Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 15:19
Ik heb een aantal ontwerpen in Illustrator format welke gedrukt moeten gaan worden door een fabrikant. De ontwerpen gebruiken CMYK kleuren, echter de fabrikant wil de PMS codes weten van de kleuren, zodat hij de juiste verfmix kan bepalen wanneer er gedrukt gaat worden.
Ik heb alleen geen idee hoe ik de PMS code kan bepalen/zien van CMYK kleuren in Illustrator CS3.

Iemand enig idee hoe ik dit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:01

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

PMS kleuren kun je niet 'omrekenen' naar CMYK. Omdat PMS kleuren bestaan uit een vast 'palet' kun je ze hooguit benaderen (en met wat geluk komt er dan een keer een CMYK 100% overeen met een PMS kleur). Maar je kunt CMYK dus niet 'omrekenen' naar PMS zoals dat met CMYK->RGB wel (min of meer) kan.

Je kunt volgens mij met je color picker een kleur selecteren en dan klikken op color libraries waarna als je een pantone kiest de kleur het best getracht wordt te benaderen. Dit werkt in Photoshop zo; of Illustrator dat ook zo doet weet ik even niet.

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 30-09-2008 23:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Zo begeef je je natuurlijk wel op dun ijs omdat je het puur op beeldscherm aan het vergelijken bent. :)
Wil je het echt goed doen pak je de PMS waaiers erbij (voor elke toepassing een waaier: op coated papier zien veel PMS (maar ook CMYK) kleuren er heel anders uit dan op uncoated papier). Daarnaast heb je ook de zogenaamde vergelijkings-waaiers, waarbij er naast de PMS kleur een vakje staat met dezelfde kleur welke het beste in de buurt komt maar dan in full color. Het is overigens niet gezegd dat voor elke CMYK kleur een zelfde PMS bestaat en vice versa.

De beste manier is dus een print maken van het spul en er met een PMS waaier naast gaan zitten er vergelijken.
Dan pas kun je een redelijke inschatting maken van welke Pantone kleur het dichts bij in de buurt zit. Overigens geldt het 'omrekenen' ook maar beperkt, het full color (CMYK) spectrum is veel beperkter dan het RGB kleurenspectrum en daarom zijn kleuren als fel lime en oranje erg klote te benaderen in full color. Ook daar het advies: neem een PMS kleur.

Nadeel is wel dat een fatsoenlijk setje Pantone waaiers gewoon 600 euro kost. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Willem op 01-10-2008 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ik heb een quick and dirty manier gevonden om de kleuren van CMYK naar PMS te converteren in Illustrator CS3.
Het is zoals jullie al opmerkten niet supernauwkeurig, maar het komt in de buurt.

Er zit een optie in Illustrator genaamd "Recolor Artwork". Wat deze optie in principe doet is dat het je een aantal objecten laat selecteren en daarvan registreert de recolor tool de kleuren. Vervolgens kan je een nieuw kleurensysteem selecteren zoals Pantone Solid Coated en dan probeert Illustrator de meest overeenkomende
PMS kleuren te vinden van de geselecteerde CMYK kleuren.

Naast Pantone Solid Coated/Uncoated/Matte is er ook een kleurensysteem genaamd Pantone Color Bridge CMYK EC/PC/UP.
In dit kleuren systeem vond de recolor tool kleuren welke dichter bij de originele CMYK kleuren leken te liggen.
Echter door al die verschillende Pantone kleurensystemen weet ik niet welke ik moet gebruiken.

