Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[vista] X-schijf in de veilige modus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar dagen lijkt mijn c-schijf ineens in hoog tempo vol te lopen. Het lijkt wel of elke gigabite die ik verwijder van de schijf erbij komt in plaats van dat er ruimte ontstaat. (En....ja, de prullenbak is geleegd!)

Op mijn speurtocht naar de oorzaak zijn twee dingen opgevallen:

Bij het opstarten in de veilige modus komt de prompt met een X-schijf op de proppen. Ik heb geen fysieke schijf met die letter en ook niet (bewust) een partitie met die naam aangemaakt. Via de prompt kan ik wel switchen naar de c-schijf. Mag ik aannemen dat die x-schijf of -partitie geen normaal verschijnsel is in de veilige modus van Vista? Of misschien toch?

Verder valt op de het progje Spagemonger 176 mappen en 92 gieg van de c-schijf (totaal 250 gieg) niet kan lezen. Ook dit duidt op de aanwezigheid van een spookpartitie. Waar die vandaan is gekomen is mij een raadsel.

Kan iemand dit volgen en mij zeggen of ik op het goede spoor ben en dus naar een verborgen partitie moet gaan zoeken? Zo ja: met welke tool kan ik aan de slag?

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 15:17
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn HP 6715b laptop. Een Z: spookpartitie in dat geval. Bij mij bleek (als ik het mij goed herinner) een beschadigde partition table.
Ik heb het probleem uiteindelijk opgelost met Partition Magic maar dat kost weer euro's. Ik weet niet of er geschikte freeware alternatieven zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand een bruikbaar freeware alternatief voor Partion Magic, dat bovendien geschikt is voor Vista?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die staan in de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ ook genoemd? :)

Al zou je ook met diskpart of met de Recovery Environment kunnen kijken of je daar afwijkende zaken ziet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Kan niemand antwoord geven op de vraag of het al dan niet normaal is dat als je Vista in de veilige modus met een prompt op de X: komt? Ik moet dan handmatig switchen naar de C: om op de 'normale' harde schijf te komen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het klinkt meer alsof je in de Windows Recovery Environment terecht komt.

Is dit soms een PC van een bekende OEM? WinRE is hetzelfde idee als de oude CD-based Recovery Console van XP (maar dan beter), maar die kan dus ook op de HDD geinstalleerd worden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

enne shadow copy soms aangezet? (vista ultimate of business)

http://www.computerperfor...ta_volume_shadow_copy.htm

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem inmiddels wat langer kunnen bestuderen en doe een nieuwe poging om het te omschrijven:

Het komt er op neer dat alles wat ik aan ruimte vrijmaak op de c-schijf net zo hard weer wordt ''opgegeten''.
Het programma Spacemonger ziet dat de schijf 250 Gb groot is (effectief 238 Gb) Daarvan is volgens Spacemonger 130 Gb in gebruik en 7 Gb vrij. De rest (91 GB) wordt als onleesbaar weergegeven.
In de onleesbare mappen die ik wel zichtbaar kan maken, zitten vooral veel foutrapportages (WER=Windows Error Reporting). Die mappen bevatten echter bij lange na geen 91 Gb.

De grote vraag is dus: waar is de rest?

(Aanvulling: De ruimte gaat echt met gigantische brokken tegelijk verloren. 15 Gb op een dag is geen uitzondering.)

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:19
Ik zou toch eens gaan scannen met wat security-software. Kans dat uw PC mbv een rootkit is omgevormd tot een warez-server.

Verwijderd

Topicstarter
Het lek is boven en voor iedereen die er ook mee te maken krijgt, plaats ik hier nog een verslagje.

De schijf is in een week tijd bijna voor 50 procent (115 gieg!) volgelopen met herstelbestanden. Die komen terecht in de map System Volume Information in de rootdirectory. Die map is verborgen en onder windows (Vista Home) slecht te traceren.
Een oplossing is de PC opstarten met een live-cd van bijvoorbeeld Ubuntu. Dan kun je wel alle mappen op de c-schrijf doorvlooien. Gooi de inhoud van System Volume Information weg en je hebt je verloren ruimte terug.

Ik weet nog niet zeker hoe de fout is ontstaan, maar weet nu in ieder geval hoe ik de schijfruimte weer beschikbaar kan maken.
Pagina: 1