Toon posts:

Pentium of AMD Athlon???

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een nieuwe computer kopen. Iemand advies of je beter een Pentium bv 733 neemt of de nieuwe AMD Athlon(Thunderbird)bv. 700/750?? Deze laatste gaan geloof ik in een moederbord Socket.
Nu de zaak vlakbij doet in hoofdzaak in Pentiums. Service is uiteraard altijd belangrijk.
Adviesje?

Alvast bedankt!
groeten,
Ellen

Verwijderd

Ik zou voor de AMD's gaan. Ze kosten de helft en zijn nog sneller ook Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/loveit.gif

Lees wat reviews op verschillende hardwaresites, zodat je weet wat je wilt/nodig hebt en wat er te koop is.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:06

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik kan maar 1 advies geven!

PENTIUM III

(Hier heb je natuurlijk weinig aan! 1 iemand zegt Athlon, ik zeg Pentium III, stand: 1-1)

20*350ZO45°

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
oke, dan heb ik beslissende stem: *roffel* Athlon, helft goedkoper zelfde prestaties, beter overclockmogelijkheden, socket A is the future. nadelen: betere fan nodig (paar tientjes), zoveel mogelijk wattjes nodig in je compkast

2-1 voor athlon Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Verwijderd

Ik zou ook voor Thunderbird/Duron gaan, veeeeeeel goedkoper dan PIII en ook ontzettend snel.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Intel is zekerheid. Go for the pentium , alleen al voor het moederbord (geen via).

u can fool all people some time and fool some people alltime

• actieman
  • Laatst online: 23-08 11:26
Neem dan AMD is goedkoper en presteerd beter.
Vaak is het wel zo dat als je een complete pc koopt met p3 dat deze (in het begin) stabieler zijn dan een zelfbouw athlon. In het begin zit je toch een beetje te klooien met drivers en te exotische combinaties van hardware...

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor zo vlug al reakties!
mij hebben ze gezegd dat de amd Athlons niet zo stabiel zijn als de Pentiums.
Wat voor voordelen geven eigenlijk de socket
moederborden t.o.v. de slotA?
Zowel voor de pentium als amd's?

groetjes,
Ellen

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:05

Robert

You have your answer..

crap...de pentium is aan het afbrokkelen..

AMD WILL TAKE OVER THE WORLD !!!!!

Amd is goedkoper/sneller ongeveer even betrouwbaar...

"intel is zekerheid"
so ????
Amd is ook zekerheid

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• RealCato
outlaw>> VIA-KT chipset rulez, check de ABIT KT7 maar Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

enne ehh.. Intel is zekerheid en Athlon niet?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Verwijderd

Geen voordelen voor mb, maar de cache draait bij socket proc. on-die, dat wil zeggen op dezelfde snelheid als de proc, bij slot zit er een divider op.

Verwijderd

ik zou voor de pentium gaan op tweakers.net zitten alleen amd freaks maasr pentium is tog de beste

• Robert

Robert

You have your answer..

freaks die er verstand van hebben misschien aap ?

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• Robert

Robert

You have your answer..

bovendien...iedereen weet (zelfs apen) dat de AMD gewoon veel betere keus is..

• digifun
  • Niet online

digifun

Net zoals die poll laatst waaruit bleek dat bijna iedereen een 440 bx moederbord moederbord had. Dus de meeste mensen hier werken met INTEL...

u can fool all people some time and fool some people alltime

• RealCato
tweakers zijn juist degene die er verstand van hebben. die socket A heb je niet op Intel, maar wel op AMD, en voordeel is o.a. dat AMD stopt met het maken van slot A dingen en dat je dus als je een slot A nu koopt je niks meer kan upgraden of vervangen binnenkort.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, over die moederborden, en het eigenaardige is op de AMD Athlon site lees je dat bij de nieuwe Athlons (vanaf750 Mhz)-Thunderbirds-de socke-A moederborden worden gebruikt en toch zie ik op internet dat vele computerzaken de AMD Athlons Thunderbirds aanbieden met een Slot A moederbord!?
Raar, niet ??

groeten,
Ellen.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Dan ga ik toch nog maar een keertje mij PIII promoten, Ik zit op een Systeembeheer opleiding, en de gehele klas (op een enkeling na) heeft een PIII.
Diegene die zeggen dat een AMD beter over te clocken is, en goedkoper is, wil ik niet vertellen dat ze ongelijk hebben.
Voor zekerheid kies dan een PIII (dit betekend niet dat een AMD geen zekerheid heeft!)
Voor een lager budget, kies een AMD!!!

Vel succes met het maken van je keuze!!!

