Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 23:36

Theo

moederbord

Topicstarter
Mijn huidige Creative Zen Aurvana oordoppen hebben het weer begeven (kabelbreuk in connector) Ondanks dat ik weer een nieuw setje van Creative krijg (dit wordt setje n#3 in anderhalf jaar) wil ik overstappen op een ander setje oordoppen, ook omdat ik de middentonen van de Aurvana een beetje tegen vind vallen, dit is erg goed te merken aan vocals (met name opera zoals Paul Potts klinkt erg zwak).

Na een lange zoektocht ben ik veel, heel veel verschillende setjes tegengekomen. Ik heb voor mijzelf een budget opgelegd van ongeveer 100 euro. Iets meer kan, echter vind ik 180 euro wel iets te veel (al moeten de q-Jays dat zeker waard zijn maar dat terzijde) Een setje oordoppen wil ik ook in Nederland of in europa halen zodat ik geen douanekosten kan verwachten (het is niet de eerste keer dat de douane mijn spullen 'kwijt' raakt) De oordoppen zullen waarschijnlijk bij handheldaudio.co.uk vandaan komen omdat dit prijstechnisch het meest interessamt is.

Na veel reviews en vergelijkingen te hebben gelezen blijven alleen de Shure SE210 (100 euro) en de Ultimate ears super fi 3 studio (70 euro) over. Eventueel zou de UE super FI 5 liquid silver of EB (beide 115 euro) ook in aanmerking komen. De fi3 en Fi5 spreken mij vooral aan vanwege de modulaire kabels en de 3.5 mm plug welke 90 graden gedraaid is, hij staat haaks.

De SE210 komt uit veel testen erg goed uit de bus en wordt door sommige websites (zoals deze) erg aanbevolen. De connector ziet er ook erg stevig uit, al is deze niet vervangbaar. In het verleden waren er, vooral met de E2C, nogal wat problemen met kabelbreuk bij Shure. Ik heb niets kunnen vinden over de kabelbreuk bij de SE210. Ook beweren sommige reviews dat de bassweergave ronduit belabberd is, de SE210 kunnen amper bass weergeven.

Als ik op verschillende fora ga rondkijken dan word ik daar niet wijzer van. In dit topic 'wint' de FI5 het gemakkelijk van de SE210. Echter wordt dit totaal tegengesproken in dit topic waar er geen echte 'winnaar gekozen kan worden. In een topic op head-fi worden de SE210 en de FI3 vergeleken met de Etymotic ER6i welke veruit als beste uit de bus komt. Echter wordt dat weer totaal tegengesproken door deze testtabel..

Een extra punt is de demping. De fi3 heeft een demping van 26 dB terwijl de fi.5 EB het moet doen met maar 16 dB demping. De demping van de fi5 LS of de Shure SE210 is voor mij onbekend. Uiteraard wil ik zoveel mogelijkdemping hebben van het omgevingsgeluid.

Ofwel, ik weet niet welke testen ik kan geloven en welke niet. Ik heb een aantal vragen waar ik geen antwoord op kan vinden:

- Hoe is de kwaliteit van de connector en het draad van de SE210? Is deze beter dan de E2C?
- Vanuitgaand dat beide UE super fi5 dopjes beter zijn dan de fi3, welke van deze twee is beter, de Extended bass (EB) of de liquid silver? Of zit hier geen verschil in?
- Iemand welke een goede bass uit zijn SE210 kan krijgen, eventueel met gebruik van een equiliser?
- Hoe is de demping van het omgevingsgeluid van de fi5 LS en de Shure SE210?
- Wie heeft er ervaring met zowel de UE super FI5 en de SE210 (en evt de UE super fi3) welke geeft een beter geluid?
- Is er ergens in Nederland een plek waar bovengenoemde doppen kunnen worden beluisterd?

7400 Wp op het dak

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:39
Ik heb de Shure SE530 gehad en ik heb de oude 3 en 5 ook gehoord. Ik was niet onder de indruk, sterker nog, ik vond ze zelfs zeer slecht. Nu heb ik UE (Alleen zijn deze op maat gemaakt: UE-11 Pro) en die zijn geweldig. Ze klinken honderdmaal beter dan de Shures of zelfs de Etymotic ER-6i die ik hier nog heb liggen en nog moet/wil verkopen.

