sneeuwkettingen?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:02
zeg er is een spreekwoord met bomen en een bos ofoziets..

anyways ik zie door de bomen het bos niet meer :|

ik ga vandewinter naar oostenrijk en ik MOET dus sneeuwkettingen hebben.
(ik hoop ze niet nodig te hebben maar goed)

maarja als ik dus een beetje ga rondkijken zijn er sneeuwkettingen vnaf 10 euro :? tot heeeeel duur.
welke nu te nemen?!
mijn auto is achterwiel aangedreven bij sommige sneeuwkettingen lees je dat ze daarvoor extra geschikt zijn.. HOEZO?

na wat research kwam ik zelf uit op weissenfels
of pewag
vond zelf de categorie van 50 euro best interessant (pewag nordicstar?) omdat deze "goed" uit de test komt bij de anwb (test van 2004 8)7 )

zijn er mensen die al meer ervaring hebben met sneeuwkettingen? ben ook wel benieuwd naar de montage tijd enzo. en voornamelijk of ik iet speciaals/duurders moet kopen ivm achterwiel aandrijving..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 13:03

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

1 van de eerste hits die ik had bij zoeken

http://www.anwb.nl/auto/t...test-sneeuwkettingen.html
Reloader schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:19:
[...]

die hit had ik ook ja :) staat ook in mijn post :)
*oeps*

[ Voor 41% gewijzigd door Tukk op 30-09-2008 15:21 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

Wij hebben sneeuwkettingen bij de Makro gehaald in de aanbieding: minder dan 20 euro.
Enerzijds leuk dat je allerlei fancy systemen hebt, maar degene die we nu hebben werkt ook en scheelt veel in de prijs.

edit: onze auto is gewoon voorwielaangedreven en hebben die kettingen alleen voor de wintersport.

[ Voor 19% gewijzigd door MrSleeves op 30-09-2008 15:16 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 13:29

Vos

AFCA

Ik ga naar de ANWB en meld de afmetingen van de band e.d. + voorwielaandrijving en krijg een setje mee. Daar al eens geweest voor informatie? Ik zou gewoon voor een setje van 30-50 euro gaan. Sommige shops hebben ook een regeling, dat mits niet gebruikt je de kettingen kunt retourneren voor een klein bedrag o.i.d.

Monteren kan je beter thuis oefenen, als je dit onder de knie hebt dan monteer je ze binnen 1/2 minuut.

En prijsverschil is kwaliteitsverschil he...sterker? lichter? duurzamer? En misschien zijn kettingen voor AWD iets sterker dan voor een FWD auto. Komen misschien meer krachten op?

Ik denk dat je je er te druk over maakt, stap naar een ANWB, Halfords, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door Vos op 30-09-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
die hit had ik ook ja :) staat ook in mijn post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
Als het werkelijk om op wintervakantie wettelijk in orde te moeten zijn, volstaat elk el-cheapo setje wel. Zéker als je zelf al aangeeft liever niet met kettingen te rijden. De allergoedkoopste setjes rammelen hard en hebben on (nog) beperkte(re) maximumsnelheid.
de duurdere setjes onderscheiden zich door de duurzaamheid (breken minder makkelijk, en gaan zelfs bij intensief gebruik heel wat winters mee) en gebruiksvriendelijkheid. Het aanleggen van kettingne is geen aangenaam werk (ook omdat het dan meestal nat/koud is) en bij de goedkope kan het wel eens een hels kwarwei zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 17:23

-ET-

Phone Home

Wat je in ieder geval moet doen, als je kettingen hebt, deze in nederland er een paar keer omleggen. Als je een beetje weer hoe het werkt dan scheelt dat een hoop frustraties wanneer je in de sneeuw moet ploeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
halfords ga ik niet naar binnen.. bah.. anwb een keer vragen als ik er in de buurt ben ik heb gelukkig nog wat tijd :)

ik zie alleen het verschil nog niet met omleggen behalve dat je voorwiel in kan sturen zodat je wat meer ruimte krijgt?

oefenen met omleggen was ik zo en zo al van plan :) iemand nog wat nuttigs te melden over de merken what to buy en what not to buy.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

the_stickie schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:28:
Als het werkelijk om op wintervakantie wettelijk in orde te moeten zijn, volstaat elk el-cheapo setje wel. Zéker als je zelf al aangeeft liever niet met kettingen te rijden.
Rijden met kettingen is geen keuze. Je piept wel anders als je in de sneeuw onder aan de berg staat en je komt er gewoon niet tegenop, zelfs niet met winterbanden, en je krijgt de kettingen er niet onder omdat het zo'n k*t systeem is.

Ik denk dat het verschil tussen el-cheapo en kwaliteit vooral zit in de manier van opleggen en hoelang ze mee gaan. Maar wat kost een setje goede kettingen, € 50? Wat is dat nu op de kosten van een weekend wintersport.
Of op je auto total-loss.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 30-09-2008 15:40 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
daarom wil ik ook best 50 tot 100 euro uitgeven (liever 50) , zelfde als dat ik niet op wanli rond ga rijden ind e winter :)

maar als iemand aan kan geven wat nou zo klote is aan RWD en sneeuwketting is dat fijn, of tips over een montage ssyteem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Werk dan wel bij halfords (bah...), maar toch een reactie...