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Door op het Edit-knopje te klikken

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Sh#t, hoe krijg ik mijn crossposting weg???

20*350ZO45°

• markjuh
  • Laatst online: 03-05 07:52
zullen ze wel verkeerd hebben ingetikt. thunderbirds MOETEN op socketA. Ga gewoon voor Athlon(thunderbird). Veel goedkoper, vaak zelfs nog stabieler dan PIII (beter te overklokken). Trouwens, meeste MB's gebruiken op dit moment VIA sjipset en geen intel. die intel 810/820 sjipset was ook bagger. VIA is ech wel beter op dit moment

Verwijderd

thunderbirds MOETEN op socketA
Mja, behalve dan de Slot A T.Birds Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif

Als je dan toch advies geeft doe het dan wel goed.

• markjuh
  • Laatst online: 03-05 07:52
hmmmm......sorry je hebt gelijk. niet goed genoeg nagekeken...

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen de AMD Athlons Thunderbird met socket A of die met de Slot A moederboards?????
En ik dacht te hebben gelezen dat de AMD Thunderbirds alleen op socket A worden geleverd.
Ellen

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Nope de Thunderbird wordt ook geleverd in slot A versie(in beperkte mate).

En ik zou ook gaan voor AMD, want die zijn ee stuk goedkoper voor bijna de zelfde prestatie.

Ik zag laatst nog bencmark bij firngsquad, en daar was Pentium(III) toch iets beter, maar de prijsverschil wordt daarmee niet gerechtvaardigd, dus mijn volgende comp wordt een AMD Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Topicstarter
En Frankguthrie, wordt het dan met een socket A of slotA moederboard??
ik weet nog altijd niet het verschil.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een socket is voordeliger i.v.m. betere luchtstroom en dus betere koeling. Voor de prestaties maakt het geen moer uit of je nu een Slot of een Socket hebt. De Slot-A Thunderbirds gaan allemaal naar OEM's, dus als particulier KUN je die niet eens los kopen.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

De lot-A is wordt uitgefaseerd. Als je er nu een koopt kun je upgraden wel vergeten.

Ook is de Slot-A T.Bird niet geheel stabiel.

Ga voor de Socket A Thunderbird. Qua prijs/performance is nu de 800 Mhz versie het aantrekkelijkst.

Koop er een goed moederbord bij (Abit KT7) en je hebt een goede kans dat je 800 Mhz CPU op 900, 950, of zelfs meer draait stabiel.

Verwijderd

PIII !

waarom? is al genoemd

Verwijderd

Je moet gewoon een Socket A mobo kopen en een Thunderbird of Duron. Ik heb nog niet met een Duron gewerkt maar als ik het snelheids verschil zien met de Classic en de Thunderbird is er niet veel verschil.

Het is gewoon maar hoeveel je hebt en er voor wilt uitgeven.

Koop een Abit, ASUS of Gigabyte mobo en een AMD Duron of Thunderbird SocketA.

Verwijderd

Neem een AMD Duron / Thunderbird met een Socket A moederbordje van Asus of Abit. Dan heb je voor een mooie prijs (zeker in vergelijking met Intel) een snel en stabiel systeem (mits je het goed configureert).
Ik heb zelf een P2 gehad en heb nu een Ahtlon en die is net zo stabiel als dat Intel systeem. GO AMD GO!

Verwijderd

Waarom hoor ik geen argumenten van de PIII'ers? ff een pro/con opsomming:

PIII:
pro:
-veel ondersteuning
con:
-duur
-soms leveringsproblemen

Tbird:
pro:
-sneller dan PIII, even snel als PIIIE
-goedkoper
-lomp oc'baar
con:
-meer koeling nodig (evenveel als PIIIE)
-Grotere voeding aan te raden

duron:
pro:
-GOEDKOOP!
-lomp oc'baar
-con:
-iets langzamer als Tbird / PIIIE

stabiliteit:
Ik hoor veel mensen zeggen dat een athlon minder stabiel is dan een PIII. Dit is absoluut onzin. Als je een goed systeem hebt, is een AMD proc net zo stabiel als een intell.
Het is wel zo dat AMD procs problemen geven met _sommige_ hardware. Maar als je een beetje uitkijkt met het samenstellen van je systeem, heb je hier geen last van. Intell procs geven net zo goed problemen met sommige hardware, alleen is dit met minder hardware het geval.
Wil je je AMD systeem stabiel hebben is het wel aan te raden minimaal een 300W voeding te gebruiken, en een goede koeler. Als je dit niet doet, ja, dan is je AMD systeem instabieler.

toekomst:
De pentium zit, zeker met de release van de CuMine, helemaal aan z'n eind. De athlon/duron core daarentegen heeft nog meer dan genoeg groeimogelijkheden. Er zit nog heel wat rek in de FSB, en sinds kort is de cache on-die (net als op de CuMine).

