netwerkkabel trekken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.646 views

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-12 09:09
Hallo, ik zou in mijn huis een netwerk willen leggen in alle slaapkamers, keuken, woonkamer, enz voor pc's en satontvangers op aan te sluiten. Draadloos is geen oplossing en slijpen ook niet. Zou ik door een bedrade flexibuis een netwerkkabel kunnen doortrekken? En zo ja, hoe doe ik dit dat? Bestaat er een speciaal hulpmiddel voor?

Verwijderd

Om kabels te trekken kan je gewoon een trekveer gebruiken. Afhankelijk van hoeveel draaden er al in de buis zitten zal dit heel gemakkelijk of moeilijk/niet gaan. Trekveer is bij iedere DHZ zaak te koop.

Wat is de diameter van de flexbuis die je wilt gebruiken (of die er al ligt als ik je post goed interpreteer)? Een draad in een flexibele buis trekken is waarschijnlijk een stuk lastiger dan een harde pvc buis omdat de kracht van de veer gedeeltelijk de buis zal vervormen. Ik weet dus niet of het aan te raden is om dat te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2008 08:13 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Timmy269 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 08:08:
Zou ik door een bedrade flexibuis een netwerkkabel kunnen doortrekken? En zo ja, hoe doe ik dit dat? Bestaat er een speciaal hulpmiddel voor?
Ik heb het hier gedaan door normale PVC-buizen:
-Draai de stoppen uit!
-Duw de trekveer er doorheen
-Knoop de UTP er aan vast en dan trekken maar.
-Ik heb Dreft gebruikt als glijmiddel, voor 60 meter UTP was ik zo'n kwart liter Dreft lichter... Niet hoe het hoort, maar het werkt wel! En dan in 1 keer doorgaan, als je stopt zit het vast.

Oftewel ga uit van veel werk, maar het kan wel!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ehm, je wilt me toch niet zeggen dat je netwerkkabels door dezelfde buis gooit als je stroomvoorziening? :X
De kans op een slecht/traag netwerk is dan enorm groot.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb je het langs elektriciteit gelegd? :?
Erkens schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 08:23:
[...]

Ehm, je wilt me toch niet zeggen dat je netwerkkabels door dezelfde buis gooit als je stroomvoorziening? :X
Dat dus. Volgens mij is dat ook nog eens strikt verboden.

[ Voor 49% gewijzigd door Gunner op 30-09-2008 08:24 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 16:24
Als je echt je netwerk naast je stroomkabels hebt getrokken, heb je nu een enorm risico op brand. Helemaal als je dreft hebt gebruikt, dat droogt namelijk het plastic omhulsel uit, waardoor die nu én beter brand én verkruimeld.

Dom dus. En je bent dus niet meer verzekerd tegen brandschade.

Daarnaast is het zowaar een verborgen gebrek, dus als je je huis verkoopt zal je alles (incl de buis waarin de draden zitten) moeten vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Xiphalon op 30-09-2008 08:28 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:15

momania

iPhone 30! Bam!

RemcoDelft schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 08:21:
[...]

-Ik heb Dreft gebruikt als glijmiddel
En dat naaste de electriciteits kabels? Je weet dat je altijd een vet ZONDER zuren moet gebruiken... schijnt de levensduur van de mantel nogal te bevorderen ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

en anders een veerpomp gebruiken. zo heb ik nog een utp kabel naast een coax en telefoonkabel weten te proppen.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:04

Vliegvlug

Flight Simple

Voor het trekken van elektriciteitskabels (VD) gebruik ik altijd een beetje talkpoeder als smeermiddel.
Voor de netwerkkabels heb ik dat niet nodig gehad, maar je kan het daar ook voor gebruiken.

Houd er met trekken door flexibele buis extra rekening mee dat het begin van de kabel nergens achter blijft haken, maak deze zo glad mogelijk, de plastic mantel steekt al snel uit dus plak deze af met tape ofzo. Flexibele buis is namelijk niet glad maar geribbeld dus dan heb je veel sneller dat het blijft haken.

• RemcoDelft
[...]

Dit is toch precies wat TS vraagt?
100 Mbit werkt probleemloos...
En soms kan je niet anders, oude huizen hebben nou eenmaal geen loze leidingen waar je even UTP doorheen haalt.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 30-09-2008 10:05 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RemcoDelft schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:04:
En soms kan je niet anders, oude huizen hebben nou eenmaal geen loze leidingen waar je even UTP doorheen haalt.
Gaatje boren is geen optie? De opmerking van je verzekering/verborgen gebrek moet je niet zomaar in de wind slaan lijkt me.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Kan best zijn dat hij loze buizen had lopen ;)
100 Mbit werkt probleemloos...
Wellicht als je goed afgeschermde kabels gebruikt als S/FTP kabels dat je dan een goede verbinding kan opzetten. Mocht het met normale kabel wel lukken heb je gewoon "geluk" voor zolang het duurt ;)

• RemcoDelft
Erkens schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:08:
[...]

