Toon posts:

script gebruiken als directory

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil bestanden op mn linux server via samba of ftp op verschillende manieren kunnen bekijken. Ik heb bijvoorbeeld een database met informatie over die bestanden en via een script kan ik dan een listing geven gebaseerd op bepaalde informatie uit die database, waarbij ik sommige files wel list, en andere niet.
De scripts kan ik wel runnen via ssh ofzo, maar als ik een share benader in windows, via samba, dan kan dat natuurlijk niet. Dus wat ik wil is dat ik mappen kan maken, die ik gewoon via windows explorer kan openen, en dat ik gewoon een normale listing krijg die dat script zou terug geven. En dat ik natuurlijk ook de bestanden gewoon op die manier kan openen.
Simpel gezegd moeten dezelfde bestanden via meerdere mappenstructuren benaderd kunnen worden.

Stel ik heb bijvoorbeeld allemaal e-books in een map en ik heb een database met informatie over de schrijver, en de uitgave datum.
Nu wil ik een virtuele map maken genaamd 'schrijver 1'. Als ik dan via die samba share die map open wil ik alle e-books van schrijver 1 hebben.

De enige oplossing die ik zelf kan verzinnen is dat ik periodiek zo'n script laat runnen en deze in een map die wb naam overeenkomt met zn zoek methode allemaal symbolic links maakt naar de juiste bestanden. Maar iets in me zegt dat dit beter moet kunnen. Kan iemand me in de goeie richting sturen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja iets dynamisch laten runnen gebaseerd op je ssh login ofzo? :).

Verder: folders en mappen, wat is dat? :P Soort directories?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Imho is het of samba / webdav source gaan lezen / begrijpen en veranderen of je gaat voor de simpele oplossing die je zelf al geeft ( al zou ik kiezen voor hardlinks ipv softlinks en dan 1 baggerdirectory aanmaken waar je alles inzet, deze baggerdir buiten het beeld houden en alleen aanspreken om iets ) of je gaat voor je linux even een FS-driver maken.

Maar persoonlijk zou ik kiezen voor gewoon dbase en een interface (web?) hiervoor. Dit echt als fs aan windows aanbieden biedt volgens mij een heleboel praktische problemen ( als je alle virtuele mappen in windows verwijdert heb je het bestand dan nog nodig, als je in de mappen gaat kopieren wat moet er dan gebeuren etc etc. Alles is wel te regelen, maar ik vermoed dat windows hier geen adequate foutmeldingen voor heeft )

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa imo is een ranzig bash\haskell\perl\python script dat bij login wordt gedraaid (wel incrementeel) dat een kwak symlinks aanmaakt (dus vrij goedkoop te doen) op login-moment (.bashrc?) wel te doen.
Echter is het niet echt netjes... maar toch.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Boudewijn schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 01:14:
Mwa imo is een ranzig bash\haskell\perl\python script dat bij login wordt gedraaid (wel incrementeel) dat een kwak symlinks aanmaakt (dus vrij goedkoop te doen) op login-moment (.bashrc?) wel te doen.
Echter is het niet echt netjes... maar toch.
Mwah, ik kan het verkeerd zien, maar als ik zo'n script voor bijv mijn mp3's zou willen hebben dan vermoed ik dat ik wel even een bakje koffie mag halen na het inloggen.
Hij moet de symlinks echt 100% synchroon houden. Dus 1 spelfoutje uit een tag halen betekent nieuwe dir maken en oude verwijderen.
Voor e-books gok ik dat ik al minimaal op een stuk of 5 tags uitkom ( genre, schrijver, jaar van 1e publicatie, jaar van deze publicatie, hoofdpersonen ) vermoed dat dit toch aardig in de aantallen gaat lopen, helemaal met cross-links etc. ( welke schrijvers zitten er in dit genre ).
Het kan met een script, maar dit creeert imho wel enige gigantische overhead aan symlinks...

Bij nader inzien zou ik eens gaan kijken of er niet een standaard webdav framework te vinden is of een sql-based ftp server. Alletwee imho niet zulke gigantisch ingewikkelde protocollen en goed aan te spreken vanuit native windows.

Als je het echt met een script wilt doen dan zou ik eens gaan kijken naar hooks in samba ( dacht dat er wel een was voor het opvragen van dirs ) zodat je de symlinks alleen aanmaakt als je de dir opent. Simpel crontabje wat alle symlinks ouder dan 5 minuten verwijdert et voila.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou het leuke is dat als je bijhoudt welke boeken je 'gedaan' hebt, je alleen nog maar incrementeel hoeft te werken.
Verder kun je gewoon inloggen terwijl die symlinks aan worden gemaakt ;).
Maar idd crosslinks enzo gebruiken is dan wel weer erg zwaar... dan is een DB een stuk makkelijker.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Er zijn een paar fuse-projecten die een database als bestandssysteem kunnen presenteren, en wie weet kun je dat ook nog delen over smb.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

er is ook samba fuse
dus het beter hack en plak werk :D

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel, fuse kan ik wel wat mee