Verwijderd

Topicstarter
JAAPvR Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gife athlon/duron core daarentegen heeft nog meer dan genoeg groeimogelijkheden. Er zit nog heel wat rek in de FSB, en sinds kort is de cache on-die (net als op de CuMine).

JAAPvR , zou je mij daar iets meer uitleg over kunnen geven. Ik ben maar een leek.

Dank

Verwijderd

Topicstarter
JaapvR sorry van dat smile-tekentje achter je naam, maar ik typte een dubbele punt.
en blijkbaar was dat fout.
was niet de bedoeling!

• XElD
  • Laatst online: 21:42
Ik zal het simpel houden, als je momenteel een nieuwe PC koopt ben je GEK als je geen Athlon neemt..., waarom? zou je vragen...

-ze kosten behoorlijk wat minder dan Intel's
-ze zijn even stabiel
-ze zijn ietsje sneller
-ze bieden veel meer uprademogelijkheden in de toekomst, de TB lijn gaat waarschijnlijk tot boven de 1,5 Ghz.. (moet je wel een socketA mobo kopen natuurlijk)de P3 kapt er waarschijnlijk mee bij 1,13Ghz... (mischien ooit nog 1200 Mhz...)

Dat power probleem is geen grote issue, betekend ook dat het hele systeem waarschijnlijk stabieler draait doordat er meer headroom is (300W) en kasten van 300W zijn weinig duurder...

, o ja ff ter uitleg... Ik ben geen AMD freak maar gewoon iemand die rationeel uitvogelt dat AMD processoren momenteel gunstiger zijn..., als dat niet zo was dan zaten wij hier momenteel thuis niet met..

Een P3-750, een P3-500, een P2-400, een Celeron 300A@450, en een p200MMX ..... en een cyrix PR200 (en ja dat was WEL een slechte koop, maar dat was ook een hele tijd geleden toen ik nog veel minder van compu's afwist....)

Dit is simpel te verklaren, alles ,behalve die P3-750, was de beste keuze , want toen was de Athlon er nog niet en de K6-X was bagger...), die P3-750 hebben we net om een compu met een Asus P2B-S, d.w.z. met ingebouwde scsi-80 controller te upgraden (zo'n goed mobo dank je niet zomaar af...)

Echter... als ik nu een nieuw mobo plus nieuwe processor zou moeten kiezen zou het absoluut een Duron (of TB) worden...eerlijk gezegd zou ik nog ff w8en en dan een socketA mobo kopen met DDR ondersteuning... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Speedy
  • Laatst online: 16:42
Zag een tabel in de Computer Totaal van deze maand, de Thunderbird verslaat de P3E op bijna alle fronten, misschien wel een intressant stukje als je van plan bent te kiezen voor 1 van 2. (ik heb een P3, maar de volgende wordt een AMD, gewoon naar de feiten kijken en dan kan je er niet meer omheen).

Flickr | Lego collectie

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TAG_Speedy: en volgende maand betaalt Intel weer wat meer en komt de P3 er beter uit... kom nou, de C!T is nou niet bepaald onafhankelijk en objectief...

Virussen? Scan ze hier!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12

Crusader

Arc Nature

Het argument dat AMD minder stabiel zou zijn is écht onzin!
Kijk, dat AMD vroeger nou niet echt spetterende cpu's produceerde, wil niet zeggen dat ze vandaag de dag ook slecht zijn. In de computerwereld moet je gewoon niet merkentrouw zijn en ieder halfjaar de durf hebben om een ander merk te bekijken. Toen ik een 3dfx Voodoo 2 had en een nieuwe 3D accelerator kaart wilde kopen, ging ik toch echt niet opnieuw voor 3dfx "omdat de Voodoo 2 ook erg goed was". Nee, gewoon even kijken wat andere merken als alternatief hebben (toen ben ik dus voor nVidia gegaan).

Op dit moment is de AMD gewoon een hele goede keus. Zelf heb ik 'm ook en in de 5 maanden dat ik hem heb nog nooit een vreemde vastloper of blauw scherm gehad. Ja, 1 keer, maar dat was m'n eigen schuld.

Ik zou zeggen: ga voor de AMD en vertrouw niet teveel op mensen die teveel aan het verleden blijven hangen door te zeggen dat AMD instabiel is alleen maar omdat ze vroeger niet al te best waren.
Je zult er echt geen spijt van krijgen!

