[Areca] 1680ix 12 & DFI nf4 Ultra-D

Pagina: 1
Acties:

• _I ochen
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-02 18:43
Ik krijg mijn pc niet geboot (= geen scherm, pc draait wel) met de areca in de pc. Zogauw ik de areca er terug uithaal werkt alles weer perfect.

De grafische kaart steekt in het 1ste pcie 16e slot, de areca in het tweede 16* slot.

Ik heb al in 8* , 8* config en 16* , 2* config van de pcie sloten gewerkt (pcie1/pcie2), i c m wisselen graka-areca/ areca graka zonder enig resultaat...

Ik heb ergens het idee dat die areca een hogere prioriteit krijgt als de graka (hd4870) ofzo...

Zijn er misschien gekende problemen met een areca 1680ix12 icm Nforce 4?
(ik heb echt geen budget meer om nog een andere cpu/mobo/mem combo te gaan kopen...)

Iemand een idee?
(ondertussen ook al een mail naar areca gestuurd)

Edit:

Die areca lijkt een 'touch of death' aan men pc-tje gegeven te hebben (met nog een laatste maal opstarten voor afscheidsgroet ofzo? Gesofisticeerd dingetje zo een areca... :) )

-> wat ik dus bedoel is dat het ding nog een keer geboot heeft zonder de areca, na cmos clear enzo, maar het nu niet meer wil (ook niet na cmos clear...)
Nu heb ik een vorige keer is een 2de x1950 bij willen steken in die pc, en heeft die toen met een powerspike van de voeding (ocz modstream 520W) men raid-0 array met boot erop, omzeep geholpen...(als in 'dood').

Nu steekt er een (betere) OCZ Elite stream 800W psu in...

o ja, de powerled van de pc begint nu ook 'disco' kuren te vertonen: Die knipperd even hard als een richtingsaanwijzer dat doet...

De hd-s werken wel nog (op moment van het prutsen heb ik enkel de boot Raid-0 hd's aangesloten), die werken nu op een 2de identiek mobo, in een 'open-air' opstelling... (een geluk dat ik dat mobo en een extra psu, graka enzo meeheb naar men kot....)

[ Voor 52% gewijzigd door _I ochen op 30-09-2008 11:50 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Lijkt me wel moeilijk moederbordje icm met raid kaart...

Wat ik misschien zou proberen is even wat pci-e connectoren afplakken met tape, zoals je ook bij de perc5i kan doen, zoals beschreven op 2cpu forum of in de perc5i draad. Misschien doet dat ook wat voor deze situatie...

specs

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-02 00:05
Ik heb zelf ervaring met andere RAID controllers die niet willen werken op een PCIe 2.0 sloten. maar dat was op een X38 chipset . Verder kun je beter even merk/type van jouw mobo opgeven. Ook zul je even moeten checken dat de BIOS van het mobo en RAID kaart up-to-date is.

Hans van Zijl

• maratropa
  • Niet online
Ja bios'en maken ook uit... Op mn p5b deluxe doet mn LSI raid kaart het met de ene bios prima en de andere niet...

specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Werkt die Areca overigens wel in een ander systeem? Als die defect is kan het natuurlijk daardoor komen, anders is een compatibility issue een voor de hand liggende oorzaak. Het probleem daarvan, zeker met de meer exotische hardware die je hebt, dat het verdomd lastig is te zien waar het precies door komt. Het enige dat eigenlijk te doen is is testen, testen en nog eens testen tot je een config hebt die werkt. Tests van fabrikanten mbt de compatibilty zijn dan nuttig, maar helaas niet altijd voorhanden en ook nog niet voor iedere denkbare config.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
jwpmzijl schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:08:
Ik heb zelf ervaring met andere RAID controllers die niet willen werken op een PCIe 2.0 sloten. maar dat was op een X38 chipset . Verder kun je beter even merk/type van jouw mobo opgeven. Ook zul je even moeten checken dat de BIOS van het mobo en RAID kaart up-to-date is.
Hm... Ik heb zojuist een Asus P5E besteld met X38 en ook van plan om binnenkort een Areca bij te bestellen. Wat ik dus heb vernomen dat dit wel goed gaat, althans een andere tweaker heeft het getest. Kan me inderdaad wel voorstellen dat de biossen een belangrijke factor is in dit geval.

