Toon posts:

Wifi en warmteterugwin instalatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn vast meer mensen die dit aan de orde hebben gehad en alle tips zijn welkom om een miskoop te voorkomen.

Dit is het geval. In ons huis zet net als in veel andere nieuwbouw woningen een warmte terugwin instalatie. Heel mooi voor het milieu maar de wifi verbindingen zijn doorgaans wat minder gelukkig met de extra metalen buizen in de woning die zorgen voor de aan en afvoer van lucht.

3 jaar geleden had ik een Sweex router (54G standaard dingetje) deze was praktisch inbruikbaar in het huis, op de begaande grond was er nog wel verbinding, maar op de eerste verdieping was hij voor 95% onbruikbaar, op zolder kon je op de trap gaan zitten voor een slechte verbinding, maar verder onbruikbaar. ca 2 jaar geleden overgestapt Online en daar gebruik gemaakt van de Livebox samen met de wifi toepassing. Dit ging al een heel stuk beter.
Ontvangst beneden zeer goed op de eerste verdieping Redelijk tot goed en op zolder Slecht tot redelijk en op enkele plekken geen verbinding (maar was nog overheen te komen). Maar nu Orange zijn naam veranderd heeft in offline (voor ons lettelijke en figuurlijk) hebben we snel een andere provider gekozen. Hier krijgen we een standaard ADSL modem. Kortom zelf moeten we weer een draadloze router plaatsen.

Nu is de vraag wat is een beetje fatsoenlijke router die werkt in een omgeving als deze. Op internet spreken de reviews ellkaar tegen en zijn voornamelijk geent op snelheid, maar volgens mij gaat het bij mij voornamelijk om de kracht van het signaal. nu verwacht ik dat daar wel enige relatie in bestaat, maar zeker weten doe ik dat niet.

Nu zat ik zelf naar het lezen (ben zelf geen expert) van wat reviews te denken aan de netgear WNR3500. Hiervan wordt gezegd dat hij goede verbindingen heeft en ook nog erg snel is in zijn gegevens overdracht. Ik vermoed dus dat de 8 ingebouwde antennes het goed zouden moeten kunnen doen ook met het B/G kaartje wat nu in mijn laptop zit. Voor de toekomst is hij dan alvast geschikt voor de N technologie en voor de wat zwaardere video toepassingen. Nu ben ik geen gamer dus de absolute top hoeft ook niet. Ik heb voor mij zelf de prijs gesteld van max ca 100 euro.

Maar miscchien heb jij een zelfde of betere oplossingen voor het zelfde geld (of minder ;) )

Alvast bedankt voor jullie input.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
Ik denk niet de de router alleen het issue is. Het wifi signaal zit in de twee kanten. Wireless N heeft in elk geval veel minder last van de reflecties die de metalen buizen genereren maar volgens mij heb je daar geen nut van als je geen N adapter hebt. Mijn Dlink dir-655 met Intel 4965AGN kaartje werkt zeer goed: bereik tot achteraan in de tuin (45m van de router) en verder. Met mijn andere laptop die een Intel ABG kaartje bevat heb ik degelijk signaal tot ongeveer de helft van de tuin.

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-01 19:17
Kijk eens naar Senao Accespoints en Wifi ontvangers.

• Ralphy_
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:11
bjbj,

Je kunt ook proberen om je router op de eerste etage te plaatsen ( je geeft aan dat je op de eerste etage wel goed berijk had). Verder is het oop aan te bevelen om de antennes onder een hoek van 45 graden te zetten dit bevordert het signaal op andere etages ook enorm. (dit zou je kunnen testen met je sweeks router als je die nog hebt voordat je een nieuwe koopt).

een andere oplossing is een router kopen waar ook nog een aparte externe antenne op kan en deze dan op zolder hangen ( dit is wel een wat duurder oplossing).

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:57

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Misschien kun je eerst nog een pringlesbus op de router proberen te zetten...