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• RealCato
oftewel:

AMD: XXXIV votes (of iets in die buurt)
Intel: VII (of iets in die buurt)

en bij intel reken ik dan de crosspost als 2 votes Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Crusader,

Ik heb toch en PIII aangeraden, maar toh wil ik dit nog effe aan je kwijt:

Je hebt ontzettend veel gelijk in: "Je moet niet merken-trouw blijven"...

Ik heb van de week een Terratec Geluidskaart gekocht met optical-out die beter is dan een Creative Live (en goedkoper) Iederen schreewt maar: "Je moet een Creative kopen" terwijl dat dus niet waar is, want er zijn veel betere (Terratec/Guillemot)

[Dan was mijn crospost dus niet voor niks](zie hierboven)

20*350ZO45°

Verwijderd

Terretac zijn de beste soundcards. Maar...voor de normale thuis gebruiker, gamer is de ondersteuning van een SB gewoon beter. En in verhouding ook goedkoper. Voor hun maakt het toch niet veel uit. Hun horen het amper.

• Frank Timmer
  • Laatst online: 23:27
Mijn mening:
BX-upgraden ----> Intel ==== GOEDKOOPST
Nieuw systeem --> AMD ==== GOEDKOOPST

Ik heb onlangs een AMD Athlon 700, Duron 650, PentiumIII 450 en PentiumIII 700 geinstalleerd. Ik kwam de meeste problemen tegen met de Athlon 700 (Via chipset), maar eenmaal opgelost (4 dagen) was het systeem rock-stable. Ook had ik veel problemen met de PentiumIII 450 met SiS Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/pukey.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/pukey.gif chipset, de chipset zegt veel....
Met de huidige chipsets is het AMD platform even stabiel als het Intel platform (mits goed geinstalleerd)!

Mijn advies: koop een GOED moederbord met socketA, abit of asus.

• Speedy
wildhagen, misschien is dat zo, maar die kleine verschillen staan ook op diverse online sites, maar ook al was intel wat sneller, voor de prijs van een P3 700E heb je een TB 800 en nog wat geld voor een betere cooler.

Flickr | Lego collectie

• actieman
  • Laatst online: 23-08 11:26
maar ellen ga je nou zelf systeempje bouwen of niet?

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Topicstarter
nee, zelf zet ik hem niet in elkaar. kan ik helaas niet.dus ik moet hem ergens bestellen.
moeilijk hier een goede comp.zaak te vinden die er ook nog normale prijzen op na houd ivm service. de meesten zeggen als je storing heb, kom hem maar binnen brengen. Nu daar begin ik niet meer aan,zoveel kabels eraf en er weer aan(ik nummerde ze maar voor het gemak) en zoveel tijd ben je er mee kwijt met brengen ,wachten en hem meestal nog achterlaten ook etc. maar ja, we zullen zien.

Verwijderd

Tja, zo'n AMD is wel leuk hoor.
Je hebt er alleen wel een extra groep in je meterkast voor nodig.
Die vrrrreten stroom.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 21:01
Is een AMD wel echt zoveel goedkoper dan een Intel ?
Je mobo is FL 100.00 duurder en een voeding is ook weer 75 piek (veelal heb je dan ook gelijk een bigtower, wat weer 50 piek meer is), het verschil wordt wel kleiner zo.
Verder heb je met AMD mobo's (via KT chipset) soms wat problemen en is 100 a 200 gulden meer uitgeven stukken beter voor je rust, dan uren zitten puzzelen en er tureluurs van worden.
Maar als je puur naar MHz kijkt is AMD goedkoper en je kan stukken verder er mee vooruit. Intel's PIII stop bij 1.2, AMD kan > 1.5 GHz. Verder zijn Thunderbirds gewoon te leveren in tegenstelling tot Intel PIII cpu, die met geluk de 700 MHz versie goed kan leveren, een enkeling zal de 800Mhz versie kunnen vinden.

Ik zou zelf, en dat doe ik ook een dezer dagen, voor de Thunderbyte gaan (of Duron, al ben ik niet zo voor "mank" gemaakte cpu's) Mocht het niet goed bevallen weet je het voor de volgende keer en kan je je systeem binnen 7 dagen terug brengen.

Oh ja, de AMD's slurpen wel wat aan stroom, maar dat is volgens mij iets wat (voorlopig) bij de snellere processoren gaat horen, de P-IV heeft ook wel een 300 Watt voeding nodig (als het niet meer is)

Verwijderd

Als je geen tweaker of PC-Do-It-Yourselfer bent, koop dan een PC bij Dell of Gateway (via internet). Dan krijg je een compleet systeem waarvan alle componenten goed op elkaar afgestemd zijn en 3 jaar on-site service. Geen gedoe en hoef je ook niet hier op het forum met allerlei problemen te komen, zoals de rest (myself incluis). Of je moet naar een winkel gaan of een goede vriend hebben met verstand van zaken. In de Shop Survey vind je beoordelingen van PC-winkels/leveranciers. Succes!