Elke fabrikant heeft zo zijn 'house sound' en dat geldt ook voor oordopjes naar mijn mening. En alles wat over geluid gaat is subjectief. Omdat je problemen hebt gehad met kabelbreuk raad ik je automatisch aan Ultimate Ears te nemen, en zekeer te zijn een setje te nemen met vervangbare kabels. Hoewel het vervangen hiervan ook best duur is, is het toch een stuk goedkoper dan de oordopjes verwisselen.

De connector en het snoertje van de SE series van Shure is op zich niet zo slecht. Maar er zijn wel bekende problemen met verharding en uiteindelijk het kraken van de snoertjes. Dus in het begin zijn de Shure kabels beter, maar uiteindelijk is UE toch verstandiger met de kabels geweest.

Ik raad je aan Ue te nemen, welke je moet nemen is aan jou, en daarvoor kun je ook weer vergelijkingen lezen.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Momenteel heb ik mijn keuze beperkt tussen de Shure SE210 en de UE super fi3. De fi5 EB heeft een erg matige demping als het op omgevingsgeluid aankomt zoals uit onderstaande grafiek blijkt en heb ik daarom laten vallen. van de fi5LS is te weinig bekend waardoor deze eigelijk ook afvalt.

Afbeeldingslocatie: http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=2&graphID%5B%5D=621&graphID%5B%5D=615&graphID%5B%5D=681

De SE210 heeft een erg korte draad van maar 45 centimeter waardoor vrij snel de verlengkabel gebruikt moet worden. Dit heeft weer als voordeel dat de connector welke in de muziekspeler zit niet meer 'kritiek' is; als deze stuk gaat kan ik de verlengkabel vervagen, en deze is maar een paar euro (dit in tegenstelling tot de UE kabel van 25 euro). Het grote voordeel van de vervangbare kabels bij de Ultimate Ears valt daarmee ook een beetje weg waardoor de keus volledig bepaald wordt door de geluidskwaliteit.

Is er ergens in Nederland een plaats waar de UE spuer 3fi studio en de shure SE210 beluisterd kunnen worden? Met alleen reviews lezen welke elkaar tegenspreken kom ik er namelijk niet meer uit.
coptician schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 18:56:
Ik heb de Shure SE530 gehad en ik heb de oude 3 en 5 ook gehoord. Ik was niet onder de indruk, sterker nog, ik vond ze zelfs zeer slecht. Nu heb ik UE (Alleen zijn deze op maat gemaakt: UE-11 Pro) en die zijn geweldig. Ze klinken honderdmaal beter dan de Shures of zelfs de Etymotic ER-6i die ik hier nog heb liggen en nog moet/wil verkopen.
Een custom made UE setje van 1.000 euro vergelijken met een 'standaard' SE530 van 400 euro of zelfs een ER-6i van 100 euro is nou niet echt bepaald een goede vergelijking :P

7400 Wp op het dak

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zoals ik ook al op Head-Fi.org zei, het beste kun je gaan voor de Q-Jays. Of neem een kijkje naar de Sleek Audio SA6, maar verder zit er niets beters dan die twee in die prijs range. Succes ;)

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
De q-Jays vallen iets buiten budget, deze zijn 165 euro terwijl mijn budget ongeveer 100-125 euro is. De Sleek Audio SL6 zijn binnen de EU niet te vinden. Op Amazon staan ze voor 200 dollar welke dus ook weer buiten mijn budget valt. Ervaring leert mij dat ze dan in Europa duurder zijn dan dat.(en mijn budget oprekken wil ik liever niet doen, deze was eerst al 75 euro en is verhoogd naar 125 euro)

Op Head-fi is de Ultimate Ears Super Fi5 ook aangeraden (niet de EB en ook niet de PRO maar de nieuwe versie met maar één driver) Waardoor ik nu een twijfel heb tussen de SE210, de UE super fi.5 en de super fi.5 pro

7400 Wp op het dak

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik mis een beetje in het verhaal. Waar ligt jouw voorkeur? Wat voor geluid zoek je? Waar ga je ze mee gebruiken en ga je ze onderweg gebruiken of vooral thuis?

