Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 20:46
Hallo allemaal,

het is niet van levensbelang dat deze vraag beantwoord wordt, maar ik vroeg het me toch af.

Ik werk namelijk bij de Macdonalds als bijbaantje, en ik had een keer wat frituurvet gemorst op de vloer, en zoals je je dan misschien kan voorstellen: het wordt glad op de vloer. Iemand anders merkte dat, en gooide er zout (gewoon NaCl) overheen. Ik heb toen niet meer getest of het ook echt minder glad werd, maar ik vraag me af: werkt dit wel?

Want ik weet dat als het glad op straat is door ijzel en je er zout overheen gooit het minder/niet meer glad wordt (het welbekende 'strooien') maar werkt dit ook bij frituurvet?

Mijn gevoel zegt van niet, je zou beter zeep er op kunnen doen en het dan oplossen in water. Ik denk ook niet dat de persoon in kwestie er erg over nagedacht heeft (het blijft macdonalds he) en gedacht heeft: zout zorgt in de winter ook dat ik niet uitglijd, dus dat zal nu ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Bartske schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 18:34:
Hallo allemaal,

het is niet van levensbelang dat deze vraag beantwoord wordt, maar ik vroeg het me toch af.

Ik werk namelijk bij de Macdonalds als bijbaantje, en ik had een keer wat frituurvet gemorst op de vloer, en zoals je je dan misschien kan voorstellen: het wordt glad op de vloer. Iemand anders merkte dat, en gooide er zout (gewoon NaCl) overheen. Ik heb toen niet meer getest of het ook echt minder glad werd, maar ik vraag me af: werkt dit wel?

Want ik weet dat als het glad op straat is door ijzel en je er zout overheen gooit het minder/niet meer glad wordt (het welbekende 'strooien') maar werkt dit ook bij frituurvet?

Mijn gevoel zegt van niet, je zou beter zeep er op kunnen doen en het dan oplossen in water. Ik denk ook niet dat de persoon in kwestie er erg over nagedacht heeft (het blijft macdonalds he) en gedacht heeft: zout zorgt in de winter ook dat ik niet uitglijd, dus dat zal nu ook wel werken.
Zout zorgt bij bijv. olijfolie ook voor de absorptie van het vet voornamelijk. Daar gaat het m.i ook om. Vet met water en afwas middel gaat in zulke grote getalen overigens niet goed. Je moet het grootste gedeelte eerst absorberen waarna je het gat schoonmaken.

Maarja scheikunde had ik 6 jaar terug een 5 voor :+ Dus miss lul ik wat :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:42

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Denk je niet iets te moeilijk?

Als je er bijvoorbeeld zand op had gestrooid, was het ook stroef geworden.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:10
Vet en olie maakte ik altijd schoon met kattengrit, toen ik bij een winkel werkte. Zout wordt in de winter volgens mij gebruikt omdat ijs daardoor oplost. Het vriespunt van zoutwater ligt lager dan het vriespunt van schoon regenwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het zout lost niet op in het frituurvet, maar wel weer als de vloer met water schoongemaakt wordt.

Zand helpt ook wel, maar dat is niet zo fijn als je het afvoerputje in de vloer schoon moet maken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Ah dus het zal gewoon meer gaan om meer weerstand te creëren :)

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Neem het me niet kwalijk, maar die vergelijking met strooizout in de winter moest ik toch echt even om grinniken. Vat dat a.u.b. niet verkeerd op. Ieder kind weet dat dit natuurlijk niets met chemie te maken heeft maar gewoon met smelten zodat het water weg kan vloeien alsof het regen is.
Dat zout op die gemorste olie is ook in geen geval een chemische reactie. Het beoogde doel zal inderdaad gewoon stroever maken zijn zonder dat je hoeft te bekommeren om geen zand (wat net zo goed werkt) in het afvoerputje te schrobben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Techneut schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 20:15:
Neem het me niet kwalijk, maar die vergelijking met strooizout in de winter moest ik toch echt even om grinniken. Vat dat a.u.b. niet verkeerd op. Ieder kind weet dat dit natuurlijk niets met chemie te maken heeft maar gewoon met smelten zodat het water weg kan vloeien alsof het regen is.
Dat zout op die gemorste olie is ook in geen geval een chemische reactie. Het beoogde doel zal inderdaad gewoon stroever maken zijn zonder dat je hoeft te bekommeren om geen zand (wat net zo goed werkt) in het afvoerputje te schrobben.
Het zout (vrijwel altijd natriumchloride, soms calciumchloride) mengt zich met het aanwezige water (ijs of sneeuw) en vormt zo pekel. Doordat pekel een lager smeltpunt heeft dan water, zal dit minder snel bevriezen zodat minder gladheid optreedt.
Nee hoor heeft totaal niks met chemie te maken. Dat er geen (ingewikkelde) reactie optreedt hoeft nog niet te zeggen dat het niet met chemie te maken heeft.

