[9800GTX] systeem instabiel met GPU belasting

Pagina: 1
Acties:

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:27
Ik heb een nogal vervelend probleem en weet niet meer zo goed waar ik de oplossing moet zoeken.

Het gaat om het volgende systeem (niets geOC't):
1x GigaByte GA-X48-DQ6
1x Intel Core 2 Quad Q9450
1x Zalman CPU Koeler CNPS9700-CU
1x GeIL EVO ONE Dual Channel 4096 MB, PC8500, 1066 MHz, 5, Kit Of 2
1x Zalman ZM750-HP 750 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating
1x GigaByte GeForce 9800 GTX 512 MB, PCI-e 16x
1x Lite-On DVD-RW LH-20A1S S-ATA
4x WD Caviar RE2 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
1x WD Raptor 150 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, S-ATA/150

Als ik een game speel valt mijn PC domweg gewoon uit na een tijdje. Als ik de GPU temp's in te gaten hou dan komen deze tijdens belasting niet boven de 80 graden uit. Dit is volgens mij niet te warm. Als ik eigenlijk niet vraag van de GPU (internetten) dan draait het systeem stabiel.

Ik dacht nou misschien ligt het nog aan de CPU of geheugen. Dus 24 uurs stresstest van de CPU gedaan en systeem blijft gewoon draaien. temp's van de core niet hoger dan 63 graden. Hierna maar memtest gedraaid ook voor 24 uur stabiel en geen fouten.

Dus ik dacht ligt het toch echt aan de GPU. Dus maar 3dmark gedraaid voor een tijd. Blijft het gewoon draaien. Temp van de GPU loopt op naar 68 graden, maar het systeem loopt niet vast van 3dmark.

In mijn bios laad ik de voorkeur settings. Hiermee heb ik ook alles getest. Misschien ligt het aan mijn voeding. Ik gebruikte in eerste instantie de twee PCIe aansluiting van voeding op de videokaart. Omdat ik dacht misschien ligt het aan de voeding. Heb ik gebruikt gemaakt van de molex stekkers die bij de videokaart krijgt. Nog maar 1 hdd aan de voeding. En nog steeds de zelfde resultaten. 3dmark blijft draaien maar een game gaat mis.

Ik ben dus een beetje ten einde raar en weet niet zo goed wat ik nog kan doen. Heeft iemand ideeën, want ik kan ze wel gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Neptunus op 29-09-2008 22:37 ]

• unglaublich
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Je hebt wel een ampère slurpend systeem, maar je hebt dan ook een stevige voeding. Toch zou ik eens proberen een andere voeding er aan te hangen. En controleer de auto-shutdown temp's in je bios even.

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:27
tomlankhorst schreef op maandag 29 september 2008 @ 23:14:
Je hebt wel een ampère slurpend systeem, maar je hebt dan ook een stevige voeding. Toch zou ik eens proberen een andere voeding er aan te hangen. En controleer de auto-shutdown temp's in je bios even.
Er is maar een shutdown temp die ik kan instellen en dat is die van de CPU. deze heb ik nu op 70 graden staan. Volgens mij mag mijn CPU ook niet warmer worden.

Verder heb ik ook nog verschillende drivers geprobeerd, niets helpt helaas.

Verwijderd

Met welke programma's meet je de temps?
Waarmee heb je de PC nog meer gestrest en wat waren toen de temps?
Heb je al eens gestresst met Furmark en de temp tegelijkertijd uitgelezen met GPU-z.
Furmark is namelijk een aanslag op je videokaart. ;)