Via EPIA SN PCI E uitbreiden van 1 naar 2

Pagina: 1
Acties:

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:28

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topicstarter
Voor een casemod projectje (Vista media center + touch) heb ik een Via EPIA SN gekocht. 1.8GHz uitvoering.

Ik was een van de eerste (weinig reviews van te vinden) en via claimt dat het prima draait met Vista, maar dat ben ik niet helemaal eens. Het bordje qua videokaart trekt het gewoon niet en heeft moeite met de grafische eigenschappen van het MCE menu. Dat is allemaal terug te schroeven, maar ik wil toch kijken naar een andere oplossing. Een videokaartje van 50 euro lost de belabberde score van 1.9 van de videokaart op.

Maar dit bordje heeft maar 1 x 16-Lane PCI-E slot (Gen 1). En daar zit al een TV kaart in. Kortom, ik wil van dit ene slot door middel van een riser (of soort gelijk) 2 sloten maken. Dus van 1 x 16-Lane PCI-E slot (Gen 1) naar 2 x PCI-E slot (snelheid van het slot is niet zo relevant). Hier gaat dan een videokaart in en de tv kaart :)

Alleen ik kan dit nergens vinden. Ik heb wat nagevraagd bij een paar online winkels, maar die hadden hier geen producten voor. Via google kan ik niks vinden: wellicht zoek ik ook met de verkeerde termen. Ik vind wel een hoop risers terug maar die gaan dan van PCI naar 2 x PCI of ze verhogen alleen het bestaande slot.

Concrete vragen:

1. Bestaat er een oplossing voor 1 PCI-E slot naar 2?
2. Zo ja, is er een website van producent die dat maakt of nog liever, een winkel in Nederland die dit kan leveren.

Vraag is of het betaalbaar is, want ik heb wel wat gevonden maar dat waren professionele server oplossingen van 1000 euro +.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Hmm, weinig kans. Je hebt 16 fysieke banen om het zo maar te zeggen, die banen moeten dan door een controllertje op de riser worden opgesplitst en nog op zo'n manier dat je chipset het gaat slikken en je 2x8 overhoudt.

Beter kun je kijken naar een ander moederbord of een PCI TV kaartje.
Edit: schiet dus niet op als ik je link bekijk. miniPCI ? Ik denk niet dat je daar een TV kaartje voor zult vinden hieronder zegt dus van wel. Wellicht is USB dan een oplossing ?

[ Voor 27% gewijzigd door KneoK op 30-09-2008 13:40 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 22:44
Bij picco.nl zie ik ook niks staan zoals jij het wil:
http://www.picco.nl/index.php?cPath=21_61
Maar misschien kunnen ze je wel verder helpen, even mailen.

Misschien staat hier wat nuttigs tussen:
http://www.rackmountmart.com/html/rc1.htm
http://www.mypccase.com/1upcrica3.html

Verder bestaan er ook mini-pci tv kaarten, volgens de VIA site zit er ook mini-pci op jou boardje.
http://www.psile.com/index.php?page=shop_details&CID=34
Maar goed, dan ben je al redelijk wat geld aan het uitgeven om het te laten werken dit boardje.
Misschien heb je voor dat geld ook wel een Dualcore Atom boardje met misschien 2 maal PCI-E, als dat er is.

Moet zeggen dat je het aan had kunnen zien komen, Vista op een 1.8Ghz, hoeveel RAM heb je erin zitten?

[ Voor 43% gewijzigd door !null op 30-09-2008 13:42 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Elektrische camper (80kWh)

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:41
Misschien denk ik te simpel hoor, maar is het voor jou niet het makkelijst om een nieuwe videokaart te zoeken die ook je tv kaart meteen vervangt? Bij ATI had je altijd de All In wonder kaarten. Goede kaarten MET TV tuner. Die bestaan nog steeds toch?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als grootte geen probleem is kun je ook altijd nog kijken naar: http://www.magma.com/products/pciexpress/index.html
Waarschijnlijk niet goedkoop, het is een externe oplossing, dus het doet je ITX systeempje ene beetje teniet, maar het is dus wel mogelijk.

• !null
Ga nog wel even mijn links na, maar verder denk ik dat olof tot nu toe de beste oplossing gegeven heeft.

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
KneoK: Ik was er al bang voor dat de kans klein zou zijn. PCI TV kaartje heeft geen zin, omdat ik geen sloter voor heb. Behalve een mini versie. Alleen dan de vraag of dat evenveel kan als het kaartje wat ik nu al heb.

