• bekok
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 19:53
Hallo,

Ik heb een probleem met een computer die ik moest herinstalleren, de koeler van de processor gaat namelijk opeens heel hard waaien als ik de computer aanzet. Het gaat om een 6/7 jaar oude computer van HP; Intel Celeron D Processor 325, geïntegreerde videokaart en MS 6577 moederbord.

Laat ik eerst even het verhaal uitleggen. Een buurman van me had een computer die software matig in het slop was geraakt. Ik moest het voor hem maken (lees XP er opnieuw opgooien). Dit had ik keurig gedaan en alles werkte. Ik had met Everest gezien dat hij 2 geheugen modules in zijn PC had, eentje 512 mb PC3200 en de andere 512 mb PC2700. Nu had ik nog een 512 mb PC3200 liggen dus ik dacht ik vervang em voor de PC2700. Dit allemaal gedaan enzo, en toen ik de computer opstartte begon het probleem. Op de een of andere manier begon de koeler van de processor bizar hard te draaien. De monitor gaf geen beeld meer en er is geen teken van leven. Volgens mij hoor ik de harde schijf nog wel draaien (als ik de cpu koeler uit heb) en de kast koeler staat wel gewoon aan, maar geen beeld e.d. Dat is nog steeds het probleem en ik heb inmiddels meerdere dingen geprobeerd.

Ten eerste had ik het geheugen er weer uitgehaald en geen en daarna 1 module er in gezet, maar dit leverde geen resultaat op. Alle draadjes gecontroleerd, verbeterde niks. Daarna heb ik een vriend van me gevraagd te helpen om te kijken naar de hardware. We hebben het moederbord en alles uit de kast gehaald waarna we dus alleen nog het moederbord, processor en de voeding over hadden. We hebben hem weer aangesloten op het beelscherm, aangezet en opnieuw begon de cpu koeler absurd hard te waaien. Toen hadden we bedacht dat de voeding misschien kapot kon zijn. We hebben een computer die ik boven heb staan er naast gezet en de kabels van de voeding in het oude moederbord gedaan. Zelfde resultaat.

Ik heb geen idee of het ding total loss is of dat er toch een component is wat het probleem veroorzaakt. Iemand nog tips voor hoe ik dit probleem kan oplossen of kan ik het mobo naar de computerhemel sturen?

20" iMac; 2.4ghz Core 2 Duo; 3GB; Ati Radeon 2600HD Pro

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en zie of je nog bepaalde tests hebt overgeslagen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Lijkt erop dat een onderdeel kapot is of niet goed werkt in de huidige PC en daar kom je alleen achter door onderdelen te vervangen. ;)
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is ook altijd wel heel handig. :)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Heb hier nog een erg oud mobo en deze doet precies hetzelfde als wat jij beschrijft wanneer er geen tobo op de daarvoor bestemde PS/2 poort is aangesloten. Probeer dat eens, of is dit in de huidige situatie al zo?

• PinjoTweaker
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Draait de koeler nog steeds heel hard als je het reepje van PC2700 erin stop in combinatie met PC3200?

Mij lijkt het dat het beeldscherm een probleem met de grafische kaart is. Heb je alle voedingsstekkers van de grafische kaart erin? Ook zo'n klein 4 (geloof ik) pins stekker in je mobo. Die was ik een keer vergeten en kreeg ik geen beeld, met verschillende grafische kaarten. Dit kunnen twee aparte problemen zijn.

Als je weer beeld hebt kun je even in de Bios kijken naar het aantal RPM van de ventilator en zijn richtsnelheid.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

PinjoTweaker schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 20:46:
Mij lijkt het dat het beeldscherm een probleem met de grafische kaart is. Heb je alle voedingsstekkers van de grafische kaart erin? Ook zo'n klein 4 (geloof ik) pins stekker in je mobo. Die was ik een keer vergeten en kreeg ik geen beeld, met verschillende grafische kaarten. Dit kunnen twee aparte problemen zijn.
Denk niet dat dat het geval is, die pc is 6/7 jaar oud, toen bestond PCIe nog niet ;-)

EDIT: ik zie dat het een geintegreerde videokaart is, die heeft bij mijn weten geen extra voeding...

Aangezien de problemen begonnen met het snellere reepje geheugen, kan het zijn dat het BIOS de geheugentimings niet meer snapt. Probeer eens het BIOS te resetten.

Afgelopen weekend had ik een soortgelijk probleem: na een bios update ging de graka fan loeihard draaien en kreeg ik ook geen beeld. Na resetten van het BIOS kreeg ik weer beeld en functioneert de pc weer normaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben1985 op 01-10-2008 10:06 ]

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Pagina: 1