Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
Een van onze collegas in belgie werkt met 2 windows 2003 servers. de ene is domeincontroller met dhcp en dns server en mailserver, de andere bevat borland, over 2 weken sql server 2005 en de databases van hun applicatie.

is er een mogelijkheid om deze servers continu te spiegelen zodat bij uitval van een van de servers de downtijd tot een minium beperkt kan worden en iedereen gewoon kan inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 17:13
Uiteraard zijn er meerdere mogelijkheden in deze..........echter wat heb je zelf allemaal al gezocht m.b.t. deze vraag?

[ Voor 38% gewijzigd door Pedr0 op 30-09-2008 11:38 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hi

heb al van alles op google gezocht, robocopy in de windows 2003 resourcekit bestudeert maar het zijn allemaal niet professionele oplossingen. ik begrijp wel dat er standaard in w2k3 server niet een mogelijkheid is om een soort raid over LAN te doen, maar ik neem aan dat er wel software is die dit kan bewerkstelligen. Hopelijk iemand op tweakers die er ervaringen mee heeft en de juiste aanwijzingen kan geven.

bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik krijg de indruk dat je nu echt gewoon maar wat roept zonder echt te weten waar je op moet letten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
je vind jezelf wel geweldig geloof ik, ik geef aan wat ik heb gevonden en vraag beleeft om advies, maar jij klinkt als een schoolmeester. zelf een antwoord geven doe je niet. waarom reageer je dan gewoon niet als je het zelf niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Zoek eens op clustering en failover denk dat je daar wel wat over kunt vinden.

Verder heeft alt-92 wel genoeg knowledge over Windows systemen hoor. Toen ik je 2e post las dacht ik hetzelfde als alt-92. Klok-Klepel verhaal.

[ Voor 81% gewijzigd door Krypt op 01-10-2008 16:26 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pure100100 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:19:
je vind jezelf wel geweldig geloof ik, ik geef aan wat ik heb gevonden en vraag beleeft om advies, maar jij klinkt als een schoolmeester. zelf een antwoord geven doe je niet.
Er is geen antwoord te geven, want je beschikbare resources (hardware? dataverbindingen? relevante kennis voor het opzetten van bijvoorbeeld een cluster of SQL replicatie?) geef je niet aan.

Daardoor wordt het nogal lastig een beetje leuk scenario te bedenken waarmee je uit de voeten kan namelijk.

[schoolmeester-modus-aan]
Hoofdletters aan een begin van een zin mag ook hier hoor.
[/]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
VMotion is ook een leuke, dan heb je "raid" via netwerk :)

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Krypt schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:32:
VMotion is ook een leuke, dan heb je "raid" via netwerk :)
En hoe lijkt VMotion op RAID?

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 01-10-2008 16:36 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Als 1 VM uitvalt transfert ie naar een ander, in de zin van failover. Daarom "RAID" tussen aanhalingstekens.

Meer een trigger om te bedenken wat de TS nu precies wilt en in welke opzet. Er zijn genoeg manieren om het doel te bereiken.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 13:40
Met een goede backup van je system state (ASR) en eventueel je applicaties redundant uitvoeren kom je al een heel eind. Met SQL 2005 zijn legio mogelijkheden voor replicatie en clustering, voor Borland zou je eventueel een script kunnen gebruiken om de database naar de andere locatie te kopieren.

Voor je DC's word (mits ze in hetzelfde domein zitten) in ieder geval de AD, DNS informatie al gedeeld onderling, dat is een hele professionele oplossing hoor :)

Beetje meer info over hoe je netwerk in elkaar zit, wat je budget is, en wat je verstaat onder professionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pure100100 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:19:
je vind jezelf wel geweldig geloof ik, ik geef aan wat ik heb gevonden en vraag beleeft om advies, maar jij klinkt als een schoolmeester. zelf een antwoord geven doe je niet. waarom reageer je dan gewoon niet als je het zelf niet weet?
Je hebt helemaal niks gevonden want de eerste paar hits op Google omtrent domain controllers en SQL Server geeft het volgende: Microsoft raadt ten zeerste af om SQL op dezelfde machine te draaien als AD.

Daarbij geef je zelf al aan dat op de ene machine ook "mail" draait; je specificeert niet welke mailserver daar draait maar als dat Exchange is, heb je bij deze een dubbele nee te pakken om de machines elkaars failover-node te laten zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
er zijn 2 servers in gebruik, server 1 is DC met dhcp en dns server draaiende. als mailserver drait hier kms van kerio. op de andere server draait de database onder borland, deze gaat zsm over naar sql2005, ik denk dat die volgende aangepast gaat worden. het is de bedoeling dat beide bovengenoemde servers continu via lan gespiegelt worden zodat bij uitval de andere server het overneemt. een HP engineer die een server kwam repareren vertelde mij dat 2 identieke servers bijkopen ook een goede optie is, op het moment van uitval de hotpluggable hdds overzetten en je kan verder werken. maar het mooiste is dat het allemaal automatisch gaat bij uitval van een van de machines.in alle servers zijn vorige week redundant voedingen bijgeplaatst om het netwerk draaiende te houden bij evt defect raken van een voeding. upssen op servers, switchen en routers hebben we ook geplaatst. qua budget is er geen maximum gestelt.

tip aan max3400:probeer eens vriendelijk en behulpzaam te zijn en reageer anders niet. je antwoorden dragen niet bij aan een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Misschien een optie om met VMware converter iedere dag een VMimage op de andere server te laten maken?
Heb het zelf nog nooit geprobeerd maar lijkt me wel een leuke optie :)

Mocht server1 overlijden dan start je op server2 VMware Server met de laatst gemaakt VMimage

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

pure100100 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:02:tip aan max3400:probeer eens vriendelijk en behulpzaam te zijn en reageer anders niet. je antwoorden dragen niet bij aan een oplossing.
Says who; jij vond het toch nodig om alt-92 een relatief grote mond te geven ondanks zijn volledig terechte opmerking?

