2e PCIe slot gebruiken @ nforce pro 2200

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Omdat ik al een tijdje met de ruimte op mijn mobo aan het pielen ben ben ik eens de manual van het ding (een supermicro h8dc8) aan het lezen geslagen. Mijn doel was om te kijken of ik het 2e PCIe slot kan gebruiken voor mijn graka ipv het eerste.
Dit, zoals gezegd, ivm ruimte (heb zeeen van ruimte, alleen niet rond dat eerste slot).

Nu vind ik dit in de manual:
Primary Video
This setting is used to switch the PCI bus scanning order while searching for the
video card. It allows the user to select the type of primary VGA in case of multiple
video controllers. Options are Slave PCI-Express and Master PCI-Express.
Dat lijkt mi. erop dat ik dus kan selecteren tussen master en slave PCIe, waar de graka op hoort te zitten.
Ik heb mijn 8800gt op in het 2e slote gezet na in de bios de setting op secondary gezet te hebben.
Geen resultaat (piep-piep-piep, geen beeld). In het eerste slot doet deze kaart het prima (ook met de setting op secondary ipv primary).
2 kaarten erin (1 in secondary 1 in primary) en weer geen beeld ongeacht deze setting.

Interpreteer ik de manual nu verkeerd, of is dit gewoon niet (goed) werken?
Of zouden ze het PCIe-x4 slotje bedoelen ? (geloof ik niet, maar kan ik ook niet testen... heb daar geen kaart voor).

Manual:
http://supermicro.com/man...nForce2200/MNL-H8DC8i.pdf
Bord:
http://www.supermicro.com.../Opteron/nForce/H8DC8.cfm

Weet iemand dit toevallig?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je tweede slot werkt alleen als je eerste slot populated is. Wat voor grafische kaart je vervolgens in het tweede slot propt is driver afhankelijk.

Een 8800GT icm een 8600GT of een 6800GT of zelfs een GTX 280 (al zou andersom logischer zijn) moet perfect werken, SLI draaien wordt zo niet meer mogelijk, maar je kan zo wel 4 schermen aansluiten.

{edit}
Je moet dus wel je 8800GT in het 16x slot steken en een andere kaart in het andere 16x slot, je 8x slot wat 4 lanes kan benutten is voor evt een derde (single slots!) grafische kaart.

[ Voor 21% gewijzigd door Wiethoofd op 30-09-2008 00:26 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 08:20
Vraagje, wat voor 2e kaart wil je er bij stoppen? In dat eerste slot dus...

Enne, het klinkt een beetje als een option rom probleem, die tyan van mij (K8WE) doet dat ook constant als je er een kaartje bij doet. Beetje kieskeurig..... haal anders effe een andere kaart eruit die je niet op dat moment nodig hebt of disable het een en ander in je bios.

[ Voor 5% gewijzigd door -krekel- op 30-09-2008 00:34 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mja waarom dan nog dat selecteerbaar maken?
hetgeen ik wil is dus het 1e slot leeg, en mijn graka in het 2e slot :P.

SLI draaien is dus geen doel.
Alleen is die 8800GT vrij lang waardoor ik mijn NB niet met een waterblokje kan uitrusten (kaart valt er net over), en wil ik het slot onder de primary PCIe graag gebruiken (wat met een dualslot koeler niet gaat).

@krekel, wat bedoel je precies? Er komt van de week ook een K8we binnen hier,w waar ik het ook eens mee kan proberen?

• -krekel-
ik heb zulk geetter ook wel eens gehad. Mijn K8WE heeft min of meer dezelfde specs en ik had op een leuke dag bedacht ik mijn PCI-e graka kaartje ook maar eens wat verder naar beneden moest schuiven zodoende belandde het ding in mijn 2e PCI-e slot. En inderdaad ook piep piep en niks starten. Ik heb toen mijn scsi kaart in een ander PCI-X slot gestopt en toen werkte het opeens wel. Maar dat heeft dus met dat option rom geneuzel te maken, ik snap het zelf ook niet, maar met een beetje trial en error ben ik toen een heel eind gekomen. Ergens in je bios zit onder het kopje pci kaarten wel iets over de instellingen van je option rom. Speel ermee zou ik zeggen ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mja die K8WE is hetzelfde bordje maar dan passieve NB koeling en van Tyan.
SCSI zit hier onboard.

Mja ik vind dus niets mbt option rom in de manual, en ook niet in de bios.
Wil best spelen maar dat schiet niet op :P.

Maar even terug naar de TS: interpreteer ik de manual goed en klopt het niet, of wordt er iets anders door de manual bedoeld? (dan is het gewoon exit supermeuk, enter tyan).

• -krekel-
Zijn die 'supermeuk' moederborden dan niet zo relaxed? Ik dacht dat die borden toch wel een beetje het neusje van de zalm was.... Die tyan van mij is inmiddels ook al drie keer RMA gestuurd, dus zo uber is een K8WE ook weer niet....

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
offtopic:
ik zit nu tegen de 6e rma aan van dit ding (1 socket dood, mem 'ontbreekt', scsi kaart dood) etc(en dan hebben we het nog niet over 3 maanden op een nieuw mobo wachten bij die apen.... ). Draai zelf ook vrij veel tyans en vrijwel nooit issues ermee (en als ze er zijn voel ik me niet genaaid bij wijze van garantie). Vergelijkbare dual #940 bordjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 30-09-2008 12:01 ]

• -krekel-
ik krijg trouwens binnenkort een h8dc8 binnen, ik kan wel effe kijken of ik jouw probleem kan reproduceren. Maar effe voor de check: wat voor soort kaart heb jij nou in PCI-e slot 1 gestopt? Ook een videokaart of iets anders?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Videokaart, een 8800GT.
Alleen wil ik die kaart graag in slot 2 draaien en slot 1 leeg houden.

2 redenen:
1: Ik wil nml makkelijk bij het 5V PCI slot komen (die zit tussen de 2 PCIe sloten in) .
2: Die 8800gt is nogal lang, en steekt net over het fannetje van de NB heen. Hierdoor kan ik daar niet een andere (water)koeler op prutsen, de GPU zit dan in de weg. Achter slot2 zit genoeg ruimte, dus dan mag die kaart gewoon uitsteken.

• -krekel-
aha, I get it... ik zal er wel even mee gaan stoeien.

Volgens mij moet je trouwens beide cpu sockets gevuld hebben, wil die 2e PCI-e slot het doen. Is dat het geval?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hmmm dat staat niet in de manual, dat geldt alleen voor de PCI-X sloten.
Ik ga het zo even proberen dus.

• -krekel-
check pagina 14 van die pdf.... je 2e pci-e slot draait via de nforce 2050, dus je moet cpu2 geinstalleerd hebben, wil je dus gebruik maken van de 2e pci-e slot. Het staat ook nog eens vermeldt op pagina 22 van jouw manual.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik vind het niet leuk om toe te moeten geven, maar ik heb de manual niet goed genoeg gelezen.

Hardstikke bedankt voor de tip, nu werkt het wel :).

• -krekel-
Lezen blijft moeilijk, ik weet er zelf ook alles van af :P
Pagina: 1