Ik weet dat ze boven je budget liggen. Maar ik heb zelf een tijdje geleden uitgebreid mogen genieten van de q-Jays. Ik moet zeggen dat die echt een uitzonderlijke prijs/prestatie verhouding hebben. Daarbij zijn ze bizar klein voor dual-drivers en vallen ze daarom niet meer op dan "normale" oordopjes. Dus mocht je nog door kunnen sparen, dan zou ik die toch echt heel sterk aan willen raden :P

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Hoedje schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:46:
Ik mis een beetje in het verhaal. Waar ligt jouw voorkeur? Wat voor geluid zoek je? Waar ga je ze mee gebruiken en ga je ze onderweg gebruiken of vooral thuis?

Ik weet dat ze boven je budget liggen. Maar ik heb zelf een tijdje geleden uitgebreid mogen genieten van de q-Jays. Ik moet zeggen dat die echt een uitzonderlijke prijs/prestatie verhouding hebben. Daarbij zijn ze bizar klein voor dual-drivers en vallen ze daarom niet meer op dan "normale" oordopjes. Dus mocht je nog door kunnen sparen, dan zou ik die toch echt heel sterk aan willen raden :P
Ik zoek vooral helder en goed geluid. Bij mijn huidige Auravana's mis ik gewoon het midden, dit is erg zwak (vocals zijn zeer zwak) Verder wil ik gewoon een stapje hoger gaan qua geluidskwaliteit.

De dopjes worden erg veel onderweg gebruikt, daarom is een erg goede isolatie belangrijk voor mij (ik gebruik ze in bus, trein, vliegtuig, op station enz. Niet in de auto of op de fiets) Thuis zullen ze ook gebruikt worden, echter zal dit maar 20% van de gebruikstijd zijn, misschien zelfs wel minder. Ze zullen ongeveer 15 uur per week gebruikt worden

Ik heb meerdere dingen gelezen over die q-Jays en ik zit ook momenteel toch aan te denken om weer mijn budget te verhogen om zo deze te halen. (mijn budget was vorige week 75 euro, een paar dagen later 100 euro, momenteel 125 euro en miss gaat het dus 150+ worden..)

Hoe bevallen die q-Jays jouw, heb jij ze kunnen vergelijken met andere iem's welke op hetzelfde niveau mogen zitten? Hoe is de geluidsisolatie? Als je in een bus of trein zit (type hondenkop, niet zo'n stille dubbeldekker), hoor je dan nog iets van de omgeving als je de mp3 speler uizet?

Hoe zijn ze trouwens op laag volume? In deze review staat het volgende over een laag volume en de q-jays:
We found they (q-Jays) didn’t work at their best at low volume but once you start to pump up the volume the sound is clear and not too bassy with plenty of mid-range.
Ervaar jij dat ook, of is het iets dat alleen de reviewer heeft ervaren?

Als laaste vraag, gaan de q-Jays snel hard in volume? Bij mijn huidige set is voor mij het volume van de mp3 speler op volumestand 3 (uit 40) al hard. Met erg goedkope Sony's ervaar ik hetzelfde volume op volumestand 8. Hoe zit dit met de q-jays?

7400 Wp op het dak

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:55

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb inmiddels een paar maanden geleden E210's gekocht. Ik heb nog gedacht aan de q-jays, maar heb gekozen voor de in mijn ogen robuustere e210's. Ook het feit dat de Shures erg veel mogelijkheden hebben voor verschillende typen tips (foam, siliconen, triflanges) heeft voor mij meegespeeld, zeker ook omdat triflange en de foams en erg goede isolatie geven. De e210's hebben uit zichzelf veel midden, maar door hier een V- gevormde eq op los te laten krijg ik een prima uitgebalanceerd geluid met voldoende bas.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:39
Een custom made UE setje van 1.000 euro vergelijken met een 'standaard' SE530 van 400 euro of zelfs een ER-6i van 100 euro is nou niet echt bepaald een goede vergelijking :P
Het grappige is dus dat de Shures minder op mij over kwamen dan de Etymotics. Trouwens, ik zou die dan ook overwegen, erg goed geluid voor hun geld. Geen idee wat de laagste nieuwprijs in Nederland is.

