[Reactie op nieuwsitem] Kwetsend?

Pagina: 1
Acties:
  • 558 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30
Ik zat te twijfelen tussen dit subforum of het moddereter forum, uiteindelijk toch maar voor deze gekozen.

Zojuist zat ik het volgende artikel: nieuws: Justitie VS dwingt iTunes-toegankelijkheid voor blinden af te lezen tot ik in de reacties de volgende opmerking las van Yumiyahachiman:
Goede zaak... Kunnen ze films voor blinden binnehalen via ITunes
link

Alhoewel ik erg voor ben voor vrijheid van meningsuiting en zeker voor een grapje te porren ben, vind ik dit persoonlijk toch iets te ver gaan. Zelf ben ik namelijk ook visueel gehandicapt (niet blind, dat terzijde) en ik weet soms hoe moeilijk deze mensen het vinden dat ze bijvoorbeeld films moeten missen. Daarnaast heb ik al wel gezien dat deze op -1 wordt gemod, maar liever zou ik eigenlijk zien dat de reactie weggehaald wordt omdat het gewoon beledigend kan zijn naar users toe.

Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben en het eventueel kunnen bespreken. Ik weet namelijk niet in hoeverre dit binnen of buiten de policy valt.

Vriendelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Tja, ik zie het een van de vele onzinnige berichten waar ik er dagelijks verscheidene op -1 zet, niet echt bijzonder, maar nou ook niet bepaald gepast. Het is niet direct shockerend en vind hem prima op staan op -1.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Naar mijn mening staat hij ook goed op -1. Hij is wel beledigend of gewoon een onbewust dom grapje, maar dat komt gewoonlijk op -1 te staan. Eventueel had hij wel weg gekunnen, maar nu zijn er al goede geneste reacties en als de root verwijderd wordt zijn deze ook niet meer zichtbaar.

In dit geval vind ik de geneste reacties al duidelijk zeggen dat dat 'grapje' niet gepast is.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Eens met mijn collega hierboven. Ik ben met je eens dat het niet zo'n gepaste reactie is, maar weghalen is eigenlijk geen optie in dit geval.

De -1 en de scherpe reacties erop zijn mij ook wel voldoende. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Hetgene wat mij nu dwars zit, is dat de poster van die reactie (waarschijnlijk) nooit meer daar terugkomt om het te lezen, en dus ook niet "met zijn neus op de feiten" kan worden gedrukt.

Niet dat ik per sé iemand ben van leren door straffen, maar toch jammer dat er verder niets mee kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 14:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De reactie op het bericht quote de tekst, dus ook met een -1 blijft hij zichtbaar.

Staat er trouwens nog eentje tussen:
I'm blind, but I still want to buy p0rn via I-tunes store

Maar, zo raar is de opmerking toch niet? Ik dacht dat er ook films zijn met 'content description' (oid?), dat er naast de stem ook verteld wordt wat er gebeurd, zou toch ideaal zijn als deze ook beschikbaar komen in iTunes.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle respect, vind ik dit gewoon spijkers op laag water zoeken. Dat je het niet grappig vindt, of zelfs ongepast kan ik mij best in vinden, maar waarom heb je het idee dat jouw mening hierover zo belangrijk is dat we een potje moeten gaan censureren of dat de poster in dit geval met z'n neus op de feiten gedrukt moet worden? De reactie is omlaag gemodereerd, dat lijkt mij voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2008 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:44:
Met alle respect, vind ik dit gewoon spijkers op laag water zoeken. Dat je het niet grappig vindt, of zelfs ongepast kan ik mij best in vinden, maar waarom heb je het idee dat jouw mening hierover zo belangrijk is dat we een potje moeten gaan censureren of dat de poster in dit geval met z'n neus op de feiten gedrukt moet worden?
Ik heb me er niet over uitgelaten over wat ik van de reactie vind maar des te meer over hoe het systeem in elkaar zit. Ja, ja, juiste plek en zo. Ik wilde gewoon even mijn gal spuwen.

Wat ik bedoelde is dat ik het jammer vind dat iemand zo'n opmerking maakt en zich er daarna (waarschijnlijk) niet meer om bekommerd. Mensen kwetsen is makkelijk, een ontopic of reactie met toegevoegde waarde plaatsen blijkbaar wat minder makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:20

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja, het is een stevige, maar ik moest er wel om lachen. Zijn we allemaal van die tere zieltjes ineens?

