ellen

: <-- hehe, dan lach ik toch gewoon vrolijk terug? vinnik nie erg hoor, een smileytje meer of minder

JAAPvR , zou je mij daar iets meer uitleg over kunnen geven. Ik ben maar een leek.
Nix mis met leken hoor. Ik vind het logischer om leek te zijn, dan computernerd. Zoals een aantal mensen hier, zie ondergeteknde
Maar pas op, hier komt het:
Een processor voert zijn instructies uit op een bepaald aantal megagerzen, bv 600MHz. Dit zegt eigenlijk niets over de snelheid an de proc, een apple G4-400MHz bijvoorbeeld trekt een PIII-750MHz eruit. Vandaar ook dat een Athlon 500MHz sneller is dan een PIII-500MHz.
Die megaherzen worden bepaald door twee factoren, de Front side bus, en de multiplier.
Front side Bus (FSB):
Dit is de snelheid waar het hele systeem op loopt (niet gaan zeuren mensen, ik probeer het simpel te houden). Tegenwoordig is die snelheid meestal 133MHz, nog niet zo lang geleden was dat 100MHz. Hoe hoger deze snelheid, hoe sneller de verschillende onderdelen met elkaar kunnen communiceren. Een hoge FSB is dus heel erg snelheidsbepalend. Een aantal onderdelen van het systeem draaien op een veelvoud vand eze FSB, waaronder de processor.
Multiplier:
Een processor loopt niet (meer) op 133MHz, maar veel hoger, zoals je waarschijnlijk wel gezien hebt

. Deze snelheid verkrijgt de processor door de FSB te nemen, en deze te vermenigvuldigen met een bepaald getal. Dit getal is de multiplier (it's all in a name

. Een Tbird 650MHz loopt dus op 133*4,8=650.
cache:
Dit is een soort RAM (werkgeheugen), wat dichterbij de processor zit. Hierdoor kan de informatie in de cache sneller gelezen worden dan de info uit het "grote" RAM. Soms draait de cache ook op een hogere snelheid dan het gewone RAM. --> Het gewone RAM draait op de FSB, de cache ergens tussen deFSB en de volledige CPU-snelheid in...
Dat was ff wat stnadaard info, nu naar het AMD/intell gevecht.
Intell P3:
-De cache zit naast de eigenlijke prcessor (de core, kern dus). Het draait daarom ook niet op de volledige processor-snelheid, maar op een veelvoud hiervan. Met veelvoud bedoel ik naturrlijk wel een breuk, dus bv 1/3 van de processor snelheid.
-De P3 zit ongeveer aan zijn maximum aantal MHz'en. Als deze nog hoger zouden worden, wordt de chip veel te heet, en das niet goed. Een koffiebekertje smelt ook als het te warm wordt

.
-Het platform waar de P3 op draait, de chipset (=een onderdeel van het moederbord, vergelijk het met de zenuwbanen van een mens), heeft ook niet zoveel groei meer. Er wordt wel van alles geprobeerd o er nog wat snelheid uit te pompen, maar de FSB van deze setjes zal nooit echt hoog worden. Ook omdat de proc's het dan niet meer ondersteunen.
-bovendien draait de P3 op een FSB van 100MHz, wat dus de rest van je systeem trager maakt dan normaal.
Intell P3E, of Coppermine (CuMine):
Dit is eigenlijk een P3, die een beetje opgeleukt is. De CuMoine is een soort actie waarmee intell het allerlaatste beetje snelheid uit de P3 wil persen. De verschillen met de P3:
-hij draait op een FSB van 133MHz
-Zijn (of haar? geen idee...) cache zit op dezelfde plak silicium (mooi woord voor zand

) als de core (de eigenlijke processor dus) zelf. Hierdoor draait het op volledige processor-snelheid, wat in soimmige applicaties een eredelijke boost geeft.
AMD Athlon Clasic:
Deze is te vergelijken met de P3. De cache zit net zoals bij de P3 naast de proc, de FSB is 100 (hoewel de meeste moederborden hem tegenwoordig zonder problemen op 133MHz draaien).
Het voordeel is dat er in deze CPU nog behoorlijk wat rek zit. De cache kan nog naar dezelfde plak silicium verplaatst worden (on-die dus). Ook kan de FSB nog een heel eind omhoog, als er moederborden worden gemaakt die dit ondersteuen. De Athlon is oorspronkelijk ontworpen voor een FSB van 266MHz! En hij is dus goedkoper.
de Athlon Tbird:
Dit is te vergelijken met de CuMine. Eigenlijk is het niet meer dan een athlon classic, waarbij ze de cache on-die hebben gedrukt (op dezelfde plak zand dus).
En wat is nou het leuke met die sockets en die slots? Alle processors die hun cache niet on-die hebben zitten, zitten in een slot. Een slot is namenlijk een gleuf waar de je een printplaat in kan drukken, mat daarop de processor, en, ernaast, de cache.
De prcessors die hun cache on-die hebben zitten, hebben geen printplaat eroheen nodig, dus die kan je direct in je moederbord prikken. Een socket dus. Er bestaan wel slot-uitvoeringen van socket-processors, om de mensen met een ouder moederbord een mogelijkheid tot upgraden te geven, maar dit zijn er niet zoveel...
Hmz, dit is eigenlijk best een lap tekst geworden. Waarschijnlijk heb je de helft doorgescrolled, want echt interessant kan het niet zijn deknn

. Maar dat mag je helemaal zelf weten hoor. Als je nog vragen ofzow hebt, gewoon vragen!