En inderdaad, ik zal die Areca in eerste instantie bij een andere systeem proberen.

btw mocht je m kwijt willen wil ik m eventueel overnemen ;)

• _I ochen
Terw_Dan schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:20:
Werkt die Areca overigens wel in een ander systeem? Als die defect is kan het natuurlijk daardoor komen, anders is een compatibility issue een voor de hand liggende oorzaak. Het probleem daarvan, zeker met de meer exotische hardware die je hebt, dat het verdomd lastig is te zien waar het precies door komt. Het enige dat eigenlijk te doen is is testen, testen en nog eens testen tot je een config hebt die werkt. Tests van fabrikanten mbt de compatibilty zijn dan nuttig, maar helaas niet altijd voorhanden en ook nog niet voor iedere denkbare config.
Ik zou hem nog kunnen testen op een asus p5q pro (p45) met e8400, maar dan moet ik de kot-pc van men (jongere :) ) broer gaan aanslagen...
(zie ook men edit in de first post) --> men opties om wat te prutsen met settings op die 2de setup is niet meer mogelijk. Op deze moment is dat het enigste dat hier wel werkt...

Hoe langer hoe meer dat ik begin te denken dat het aan die sli pcie splitter bridge is. (die de 2pcie sloten in 8* 8* of 16* 2* zet). Het is eigenlijk geen sli mobo natuurlijk... geen idee wat ze bij dfi uitgehaald hebben om het mits een soldeerpuntje op de chipset naar sli te zetten.... (heb ik niet gedaan btw)
330d schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 09:55:
[...]

Hm... Ik heb zojuist een Asus P5E besteld met X38 en ook van plan om binnenkort een Areca bij te bestellen. Wat ik dus heb vernomen dat dit wel goed gaat, althans een andere tweaker heeft het getest. Kan me inderdaad wel voorstellen dat de biossen een belangrijke factor is in dit geval.

En inderdaad, ik zal die Areca in eerste instantie bij een andere systeem proberen.

btw mocht je m kwijt willen wil ik m eventueel overnemen ;)
Die areca heb ik niet gekocht voor de mooie blauwe led achteraan he ;)
Ik heb hier nog het volgende voor liggen:
2* Seagate Cheetah 15.6 15krpm 146GB (jup, de nieuwe , moeilijk te verkrijgbare supersnelle fantastische (ok, kan geen superlatieven meer bedenken...) hd's)
6* Seagate 7200.11 500gb (race schijven)

de eerste 2 in R0 voor OS en progs , vmware enzo...
2de in R5

En dan nog een 2gb ecc ddr533 latje voor de cache...
Ik heb trouwens 38€ mogen opleggen om van een 1680 8p (plain 1680 dus) naar een 1680ix 12 te gaan :)

Antwoord van areca:
Dear Sir, as i known, the SLI slots can works with x16+x1 or x8+x8, but not x16+x2mode.and our controllers can't works with x2 mode, so i will suggest youconfigure SLI works as x8+x8 mode. at first, please make sure the motherboard bios upto date.DFI had ever update bios for our controllers before. if the bios upto date but the problem happen still, you can trying to swapthe slot to verify.i means, if controller installed in 1st slot and graphic card installed insecond slot, will the problem happen still ?
Nog niet echt nuttig ;) aangezien ik in mijn vraag juist verteld had dat ik bovenstaande al uitgeprobeerd had, en het probleem bleef...
mss dat een 2de antwoord wat meer opleverd ;)

[ Voor 13% gewijzigd door _I ochen op 30-09-2008 12:04 ]

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb trouwens 38€ mogen opleggen om van een 1680 8p (plain 1680 dus) naar een 1680ix 12 te gaan
Huh, waar heb je m gehaald dan?

