeeld.

of 4x deze zou nog net passen denk ik
pricewatch: Sparkle SF-PX98GT512D3-HPL

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2008 13:45 ]

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 21:47
En waarom CUDA gebruiken? OPENCL van ATI is er ook :-)

• crazyheinz
tazzman schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:18:
[...]

Wat is dan eigenlijk het doel van dit project? Welke theorie wil je dan bewijzen? En waarom moeten er dan persee 4x video kaart gebruikt worden? Wil je bewijzen dan het kan? Of wil je aantonen dat 4x budget kaart sneller is dan 1 hele flinke kaart? Of moet dit een grafisch reken worden gaan worden?

Een echte budget "super computer" wordt het zowiezo niet - dan kan je beter 12 PC's aan elkaar knopen in een IKEA kast zoals op tweakers ooit es te lezen was op de front page :)
Het is een proof of concept.
Kben net eens aan het kijken om 4 * 8800GT er in te steken, voordeel dat ze hebben op de 9600GT is hun dubbel aantal stream processoren, en dat is wel handig als je parallel wil werken (hoe meer hoe beter).
Enig nadeel is dat ze een max TDP hebben van 110W. Gaat de 750W voeding dit dan wel trekken?

Oh en bedankt voor de link naar een 8800GTX, maar we mogen enkel nieuwe hardware kopen. Ook is het de bedoeling om met zoveel mogelijk kaarten te werken, dus 200 reeks past niet in dat plaatje.

[ Voor 9% gewijzigd door crazyheinz op 06-10-2008 19:35 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

crazyheinz schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:34:
Kben net eens aan het kijken om 4 * 8800GT er in te steken, voordeel dat ze hebben op de 9600GT is hun dubbel aantal stream processoren, en dat is wel handig als je parallel wil werken (hoe meer hoe beter).
Nadeel is: je moet aan singleslots gaan denken als je niet hetzelfde bord kan vinden wat ze bij FASTRA gebruikt hebben.
Enig nadeel is dat ze een max TDP hebben van 110W. Gaat de 750W voeding dit dan wel trekken?
Hangt af van je type voeding, maar ik draai met 2x 8800GT met een 20% overklok en een E2180 met een 60% overklok met een 500W voeding en haal onder volledige belasting (inclusief 4 harde schijven en een bult ventilatoren) de 330W.
Oh en bedankt voor de link naar een 8800GTX, maar we mogen enkel nieuwe hardware kopen. Ook is het de bedoeling om met zoveel mogelijk kaarten te werken, dus 200 reeks past niet in dat plaatje.
Nieuwe hardware is wel een stuk duurder, maar 4x een 8800GT is ook 400-500 euro.

Pagina: 1