Bovendien leest een blinde die comment toch niet :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat de kans groter is dat de reactie als doel had grappig te zijn, dan dat deze als doel had mensen te kwetsen. Beide dingen leiden tot hetzelfde gevolg: een lage moderatie omdat het gewoon offtopic is. Dat lijkt mij een oplossing die een schoonheidsprijs verdient; democratisch en het bestaat niet uit een overdreven zedenpolitie die je achterna gaat als je iets buiten van wat betamelijk geacht wordt post. Ik neem aan dat het systeem voorziet in verwijdering van duidelijk beledigende/ongepaste reacties en dat in zo'n geval ook een (soort van) DM verzonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik lees deze opmerking niet als zijnde kwetsend naar deze mensen (tja als je je aangesproken voelt), maar meer een uithaal naar het onzinnige besluit van Justitie (in zijn ogen dus, terecht of niet terecht terzijde).
Hij maakt een cynische opmerking, tegen het eufemisme aan. Daarmee probeert hij toch geen blinde op de feiten te drukken maar juist uit te halen naar desbetreffende instantie......beetje met korreltje zout nemen vind ik.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 14:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Seesar schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:54:
Ik lees deze opmerking niet als zijnde kwetsend naar deze mensen (tja als je je aangesproken voelt), maar meer een uithaal naar het onzinnige besluit van Justitie (in zijn ogen dus, terecht of niet terecht terzijde).
Hij maakt een cynische opmerking, tegen het eufemisme aan. Daarmee probeert hij toch geen blinde op de feiten te drukken maar juist uit te halen naar desbetreffende instantie......beetje met korreltje zout nemen vind ik.
Zo zijn er andere reacties die imho meer kwetsend zouden zijn dan een grappige 1-liner.

(waar is de tijd waar je reacties nog kon modereren als grappig).

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 30-09-2008 11:58 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:52:
Dat lijkt mij een oplossing die een schoonheidsprijs verdient; democratisch en het bestaat niet uit een overdreven zedenpolitie die je achterna gaat als je iets buiten van wat betamelijk geacht wordt post.
Ben ik met je eens. De algemene leesbaarheid gaat er op vooruit (-1 wordt standaard uitgefilterd) en mensen hoeven niet zo snel bang te zijn voor 'censuurpolitie'. Zo had ik het nog niet bekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30
Ok, de TS ook even terug, vandaag druk gehad en eigenlijk het topic ook even vergeten, maargoed dat terzijde.

Waar ik inderdaad vooral op doelde is dat iemand, in mijn optiek, niet zomaar alles kan en mag zeggen wat die persoon wilt. Dan moeten ze maar op GS gaan zitten IMHO. Zoals ik al zei, ik ben geen teer zieltje en ik moest eigenlijk wel lachen om:
Edmin schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:52:
Ja, het is een stevige, maar ik moest er wel om lachen. Zijn we allemaal van die tere zieltjes ineens?

Bovendien leest een blinde die comment toch niet :$
Dat gezegd te hebben ben ik het wel eens met andere om er meer dan alleen een -1 penalty aan te hangen. Zodat die mensen, die altijd vaker dit soort dingen zeggen (zoek ook maar de rest van zijn posts op, zijn karma is nu niet echt hoog) toch een keer met hun neus op de feiten worden gedrukt. Dat dit namelijk niet de bedoeling is op T.net IMHO.

Overigens was ik er vanmorgen gewoon even pissed over, misschien toch een gevalletje ochtendhumeur of iets dergelijks. Alhoewel ik het nu nog steeds ongepast vind, ben ik het wel met de modjes eens hier. Door de reacties kan het inderdaad dan wel weer, alhoewel het op de verkeerde manier een discussie opmerkt.

Maargoed, bedankt iedereen voor de inhoudelijke reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:20

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Natuurlijk is de grens persoonlijk, maar wanneer gaat iemand te ver? Past dit op Tnet? Kijk eens in het HK moppentopic, dat gaat regelmatig nog een stuk verder. (Nee, ethische standaards kunnen imho niet per subforum verschillen) In de maatschappij is het wel weer geaccepteerd om (binnen losse grenzen), grapjes te maken over beperkingen; de cabaretvoorstellingen staan er bol van.