De support van Areca is heel goed. Je kan tenminste rechtstreeks mailen naar hun en je krijgt heel snel antwoord. Maar helaas helpen hun antwoorden niet altijd, met name over compatibiliteits problemen. Ze hebben ook een recommended MB lijst die al 3jaar niet is bijgewerkt ofzo. Dat vind ik erg jammer.

• _I ochen
Was een speciaal gevalletje hoor ;)
Hij komt van webconnexxion, de areca 1680was net 15€ duurder geworden (de 2 dollar stijgingen) , en ik had nog aan de oude prijs besteld, en ze moesten die 1680 nog bijbestellen.... Dus vroegen ze me of ik niet met de helft van het prijsverschil bij te leggen een 1680 ix 12 wilde hebben (die ze van voor de 2 prijsstijgingen nog in stock hadden)... Kwam goedkoper uit voor hen en voor mij ;)

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Het zou ook nog kunnen dat de raid controller van de nVidea nog wat dwars zit.
Op de Asus bord met NF4 Ultra met een Si3414 moest ik eerst de Sis uitschakelen voordat de Areca wou werken.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• _I ochen
Ik heb ,voor ik het geheel de eerste keer in gang probeerde te krijgen, nog de Cmos gecleared. Daarmee zou de nvidia raid-controller uit moeten staan...

De 'first init graphics adapter' setting staat dan wsl ook op pci, i p v pcie ... Maakt dat iets uit?

edit:
Normaalgezien zijn de standaardwaarden van een bios bedoeld als meest compatibele mode... Alhoewel ik dan weer moet vermoeden dat ze 'compatibiliteit met areca' niet op hun lijstje staan hebben...

[ Voor 28% gewijzigd door _I ochen op 30-09-2008 22:24 ]

• _I ochen
Soit:

Ik zit nu op kot en kan ofwel woensdag al is wat proberen (met de gevelde pc dan + areca) Of pas op het einde van de week... Zodat ik nog een beetje met school zelf bezig blijf ;)

mss best is wat specs neerzetten, zodat het hier wat overzichtelijk blijft voor iedereen (including myself :) )

Main rig: AMD s939 opteron180 dualcore 2,4 GHz , 2*1gb DDR400, DFI Nforce 4 Ultra-d (nieuwste bios, 2006/06) , HD 4870 512MB, OCZ elistream 800w , CM centurion 590

HDs: main hd's met os en progs en data : 2* 500gb seagate 7200.11 in raid-0 aan de onboard nvidia raid-controller.

Secondary rig, in open air config: AMD s939 venice 3000+ singlecore, 2*512mb ddr400, DFI Nforce 4 ultra-d (ouder bios, 2004/xx) , ATI x1950 pro , OCZ Modstream 520W

Voor de moment hangt de raid-0 array met os aan de tweede pc, en ligt de tweede hier buiten westen...

mss nog belangerijk dat ik dit vermeld: beide pci-sloten zijn bezet door een Soundblaster 4 en een D-link wireless lan kaartje (beide onmisbaar...)

• _I ochen
Ik heb net de 'main rig' terug in gang gekregen met enkel de graka (hd4870) en een enkele hd.
Ik heb dan in het bios die 'first initialise graphics adapter' op pci-e gezet, en de raid-controller uitgezet. Dan heb ik ook nog een soort 'reset all settings when an addon prevents you from booting up...' ding aangezet...

Dan heb ik de pc uitgezet, areca der terug bij in, en opgestart
Zonder resultaat : ( (terug pc-noise maar geen beeld.)

