Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Beste,

Voor mijn profielwerkstuk heb ik 250v DC nodig. Ik zelf zat te denken om dan gewoon net spanning te nemen, die met een trafo naar 170-175 volt te brengen, gelijkrichtertje er tussen en ik heb 250V DC.

Dus: Niek ging zoeken naar 170 volt secundair trafo's, maar die zijn er dus niet (of tenminste, kan ze niet vinden). Wat raden jullie aan ?
Het is om condensatoren op te laden (coilgun). Dit betekent dus dat op het einde, er maar heel weinig stroom loopt, en dus de spanning omhoog gaat. Dus misschien kan ik dan ook uit de voeten met een andere trafo met vrij veel VA ? Wat raden jullie aan ? Liever geen variac, want ik wil alles wel galvanisch gescheiden houden.

Groeten,
Niek

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou een 1:1 koppeltransformator pakken, het net gelijkrichten en dan met een buck-converter naar 250VDC verlagen. Is denk ik een simpeler (en goedkoper) oplossing dan bv. zelf een transformator wikkelen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-11 14:07
Een variac met daaracahter een safety isolating transformator (gewoon 1:1 trafo voor de galvanische scheiding).

Is dat wat?

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Stoney3K schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 16:11:
Ik zou een 1:1 koppeltransformator pakken, het net gelijkrichten en dan met een buck-converter naar 250VDC verlagen. Is denk ik een simpeler (en goedkoper) oplossing dan bv. zelf een transformator wikkelen.
Waar kan ik die koppeltrafo's kopen ? Met "buck-convertors" heb ik nog nooit gewerkt, dus even kijken wat het precies zijn.

edit: zijn er voor die buck-converters ook kant-en-klare modules ?

[ Voor 7% gewijzigd door Niekk op 30-09-2008 17:09 ]

Verwijderd

trafo uit oude buizenradio slopen en wat van de secundaire wikkelingen afhalen?

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ik heb niet echt tijd om op mijn gemak oude radio's te zoeken enzo, het mooiste zou zijn als ik 't gewoon even zou kunnen bestellen. :)

• Techneut
  • Niet online
Ik vrees dat dit wel eens moeilijk kan worden. Inderdaad zou een oude sloop-buizenradio een oplossing kunnen zijn, want die dingen leverden bij een netspanning van 220V~ een anodespanning van 250V=. Hoef je dus niets van af te wikkelen, gelijkrichten, afvlakken en klaar. Nergens zoiets te vinden?

PS:
Net een knoert van een catalogus van Conrad gekregen. Boordevol met allerlei onderdelen waaronder ook trafo's. Maar allemaal 1:1 of met een secundaire spanning die veel lager ligt. Zo laag dat je minstens 10 secundaire wikkelingen in serie zou moeten zetten. Geen werkbare oplossing dus.

Die tip van Barp lijkt me dus niet zo gek.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 10:41
Wat voor vermogen heb je nodig? Als het om 10-20 mA gaat kan je makkelijk een nixie voeding bouwen.

https://f1nerd.nl

Verwijderd

Als het gaat om het opladen van condensatoren en het mag simpel, kun je gewoon een gelijkrichter direct aan de netspanning hangen, gloeilamp ertussen om de stroom te beperken en dan daar je condensatoren aanhangen. Dan is het slechts een kwestie van op tijd uitschakelen voordat de spanning 250 V heeft bereikt.

Misschien kun je zelfs wel een schakelingetje maken dat de spanning automatisch afschakelt als de condensatoren voldoende zijn opgeladen, dat is in ieder geval makkelijker dan het bouwen van een hele spanningsconverter.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Een gloeilamp wil ik liever niet. Verder heb ik - volgens mijn schema - zenerdiode's over de elco's staan van 245 volt. Dus zodra die grens wordt bereikt, wordt de spanning niet hoger.
Is er echt geen andere manier om 250V= te krijgen ? Lijkt me niet zo vreemd namelijk.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 16:39
Dergelijke trafo's zijn te bestellen. Maar goedkoop is het niet.
http://www.ae-europe.nl/

Wat ook een goede oplossing is, om op marktplaats te kijken daar komen regelmatig buizen trafo's langs voor +- 50 euro.

Voor de rest is een 1:1 trafo die je daarna gelijk richt en op de juiste spanning brengt.