(Ik verkoop ze voor een vraagprijs van 80 euro, maar ik vermoed dat ze met goed zoeken wel ergens voor onder de 125 te vinden zijn)

De isolatie is voor je blijkbaar een belangrijk punt voor je. Ik heb veel ervaring met de bus maar weinig met de trein, maar in de bus zul je met muziek aan niks meer horen met de Shures, Etymotics, of met bepaalde UE's. Die anderen zullen je waarschijnlijk zonder muziek meer laten horen, maar met muziek zullen ze, tenminste dat heb ik gemerkt, allemaal ongeveer hetzelfde presteren - dat je niks meer hoort van je omgeving.

Trouwens, er staat nog een merk op de site waar je de dopjes wilt kopen, de alom geprezen Westone UM1 zit in je budget en die is zeer, zeer interessant. Met een hoog comfort, een goed geluid, en volgens mij ook vervangbare kabels is het ook interessant om daar naar te kijken.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 19:49
M5/M8?

Ik heb in de afgelopen jaren zo'n beetje alle IEM's gehad, & persoonlijk vind ik dat alleen de UE-pro 10/11 een goeie headphone kunnen benaderen, voor de rest maak je met alle universal IEM's - Triple.fi 10 &</SE530 &</Klipsch Custom 3 &</UM2 &</X-10 &</SA-6/Ety's/Atrio's/enz concessies wat SQ betreft.. Niet 1 heeft er een complete en heldere range. Je kunt imho dan ook beter een leuke headphone nemen.. (Grado - Beyer Dynamic - AKG - Denon - Sennheiser) die kun je ook gewoon lekker uittesten in de winkel.

Ik heb trouwens een setje Klipsch Custom 3's te koop. Deze hebben een supermooie SQ & soundstage, en zijn perfect voor alle soorten live & klassieke muziek, alleen missen deze - als je heel kritisch bent - net die extra oompf in de lows/bass.

Kepi_nl

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Na lang wikken en wegen ben ik gegaan voor de nieuwe Ultimate Ears super fi5. Deze schijnen beter te zijn dan de Super fi.5 pro, zowel in SQ als in soundstage.Op Head-fi is men er zeer tevreden over, ondanks dat hij maar één driver heeft. Nadeel is wel dat deze een vast snoer hebben. Verwachte aankomstdatum zal net voor of net na het weekend zijn
rabor schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:00:
Ik heb in de afgelopen jaren zo'n beetje alle IEM's gehad, & persoonlijk vind ik dat alleen de UE-pro 10/11 een goeie headphone kunnen benaderen, voor de rest maak je met alle universal IEM's - Triple.fi 10 &</SE530 &</Klipsch Custom 3 &</UM2 &</X-10 &</SA-6/Ety's/Atrio's/enz concessies wat SQ betreft.. Niet 1 heeft er een complete en heldere range.
Helemaal mee eens, echter heb ik helaas het budget niet voor de UE11pro, daarom vroeg ik mij ook af welke iem het beste is (of het minst slechtst) met mijn budget.
zelfde heb je toch ook met auto's? Iedereen weet dat een dikke mercedes van 100K euro erg goed is. heb je maar 25K voor een auto te besteden dan moet je ook ergens op inleveren in vergelijking met deze mercedes. Dit houdt dan niet in dat auto's van 25K slecht zijn, ook niet in vergelijking met de 100K mercedes

7400 Wp op het dak

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 19:49
Lijkt me een aardige keus, ik heb de nieuwe fi 5's zelf nog niet kunnen beluisteren maar ben best wel nieuwsgierig, toch wel wat goeie dingen over gehoord. Misschien binnenkort ook maar's een setje bestellen.

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat je zelfs met zo'n quad-armature (UE11pro) nog steeds niet hetzelfde mooie geluid zult vinden als wat je met een full-size can van 300 euro krijgt.

Maargoed, trial & error zullen we maar zeggen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rabor op 31-01-2009 01:10 ]

Kepi_nl

Pagina: 1