Klinkt gek, maar zo krijg je zelfs met een zwakke USB stick een redelijk sterk signaal door twee verdiepingen gewapend beton.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-03 12:39
Als je geen N draadloze clients hebt, heb je niks aan een N access point.
Ik heb zelf trouwens die WNR3500 in combi met Intel 4965AGN kaartje, werkt prima hoor, en inderdaad beter dan G, maar verwacht geen wonderen. (nou moet ik wel zeggen dat ik er in een uithoek van m'n woning nu wel een prima stabiel signaal heb, wat met G maar niet wou lukken (onbetrouwbaar signaal)
Je kunt dat ding best kopen, en dan zou ik em inderdaad ook op de 1e verdieping zetten, of iig in het trappenhuis. Maar als je geen draadloos N apparaten hebt dan kan je net zo goed een fatsoenlijke Linksys nemen. N is in principe ook nog niet af, ik had nog wel wat gezeur om het aan de praat te krijgen. (blijk dat de genoemde combinatie alleen verbind onder bepaalde beveiligingsinstellingen, of geen beveiliging)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

Is het geen mogelijkheid een accesspoint te plaatsen op zolder? Kabeltje trekken vanaf de modem naar de zolder door de muur zal vast geen probleem zijn....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Ik heb ook met de WNR3500 gewerkt en het is qua techniek een uitstekende WiFi router - hij kan ruim boven de 100Mbps routeren en 60Mbps WiFi lukt ook wel in dezelfde ruimte. Maar in een huis zoals je beschrijft gaat het sowieso erg lastig zijn om met één apparaat alle ruimtes te bestrijken. Het zou een veel zinnigere investering zijn om per verdieping één access point te plaatsen. Daarnaast ben ik helemaal niet blij met de 'dumbed-down' interface van Netgear routers - maarja ik ben dan ook verwend (eerst een Linksys, sindsdien gewoon zelfbouw Linuxbakken)

Ethernet zou het probleem niet moeten zijn, ik veronderstel dat een huis met een dergelijke moderne installatie sowieso CAT-5E door het huis heeft liggen met wall sockets in alle kamers...

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 01-10-2008 19:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat een optie van plaatsing op de 1e verdieping (buiten dat ik daar geen plaats voor heb) niet de meest handige optie. aangezien hij dan bijna rondom (onder, boven, links en rechts af en toevoer buizen tegen komt.

ik heb nog eens goed naar de plaatsen gekeken maar ik kan de router bijna recht onder de buizen plaatsen.
dit zou betekenen dat er recht boven de router volgens mij het singaal zou verliezen. dit maakt echter niet zoveel uit, aangezien dit de hal of deuropeningen of gedeeltelijke badkamer betreft (niet de plakken waar je een draadloze verbinding nodig hebt).

Mijn oude sweex had 1 antenne, dat maakt het volgens mij lastiger. zeker gezien het feit dat ik met mijn pcmcia router in de livebox wel een verbinding krijg op de plaatsen die nodig zijn (al is het signaal op sommige plaatsen van slechte / zwak signaal. maar volgens mij staan die ook niet bekend om hun krachtige signaal.

Ik vermoed dat ik met een b/g router met tenminste 2 antenne's een beter resultaat moet kunnen halen dan met mijn oude sweex. Als ik de WNR3500 zou nemen zitter er 8 antennes in verwerkt nu heb ik begrepen dat gebruik gesplitst is bij N routers. dus zou verwachten dat bij een aparaat als deze 4 gebruikt worden voor ontvangst en 4 voor verzending., indien ik hem direct onder de buis in de eerste verdieping op de begaande grond (op tafel hoogte) moet het volgens mij goed gaan, maar worden al deze antenne's ook gebruikt voor het b/g signaal?