• Truss
  • Laatst online: 16-11 20:56
Als je met condensatoren werkt kan je dan niet gewoon een 1:1 trafo gebruiken + gelijkrichter en lekker met 230V werken. Ik weet niet wat je aan het maken bent maar zo nodig zou je er nog een extra condensator bij kunnen hangen om het verlies aan spanning goed te maken.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Niekk schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 18:30:
Ik heb niet echt tijd om op mijn gemak oude radio's te zoeken enzo, het mooiste zou zijn als ik 't gewoon even zou kunnen bestellen. :)
Wat jij in gedachten hebt als je aan een variac denkt is dit:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Tapped_autotransformer.svg/300px-Tapped_autotransformer.svg.png

Maar er zijn ook variacs met galvanisch gescheiden wikkelingen...

Afbeeldingslocatie: http://www.natuurkunde.nl/servlet/supportBinaryFiles?referenceId=1&supportId=2143

[ Voor 20% gewijzigd door jitter op 30-09-2008 19:52 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
^^
1 op 1 trafo met gelijkrichter wordt 325 volt...

Ikzelf zou voor een 1:1 en een variac erachter gaan, simpel, vrij goedkoop als je de trafo's 2e hands haalt en zo in elkaar gezet.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
als ik het gelijk ga richten kom ik op >300V= uit. Mijn elco's kunnen niet meer als 250V= aan.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

De variac is een soort van regelbare transformator. Als je die juist instelt kun je elke gewenste spanning krijgen. Als je hem zo instelt dat ie na gelijkrichten op de gewenste spanning uitkomt ben je klaar.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ok. Bedankt voor alle tips ! Dan ga ik dus binnenkort lekker knutselen ;) Eerst bestellen. Het saaie werk.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:34
als je 250V DC wil afvlakken heb je eigenlijk 300V condensators nodig, dan roken ze niet zo als de netspanning net iets stijgt ;)

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Neem 2 trafo's een van 230V naar 12V en een tweede van 230V naar 15V.
Nu sluit je trafo 1 gewoon aan. En de tweede sluit je met de 15V volt kant aan op de 12V van de eerste.
Zo transformeer je eerst naar beneden en dan weer omhoog.
Met de genoemde spanningen kom je redelijk in de richting, maar reken het even na.
Houdt er daarbij rekening mee, dat als je van 15V naar 230 terug wil, dit niet met 100% rendement gaat.
Als je precies 15V op de secundaire wikkeling zet, krijg je tussen de 200 en 210V aan de hoogspanningskant.
Als je nu precies goed wil komen, neem dan voor de eerste trafo een ringkern exemplaar.
Daar kun je gemakkelijk een paar wikkelingen bij leggen.

Guus Assmann

• Techneut
  • Niet online
@guus.assmann, maak je hier niet een klein denkfoutje? TS wil 250V= en niet 250V~, een levensgroot verschil.
Een sinusvormige wisselspanning heeft een topwaarde van wortel 2 maal zo hoog, dus onze netspanning van 230V heeft een topwaarde van 325V. Dat is tevens de gelijkspanning die je krijgt als je de (geringe) verliezen even buiten beschouwing laat.

Met twee trafo's kan het dus wel, alleen niet omhoog maar omlaag. Verhouding wordt dus 325: 250 = 13:10. Beetje anders dus dan die 12:15 die jij voorstelt.

Edit:
Als je dus bij één trafo met een verhouding van 1:1 (zoals een scheidingstransformator) kans ziet om van de buitenste wikkeling ongeveer 23% van het aantal windingen te verwijderen en die wikkeling kiest als secundair, ben je er ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 01-10-2008 12:53 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Base_ maakt een goed punt, als de netspanning omhoog gaat gaat de DC spanning natuurlijk ook omhoog. Je kan er niet vanuit gaan dat netspanning 230V is. 220V is mogelijk maar 240-250 heb ik ook wel eens gemeten. Daarom altijd zorgen dat je de spanning in de gaten houd bij het opladen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

SA007 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 19:50:
^^
1 op 1 trafo met gelijkrichter wordt 325 volt...

Ikzelf zou voor een 1:1 en een variac erachter gaan, simpel, vrij goedkoop als je de trafo's 2e hands haalt en zo in elkaar gezet.
325v= 2x de helft wat dus ongeveer die 170v is..... Is dat niet makkelijk om te zetten?
2 gelijke weerstanden die wat vermogen kunnen hebben waarbij je over de ene weerstand de condo's zet? Is niet erg efficient, maar wel eenvoudig.
Of de condensators in serie opladen, en ze parallel gebruiken.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Ik heb nu gewoon 4 transformatoren genomen. (Besteld). Deze zet ik in serie en dan heb ik in totaal ook 170 volt in totaal.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Het kan ook wel makkelijker :P Met een 12V accu en deze schakeling laad je je caps net zo makkelijk op.