Kan best zijn dat hij loze buizen had lopen ;)
TS: Zou ik door een bedrade flexibuis een netwerkkabel kunnen doortrekken?
Wellicht als je goed afgeschermde kabels gebruikt als S/FTP kabels dat je dan een goede verbinding kan opzetten. Mocht het met normale kabel wel lukken heb je gewoon "geluk" voor zolang het duurt ;)
Uiteraard STP inderdaad :)

• remco_k
  • Laatst online: 13:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]

Wat dan iets zegt over de kwaliteit netwerk bekabeling,de manier van aansluiten ervan en/of je switch(es).
Goede CAT5 (of hoger) bekabeling kan prima in dezelfde buis liggen voor je stroomvoorziening.
Zeker in een huis-tuin en keuken omgeving, daar er daar meestal niet idioot hoge stromen worden getrokken.
Als je twijfeld, neem je shielded CAT5, is dat risico zeker tot het 0-punt gedaalt.

Ik ken voorbeelden van fabriekshallen waar diverse honderden meters UTP en STP kabel parallel ligt aan zowel krachtstroom (3 fasen) als 'normale' stroom bekabeling.
Het al dan niet goed werken daarvan valt of staat bij het type kabel, de manier van monteren en de gebruikte switch(es).

@TS: Tot slot nog een praktische tip, als je je trekveer door de buis probeerd te krijgen, doe dat dan van boven naar beneden. Dan helpt de zwaarte kracht je een beetje. (wat behoorlijk kan schelen!)
Vervolgens tek je de kabel ook van boven naar beneden erdoor.

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 30-09-2008 10:19 ]

Alles kan stuk.

• ThunderRobert
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2024
Is netwerk via een powerlineadapter geen optie? deze worden steeds meer betaalbaar.....

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
Ik heb nog wat handige trucjes, in het geval dat zelfs een trekveer er niet doorheen wil:

Oud cassettebandje doorknippen, invoeren in pvc-buis en vervolgens aan de andere zijde de stofzuiger erop. Eenmaal doorgevoerd, voorzichtig dun bindtouw eraan vastknopen en doorhalen, en daar dan weer de trekveer met LAN-kabel eraan.

Inderdaad stroomkabels proberen te vermijden, en anders shielded twisted pair gebruiken. En bij voorkeur geen smeermiddelen toevoegen, zoals hierboven is aangegeven.

Internet via het stopcontact kan ook, (heb nog twee adapters liggen, DM) maar waar je dan voor moet zorgen, is dat je het dus rechtstreeks op je stopcontact aansluit. Daar verdeelstekkers en stekkerdozen de verbinding negatief beïnvloeden

Succes :)

discogs

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12 15:31
MWah, de buis moet toch wel erg vol zitten als je er niet met een standaard trekkabel meer doorheen kunt; een beetje porren etc kan bijna geen kwaad.

Volkern utp trek ik meestal zonder trekveer, dit is uit zich eigen al stug genoeg...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In het beleid van dit subforum staat toch duidelijk dat vragen over Netwerken daar horen en niet hier in Overige Hardware :o

Move OH -> NT

(bovendien blijkt geen enkele eigen inzet uit de topicstart, maar dat is ter beoordeling van de NT modjes)

Oslik blyat! Oslik!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad is de reactie van enkelen helemaal terecht, NOOIT "zwakstroom en sterkstroom" in één buis. Het is gewoon niet toegestaan en je hebt een grotere kans op beïnvloeding door inductie. Als ik zoiets zou hebben ontworpen of hebben voorgesteld op mijn werk, zou ik bij wijze van spreken op staande voet zijn ontslagen.
Ik kan me wel voorstellen dat je dit overweegt, desondanks niet doen.

Overigens, mijn methode van een draad bijtrekken in een bestaande buis, niet voor de beschreven klus (!) maar voor een uitbreiding zoals b.v. het trekken van een aarddraad, was altijd aan één van de draden net zo'n draad verbinden samen met de nieuw te trekken draad. Is me altijd nog feilloos gelukt. Met een trekveer loop risico dat je bestaande draden beschadigt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:12

Equator

Crew Council

#whisky #barista

dion_b schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 12:20:
In het beleid van dit subforum staat toch duidelijk dat vragen over Netwerken daar horen en niet hier in Overige Hardware :o

Move OH -> NT

(bovendien blijkt geen enkele eigen inzet uit de topicstart, maar dat is ter beoordeling van de NT modjes)
Hear Hear.. een beetje eigen inzet tonen kan wel.. Dergelijke zaken zijn meer dan eens besproken.. zoekt en gij zult (ooit) vinden dus..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.