En ik wilde ook niet zeggen dat ík die vergelijking maakte, maar dat ik me kon voorstellen dat iemand die vergelijking kan maken (iemand die misschien geen scheikunde ofzo heeft gehad).

Maar ik vroeg het me gewoon af. Bedankt voor jullie (snelle) reacties allemaal, en dit topique mag wat mij betreft dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Nee hoor heeft totaal niks met chemie te maken. Dat er geen (ingewikkelde) reactie optreedt hoeft nog niet te zeggen dat het niet met chemie te maken heeft.
Als er geen chemische reactie plaatsvindt heeft het niet met chemie te maken ;) De zand vergelijking van hierboven is geheel correct en dat is puur fysisch.

Als je er nu gootsteenontstopper (crofty spul; NaOH) en wat water bij gooit dan wordt de olie omgezet in zeep wat in tegenstelling tot olie op lost in water. Doe alleen maar niet want je zeep zal pH 14 zijn en das heel verrot voor je huid/ogen, maar het werkt wel. Da's chemie ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 30-09-2008 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Anoniem: 21486 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 23:05:
[...]

Als er geen chemische reactie plaatsvindt heeft het niet met chemie te maken ;) De zand vergelijking van hierboven is geheel correct en dat is puur fysisch.

Als je er nu gootsteenontstopper (crofty spul; NaOH) en wat water bij gooit dan wordt de olie omgezet in zeep wat in tegenstelling tot olie op lost in water. Doe alleen maar niet want je zeep zal pH 14 zijn en das heel verrot voor je huid/ogen, maar het werkt wel. Da's chemie ;)
Maar dat zout zich mengt met ijs, daar treedt wel een reactie op, je krijgt namijk pekel. Dus dat is wel chemie.

(het ging ook over dat voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, dat is geen chemie maar natuurkunde. Bij chemie wordt van twee of meer elementen via een chemische reactie een totaal andere stof gemaakt, met geheel nieuwe eigenschappen. Water heeft b.v. totaal andere eigenschappen dan waterstof en zuurstof. Bij enkel natuurkunde is dit niet aan de orde. Bij pekel krijg je door verhitting gewoon weer water en zout, bij water is daar een omgekeerde chemische reactie t.w. electrolyse nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 13:45

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Ik heb bij het Land van Ooit in de frietkramen gewerkt en het zout-strooien is inderdaad om de boel stroever te maken (het zand argument) terwijl het later gewoon makkelijk weg te spoelen is.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Bartske schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 18:34:
Want ik weet dat als het glad op straat is door ijzel en je er zout overheen gooit het minder/niet meer glad wordt (het welbekende 'strooien')
Dat is omdat een zout-water mengsel een lager smeltpunt heeft dan water. Als het zout in het ijs trekt, dan smelt het. De laagst haalbare temperatuur daarmee is -29, IIRC.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:20:
Nee, dat is geen chemie maar natuurkunde. Bij chemie wordt van twee of meer elementen via een chemische reactie een totaal andere stof gemaakt, met geheel nieuwe eigenschappen. Water heeft b.v. totaal andere eigenschappen dan waterstof en zuurstof. Bij enkel natuurkunde is dit niet aan de orde. Bij pekel krijg je door verhitting gewoon weer water en zout, bij water is daar een omgekeerde chemische reactie t.w. electrolyse nodig.
Destillatie is ook een chemische process. Punt van het samenvoegen van water en zout is om een vloeistof te creeren met een aangepaste eigenschappen dan water: lager smeltpunt.

Bij samenvoegen van zout en vet zal het zout deels het vet absorberen, met een stroef massa als gevolg. Zout doet meer dan zand (het creeeren van een mengsel met meer stroefheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wederom, nee. Dat is ook een zuiver natuurkundig proces, nl. verdampen en weer condenseren. Daarna heb je simpel de oorspronkelijke bestanddelen terug, water en de droge stof die ermee gemengd is geweest.
Gebeurt sinds het bestaan van de wereld dagelijks met ontstaan van regen. Verdampen van (zee)water, weer condenseren in de vorm van regen en weer terugstromen in zee via rivieren en kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Techneut schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:54:
Wederom, nee. Dat is ook een zuiver natuurkundig proces, nl. verdampen en weer condenseren. Daarna heb je simpel de oorspronkelijke bestanddelen terug, water en de droge stof die ermee gemengd is geweest.
Gebeurt sinds het bestaan van de wereld dagelijks met ontstaan van regen. Verdampen van (zee)water, weer condenseren in de vorm van regen en weer terugstromen in zee via rivieren en kanalen.
Hmm, ik denk dat je gelijk hebt. Bedankt, weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Ik denk het ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bartske schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 22:47:
[...]

Vriespuntsverlagingen zijn toch echt een onderdeel van de natuurkunde ipv chemie geloof ik? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Vriezen en dooien zijn al geen chemie, laat staan het bevriezen en dooien van mengsels.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:09

DJ Vincento

1422055

Iets wat bevriest of ontdooit veranderd niets aan, behalve dat het van vaste toestand naar vloeibaar gaat of anderom
Pagina: 1