• Speedy
300watt voeding nodig voor Thunderbird...ik zit met 250watt, kan iemand mij zeggen of het genoeg is (alleen cd brander en standaard spul), een kast kan er straks niet vanaf Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Wel Cookie ik heb eens op shop survey gekeken. goed idee van je. maar dan moet ik eerst verhuizen van belgie naar nederland Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
want er staan toch alleen nederlandse leveranciers? zulke goede ondernemende sites als Tweakers.net kan ik bij ons zo gauw niet vinden, helaas.

• edje80
  • Niet online

edje80

Dit staat in de Computer! Totaal, De Athlon 'Thunderbird' is op dit moment absoluut de snelste processor. De Duron krijgt de Computer! Totaal Topper prijs omdat die goedkoper dan wat dan ook is en met sommige programma`s sneller is dan een P3

Verwijderd

Als je zo al niet goed weet wat je moet nemen , zelf de PC niet in elkaar kunt zetten en niet echt thuis bent in de problemen die de P3 en de T-bird kunnen geven , zou ik toch een P3 nemen . Overklokbaarheid zag ik hierboven ergens staan als een pro van de T-bird , nou ik ben van mening dat de P3 daar gewoon beter in is (De 100 Mhz FSB CPU's dan) . Er zijn gewoon voor een leek teveel dingen die mogelijk problemen opleveren met een AMD (Of misschien wel de VIA chipset waar ie op moet) . Behalve voor de prijs kan ik geen enkele reden bedenken om een t-bird te nemen voor jou dus .

• XElD
  • Laatst online: 21:42
Als je een Dell koopt heb je sowieso weinig keuze... die zijn dikke vriendjes met Intel en leveren dat dus ook alleen maar...

Verder, over zelf je PC in elkaar zetten, dat is niet al te moeilijk... en als je iemand kent die daar wat van af weet haal je die erbij, leer je gelijk hoe je het goed moet doen..., ben je daarna niet meer afhankelijk van compuzaken (die je belazeren of veel's te veel vragen...)

• Arthur
  • Laatst online: 23-08 17:05
Ellen als je inderdaad niet zo'n die-hard gebruiker bent ga dan gewoon voor Dell of Gateway, zoals Cookie ook al voorstelde.

Beide leveren goede, snelle en behoorlijk geprijsde systemen en wat betreft de support en dergelijks heb ik over beide leveranciers niets dan goeds te zeggen (mijn vorige pc - een p2-400 was van Gateway en dit berichtje wordt getypt op een laptop van Dell waar zowel ik als kennissen van mij bijzonder tevreden over zijn). Het is dat ik mijn andere pc wilde upgraden (naar een Duron), anders had ik zó weer een Gateway pc gekocht. Bovendien zijn ze beide 'betrouwbaar' en levert Gateway sinds kort ook Athlons. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me erg stug dat ze niet allebei ook in België leveren.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Markje_X
  • Laatst online: 29-10-2014

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Dell is een uitermate goed bedrijf, ik heb nu een desktop en een laptop van hun en ben uitermate tevreden.

De systemen zijn stabiel en de service bij dell is zeer hoog

Dell België
Dell Nederland
Dell Amerika

Bij Dell amerika ken je je hele syteem bekijken, met een 360 graden view en ook nog eens van binnen.

• NeoReY
  • Laatst online: 06-02 20:51
Als ik jouw was.... dan zou ik voor AMD gaan. De jongens bij AMD denken beter na over het maken van processoren.

Bij Intel gooien ze er weer een paar nieuwe instructies tegen aan, geven dat een naampie zodat de mensen denken dat als ze dat hebben, dat ze dan een snellere processor hebben.

Bij AMD kijken ze meer naar het minst aantal mogelijke instructies wat ze kunnen gebruiken en toch geen snelheidswinst inboeken. Daarom zal een AMD ook oudere applicaties sneller uitvoeren dan de Intel processoren dat doen. Bij Intel is het zo, dat alleen de nieuwste software echt de topprestaties uit de processor halen. AMD processoren zijn veel meer compatible met alle software.

En bovendien zijn de T.bird processoren op het moment toch echt gewoon duidelijk sneller als de Pentium III.