Is het een goed idee om aan de fabrikant te vragen over welke Pantone kleurensystemen ze beschikken qua verf?
Want misschien hebben ze alleen Pantone Solid Coated/Uncoated/Matte, ook al beschikt "Pantone Color Bridge CMYK EC/PC/UP" over kleuren welke dichter bij hun CMYK tegenhanger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 21:08

RoyK

Hobby tekenaar

ik heb laatst een PMS waaier gezien waar de CMYK kleur codes bij stonden om de PMS kleur zo dicht mogelijk te benaderen. Is er geen database online ergens te vinden met deze waardes?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:01

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Er zijn wel wat online 'omrekenaars' of 'benaderaars' geweest maar Pantone laat die allemaal offline halen omdat ze hun systeem beschermen... :|

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Als ik het goed lees bestaat het drukwerk uit losse kleuren en niet over elkaar gedrukte plaatjes.
Anders zou je het n.l. in Full color gaan drukken.

Maar als dat het geval is dan zou ik het anders aanpakken. Kijk in een PMS waaier welke kleuren jij (of je klant) wilt hebben op je uiteindelijke drukwerk. De opbouw PMS kleuren zijn n.l. anders dan de PMS inkten zelf. PMS inkten zijn veel sterker van kleur en de Full color versie (opgebouwde PMS kleur) is een benadering van de echte PMS inkt, maar de afwijking is soms erg groot. Ga anders naar de drukker toe en kijk in de PMS waaier welke kleuren jij wilt hebben.

Het betekent ook dat je niet in CYMK moet werken maar in steunkleuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 01-10-2008 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
[b][message=30820331,noline]Arcane Apex
Is het een goed idee om aan de fabrikant te vragen over welke Pantone kleurensystemen ze beschikken qua verf?
Persoonlijk zou ik het toepassingsgericht benaderen. Daarmee bedoel ik: Bekijk welke uiting je voor je klant moet realiseren. Neem als voorbeeld een brochure. Op welk materiaal wil je de brochure laten drukken? Glossy (coated)? Matte? Ga aan de hand daarvan de juiste PMS matchen bij de fullcolor opbouw (print) die je hebt.

Dan krijg je dus een PMS kleur xxx C (voor coated).
Deze ziet er op uncoated (U, bijvoorbeeld briefpapier) weer heel anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het belangrijk is dat de TS aangeeft of het drukwerk in Full Color gedrukt gaat worden of in PMS.

In Full Color moet de drukkerij de PMS opbouw kleur weten i.v.m. zijn color management.
In PMS wil de drukkerij weten welke inkt hij moet mengen.

Dit is voor mij nog niet echt duidelijk uit de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Freaky_Revolt:
Dit is voor mij nog niet echt duidelijk uit de TS
Arcane Apex:
...echter de fabrikant wil de PMS codes weten van de kleuren...
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar hij zegt voor de verfmix voor het drukken :?
FC hoeft niets te mengen alleen PMS kleuren.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 01-10-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 09-05 21:29

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Anoniem: 149800 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:48:
[...]

Maar hij zegt voor de verfmix voor het drukken :?
FC hoeft niets te mengen alleen PMS kleuren.
Ik denk dat de TS in dit geval met de fabrikant niet de opdrachtgever bedoelt, maar de drukker.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klopt, maar het kan zijn dat de DTPer de CMYK waarde wil weten voor het digitale aspect of de drukker zelf die wil weten met welke PMS kleur er gedrukt moet worden

En daarmee bedoel ik allebei de drukkerij mee.
Ben zelf ook een drukker vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Voor zover ik weet wil de fabrikant alleen de PMS codes weten. Ik weet niet of ze ook full color doen. De gedrukte ontwerpen gaan op textiel gedrukt worden.

Wat ik nu zowiezo weet is dat ik in ieder geval de PMS kleuren kan gebruiken uit de Pantone Solid coated/uncoated/matte reeks.
Echter de Pantone Color Bridge CMYK reeksen hebben kleuren welke dichter bij de originele CMYK kleuren liggen.
Wat ik mij dus afvraag is of ik in plaats van de Pantone Solid coated/uncoated/matte codereeks ook de Pantone Color Bridge CMYK codereeksen mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De drukker zal waarschijnlijk de Pantone Solid coated/uncoated/matte gebruiken.

Waarvan jij van de Uncoated uit zou moeten gaan.
Pagina: 1