Google Analytics is gratis te gebruiken mits je voldoet aan de algemene gebruiksvoorwaarden. Logisch natuurlijk.
Eén van die voorwaarden is: Wie Google Analytics gebruikt op zijn of haar website, is verplicht om de volgende voorwaarden prominent op de website aanwezig te plaatsen (via link in de footer bijvoorbeeld);
Dit zette mij aan het denken toen ik af en toe opmerkte dat een Javascript op Hyves (wat van Analytics bleek te zijn) wat trager was dan normaal en in de statusbalk van mijn browser verscheen tijdens het laden. Een korte blik in de bron van een pagina op Hyves leert al snel dat Analytics inderdaad ook op Hyves gebruikt wordt.
Helaas ontbreekt in zowel de privacy voorwaarden als in de gebruiksvoorwaarden op Hyves, de voorwaarden van Google Analytics. Voor een site als Hyves een flinke misser vind ik.
Maar er zijn meer sites die hiermee de boot in gaan. Onder andere Tweakers gebruikt Google Analytics zonder deze tekst op de site te vermelden (correct me if I'm wrong).
Wat vinden jullie er van? Grote websites als Tweakers en Hyves die dit soort teksten niet op de website weergeven in de voorwaarden, maar wel gebruik maken van Google Analytics? In principe mogen ze op deze manier geen gebruik maken van Google Analytics...
Eén van die voorwaarden is: Wie Google Analytics gebruikt op zijn of haar website, is verplicht om de volgende voorwaarden prominent op de website aanwezig te plaatsen (via link in de footer bijvoorbeeld);
André Scholten meldde al eerder dat 99% van de Google Analytics implementaties illegaal is. Voor kleine websites moet dit natuurlijk niet zo’n probleem zijn, maar voor grotere websites? Tja...Deze website maakt gebruik van Google Analytics, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google Inc. (“Google”). Google Analytics maakt gebruik van “cookies” (tekstbestandjes die op Uw computer worden geplaatst) om de website te helpen analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. De door het cookie gegenereerde informatie over Uw gebruik van de website (met inbegrip van Uw IP-adres) wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google gebruikt deze informatie om bij te houden hoe u de website gebruikt, rapporten over de website-activiteit op te stellen voor website-exploitanten en andere diensten aan te bieden met betrekking tot website-activiteit en internetgebruik. Google mag deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Google zal Uw IP-adres niet combineren met andere gegevens waarover Google beschikt. U kunt het gebruik van cookies weigeren door in Uw browser de daarvoor geëigende instellingen te kiezen. Wij wijzen u er echter op dat u in dat geval wellicht niet alle mogelijkheden van deze website kunt benutten. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor het verwerken van de informatie door Google op de wijze en voor de doeleinden zoals hiervoor omschreven.

Dit zette mij aan het denken toen ik af en toe opmerkte dat een Javascript op Hyves (wat van Analytics bleek te zijn) wat trager was dan normaal en in de statusbalk van mijn browser verscheen tijdens het laden. Een korte blik in de bron van een pagina op Hyves leert al snel dat Analytics inderdaad ook op Hyves gebruikt wordt.
Helaas ontbreekt in zowel de privacy voorwaarden als in de gebruiksvoorwaarden op Hyves, de voorwaarden van Google Analytics. Voor een site als Hyves een flinke misser vind ik.

Maar er zijn meer sites die hiermee de boot in gaan. Onder andere Tweakers gebruikt Google Analytics zonder deze tekst op de site te vermelden (correct me if I'm wrong).
Wat vinden jullie er van? Grote websites als Tweakers en Hyves die dit soort teksten niet op de website weergeven in de voorwaarden, maar wel gebruik maken van Google Analytics? In principe mogen ze op deze manier geen gebruik maken van Google Analytics...