Verwijderd

ellen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif : <-- hehe, dan lach ik toch gewoon vrolijk terug? vinnik nie erg hoor, een smileytje meer of minder Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
JAAPvR , zou je mij daar iets meer uitleg over kunnen geven. Ik ben maar een leek.
Nix mis met leken hoor. Ik vind het logischer om leek te zijn, dan computernerd. Zoals een aantal mensen hier, zie ondergeteknde Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Maar pas op, hier komt het:
Een processor voert zijn instructies uit op een bepaald aantal megagerzen, bv 600MHz. Dit zegt eigenlijk niets over de snelheid an de proc, een apple G4-400MHz bijvoorbeeld trekt een PIII-750MHz eruit. Vandaar ook dat een Athlon 500MHz sneller is dan een PIII-500MHz.

Die megaherzen worden bepaald door twee factoren, de Front side bus, en de multiplier.

Front side Bus (FSB):
Dit is de snelheid waar het hele systeem op loopt (niet gaan zeuren mensen, ik probeer het simpel te houden). Tegenwoordig is die snelheid meestal 133MHz, nog niet zo lang geleden was dat 100MHz. Hoe hoger deze snelheid, hoe sneller de verschillende onderdelen met elkaar kunnen communiceren. Een hoge FSB is dus heel erg snelheidsbepalend. Een aantal onderdelen van het systeem draaien op een veelvoud vand eze FSB, waaronder de processor.

Multiplier:
Een processor loopt niet (meer) op 133MHz, maar veel hoger, zoals je waarschijnlijk wel gezien hebt Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif . Deze snelheid verkrijgt de processor door de FSB te nemen, en deze te vermenigvuldigen met een bepaald getal. Dit getal is de multiplier (it's all in a name Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif . Een Tbird 650MHz loopt dus op 133*4,8=650.

cache:
Dit is een soort RAM (werkgeheugen), wat dichterbij de processor zit. Hierdoor kan de informatie in de cache sneller gelezen worden dan de info uit het "grote" RAM. Soms draait de cache ook op een hogere snelheid dan het gewone RAM. --> Het gewone RAM draait op de FSB, de cache ergens tussen deFSB en de volledige CPU-snelheid in...

Dat was ff wat stnadaard info, nu naar het AMD/intell gevecht.

Intell P3:
-De cache zit naast de eigenlijke prcessor (de core, kern dus). Het draait daarom ook niet op de volledige processor-snelheid, maar op een veelvoud hiervan. Met veelvoud bedoel ik naturrlijk wel een breuk, dus bv 1/3 van de processor snelheid.
-De P3 zit ongeveer aan zijn maximum aantal MHz'en. Als deze nog hoger zouden worden, wordt de chip veel te heet, en das niet goed. Een koffiebekertje smelt ook als het te warm wordt Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif .
-Het platform waar de P3 op draait, de chipset (=een onderdeel van het moederbord, vergelijk het met de zenuwbanen van een mens), heeft ook niet zoveel groei meer. Er wordt wel van alles geprobeerd o er nog wat snelheid uit te pompen, maar de FSB van deze setjes zal nooit echt hoog worden. Ook omdat de proc's het dan niet meer ondersteunen.
-bovendien draait de P3 op een FSB van 100MHz, wat dus de rest van je systeem trager maakt dan normaal.

Intell P3E, of Coppermine (CuMine):
Dit is eigenlijk een P3, die een beetje opgeleukt is. De CuMoine is een soort actie waarmee intell het allerlaatste beetje snelheid uit de P3 wil persen. De verschillen met de P3:
-hij draait op een FSB van 133MHz
-Zijn (of haar? geen idee...) cache zit op dezelfde plak silicium (mooi woord voor zand Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif ) als de core (de eigenlijke processor dus) zelf. Hierdoor draait het op volledige processor-snelheid, wat in soimmige applicaties een eredelijke boost geeft.

AMD Athlon Clasic:
Deze is te vergelijken met de P3. De cache zit net zoals bij de P3 naast de proc, de FSB is 100 (hoewel de meeste moederborden hem tegenwoordig zonder problemen op 133MHz draaien).
Het voordeel is dat er in deze CPU nog behoorlijk wat rek zit. De cache kan nog naar dezelfde plak silicium verplaatst worden (on-die dus). Ook kan de FSB nog een heel eind omhoog, als er moederborden worden gemaakt die dit ondersteuen. De Athlon is oorspronkelijk ontworpen voor een FSB van 266MHz! En hij is dus goedkoper.

de Athlon Tbird:
Dit is te vergelijken met de CuMine. Eigenlijk is het niet meer dan een athlon classic, waarbij ze de cache on-die hebben gedrukt (op dezelfde plak zand dus).