De B/G kaart in de laptop wordt voornamelijk beneden geplaatst. op de eerste verdieping staat op een kamer een pc met een usb b/g dongel. maar deze kan zit aan een verleng kabel en wordt zo geplaatst dat daar ook nu een goed singaal uit komt. onze nog aan te schaffen pc voor op zolder zal dan voorzien worden van een N-ontvanger. mocht hij op zolder nodig zijn, dan kan ik altijd nog de N-router van de vaste computer afnemen.

volgens mij zal het dan goed moeten werken.

Anders is het inderdaad een optie om eventueel een 2e router op zolder te zetten. vanuit de meterkast zijn namelijk naar alle telefoonpunten volgens mij de genoemde CAT-5E leiding getrokken, deze zal ik dan nog moeten verlengen naar de pc, maar dat lijkt me niet het lastigste. Als ik het goed begrepen heb blijven er van alle kabels in deze kabel 2 ongebruikt over die ik eventueel kan gebruiken voor mijn vaste telefoon, of gewoon een bedraade aansluiting boven

Ga het weekeind maar is naar de winkel en maak maar een afspraak over dat ik het eerst wil testen voordat ik tot koop over ga. moet vast wel lukken.

of maak ik een denk fout?

Verwijderd

Ik woon in zo'n WTW-huis. Heb mijn router (wrt54g) met tomato firmware in de meterkast staan bij het beruchte apparaat. Ik heb op alle 3 de verdiepingen bereik, zij het op zolder matig. De laptop doet het daar minder dan mijn pc. De pci wlan kaart heeft een sterker ontvangst.

je kan het dus ook gewoon proberen. Wellicht te leen van iemand?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dion_b schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 19:05:
Ethernet zou het probleem niet moeten zijn, ik veronderstel dat een huis met een dergelijke moderne installatie sowieso CAT-5E door het huis heeft liggen met wall sockets in alle kamers...
Dat zijn vaak meerwerkopties, bij mij tenminste wel. Overigens is het laten bedraden van dit soort opties verschrikkelijk duur, en kan je natuurlijk beter zelf doen :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Nee bij ons ligt overal Cat-5E kabel. is standaard bij deze aannemer, dus dat is het probleem niet.
Je moet alleen de telefoonaansluiting op de telefooncentrale opofferen (of je schijnt het ook naders te kunnen aansluiten).

Ga ik me in verdiepen als het niet werkt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me een no-brainer dan om die CAT-5E te gebruiken als het er toch ligt...

Of werken GSMs ook niet binnenhuis?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Is een beetje afhankelijk van de provider die je hebt. Toen we er net kwamen wonen had je alleen met orange een klein beetje bereik (de rest niet). voor optimale dekking hebben we een tijd met Unique gebeld, dan neemt de Livebox/ router de verbinding over van de gsm mast (mobiele voip zeg maar). Inmiddels zijn er wel masten bijgekomen dus dekking is nu met vodafone / kpn goed. al zie je de verbinding zodra je de eerste buizen voorbij bent wel wat verder inzakken, dan in een huis zonder wtw.

ik ga me nog maar eens wat verdiepen in de antenne's die aan de routers vasthangen en het ontvangst en zendvermogen van de usb dongels en wifi kaartjes in zijn algemeenheid. denk dat voor een krachtig signaal moet gaan (meer vermogen op de antennes) om problemen te voorkomen

zag al een mini wifi kaartje voor mijn laptop voor 24 euro. dus dat valt ook wel mee.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie input, Heb net een Edimax BR-6574n besteld.

De redenen hiervoor zijn

1) 3 dpi antennes, de andere routers die ik bekeken heb hebben 2 dpi
2) Gigabit router (voor de nabije toekomst).
3) De snelheid prestaties doen niet echt onder voor de routers die bijna 2 x zo duur zijn.

Ik ga eerst even kijken hoe de huidige B/G kaartjes functioneren in dit netwerk. mocht dit onvoldoende zijn dan wordt mijn laptop voorzien van een mini kaartje (intel BGN) en de computer met een pci N kaartje

volgens mij moet het dan wel werken, anders wordt er op zolder nog een extra draadloos punt gerealiseerd.
Pagina: 1