Voor mij is het de vraag of we met zijn allen nou echt zo nodig overal maar om gekwetst te moeten zijn. Misschien moeten we gewoon eens een wat dikkere huid aan laten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Edmin schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:25:
Natuurlijk is de grens persoonlijk, maar wanneer gaat iemand te ver? Past dit op Tnet? Kijk eens in het HK moppentopic, dat gaat regelmatig nog een stuk verder. (Nee, ethische standaards kunnen imho niet per subforum verschillen) In de maatschappij is het wel weer geaccepteerd om (binnen losse grenzen), grapjes te maken over beperkingen; de cabaretvoorstellingen staan er bol van.

Voor mij is het de vraag of we met zijn allen nou echt zo nodig overal maar om gekwetst te moeten zijn. Misschien moeten we gewoon eens een wat dikkere huid aan laten meten.
Het verwachtingspatroon in de moppentrommel in de HK is heel anders dan bij reacties op een serieus artikel waar mensen inhoudelijke reacties zouden verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:53
Jezus wat een zuurpruimen hier zeg. Ik had de reactie nog niet gezien maar kan er smakelijk om lachen. De frontpage reacties zijn al een stuk minder interesant geworden om te lezen sinds het nieuwe modereren. Gaan we om de weinige reacties die niet aan het strakke keurslijf voldoen wat er tegenwoordig is nu ook al moeilijk doen. Van mij had hij een +1 grappig gekregen, maarja met al die -1en die er staan kun je maar beter ook een -1 geven anders ben je je modrechten zo kwijt (ik moet toch even op het nieuwe syteem zeiken, ik vind het niets)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Maverick schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:33:
[...] maarja met al die -1en die er staan kun je maar beter ook een -1 geven anders ben je je modrechten zo kwijt (ik moet toch even op het nieuwe syteem zeiken, ik vind het niets)
Door het modrechtgeile gepeupel zoals jou wordt het hele modsysteem uit z'n verband gerukt. Mod iets zoals jij vind dat het zou moeten zijn, niet zoals de rest het vind. Wat heeft het nog voor nut om 'extra' -1 te modden? Alleen maar voor je eigen afwijking.

Maar dat is een eigenlijk een hele andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:53
Niky schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:16:
[...]

Door het modrechtgeile gepeupel zoals jou wordt het hele modsysteem uit z'n verband gerukt. Mod iets zoals jij vind dat het zou moeten zijn, niet zoals de rest het vind. Wat heeft het nog voor nut om 'extra' -1 te modden? Alleen maar voor je eigen afwijking.

Maar dat is een eigenlijk een hele andere discussie.
Ik zal het je nog sterker vertellen. Ik heb niet eens mod rechten ;) En ik ben het helemaal met je eens. Helaas is het op de frontpage zo dat iedereen gelijkgezind is tegenwoordig. Dat komt of omdat iedereen het sinds een jaar altijd met elkaar eens is, of omdat het mod systeem zoals het er nu is niet werkt.

De diversiteit van moderaties is volkomen verdwenen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

De TS heeft zijn antwoord inmiddels gekregen; we zijn het er allemaal eigenlijk wel over eens dat de reactie, hoewel misschien ongepast, niet verdere actie behoeft dan de -1 moderaties die er al zijn. Ook vanwege de discussie die op de reactie volgt. Niet alles kan iedereen aanstaan; we kunnen het niet elke lezer naar het zin maken. Het niveau van -1 zorgt ervoor dat de 'standaardlezer' de reactie niet voorgeschoteld krijgt en dat is m.i. afdoende. :)

Dat gezegd hebbende, vind ik de richting die deze discussie hier nu uitgaat niet de juiste. Daarom doe ik deze op slot. :) Als er daadwerkelijk een nieuwe discussie omtrent het moderatiesysteem en de diversiteit van de scores gestart moet worden, dan is dat goed mogelijk maar dan in een nieuw draadje. Kijk dan ook even in de historie want er is al heel veel over gediscussieerd hier in /TMF.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.