En wat is nou het leuke met die sockets en die slots? Alle processors die hun cache niet on-die hebben zitten, zitten in een slot. Een slot is namenlijk een gleuf waar de je een printplaat in kan drukken, mat daarop de processor, en, ernaast, de cache.
De prcessors die hun cache on-die hebben zitten, hebben geen printplaat eroheen nodig, dus die kan je direct in je moederbord prikken. Een socket dus. Er bestaan wel slot-uitvoeringen van socket-processors, om de mensen met een ouder moederbord een mogelijkheid tot upgraden te geven, maar dit zijn er niet zoveel...

Hmz, dit is eigenlijk best een lap tekst geworden. Waarschijnlijk heb je de helft doorgescrolled, want echt interessant kan het niet zijn deknn Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif . Maar dat mag je helemaal zelf weten hoor. Als je nog vragen ofzow hebt, gewoon vragen!

Verwijderd

Topicstarter
Goh JaapvR, dat was een heel verhaal.bedankt voor de duidelijke taal.evengoed heb ik hem 3 x moeten lezen en zal het nog wel eens doen, daar ik echt niet zoveel weet als jij.
hobby? of verkoop je soms computers?
Nu, ik zag toestraks iemand en we hadden het over computers en hij zij te nemen een Pentium.Hier in Belgie wel zei hij!?? met ramgeheugen 256 en een vga-kaart riva tnt 32mb of 64mb. Dit laatste, daar dit volgens hem voldoende is, als je geen spelletjes doet.
Bedankt!

Verwijderd

volgens mij vergeet hij iets, de Athlon draait zelf met een veelfout van 200mhz, omdat de bridge van de Processor op 200mhz FSB draait, maar de rest van de PC draait op 100mhz, das even raar he? Doet intel dus niet, bij T'birds draait het naar mijn weten op 133mhz, maar de proc. gewoon op 200mhz, correct me if im wrong, maar een T'bird 650 is dan gewoon 200x3,25

133x4,8 is een nogal vaaaag getal..

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
Tbird 650 bestaat niet Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif maar als ie zou bestaan zou ie 6,5*100 MHz doen, de uP zelf draait op 200 MHz

En tegenwoordig kun je je geheugen idd op 133 MHz laten draaien.

Ellen
de meesten zeggen als je storing heb, kom hem maar binnen brengen. Nu daar begin ik niet meer aan,zoveel kabels eraf en er weer aan(ik nummerde ze maar voor het gemak) en zoveel tijd ben je er mee kwijt met brengen ,wachten en hem meestal nog achterlaten ook etc. maar ja, we zullen zien
Ten eerste is het onnoemelijk duur voor een winkel om een TDer op de weg te zetten, auto enzo..

Op een reparatie wachten is meestal onmogelijk, heb jij wel eens proberen te werken met iemand die de hele tijd over je vingers mee staat te kijken terwijl jij aan het uitvinden bent wat die persoon verkeerd heeft gedaan.. daarbij komt nog eens dat geen winkel iemand hele dagen uit zijn neus laat eten omdat er misschien wel eens iemand binnen zou kunnen komen met een stukke pc.

my 2 cents, niet persoonlijk bedoeld maar ik wil mijn frustratie ook wel eens kwijt Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif

En ga lekker voor een TBird of Duron

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
.

• Dualdude
.

• Dualdude
Alles heeft z'n voor en z'n tegen. Een SoundBlaster Live! met standaard (oude) drivers en een coppermine (P3) geeft ellende. Dus een P3 garandeerd je ook geen probleemloos gebruik. (Of dit nu aan Intel of aan Creative ligt laat ik even in het midden.) Het hangt er ook maar net vanaf wat je met de computer gaat doen en wat je er aan wilt uitgeven. Als je niet zelf gaat bouwen, dan zul je ook wel niet van plan zijn om te gaan overklokken? Daar hoef je je keuze dus ook al weer niet van te laten afhangen. Als ik zou moeten kiezen, ging ik voor een AMD de prijs/prestatie verhouding ligt gunstiger dan bij Intel. Slecht zijn ze geen van beide. Het lijkt me wel verstandig om in ieder geval voor een moederbord met een socket te gaan.

Excuses voor het 3x posten, verbinding ging traag en uit ergernis een paar keer te vaak geklikt.

Sh*t had ik niet eens aan gedacht, thanx _-=Erikje=-_

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
je kan ze ook ff leeg editen....

Verwijderd

je moet ff naar totaal prijs kijken dan zie je dat je met een p3 maar iets duurder uitbent dan een amd! `k zelf kies toch echt voor p3 neem binnenkort ook weer nieuwe maar dan toch echt weer een p3 en geen amd!!!

