Toon posts:

S-ATA / Raid-0 (data kwijt?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Nu mijn Gigabyte GA-8IK1100 is overleden heb ik 'n probleem; ik had mijn 2 160 Gb S-Ata schijven (Maxtor) via Raid-O aangesloten, zoals dat destijds door iedereen werd aangeraden.

Nu ik mijn vertrouwde moederbord niet meer heb, blijkt dat ik de data wellicht zou moeten vergeten, zo wordt me gezegd. Aangezien deze data me (te) lief is, zou ik 'm héél graag recoveren.

Na een eerdere post hier op 't forum heb ik een aantal dingen geprobeerd;

1) Schijven aan een werkend systeem hangen en proberen met recovery-software de data terug te halen; helaas mislukt.

2) Een S-ATA controller mét ondersteuning voor Raid O en 1 gehangen in een ander systeem, met daaraan de beide schijven, om zodoende de Raid-O configuratie weer werkzaam te krijgen; helaas mislukt. (de PC zag de 2 schijven wel als één, maar zag niet de verschillende partities erop, en kon ook verder geen data lezen).

3) Een nieuw moederbord gekocht (Asrock MB 478 P4I65G Lan Vga 6 Ch. Sound MATX) met een vergelijkbare setup als het oude bord en dus ook de ICH5R raidcontroller. Alles netjes weer aangesloten...het bord gaat aan en geeft dan een 'schijffout'. In de setup zijn de schijven ook nog niet als Raid-O terug te zien.

Ik ben langzamerhand aardig door mijn opties heen. Feitelijk zou de Raid-0 configuratie nu toch weer moeten werken zou je zeggen? Zou ik de raidcontroller nog apart moeten installeren anders? En zo ja, zou dat dan ook kunnen vóór ik windows opnieuw installeer, of pas later?

Ben benieuwd of iemand me helpen kan. Ik heb niet zozeer belang bij het weer soepel draaien van het systeem (ga als ik mijn data terug heb alsnog upgraden denk ik), maar wil écht mijn data graag terug.

Mocht iemand me daar, desnoods tegen betaling (als 't niet té gek wordt tenminste), mee kunnen helpen, graag!

Groeten,
Eric

Verwijderd

Heb zelf heel goede resultaten behaald met r-studio, deze kan ook raid-0 data terughalen,
Zie deze uitleg.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2008 13:03 . Reden: Link toegevoegd ]