Verwijderd

Topicstarter
Om mijn foto's te archiveren en wat basis-bewerkingen uit te voeren gebruik ik Lightroom 1.4. Dit programma bevalt mij prima. Het is erg leuk om wat met de schuifjes te spelen om zo de foto's iets mooier te maken.
Echter, als ik mijn foto's importeer van mijn camera naar de library worden ze donkerder gemaakt. Eerst zie ik de foto zoals hij op de camera staat (denk ik) en daarna maakt Lightroom een preview die veel donkerder/minder helder is. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik schiet mijn foto's in RAW. M.b.v. Google kan ik geen bevredigend antwoord vinden.
Alvast bedankt!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:02

momania

iPhone 30! Bam!

Heb je niet de brightness van je je LCD schermpje te hoog staan? Probeer die eens wat lager te zetten, want het klopt wel dat foto's op de LCD vaak lichter lijken dan ze echt zijn :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 21:08

qless

...vraag maar...

Waarschijnlijk doe je dan een preset automatisch toepassen (zoals high contrast o.i.d.) of camera profiel is totaal anders dan wat lightroom denkt

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

Ik ken dit probleem. Bij het inladen zie je hoe je denkt dat de foto hoort te zijn, na het laden heeft 'ie een preset toegepast die de foto een stuk donkerder maakt.
Oplossing? Ik heb een custom preset aangemaakt die de brightness en contrast iets verhoogt. Deze wordt automatisch toegepast op de foto's na importeren.

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
over het algemeen ben ik wel tevreden over wat Lightroom standaard met de foto's doet. Zo nu en dan moet ie wel gecorrigeerd worden, das waar. Maar uiteindelijk duurt dit niet zo lang hoor. Ik neem meestal een eerste foto uit een reeks (van bijvoorbeeld 10 - 15 foto's) pas deze aan naar mijn wens en sync dit met de volledige reeks. Maar echt vaak moet het niet.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
Heb je rare contrast settings in cam staan oid voor je raw? Eerst zie je namelijk het jpegje wat in je raw ziet, dat wordt ververst voor een goede preview.

|>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:41:
Ik ken dit probleem. Bij het inladen zie je hoe je denkt dat de foto hoort te zijn, na het laden heeft 'ie een preset toegepast die de foto een stuk donkerder maakt.
Dit is inderdaad wat ik ervaar.
Dieter schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 08:39:
over het algemeen ben ik wel tevreden over wat Lightroom standaard met de foto's doet.
Is het niet mogelijk Lightroom zo in te stellen dat het programma niets met de foto's doet, dus weergeeft zoals de foto is gemaakt?
Pagina: 1