Verwijderd

Ik vergeet helemaal niets hoor, ik wou het simpel houden Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif . Het is idd zo dat de bus van een athlon eigenljik hoger draait, volgens hetzelfde principe als DDR-ram. Maar hoe het precies zit weetik niet helemaal...

ellen: euhm, be shocked: Eigenlijk ben ik gewoon een kereltje van 15, met een hobby. Niet eens echt verslaafd ofzow, gewoon een hobby, net als hockeyen, dj'en, zeilen enzow (doe ik ook) Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif . Ik heb een paar maanden geleden zelf een athlon gekocht, en heb toen redelijk wat reviews / artikelen erover gelezen, vandaar Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif .

Maar wat wil je precies met je pc gaan doen? Als je geen spelletjes speelt is een rive tnt met 32mb meer dan genoeg, misschien zelf wel iets teveel. 256mb RAM vind ik ook wat gortig eigenlijk. Maar, als je bv video-editing wil gaan doen, of flink grafisch ontwerpen, is het een ander verhaal... Dus, wat zijn je plannen met je comp?

Verder zou ik echt voor een athlon gaan, en niet eens omdat ik zo anti-intell ben. Gewoon omdat de technologie van de athlon veel meer beloofd. Ik durf te wedden dat de nieuwere versies van de Tbird voorlopig nog wel in de moederborden passen die je nu koopt. Zo kan je later dus goedkoper upgraden. Maarja, wie ben ik (zie boven Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Verwijderd

Ik heb een Athlon gehad, een P3 een Celeron 366 een Celeron 566 en een Duron

Athlon classic 550: 2 mobo's gehad 1 herkende me harde schijf niet en de ander was dood Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif toen maar teruggebracht omdat ik het zat was!

Celeron 366: op een BP6 (dual) en lekker op 550 MHz each kachelen! kon ik voor een mooi prijsje verkopen!

P3 550E: Op een Abit BE6-2 stabiel en werkt gewoon.... Niet bijzonder snel, teruggebracht omdat een klant persee een P3550E FCPGA wilde hebben

Celeron FCPGA 566: Op dezelfde BE6-2 Overclockers heaven!! 935 MHz zonder problemen! alleen was ie gewoon sloom in vergelijking met een P3....

Duron 600: kon die celly fcpga en mobo voor een mooi prijsje verkopen en toen ben ik maar weer naar AMD gefietst...

Loopt nu op een Abit KT7 stabiel op 950 MHz en SNEL woaaa SNEL niet te geloven! 1 probleem Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif m'n vortex 2 geluidskaart vindt de KT133 chipset niet tof (Xitel Storm Platinum, [sneaky mode]iemand interesse??[/sneaky mode])

Verwijderd

Topicstarter
Wel JaapvR, wat ik met mijn comp. ga doen?
om te beginnen gewoon internetten,scannen, een webcam creative go Plus op zetten(kan je meenemen!)tekstverwerking,adm., later misschien een videocamera erop aan te sluiten. Misschien ook eens een spelletje. Maar zal weinig zijn.En nog gewone tal van andere software.
Snelheid en goed beeld vind ik belangrijk.
Heb weinig geduld om lang te wachten als hij bezig is een pag. te openen.

Verwijderd

neem dan een Duron met Abit KT7/Asus A7V

256 MB ram
Matrox G400 videokaart
SB Live 1024
7200 RPM hardeschijf
cdrom speler
neem ook een cd writer
dvd misschien?

Verwijderd

Ben het wel met ruud eens. G400 is idd een mooie videokaart, het mooiste beeld ever. Niet echt snel, maar dat merk je alleen als je fanatiek gaat gamen. Duron is een goed plan, lekker goedkoop, mooi snel, en flink op te voeren, als je hier behoefte aan hebt. 256mb is misschien een beetje veel, maar als je flink gaat video-editen geen overbodige luxe. 7200rpm scheelt ook heel erg met videoediting en load times...

Over dat pagina's laden: Ik denk dat dit niet veel sneller zal gaan dan op een P2-300MHz ofzow. Bij internet ligt de bottleneck helaas nog steeds bij het modem....

Verwijderd

ga voor de PIII

ik heb heb nu amd tbird met asus a7v
(licht aan via chit set op mobo)

het is echt onstabiel ik ga weer terug
naar intel

VIA SUCKS BIGTIME!!!!!!!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Natuurlijk de nieuwste AMD Athlon 900@1000MHz met Asus K7V moederbord
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dangerous-minds/sst/amdlogo.jpg

Verwijderd

Ik zie een aantal brainless replies Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Pagina: 1