De hd4870 fan spinde wel op naar max en bleef op max, en 1 v d 4 leds brande, ik denk dat die wijst op pcie 6pins B niet aangesloten... (led 2 vermoed ik, kan natuurlijk ook nr3 zijn, hangt af van hoe je telt...)

De areca piept ook nergens in het hele proces, terwijl die dat normaalgezien minstens 1 keer moet doen... enkel een groene led achteraan die traagjes knipperd.

dan de areca der terug uit, en terug opgestart. Ik kreeg i p v de boot, een scherm vol gekleurde verticale strepen te zien... (zonder cmos-clear dus) ik vermoed dus dat die areca bij in de pc iets misdoet met de graka configuratie...)

[ Voor 8% gewijzigd door _I ochen op 01-10-2008 22:34 ]

• maratropa
  • Niet online
Maar heb je de smbus pci-e connectoren 5 en 6 al proberen af te plakken? (op eigen risico natuurlijk, maar iedereen doet het bij de perc5 http://www.overclock.net/...c-5-i-raid-card-tips.html )

[ Voor 22% gewijzigd door maratropa op 01-10-2008 23:04 ]

specs

• _I ochen
thx voor de link.. Ik zal het in men achterhoofd houden.

voor nu vind ik het een beetje een te duur kaartje om zoiets te gaan proberen... (Ik heb er een hele zomermaand voor zitten zwoegen ; ) )

Ik ga eerst zien of het ding zelf niet defect is, in het weekend met een andere pc...

• maratropa
  • Niet online
Nou die 2 pci-e connectoren zijn niet zo belangrijk. Ik heb het hier ook met 2 320-2E's gedaan.

Ze vertellen het mobo wat meer info over de hardware. Dus als je het een beetje secuur doet kan er niet zo veel fout gaan lijkt me.. Gewoon tape er over en met een scherp mesje eromheen wegsnijden...

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 01-10-2008 23:22 ]

specs

• _I ochen
Hmm, is dat dan langs 1 kant van de kaart? (de bovenkant, kant van de iop enzo...)

edit:

na nog wat te googlen:

Deze gast lijkt zen areca met nforce 4 in gang gekregen te hebben. Hij moest enkel SLI aanzetten...
Dus aangezien dit eigenlijk een sli mobo is met een vitale verbinding tussen 2pinnentjes niet verbonden op de chipset zelf... (de gekende DFI mod om van Ultra-d naar SLI te gaan.) Moest ik dat ding modden naar sli, en dan sli aanzetten... Natuurlijk eerst met de tape proberen, lijkt me het veiligste...
http://virtualrain.blogsp...ller-and-performance.html

[ Voor 76% gewijzigd door _I ochen op 02-10-2008 00:08 ]

• _I ochen
Net geprobeerd met de tape op de juiste pinnen, maar hielp niet (eveneens geen beeld, wel pc noise... )
1 v d 4 fault-leds bleef branden, wat op een niet herkende graka zou moeten wijzen... (volgens een snelle google...)

wat ik van support.areca kreeg:
if you never heard any beep from controller while start up, the controller will not work.
because controller firmware works after received a bus reset signal.
in this case, system can't boot up will be a normal situation.

but it is not normal that a motherboard didn't reset bus while start up.
you may needed to contact with motherboard vendor for bios fix.
Iets doet me denken dat ze bij DFI niet echt zullen staan te springen om me hiermee verder te helpen... (en dus een bios fix ofzo te maken). Ik vermoed dat ze meer iets in de zin van 'koop een nieuw mobo' zullen antwoorden...

• _I ochen
Op de Asus p5q pro (P45 chipset) start hij perfect op... Ik kan in het areca bios met de settings prullen enzo...
Ik krijg enkel , na de lange wachttijd om de controller te herkennen (of wat ie ook in die tijd doet) , een boodschap dat er geen bios voor de kaart gevonden is, waarna hij gewoon windows begint op te starten...
Er hingen nu wel geen hd's aan de areca...