Wat er klote is aan RWD met kettingen is dat je de kettingen om de aangedreven wielen -dus achter- moet plaatsen. Is opzich leuk voor het wegkomen, maar het sturen blijft vaak een uitdaging.

Verschil tussen een ketting van 20 euro en eentje van 100 euro zit hem vaak in de volgende dingen:
- Gebruiksgemak (omleggen, naspannen etc)
- Dikte van de schakels (veel nieuwe auto's mogen alleen met platte kettingen rijden op de standaardbanden)
- Profiel van de ketting (Y/Z profiel, scheelt in grip, hoewel ik me afvraag of je het merkt)
- Kwaliteit
- Merk

Ik ben zelf eigenlijk nog het meest fan van de oude pewag ring-kettingen. Die hadden een harde achterring, en waren dus echt simpel te monteren. Helaas hebben ze die niet meer.

Maargoed; eerst dus kijken welke ketting er onder je auto icm je wielmaat gemonteerd mag worden, en dan kijken of je uberhaupt goedkope kettingen kan monteren.
De basis pewag/michelin kettingen voldoen prima en kosten 50 á 60 euro...

Heb je een SUV of MPV en/of een extreme bandenmaat, houdt het vaak sowieso op voor de goedkope varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:19
't is misschien vergezocht, maar heb je http://www.sneeuwkettingen.com/ al geprobeerd? :P
Van daar heb ik de mijne (Michelin), nog maar 1 keer gebruikt, maar 't was wel nodig en ging vlot.
Het waren wel geen goedkope, maar met de combi RWD op een 255/60/16-band was dat te verwachten natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
oh ja zie links in mijn eerste post :)

t gaat om een 195/65/15 (winterwieltjes) zijn stalen velgen dus of ze beschadingen ofzo zal me een worst wezen (A). k zie die pewag ook wel zitten, maar met een stalen ring is dus makkelijk monteren?

klinkt goed:
Newtech 9 / Weisstech 9
Goede prijs / kwaliteits- verhouding sneeuwkettingen met 9 mm schakels. Geschikt voor compacte en middenklasse personenauto's. Eenvoudige montage door zelfborgend ratelsysteem icm een enkele automatische spanner. De Newtech wordt geleverd in een speciale kunststof doos, die in een handomdraai is om te toveren in een sneeuwschep en een handige ijskrabber.
newtech = weissenfeldt
of
Pewag Nordic Star
De in 2004 door de ANWB als goed beoordeelde Pewag Brenta 9 is in 2005 opgevolgd door de Nordic Star. De NordicStar is zeer geschikt voor lichte personenauto's met weinig ruimte in de wielkasten. Pewag Oostenrijk levert een ketting in een hoogwaardig gehard mangaan staal. Vooral de eenvoudige montage, en de duidelijke instructies en het rijden(grip) op sneeuw alsmede de verpakking zorgen ervoor dat u waar krijgt voor uw geld. Made in Austria. Klikt u rechts bovenaan of uw bandenmaat beschikbaar is. Prijs 49,95.
vooral de prijs icm makkelijke montage... (Die sneeuwshep omtover truuk doet het hem)

[ Voor 69% gewijzigd door Reloader op 30-09-2008 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, ze hebben allemaal wel een stalen ring (staaldraad), maar die Pewag Ring modellen hadden een ring die vast was, en dus niet opgevouwen in een doosje zat. Die klikte dus automatisch in elkaar...

Ik ken de newtech niet, dus daar kan ik weinig over zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
en zo'n zachte zak over je banden heen, is dat niet een betere oplossing?

die zijn wel wat duurder, maar je mag er harder mee rijden (een klein stukje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, dat werkt voor geen meter... Die rij je in no time naar de kloten, en je hebt totaal geen grip...

Daarnaast zijn ze volgens mij nogsteeds niet goedgekeurd voor de kettingplicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-02 22:03
De autosok die Blasterxp noemt zijn geweldig. Juist heel veel grip op besneeuwde wegen. Bedenk dat je met sneeuwketting vaak 'ertussen' in zit. De weg is nog grotendeels zichtbaar, maar het sneeuwt wel. Het begint glad te worden, maar als je nu de kettingen erop doet dan zijn ze over 10KM helemaal verrot.

Daarnaast heb ik meerdere malen meegemaakt dat je de laatste kilometer naar het huisje kettingen of sokken nogdig hebt, maar de ander epaar kilometer richting de pisté niet. Ga je dan elke dag je kettingen erop en eraf halen? Klote werk, kouwe klauwe, je staat onhandig ergens op de weg (ijzige sneeuwwallen en de zijkant)

De sokken hebben ook niet het eeuwige leven, 3 weekjes en dan zijn ze wel aardig op, maar in 30 seconden erop of eraf. Perfect.
Afbeeldingslocatie: http://www.snowcamping.com/bin/illustraties_foto_127

Red een boom, eet een bever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

Ja, maar zoals MikeyMan zegt, zal je dan nog steeds sneeuwkettingen moeten kopen.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BoutWout schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:51:
De autosok die Blasterxp noemt zijn geweldig. Juist heel veel grip op besneeuwde wegen. Bedenk dat je met sneeuwketting vaak 'ertussen' in zit. De weg is nog grotendeels zichtbaar, maar het sneeuwt wel. Het begint glad te worden, maar als je nu de kettingen erop doet dan zijn ze over 10KM helemaal verrot.