Anyhow, als je budget onbeperkt is, zou ik een IT-bedrijf in de arm nemen die de volgende oplossingen (niet noodzakelijk allemaal) realiseert, zo even uit de losse mouw:
  • Bouw een ESX-cluster, virtualiseer de bestaande machines en kies voor VMotion om de ESX-hosts redundant uit te kunnen voeren.
  • Bouw een 3-1 active-passive cluster (of misschien 2-1) waarbij je goed kijkt welke resources waar draaien zodat als 1 machine uitvalt, dat op de passive node kan worden opgevangen.
Aan de andere kant; ik heb niet echt inzicht gekregen tot op heden op de bedrijfskritische impact van je genoemde servers. Mogelijk kan je sommige machines wel virtualiseren op goedkope hardware en andere machines laten clusteren (of vies NLB'en) op duurdere/dikkere hardware.

Meer info a.u.b.; dan kunnen we er ook meer over zeggen. ;)
arjants schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:07:
Misschien een optie om met VMware converter iedere dag een VMimage op de andere server te laten maken?
Heb het zelf nog nooit geprobeerd maar lijkt me wel een leuke optie :)

Mocht server1 overlijden dan start je op server2 VMware Server met de laatst gemaakt VMimage
Je bedoelt een P2V-oplossing? Dat moet je dan op zeer regelmatige tijden doen want je kan niet zomaar een image "in de lucht brengen" aangezien er regelmatig replicatie en andere onderwater-protocollen draaien die ervoor zorgen dat een AD-omgeving netjes met elkaar kan en mag blijven babbelen. Als je "nu" een machine virtualiseert en die zet je over een maand of 3 eens aan, heb je zomaar kans dat 'ie niks kan/mag met de overige machines in het domein,

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 08-10-2008 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Net wat Krypt zegt, ga eens zoeken op termen als 'clustering', 'failover' en 'high availability'. Dan kom je bijvoorbeeld uit op dit.
pure100100 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:02:
tip aan max3400:probeer eens vriendelijk en behulpzaam te zijn en reageer anders niet. je antwoorden dragen niet bij aan een oplossing.
offtopic:
Een slechte topicstart en het niet kunnen hebben van kritiek daarop, het vervolgens bekritiseren van toch wel gerespecteerde mensen hierzo (wat imo behoorlijk onterecht is), gecombineerd met je posthistory (alleen vragen stellen, niks teruggeven aan de community verder) zouden mij jou toch willen vragen om je toon even heel snel wat te minderen.

[ Voor 24% gewijzigd door spone op 08-10-2008 21:16 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pure100100 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:02:
er zijn 2 servers in gebruik, server 1 is DC met dhcp en dns server draaiende.
DNS en DHCP kun je verdelen over twee servers.
Als het ook nog eens DC's moeten worden zul je om prestatieredenen de database en mail op een andere machine willen onderbrengen.
als mailserver drait hier kms van kerio. op de andere server draait de database onder borland, deze gaat zsm over naar sql2005, ik denk dat die volgende aangepast gaat worden.
KMS zul je waarschijnlijk wel met een goeie backup/restore setup snel weer draaiend kunnen krijgen, afhankelijk van je vereisten qua beschikbaarheid.
het is de bedoeling dat beide bovengenoemde servers continu via lan gespiegelt worden zodat bij uitval de andere server het overneemt.
[....]
qua budget is er geen maximum gesteld.
Je kan voor je SQL ook kijken naar een failover clustering oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
bedankt allemaal, ik ga eea laten uitzoeken omdat dit inderdaad boven mijn pet gaat.de clustering die genoemd wordt is zeer interresant maar dat moet ik laten installeren. een gedegen ict bedrijf moet zich hier maar eens over buigen en met een voorstel komen. zodra dit accoord is bevonden zal ik bevindingen etc hier melden. wellicht dat een ander er wel wat aan heeft die voor het zelfde dilemma komt te staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hint: als je een IT-bedrijf hebt gevonden die e.e.a. wil bouwen, denk dan ook aan beheer & training.

Wat ik hiermee wil zeggen; iets laten bouwen is natuurlijk makkelijk als je knaken hebt, maar voor het dagelijks beheer (en zeker disaster recovery) moet je wel kennis in huis hebben om iets te kunnen doen (tenzij je een 24/7 SLA afsluit met een outsourcer). Ook een paar gedegen failover-tests zijn aan te raden; sommige clusters werken in theorie goed maar in de praktijk blijven ze dood...

Succes!

offtopic:
Hopelijk wordt de rekening niet enorm hoog

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 09-10-2008 21:25 ]

Pagina: 1