Sharp LCD TV: doorgebrand componentje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 20:12

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Topicstarter
Mijn vijf jaar oude Sharp LCD TV (een lc-20s1e) heeft Zaterdag de geest geven. Er kwam een lekker branderig geurtje uit.

Nou ben ik geen held met electronica maar ik heb hem natuurlijk toch meteen opengeschroefd. Vlak bij de 12v ingang (externe adapter) is zo'n leuk surface-mounted componentje afgefakkeld. Tussen de aan/uit knop en de voedingsingang in, vlakbij de tuner, ongeveer in het midden van de foto:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3142/2892990450_ec4c03c708_o.jpg

Iemand nog zinnige ideeën over hoe dit te fixen? Het bestellen van een compleet nieuwe print (vooral deze, met o.a. de tuner er op) lijkt me wat overdreven duur voor zoiets, maar aan het stipje kool dat er achtergebleven is na doorbranden is natuurlijk absoluut niet meer te zien wat het was.

Online niet kunnen vinden, behalve dat de spoel náást de verbranding wel vaker een probleem is. Zie bijv. http://www.circuitsonline.net/forum/view/58872/1/lc+20e1e
Controleer de spoel bij de input thv (?) van het massa punt .
Indien daar zwart verbind deze spoel dan door mbv een druppel lood.
Meet of de doormetalisering naar de andere kant nog in orde is anders een draadje door de print trekken.
Hierna is de kans groot dat het toestel weer speelt.
Soms moet je een reset uitvoeren weet ik niet uit mijn hoofd kan ik wel opzoeken.
Die spoel NIET vervangen maar doorverbinden is een SMD spoel biij de adappter input!
Gewoon doorverbinden dus? Of is dat alleen zo wanneer het om die spoel gaat?

Vind het overigens hoogst merkwaardig dat dit zo plotseling kan gebeuren. Gaat dit nóg een keer fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die spoel is geen SMD spoel, dus het gaat niet over die grote spoel. dat is 1.

Verder lijkt het erop dat je idd het afgefikte ding moet doorverbinden als ik dit goed lees.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wellicht een zekeringetje of VDR ofzo die er af is geknald? Is er iets van text bij geplaatst? (F1 bijvoorbeeld)? TV gaat nu in zijn geheel niet meer aan? En het onderdeeltje heeft neem ik aan 2 pootjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 07:45:
Die spoel is geen SMD spoel, dus het gaat niet over die grote spoel. dat is 1.

Verder lijkt het erop dat je idd het afgefikte ding moet doorverbinden als ik dit goed lees.
Ja, die tekst van dat forum is niet de meest heldere dus ;)
_ferry_ schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 08:55:
Wellicht een zekeringetje of VDR ofzo die er af is geknald? Is er iets van text bij geplaatst? (F1 bijvoorbeeld)? TV gaat nu in zijn geheel niet meer aan? En het onderdeeltje heeft neem ik aan 2 pootjes?
Er staat geen tekst bij. Normaal gesproken staat er in kleine witte lettertjes óp het componentje wat het is, maar dat is dus absoluut niet meer te zien :(

En het gedrag is precies zoals op het forum dat ik linkte beschreven: TV gaat aan, geeft geen beeld, en gaat na 5 seconden op stand-by. Na 5 keer proberen gaat hij meteen aan in standby als je hem aan zet. Daarna kun je hem weer resetten, en dan gaat hij weer 5 sec aan zonder beeld... etc.

Hij krijgt dus wel sap en start, maar de zelftest zorgt ervoor dat hij weigert echt "aan" te gaan.

Leuk detail ook: deze TV heeft zo'n 6 zekeringen. Maar díe zijn allemaal nog goed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

PowerFlower schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 09:01:
[...]

Ja, die tekst van dat forum is niet de meest heldere dus ;)
vraag het aan de poster van die tekst daar?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Gedaan. Maar ben bang een tekst terug te krijgen waar ik absoluut niet meer uit kom, terwijl ik op GoT hoop op enige clementie in mijn electro-onkunde, aangezien het hier één van de vele onderwerpen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Als ik zo moet gokken, zou ik zeggen dat het een elco'tje was. Aan de ene kant zit hij aan GNd vast. Aan de andere kant lijkt het ook een groot kopervlak te zijn. Heb je geen foto van het componentje zelf (ook al is die kapot), of de resten ervan?

Maar gezien de foto kan het misschien ook een spanningsregelaartje zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door RetepV op 02-10-2008 17:46 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Op de foto zie je links van de aan/uit schakelaar een klein zwart SMC vierkantje. Als je je dat voorstelt, gegeven het feit dat de foto bijna op ware grootte is, weet je ongeveer hoe het er uitziet nadat het uitbrandt: als de afbebroken punt van een scherp potlood :P

Ik sluit niet uit dat het er 2 waren, waarvan één letterlijk in rook op is gegaan zo klein zijn ze. Overigens had ik voor de foto het al een beettje weggepoetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Well, het ding lijkt op een drukknopje. Maar dat zal het wel niet zijn, rare plek :P.

Dus dan zou ik zeggen dat het inderdaad toch een (smoor?)spoeltje is. Geen idee welke waarde.

Als het werkelijk een spoeltje is, dan zou je de soldeereilandjes met elkaar kunnen verbinden en dan zou je TV het weer moeten doen. Je zal waarschijnlijk wel wat meer last van storingen hebben zonder dat spoeltje. Het zit er niet voor niks.

Maar als het toch een condensatortje blijkt te zijn, dan zul je een kortsluiting maken als je de soldeereilandjes met elkaar verbindt. Dus wel oppassen, anders maak je meer kapot dan er al kapot is.

En ik moet zeggen dat het wel heel vaag is als een spoeltje doorbrandt. Dan moet er te veel stroom hebben gelopen. En dat betekent dat er ergens kortsluiting in je TV zit. Die zul je wel eerst moeten vinden, anders heb je nog niks bereikt.

[ Voor 16% gewijzigd door RetepV op 06-10-2008 22:46 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Doorverbinden. Het deel wat verbrand is is een ferrite bead(0ohms weerstand).
Heb hetzelfde probleem gehad met dezelfde tv. Gewoon doorgesoldeerd en gereset. Alles functioneerde hierna weer. Schijnt een vaker voorkomend probleem te zij met deze tv's.
Voor als je frans kan link

voor het resetten van je tv:
- press the power button when holding "TV/VIDEO" + "MENU" buttons.
- TV is now in service mode (Capital K in upper right of screen)
- Press "CHANNEL +" and "VOLUME +" simultaneously for +/-3 seconds.
- TV is now reset and error log is cleared

[ Voor 26% gewijzigd door Blastpe op 13-10-2008 16:46 ]

Pagina: 1