Die p45 heeft dus pci-e 2.0 sloten...

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij wordt de bios van de kaart niet geladen als er toch niet van op te starten is, zo zonder schijven.

specs

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Dat van die bios is normaal, komt omdat je nog geen raid hebt aangemaakt.
En dat daarvoor is dat de kaart geactiveerd wordt als ik me niet vergis.

• _I ochen
prachtig! (het leeft! het leeft!)
-> ik test de controller zobiezo nog is met 2hd's in raid-0. (Ik heb maar 2 lege hd's liggen thuis, die hd's bedoeld voor de areca heb ik maar op men kot gelaten, vanwege het grote gewicht en dat ik met de fiets naar het station moest...)
Zogauw ik dat getest heb laat ik het hier wel weten.

Dan ga ik me waarschijnlijk een P45 bordje kopen. Men ouders schieten dan de helft van het geld voor. (toch nog goede mensen ;) )
Ik ga het dus toch redelijk goedkoop proberen te houden...

Ik dacht aan een GIGABYTE GA-EP45 DS5 DDR2
(de DS4 zijn pci-e en pci sloten staan niet goed voor mij, en de DS3 heeft geen cmos clear button. Wat ik toch belangerijk vind, gezien ik eerst de helft van de spullen uit men pc kan slopen voor ik aan die cmos jumpers geraak...)

Ik maak uit de reviews op dat dit wel een lekker stabiel (en ook degelijk overclockbaar) mobo is?
Ik blijf liever wat weg van ASUS op de moment, vanwege hun enorm trage site (voor driverupdates enzo) en nog wat redenen... (productie kwaliteit?)

Daar dan nog een E8400 bij (naar 4ghz helpen voor 24/7) en nog 2*2gb ram (voor 70€ hier in BE, kan je niets mee misdoen...)

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 08:18
Ik ben benieuwd of het je uiteindelijk nog gelukt is met de Areca op een P45 chipset zoals je in de laatste post omschrijft.

Ik vond deze thread naar aanleiding van problemen met een Areca 1220 op een MSI P45 bordje. Omdat het de enige thread is die aansluit bij mijn probleem hier even mijn bevindingen voor verdere referentie.

Symptomen idem zoals in de startpost omschreven.
- Areca 1220 + MSI P45 Diamond --> geen boot/post (zonder de Areca niets aan de hand)
- Areca 1220 + MSI P45 Platinum --> geen boot/post (zonder de Areca niets aan de hand)
- Areca 1220 + P5Q Deluxe --> werkt prima, meteen een post en de areca bios.

Omdat de MSI P45 * en de ASUS P5Q bordjes beiden de P45 chipset gebruiken lijkt het hier om een MSI issue te gaan. (Voor de volledigheid: MSI Diamond getest met E8400 en 2x1Gb Corsair DDR3 PC10666 1333 9-9-9-24, de MSI Platinum met met E8400 en 2x2Gb Corsair DDR2 PC6400 4-4-4-12.)

Bij de P5Q Deluxe is verder nog de kanttekening te maken dat het bij het gebruik van oudere grafische kaarten (getest met een ATI X300 PCIe kaartje) uit maakt in welk PCIe16x slot je de Areca plaatst (er vanuit gaande dat de grafische kaart in het bovenste slot zit). Met de areca in het onderste PCIe16x slot werkt het namelijk prima, in het 2e van onder niet. Met een Radeon HD4850 als grafische kaart (die we hadden liggen uit een werkstation) lijkt dit niets uit te maken; de Areca kaart werkt in beide andere PCIe16x sloten.
Bij de MSI bordjes gaat dit sowieso niet op omdat deze maar 2 x16 sloten hebben.

Na een hele middag uitvogelen hebben we de Areca uiteindelijk dus aan de praat gekregen met een P5Q Deluxe en de ATI X300 met de Areca in het onderste slot. Maar wees dus gewaarschuwd dat er enige compatibility issues blijken te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door d3vlin op 18-10-2008 11:58 ]

Leaping Lab Rats!