Daarnaast heb ik meerdere malen meegemaakt dat je de laatste kilometer naar het huisje kettingen of sokken nogdig hebt, maar de ander epaar kilometer richting de pisté niet. Ga je dan elke dag je kettingen erop en eraf halen? Klote werk, kouwe klauwe, je staat onhandig ergens op de weg (ijzige sneeuwwallen en de zijkant)

De sokken hebben ook niet het eeuwige leven, 3 weekjes en dan zijn ze wel aardig op, maar in 30 seconden erop of eraf. Perfect.
[afbeelding]
Ik vind die dingen sowieso kwa grip weinig meerwaarde geven t.o.v. winterbanden...
Wat ik eigenlijk wel een vereiste vind voor ritjes richting wintersport...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:29

almightyarjen

When does the hurting stop?

MikeyMan schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:48:
[...]

Ik vind die dingen sowieso kwa grip weinig meerwaarde geven t.o.v. winterbanden...
Wat ik eigenlijk wel een vereiste vind voor ritjes richting wintersport...
Nou, da's precies waar ik aan dacht. Ik heb een paar jaar in de alpen gewoond en met "dat soort sokjes" voor je banden kom je een weg echt niet op of af... Die sokken zijn leuk voor als je een vlakke weg hebt, maar aangezien de TS op wintersport gaat: sneeuwkettingen.

Daarnaast niet echt besparen op kettingen (ik zeg niet dat je de duurste moet aanschaffen):
duurdere gaan langer mee en stellen zichzelf: stuk eenvoudiger op te leggen en da's echt geen tof werk als het vies, nat en vooral koud is...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Klopt. Een autosock is leuk, maar dat geeft ongeveer dubbele grip tov een winterband. Sneeuwkettingen vele malen meer. Bovendien slijten die sokken enorm snel, dus ben je van plan om vaker op wintersport te gaan (met dezelfde auto), kun je beter voor kettingen gaan. Let wel op dat ze ook toegestaan zijn, het moet wel passen ivm de wielkast.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Autosocks heten die dingen.
Een paar korte bijdragen van mijn landgenoten over autosocks...
http://www.auto-treff.com...thread.php?threadid=67088
Dus, met sneeuwsokken hoef je geen NL sticker mee rop je auto - dat snappen de Duitsers en Zwitsers zo ook wel :+
Verder gelden ze wettelijk niet als kettingen en zijn ze niet zinvol op hellingen, en tegen de tijd dat er zoveel sneeuw lag dat je kettingen moest zijn sokken niet meer afdoende.

http://www.test.de/themen...utoSocks/1133649/1133649/
De titel:Nieuw op de markt - rij hulpmiddel Autosocks - geen goede keuze.
Darna fakkelen ze die dingen nog even tot op de schoenveters af.

Sokken dus alleen voor Zuid Spanje aan te bevelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Reloader schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 14:56:
zeg er is een spreekwoord met bomen en een bos ofoziets..

anyways ik zie door de bomen het bos niet meer :|

ik ga vandewinter naar oostenrijk en ik MOET dus sneeuwkettingen hebben.
(ik hoop ze niet nodig te hebben maar goed)
Ik zat met het zelfde probleem:

gewoon auto5 binnengewandeld gevraagd of ze even tot bij mijn auto konden komen om te kijken wat ik nodig had. Dingen in de koffer gelegd, vertrokken en strategish gezorgd dat ik tegen de middag het skidorp binnenkwam zodat alles al geruimd was en ik ze niet moest opleggen.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
autosock word m niet :) heb nu via MP pewag ringmatic S op t oog ga vandeweek ff kijken of t wat is en of t past.. speciaal vor achterwiel aandrijving dus moet goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
het zijn gworden.. El-cheapo's .. gehad van kenissen onder t motto.. neem maar mee bij ons passen ze niet meer.. nog nooit gebruikt.. als de winterwieltjes erop liggen een keertje kijken of ik ze erop krijg (maat is goed hopen dat het niet teveel geklungel is) en als dat gaat ben ik voorzien :) weer een meevallertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vaak volstaat het huren van kettingen ook wel. Tegen de tijd dat je weer eens gaat, passen ze niet meer op je nieuwe auto/banden/whatever... Beetje jammer geld dan.

Nu komt het belangrijkste deel. Heb je ze al geprobeerd? Of was je van plan om ze voor het eerst uit het plastic te halen op het moment dat je halverwege die grote berg staat, boordevol sneeuw en ijs? Je wordt dan namelijk niet de eerste die erachter komt dat je niet weet hoe je ze om moet leggen of nog erger... dat ze niet passen.

Tip 1... oefen eerst een paar keer thuis, in je vertrouwde omgeving, in het licht, etc...
Pagina: 1