High Powered Madness

• Techneut
  • Niet online
Nou ja, makkelijker ......... Maar inderdaad, zo kan het ook.

• guus.assmann
Voor gelijkspanning: Trafo's hetzelfde, maar de 12V met twee primaire wikkelingen.
Sluit de 15V trafo aan de netspanning. Sluit aan de 12V kant de 15V van de eerste trafo aan.
Zet de beide wikkelingen die eigenlijk bedoeld zijn voor de primaire nu paralelle.
Daar komt dan ongeveer 120V wisselspanning uit.
Richt die met een brugcel gelijk en je hebt de gewenste 170V DC.
Zo kun je het met 2 trafo's oplossen.

Guus Assmann

• Techneut
  • Niet online
Was dat wat TS wilde, 170V DC? ;)

• guus.assmann
Ja, lezen is soms wat lastig... :?

Maar hopelijk is het idee op zich wel overgekomen.
Met wat andere getallen (=wikkelverhoudingen) is het te maken.

Guus Assmann

• Techneut
  • Niet online
O.k. via die methode kan het natuurlijk ook. Iets andere verhoudingen inderdaad, maar dat was n.a.v. je eerdere bericht ook al duidelijk beredeneerd. Alleen één klein puntje, wat bedoel je precies met een trafo met twee primaire wikkelingen?
  1. Twee afzonderlijke eendere wikkelingen, elk 230V? In dat geval zal parallel schakelen beslist niet leiden tot de halve spanning, maar gewoon qua spanning hetzelfde resultaat leveren als het gebruiken van één wikkeling.
    Het enige wat je met twee wikkelingen parallel (wel letten op de richting) bereikt is dat de stroom door elke wikkeling gehalveerd wordt.
  2. Eén primaire wikkeling van 230V met een middenaftak? Dan is dat parallel schakelen natuurlijk onmogelijk. In het midden zijn ze doorverbonden, verbindt je de uiteinden ook met elkaar, dan heb je gewoon een heel botte kortsluiting.
Of bedoel je het toch anders?

• guus.assmann
Wat ik bedoel, er zijn veel transformators met 2 wikkelingen van 115V.
Die zijn volledig gescheiden van elkaar. (Komt vooral vaak voor bij ringkern trafo's. Velleman levert er diverse)
Zo'n trafo kan dan op 230V door beide wikkelinge serie te schakelen.
Maar zet je ze paralelle, dan wordt het 115V (Bruikbaar in Amerika)

Overigens wordt 170V DC ook voor Nixiebuizen gebruikt.
Er zijn diverse (eenvoudige) converters voor te vinden.

Guus Assmann

• Techneut
  • Niet online
O.k. Ik vermoedde dit al enigszins. Als je niet veel vermogen hoeft kun je trouwens ook één wikkeling nemen, dan hoef je ook niet te letten op de richting.
Enfin, met beetje manipuleren met verhoudingen kom je er inderdaad ook. Gewoon naar 250V / wortel 2 wisselspanning toerekenen plus een paar procent verlies, dat is alles. Dus om precies te zijn 176,8V plus een beetje verlies, afgerond 180V AC.

Verwijderd

conrad verkoopt ringkern trafo's met 2 windingen van 45 volt.
2 trafo's geeft 4 wikkelingen van 45 volt, zet deze in serie en je hebt 180 volt wissel.

je zou ook een scheidingstrafo kunnen afwikkelen totdat je 170 volt hebt.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Waarom zo moeilijk doen met allemaal trafo's etc. Gewoon een weerstand gebruiken die de stroomsterkte beperkt en dan van gelijkgerichte 230 ac laden. Gebruik je een comparator om te meten of die elco's vol zijn. Zijn ze vol dan schakelt de comparator een laad-relais uit.

BTW als je met 250Vdc je caps van 250Vdc wilt opladen duurt dit oneindig lang.

High Powered Madness

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Niekk schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:37:
Ik heb nu gewoon 4 transformatoren genomen. (Besteld). Deze zet ik in serie en dan heb ik in totaal ook 170 volt in totaal.
Je kan ook de spanning verlagen met transformatoren in serie.
230volt met een 60 volt transformator in serie kan 290 volt of 170 volt worden afhankelijk hoe je hem om zet.

Als je bv 220volt wil hebben ipv 230 volt dan zet je een 10V 16A (160VA) transformator in serie met het net en kun je het geheel tot maximaal 3520VA belasten.
Pagina: 1