Toon posts:

GA-MA78GPM-DS2H stabiel maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
vandaag heb ik mijn nieuwe systeem binnen:

mobo: Giga-byte GA-MA78GPM-DS2H
CPU: AMD Phenom 8450
Mem: G.Skill 2x2GB PC6400 5-5-5-15
HDD: Samsung F1 1000GB
PSU: Enermax MODU 82+ 425W

helaas krijg ik em niet stabiel. Ik heb het hangen en opstartproblemen topic al doorgelezen maar toch kom ik er niet uit. Het systeem blijft steeds hangen zonder enige foutmelding. Soms start ie ook niet op na wijzigen van het bios. Ik moet dan de cmos clear uitvoeren om hem weer aan de praat te krijgen.

wijzigingen tot nu toe:
HDD en DVD-RW losgekoppelt
met 1 ipv van 2 geheugen reepjes.
mem. voltage van 1.8 naar 1.9
fail-safe bios instelling
memtest of windows install lukt niet vanwege vroegtijdige vastlopers :(

wie heeft nog suggesties voor mij? misschien zijn er mensen met hetzelfde bord die ook deze problemen hebben?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb het al voor gehad (met een ander moederbord, van Abit), dat het systeem freezed na het opslaan van wijzigingen in de bios. Moederbod bleek defect te zijn.

March of the Eagles

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-05 21:21
1 heb je compatibiliteit van je geheugen en je mobo gechecked?
2 geupdate naar nieuwste bios?
3 wordt alles goed herkent in je bios?
4 welk os heb je geinstalleerd en wat voor foutmelding krijg je?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Memtest loopt al vast? Wordt je CPU niet te warm? Zijn je voltages in orde?

Verwijderd

Topicstarter
jozy schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 21:19:
1 heb je compatibiliteit van je geheugen en je mobo gechecked?
2 geupdate naar nieuwste bios?
3 wordt alles goed herkent in je bios?
4 welk os heb je geinstalleerd en wat voor foutmelding krijg je?
staat niet in de lijst van compatible geheugen maar die lijst is ook heel kort. het is helaas de eerste bios die beschikbaar is. verder wordt alles goed herkend in de bios. Ik wilde Windows XP pro 64bit installeren. Uiteindelijk kreeg ik een blauw scherm wat ik niet kon lezen omdat ie meteen reboot.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 21:20:
Memtest loopt al vast? Wordt je CPU niet te warm? Zijn je voltages in orde?
hij liep al vast voor het prog gestart was :(

de north bridge wordt wel vrij warm/heet maar die heeft zelf geen koeler...
CPU zelf niet 30 graden +/-. Voltages heb ik niks aan veranderd(default).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2008 21:54 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoi, welkom op GoT :)

Ik raad je aan toch de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog eens door te nemen en vervolgens exact te beschrijven wat er niet wil lukken. De troubleshooter is niet iets dat je even doorleest, het is iets om stap voor stap te door lopen om te achterhalen welk onderdeel defect is. Dat is iets wat ik in dit geval nog mis in je topicstart, naast de dingen die je al hebt geprobeerd.
Doorloop de troubleshooter en vermeldt wat er precies wel en wat er niet werkt :)

Overigens kun je de editknop gebruiken als je nog iets toe wilt voegen aan je vorige bericht, zodat je je topic niet onnodig hoeft te kicken.

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 30-09-2008 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
zal het nog een keer doornemen. Ik werk hier met 2 systemen naast elkaar en dat is niet echt praktisch vandaar dat ik het maar even met quotes heb gedaan.

zonet nog een keer memtest geprobeerd maar dan zie ik in een flits een BSOD en dan reboot en freezed ie meteen. misschien weet iemand waar dit mee te maken heeft?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 21:35:
zal het nog een keer doornemen. Ik werk hier met 2 systemen naast elkaar en dat is niet echt praktisch vandaar dat ik het maar even met quotes heb gedaan.

zonet nog een keer memtest geprobeerd maar dan zie ik in een flits een BSOD en dan reboot en freezed ie meteen. misschien weet iemand waar dit mee te maken heeft?
Hoe kun je een BSOD zien met Memtest, dat draait niet vanuit Windows namelijk. Als je dat wel op één of andere manier doet, download de bootable CD variant.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 21:42:
[...]

Hoe kun je een BSOD zien met Memtest, dat draait niet vanuit Windows namelijk. Als je dat wel op één of andere manier doet, download de bootable CD variant.
ik heb een bootable cd...vaag. kan idd niet. iig zag ik een blauw scherm voorbij flitsen.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 21:46:
[...]

ik heb een bootable cd...vaag. kan idd niet. iig zag ik een blauw scherm voorbij flitsen.
Memtest 86 is blauw op zich, misschien dat je dat zag in de gauwigheid. En nogmaals, wordt je CPU niet te warm en zijn je voltages in orde?

Verwijderd

kan je de bios in?
G-skill gebruik volgens mij mee stroom dan 1,8volt.
Even in de bios de voltage aanpassen van je geheugen naar 2volt
Test dan opnieuw.
Kan je de bios niet in dan even een stikje lenen bij een kennis en dan instellen
Daarna je eigen geheugen terug plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 22:40:
kan je de bios in?
G-skill gebruik volgens mij mee stroom dan 1,8volt.
Even in de bios de voltage aanpassen van je geheugen naar 2volt
Test dan opnieuw.
Kan je de bios niet in dan even een stikje lenen bij een kennis en dan instellen
Daarna je eigen geheugen terug plaatsen.
thx voor je hulp. Ik kan wel de bios in maar als ik reboot met 2 volt op DDR2 dan loopt ie weer vast. Ik moet nog proberen om een ander reepje(van iemand anders) te gebruiken.

De voeding heb ik ook al omgewisseld dus het moet het geheuden de CPU of het mobo zijn.
In de guide stond dat je L2 cache kunt uitschakelen om te zien of je cpu stuk is maar die optie kan ik niet vinden in mijn bios...:?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een ander geheugen reepje er in gedaan: Corsair DDR2 667 MHz (VS1GB667D2) en het lijkt er op dat dat het probleem verhelpt. Iedereen super bedankt!!!
Pagina: 1