GreenSky: Bedankt voor de linkjes, maar zoals verwacht geen producten die doen wat ik zoek. Er zit 2GB bij en het bordje hoeft niet veel te kunnen: puur MCE draaien. Het is volgens mij ook niet de proc of het geheugen: de video geintergreerd is gewoon echt waardeloos. Was al waardeloos om aan de praat te krijgen.

olof: Ik zal eens kijken of die All in wonder kaartjes nog bestaan en dual tuner + PCI E versie zijn.

Terw_Dan: Qua ruimte kom ik dan echt in de knoei, maar toch bedankt.

De TV kaart en EPIA liggen er al. Ik kan ze wel weer verkopen: dat idee was al voorbij gekomen toen ik zo aan het rotsooien was met performance. Ik wil alleen nog kijken voor wat anders want een nieuw m-itx plankje met een proc kost toch weer wat. Ik ga even met de adviezen hier kijken wat de opties zijn

• !null
Financieel gezien is een video kaart met TV tuner in 1 de beste keus. Een mini-itx boardje met proc hoeft niet veel te kosten, en je kan de rest (case/voeding) weer hergebruiken. Dualcore Atom boardjes zijn niet duur en erg geschikt voor jou (nog los van dat onzuinige chipset verhaal, niet zo belangrijk in deze), alleen is er dus nog geen 1 met 2 maal PCI-E te vinden. Dat is zowiezo lastig in het Mini-ITX wereldje.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor twee sloten moet je al gauw richting DTX gaan - probleem is dat er zeer weinig borden voor te vinden zijn (Jetway heeft een mooie met Atom aangekondigd, maar in levende lijve is hij vziw nooit gesignaleerd)

Oslik blyat! Oslik!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
GreenSky schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 14:07:
Financieel gezien is een video kaart met TV tuner in 1 de beste keus.
Financieel gezien klinkt dit inderdaad best goed. In de pricewatch kom ik de all in wonder dingen niet meer tegen, maar die zijn vast nog wel te vinden.
Een mini-itx boardje met proc hoeft niet veel te kosten, en je kan de rest (case/voeding) weer hergebruiken. Dualcore Atom boardjes zijn niet duur en erg geschikt voor jou (nog los van dat onzuinige chipset verhaal, niet zo belangrijk in deze), alleen is er dus nog geen 1 met 2 maal PCI-E te vinden. Dat is zowiezo lastig in het Mini-ITX wereldje.
Ik heb net gekeken naar een nieuw mini itxt bordje: ik denk dat ik dat financieel toch niet zo aantrekkelijk vind. Het epia bordje heb ik al liggen en de proc score geeft windows vista ergens in de 4 aan uit mijn hoofd. Of een dual atom krachtiger is dan de EPIA 1.8GHz weet ik niet, maar volgens mij heb ik een benchmark voorbij zien komen waarbij de epia toch duidelijk sneller was. Daarnaast, de laagste score (1.9) komt van de video dus ik zie daarin de oplossing: dat moet beter.

Maar ik overweeg ook nog de optie voor een MINI PCI tv kaartje. Dat icm met een GeForce EN8500GT SILENT. De videokaart kost 50 euro en die zal MCE wel goed kunnen draaien. Mini PCI kaartje kost dan 90 euro, totaal 140 euro. Dan verkoop ik mijn PCI express dual tv kaart en het verschil neem ik als verlies. De vraag is of deze gaat werken op mijn EPIA. Vista drivers ga ik even voor kijken :). Dan heb ik geen dual aansluiting meer, maar dat vind ik niet echt een ramp

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 30-09-2008 14:34 ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Misschien een andere kant op:
Maar is het niet een idee om iets aan de software te doen?
Ik weet niet hoe Vista MCE het doet in de classic mode (dus zonder Aero) of eventueel XP MCE.
Of is er een speciale reden om toch voor Vista te kiezen?
Dit is goedkoper als nieuwe hardware aanschaffen.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:36
Een andere mogelijkheid (iets minder mooi misschien) is natuurlijk een USB tv tuner aanschaffen.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ati all-in wonder lijkt me prima keuzen voor jou situatie.

ATI All-in-Wonder HD3650. ;)

Verwijderd

BarôZZa schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:59:
Een andere mogelijkheid (iets minder mooi misschien) is natuurlijk een USB tv tuner aanschaffen.
Inderdaad, daar dacht ik ook aan. Lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste optie.

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
mad_max234 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 01:43:
Ati all-in wonder lijkt me prima keuzen voor jou situatie.

ATI All-in-Wonder HD3650. ;)
Ik wist niet dat ATI die weer in productie had, want dit zijn moderne kaartjes. Volgens hardware.info zouden ze al leverbaar moeten zijn (nieuwsbericht) maar pricewatch toont nog geen winkels waar je deze kaart kunt halen. Klopt dat :) ?

