Ok ik heb de site doorgenomen. Als ik het goed begrijp is het dus een Software Factory ala
CAB. Ik kan je geen advies geven over Thinkwise zelf aangezien ik het nog nooit gebruikt hebt. Maar ik kan wel wat roepen over het gebruik van Software factory's.
Ikzelf gebruik het CAB framework van microsoft. De reden hiervoor is omdat ik opzoek was naar een structuur die mij in staat stelde om functionaliteiten als losse componenten te kunnen ontwikkelen en toevoegen aan (of weglaten uit) het programma. Uiteindelijk ben ik bij het CAB framework uitgekomen omdat deze mij een structuur bood waarmee ik dit kon doen.
Indien je dus een Software Factory gaan gebruiken om je applicaties mee te bouwen gebruik deze dan omdat je ook daadwerkelijk de functionaliteiten die deze (in dit geval Thinkwise) bied ook daadwerkelijk wilt gebruiken.
Voorbeeld: Ik wil fouten in mijn applicatie loggen naar schijf en wegschrijven in een centrale database. Het CAB framework heeft een zogenoemde Application Block waarmee ik dit kan realiseren. Dat is een reden om het CAB framework te gebruiken.
Als je het wilt gaan gebruiken omdat je je ontwikkel tijd wilt verkorten dan heb je de verkeerde insteek. Tuurlijk, als al je applicaties volgens een soortgelijke structuur zijn opgebouwd en concepten op dezelfde manier zijn opgelost, zal dit de begrijpelijkheid van je code (voor ingewijde) en uiteindelijke doorlooptijd voor onderhoud korter maken.
Maar het is veel belangrijker om te kiezen voor een Software Factory als deze ook inspeelt op de soort applicaties welke jij ontwikkeld.
Tuurlijk je gebruikt een software factory omdat het je tijd bespaart. Ik hoef bijvoorbeeld geen tijd te steken in het bouwen of verzinnen van een structuur welke ik nu zo direct kan gebruiken en toepassen. Omdat het CAB een aantal "Application Block"s heeft waarin standaard problemen al voor mij worden opgelost en ik dus wederom tijd kan besparen. Denk aan caching, logging, input validatie, etc.
Maar ik ben nog steeds bezig met het ontwikkelen van de gewenste busines functionaliteiten, met alle complexiteit die daarbij komt kijken. Het engiste wat een software factory wegneemt is het verzinnen en opzetten van een algemene programma structuur.
Maargoed als je zelf een structuur verzint en eenduidig in al je projecten toepast bereik je uiteindelijk hetzelfde.
Nadelen:
- Kan soms meer complexiteit in je applicatie introduceren dan nodig. Wat afhankelijk van de situatie een klein of juist zeer groot nadeel is.
- Op korte termijn zal het je waarschijnlijk alleen maar meer tijd kosten. (je moet het framework leren kennen).
En dan ff specifiek Thinkwise. Ik weet niet of je er voor moet betalen of niet. Maar er zijn legio vergelijkbare oplossingen die net zo goed, dan niet beter zijn, en geen geld kosten.
Het CAB framework bijvoorbeeld
Disclaimer: Hoop dat t n beetje overkomt, ik jas dit ff snel uit mn mouw omdat ik eigenlijk 10 min geleden al weg had moeten zijn. Dus typo's en onduidelijjke dingen zul je waarschijnlijk wel tegenkomen
[
Voor 185% gewijzigd door
D-Raven op 30-09-2008 20:13
]