Hoe de "CPU Fan Failed" bij passieve koeling ontlopen?

Pagina: 1
Acties:

• Weumel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-11-2025
Elo elo
Zoals de titel zegt, probeer ik een CPU passief te koelen, maar doordat er dus geen fan aangesloten zit op het mobo, geeft ie bij het opstarten telkens de melding "CPU Fan Failed" en dan moet er op F1 geduwd worden om m verder te laten gaan.
Niks levensbedreigend, maar zou wel leuk zijn mocht ik dit uit kunnen zetten :+

De setup is:
asus P5Q pro mobo
intel C2Q Q9550
scythe ninja II

Gebruik de ninja passief en cpu blijft mooi op 40°, dus lijkt me best aanvaardbaar.

Indien dit algemene kennis is en hierover op google en got veel info te vinden is, mijn excuses. Heb echter even rondgezocht op google en tweakers, maar kon het antwoord niet vinden.
Dus bij deze... als jullie het weten... :)

• Stouten
  • Laatst online: 08-06-2022
Zit bij mijn gigabyte een optie in de bios om die melding uit te zetten, asus heeft dat volgens mij ook...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Mij staat iets bij van een weerstandje ertussen frotten, maar geen idee waartussen en hoeveel ohm.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik heb het opgelost door ergens in te stellen dat de BIOS gewoon verder gaat na een foutmelding. Of beter gezegd, uitgeschakeld dat je op F1 moet drukken na een foutmelding. Nu komt de waarschuwing wel voorbij maar hoef ik nergens meer op te drukken. (asus mobo)

Ik weet niet meer precies hoe en wat maar je moet gewoon eventjes wat rondsnuffelen in je bios en dan kom je het vanzelf wel voorbij :)

[ Voor 21% gewijzigd door jdm8 op 30-09-2008 15:35 ]

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
bij mijn asus maximus kan je bij 'power' -> 'hardware control' -> 'cpu fan speed (oid)' en die op disabled zetten dan controleerd het mobo de cpu fan niet meer. Zoiets zit op de meeste moderne mobo's wel i.v.m. waterkoeling ;).

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Weumel schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:28:
Elo elo
Zoals de titel zegt, probeer ik een CPU passief te koelen, maar doordat er dus geen fan aangesloten zit op het mobo, geeft ie bij het opstarten telkens de melding "CPU Fan Failed" en dan moet er op F1 geduwd worden om m verder te laten gaan.
Niks levensbedreigend, maar zou wel leuk zijn mocht ik dit uit kunnen zetten :+
Ik zou in bios kijken of dit uitgezet kan worden. En anders wat andere ook roepen dat hij niet moet wachten bij een melding.

Mooiste zou zijn als je het bios voor de gek kan houden. Dus door idd iets van een weerstand te gebruiken.
Heeft je voeding geen terug melding van het aantal RPM wat de fan in de voeding maakt ? Anders kan je die op de CPU fan header zetten en ben je er ook vanaf.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:49

M2M

medicijnman

geforce5_guy schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:39:
[...]

Ik zou in bios kijken of dit uitgezet kan worden. En anders wat andere ook roepen dat hij niet moet wachten bij een melding.

Mooiste zou zijn als je het bios voor de gek kan houden. Dus door idd iets van een weerstand te gebruiken.
Heeft je voeding geen terug melding van het aantal RPM wat de fan in de voeding maakt ? Anders kan je die op de CPU fan header zetten en ben je er ook vanaf.
aanvulling: uiteraard wel even goed je cpu temperatuur in de gaten houden. Zonder fatsoenlijke airflow in je systeem zul je je cpu niet passief kunnen koelen en zeker een quad core verbruikt nogal, zo ongeveer 95 watt onder full load, wat toch via je koelblok weggediffundeerd moet worden.
Temps uitlezen in windows is trouwens ook niet echt betrouwbaar. Probeer realtemp of coretemp, maar eigenlijk is geen enkele temperatuursmeting in windows betrouwbaar.

-_-

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
geforce5_guy schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:39:
Mooiste zou zijn als je het bios voor de gek kan houden.
Het mooiste is om gewoon even de optie uit te zetten in de bios, hoef je ook niets te solderen of onofficieel om te pluggen in je pc.

• Shiro
  • Laatst online: 28-01 23:44

Shiro

Serenity

Je kan het inderdaad uitzetten in de Bios. Bij mijn Asus lukt dat in iedergeval wel.

Of als je nog outtakes/intakes fans heb kan je die daar op aan sluiten. Ben je er ook van af.

Maar makkelijkste is inderdaad gewoon uitzetten in de Bios zoals meeste hier al gezegd hebben :)

Juniper RWD

• Weumel
  • Laatst online: 16-11-2025
Thanks allemaal voor de suggesties :)

}:O Bleek inderdaad een bios-optie te zijn.. }:O
M2M schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:42:
[...]

aanvulling: uiteraard wel even goed je cpu temperatuur in de gaten houden. Zonder fatsoenlijke airflow in je systeem zul je je cpu niet passief kunnen koelen en zeker een quad core verbruikt nogal, zo ongeveer 95 watt onder full load, wat toch via je koelblok weggediffundeerd moet worden.
Temps uitlezen in windows is trouwens ook niet echt betrouwbaar. Probeer realtemp of coretemp, maar eigenlijk is geen enkele temperatuursmeting in windows betrouwbaar.
Coretemp zegt ongeveer 30-35 per core, dus lijkt me wel in orde..
Die sonata doet zijn werk goed :)

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Dit kan je bij je asus mobo gewoon instellen onder hardware monitor in de bios. Daar staat cpu fan speed en die moet je disabelen.

Verwijderd

Gewoon op 'Ignore' zetten.

Eventueel een low-rpm casefan erop aansluiten en het probleem is opgelost.
Pagina: 1