Edit: Op de ATI website de specs bekeken met andere info:

"400 Watt or greater power supply recommended– Certified power supplies are recommended. Refer to http://ati.amd.com/certifiedPSU for a list of Certified products"

Dat gaat het niet worden dan, terwijl zo'n all in wonder wel ideaal zou zijn. Maar ik heb een 120W pico voeding dus dat gaat deze kaart niet van genoeg stroom voorzien als ik dit zo lees. Misschien op zoek naar een 9700 Pro / X1300 omdat die wellicht wel MCE kan draaien. Heb alleen liever een nieuwe kaart incl garantie. En dan wordt het lastig.

Ik twijfel nog: 2de hands all in wonder (welke versie dan ook gaat werken met 120W) of een MINI PCI tuner + 50 euro kaartje op PCI E die mijn 120W voeding aan kan.

[ Voor 49% gewijzigd door We Are Borg op 02-10-2008 14:50 ]

Verwijderd

De laatste aiw kaart van voor de stop was volgens mij de x800gt

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 23:49:
De laatste aiw kaart van voor de stop was volgens mij de x800gt
Ik heb hier een X1300 liggen die een dualtuner heeft. Er zijn nu ook 3650's te koop volgens mij. Op ebay maak je het meeste kans op zo'n kaart. Ik had geluk dat mijn x1300 bij een tweaker te koop stond. Lekker zuinig en alles-in-1 oplossing.

Bijvoorbeeld hier, kost je incl verzenden wel 82 euro maar het werkt echt perfect. De kwaliteit ligt ook hoger dan tv-tuner kastjes/kaarten. Mooi spul van Ati :)

http://cgi.ebay.nl/ATI-Ra...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

[ Voor 27% gewijzigd door R-O-Y op 03-10-2008 00:15 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

We Are Borg schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:45:
[...]
Dat gaat het niet worden dan, terwijl zo'n all in wonder wel ideaal zou zijn. Maar ik heb een 120W pico voeding dus dat gaat deze kaart niet van genoeg stroom voorzien als ik dit zo lees. Misschien op zoek naar een 9700 Pro / X1300 omdat die wellicht wel MCE kan draaien. Heb alleen liever een nieuwe kaart incl garantie. En dan wordt het lastig.
Een 9700 Pro gaat ook wel krap worden, die dingen slurpen afhankelijk van de gebruikte versie tussen de 60 en 90 watt.

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
R-O-Y schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 00:00:
[...]

Ik heb hier een X1300 liggen die een dualtuner heeft. Er zijn nu ook 3650's te koop volgens mij. Op ebay maak je het meeste kans op zo'n kaart. Ik had geluk dat mijn x1300 bij een tweaker te koop stond. Lekker zuinig en alles-in-1 oplossing.

Bijvoorbeeld hier, kost je incl verzenden wel 82 euro maar het werkt echt perfect. De kwaliteit ligt ook hoger dan tv-tuner kastjes/kaarten. Mooi spul van Ati :)

http://cgi.ebay.nl/ATI-Ra...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Ebay ligt mij niet, maar heb op marktplaats wat vragen per email verstuurd over een X1300 bij de verkoper. Wellicht dat ik toch ebay probeer, maar al 3 keer slechte ervaring mee gehad.

TRRoads: Okee, dus geen 9700. De x1300 zal het prima doen. Goed nieuws dat die in dual tuner ook nog te vinden zijn.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Je kunt natuurlijk ook een webshop naar keuze even mailen met de vraag of ze die aiw kaart kunnen leveren. Dan heb je iig een nieuwe kaart met garantie. Mocht ie toch niet leverbaar zijn, kun ja altijd nog op de tweedehands toer.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Ik heb er tot nu toe 2 gedaan en alle 2 kwamen terug dat ze niet meer leverbaar zijn. Maar ga er nog wel een paar grote uitpakken en kijken of ik een nieuwe kan krijgen

Edit: 5 andere grote (azerty, informatique, salland, alternate, etc) geven aan dat de X1300 niet meer leverbaar is nieuw....

[ Voor 27% gewijzigd door We Are Borg op 03-10-2008 14:39 ]

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Hier heb ik nog wel wat misschien. Weet totaal niet wat het verder is. Ik zoek zelf een goedkope enkele pci-express riser om zo mijn case platter te houden. Bij het zoeken kwam ik deze tegen.

http://pcs.centralpoint.n...er-card-for-rs162-e4-rx4/

Zoek hier op verder zou ik zeggen. Ik weet niet of het moederbord specifiek is of niet. Mijn glazen bol is stuk :+

Youtube Download ubersnel.nl

Pagina: 1