• _I ochen
Wel, ik heb het tot nu toe enkel nog maar kunnen testen met het enigste (hedendaags) intelbordje dat ik beschikbaar had: nl een ASUS P5Q pro , met P45 intel chipset. (icm E8400 en hd 4870, en 2gb value mem.)

Daar _lijkt_ de Areca SAS 1680ix 12 op te functioneren.
Ik zeg lijkt, omdat , met de enigste 2 hd's die ik beschikbaar heb thuis (al men hd's liggen op kot) , 2 WD 320gb aaks , vertoond de controller nogal wat 'kuren'.

(noot: er steekt een 2gb ddr2 533 ecc latje van kingston in de controller, als cache. Cache is geactiveerd (write back). Beide hd's werden in raid1 en in raid0 niet geïnitialiseerd, wegens tijdgebrek...)

Als ik de 2 hd's in raid-0 zet, en in winxp (vanaf een aan de chipset hangende OS hd) een hdtach (long) run laat lopen, hij een van de 2 hd's uit de raid gooit...

Als ik de 2 hd's in raid-1 zet , en in win xp een long hdtach run doe, dan loopt hdtach vast (en soms het hele systeem) en krijg ik een foutmelding van hdtach (ergens iets van 'proces ended by user' ofzo)

Daarop probeerde ik gewoon een bestand van de os-hd te kopiëren naar de raid-1 array. Dat lukt niet, met een windows foutmelding. Daarop krijg ik een tekstbalonnetje onderaan in beeld, met de boodschap dat een uitgestelde schrijfopdracht niet uitgevoerd kon worden, en dat de gegevens verloren waren...

Nu heb ik dat mobo maar voor 1 keer kunnen lenen (is eigenlijk de kot pc van men broer...) en kan ik niet opnieuw testen met beide hd's deftig geïnitialiseerd... Want, eigenlijk hoop ik, dat dit het probleem veroorzaakte...

Anders begin ik me toch echt wel af te vragen waar dit groene plankje van +700€ wel op werkt...

-> Ik ben eigenlijk van plan om een DFI P45 DK T2RS + mobo , icm e8400 te kopen, en daar de areca op te zetten... Maar nu lijkt het me precies beter van even af te wachten...

• _I ochen
@d3vlin

Volgens de specs van je mobo, zijn het 2 pcie 2.0 sloten , en een pcie 1.1 slot (het onderste)

De graka in het bovenste bepaalt dus volgens je testen in welk slot de areca mag.

Het lijkt me (volgens jouw testen) zo te zijn dat als je in het pcie2.0 slot een 1.0 graka steekt, deze ervoor zorgt dat het 2de 2.0 slot niet meer goed functioneert icm je areca. (en je dus op het apparte 1.0 slot moet werken)
Zou de pcie2.0 sloten, bij detectie van een pcie1.0 graka, in een soort van compatibility modus gaan, en zo nog enkel kunnen werken met graka's? (Zoals de 2.0 sloten op de p35 (dacht ik) die slikten enkel graka's dacht ik.)

Een 2.0 graka triggered dan niet die compabiliteits modus, en zorgt ervoor dat je areca wel werkt in het andere 2.0 slot...

(Ik zeg niet dat het zo werkt, ik vermoed enkel dat het zoiets zou kunnen zijn...)

• _I ochen
Ok, eindelijk goed nieuws :)

Ik heb de areca (volledig) werkend gekregen op men nieuwe mobo:

DFI P45 DK T2RS plus, E8400 (E0), 4*2gb ddr2 667.

Dus areca 1680ix 12p 2gb ddr2 cache + 2* Seagate SAS 15.6 15k rpm 146gb @ raid-0

Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/1724/cheetahvd0.jpg
Pagina: 1