• montagne60
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik ben zeer tevreden over mijn PC met een A7V400-MX moederbord en wil daarop nu een breedbeeld monitor (1680x1050) aansluiten. De laatste driver op de Asus-site biedt echter geen breedbeeld-resoluties voor de onboard VIAvideochip. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er geen breedbeelddriver voor is.
Op de VIA-site is de KM400 niet meer te vinden.
Heeft iemand een suggestie?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nieuwste (enige*) Via drivers op de asus site voor XP 32-bit

En als het goed is moet je windows gewoon wel die resolutie aan kunnen. Zelfs mijn 8800GT zonder driver kan 1680*1050 aan (gamen wordt een ander verhaal, maar desktop moet kunnen)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Wiethoofd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 23:24:
Nieuwste (enige*) Via drivers op de asus site voor XP 32-bit

En als het goed is moet je windows gewoon wel die resolutie aan kunnen. Zelfs mijn 8800GT zonder driver kan 1680*1050 aan (gamen wordt een ander verhaal, maar desktop moet kunnen)
Dat laatste komt volgens mij door Vista (mits je dat gebruikt), XP wil dat niet.

Overigens zou het wel moeten lukken, kijk ook nog eens in de specifieke specsheets van de grafische chip en als je die niet hebt of kunt vinden is een scherm van een vriend proberen bijvoorbeeld. Echter moet het eigenlijk gewoon lukken. Daarnaast kun je op je mobo nog een extra grafische kaart erbij zetten als het moet heh!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

alex3305 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 23:35:
Dat laatste komt volgens mij door Vista (mits je dat gebruikt), XP wil dat niet.
Ik draai XP only (vista om te bugfixen en reviewdoeleind) en in beide kon ik zonder drivers keurig 1680*1050 instellen op beide monitoren (namelijk 2x 22"). Scrollen etc. zou ik niet aan beginnen zonder drivers, maar desnoods een tweaked .inf opzoeken zal moeten werken.

Zelfs een driver die geen breedbeeldresoluties 'ondersteund' zal deze wel ondersteunen, waarschijnlijk is de specsheet gekomen toen er alleen nog maar 4:3 en 5:4 monitoren waren en pas sinds 3-4 jaar of iets langer is het breedbeeld formaat aan de winnende hand en zal deze gewoon wel door windows ondersteund worden en heeft hij de driver nodig om net iets soepeler te werken.

Verder zou je er, zoals alex3305 voorstelt, gewoon een aparte AGP kaart in kunnen drukken (liefst een iets nieuwer type van ati of nvidia) en dan zit je niet meer te kutten met onboard drivers etc.

• montagne60
@Wiethoofd
Die driver heb ik nu geïnstalleerd. Bij het aansluiten van de breedbeeldmonitor verschenen geen breedbeeldresoluties, wel 1600x1200, nu werk ik op 1280x1024, wat nu ook het maximum is.
Met de breedbeeldmonitor werd het beeld in de breedte uitgerekt.
@alex3305
Ik gebruik XP, die heb ik destijds bij deze pc gekocht. Een AGPkaartje kan natuurlijk altijd nog, maar zonder is natuurlijk wel zo handig.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

montagne60 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 23:55:
Die driver heb ik nu geïnstalleerd. Bij het aansluiten van de breedbeeldmonitor verschenen geen breedbeeldresoluties, wel 1600x1200, nu werk ik op 1280x1024, wat nu ook het maximum is.
Ook niet onder beeldschermeigenschappen?

Je zou nog kunnen proberen in VGA-modus op te starten en dan te kijken of je de goede resolutie kunt 'forceren'. (Waar je normaal veilige modus kiest/kan kiezen tijdens het opstarten nu dus VGA-modus (dus F8))
Met de breedbeeldmonitor werd het beeld in de breedte uitgerekt.
Dat klopt, dit is zo als je monitor geen 1:1 pixel mapping ondersteund.
Ik gebruik XP, die heb ik destijds bij deze pc gekocht. Een AGPkaartje kan natuurlijk altijd nog, maar zonder is natuurlijk wel zo handig.
Dat hangt af van wat je er mee wilt gaan doen. Als je iets meer richting de games kant gaat is het sowieso handiger om er een AGP kaart in te drukken, puur voor de snelheid en het dedicated geheugen. Eventueel een tweedehandjes op de kop tikken in de Vraag&Aanbod is ook niet al te moeilijk.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Had de S3 Chrome geen problemen met breedbeeldresoluties ? Een aantal mensen hebben BIOS updates voor diverse moederborden met dezelfde grafische chip gekregen voor breedbeeldondersteuning als ik even snel op Google rondneus.

Ik herinner me ook nog een topic van W3ird_N3rd over de DeltaChrome.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Zoek anders eens op DriverGuide.com naar de meest recente driver voor je VIA chip. Wie weet staat er een nieuwere driver op die wel breedbeeld resoluties ondersteunt.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
Die missende breedbeeld resoluties is erg jammer bij oudere integrated graphics van Sis en Via. Voor kantoorwerk snel genoeg, maar moet je alsnog een apart kaartje in de pc drukken als je tegenwoordig een leuke breedbeeld monitor neerzet. Enigste voordeel is dat je meteen over kan op DVI. Op de VIA site staan nog wel iets nieuwere (6.14.10.0212) drivers dan die op de Asus site (6.14.10.0113), maar denk dat 't niets uitmaakt.

• montagne60
Na lang zoeken had ik een 6.14.10.194-driver gevonden, maar ook die maakte geen breedbeeld.
Ik zag een FX5200 te koop en heb die er in gezet.
XP installeerde de bijbehorende driver. Op mijn Iiyama1280x1024 monitor gaf hij een iets minder scherp beeld, maar op de Samsung 1680x1050 lekker scherp.
Dank voor de reacties. :)
Pagina: 1