[Vista] Geen verbinding buiten lokale subnet

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Met nieuwe laptop heb ik nu al eerste Vista koppijn opgeleverd. (het is HP TX2550ed met Vista Home)

Eerst dit: Ik heb eerder elders aan internet gehangen, maar die is rechtsreeks naar de router. Dat geeft DHCP settings en het werkt goed. Geen problemen. Alles werkt perfect.

Nu hier thuis sluit ik aan de ethernet kabel en stel handmatig settings in, en als dns/gateway bekende 192.168.0.1
Nou komen er andere dingen bij kijken. De appraat van 192.168.0.1 is eigenlijk anders: een server met w2k pro, en hangt via internet sharing over tweede netwerkkaart aan Linksys adsl router. Je ziet dat het wat anders is dan rechtsreeks. De internet werkt prima op computers met XP erop. Dus met server is er niks aan het hand.

Maar nieuwe laptop met (overdreven) Vista beveiligingen erin kan ik niet meer op komen.
Pingen naar 192.168.0.1 -> goed
Op shared drives van andere computers kijken -> goed
Pingen naar tweakers.net levert een ipadres van 213.239.154.35 op MAAR pingen naar de ipadres geeft fout met 'Doelhost is niet bereikbaar'
Het lijkt wel alsof verkeer buiten 192.168.0.x geblokkeerd wordt in de Vista. Heeft iemand controle tips hiervoor hoe ik moet instellen zodat het werkt? (Oh ja, Norton Security staat erop als standaard pre-installed troep)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik keek even rond op internet naar tips en adviezen, en stuit op een vrij recente tip om Norton Internet Security te uninstallen. Deze programma schijnt IE settings te storen waardoor websites onbereikbaar worden terwijl DNS -> ip adres resolve wel goed gaat maar pingen niet lukt.

Zo heb ik die advies opgevolgd om ook Norton Internet Security te uninstallen. Na reboot voer ik de ping nogmaals uit en warempel is de ping resultaat naar tweakers.net helemaal goed verlopen.

Norton IS is een boosdoener. Ik zal dus hiervoor iedereen aanraden die HP TX2550ed koopt, Norton IS maar gelijk eraf te schoppen. Dat zal ook in de toekomstige review komen die ik nog ga schrijven.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nou ken ik Norton niet, en ik vind het ook een prut pakket (verder heb ik niets om dat te onderbouwen, dus die discussie hoeft niet gestart te worden), maar om nou zomaar de schuld aan Norton te geven vind ik ook weer wat ver gaan.

Wellicht is/was het gewoon een security setting in Norton, dat (ik noem maar wat) als de computer een vast IP adres heeft (dus niet middels DHCP verkregen) er strengere regels gelden, en er b.v. alleen lokaal verkeer wordt toegelaten.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 29-09-2008 20:51 ]

Alles kan stuk.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Er zijn paar punten bijgekomen bij pre-installed HP software:

- Ik heb Norton IS nog niet laten activeren (krijg steeds meldingen om te gebruiken of niet)
- In Vista Netwerkbeheer kan ik niet terugvinden om settings goed te zetten. Kennelijk moet ik via Norton doen, en dat verwacht ik niet. Openbaar - Private switch heeft geen effect.
- Windows Firewall staat aan, maar je ziet niet dat Norton eigen firewall ook aan staat. (firewall oplossing door andere programma is niet aangezet) Windows zelf waarschuwt dat twee keer firewall voor problemen kan zorgen.

Kortom, HP heeft iets niet goed gedaan of Norton heeft iets niet goed gedaan. Het is verwarrend en zeker niet gebruikersvriendelijk. Ik probeer maar wat in de settings, maar het wordt niet beter van.

Ik weet wel dat Norton goed merk is en betrouwbare producten maakt. Maar ik ben zelf geen fan van en ik weet dat Norton goed kan zeuren met grote popup windows.

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 29-09-2008 21:49 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-03 07:59

pistole

Frutter

Ik heb een goed jaar geleden een prefab pc gekocht met .... Norton erop.
Nu ben ik zelf ook geen voorstander van Norton, maar slecht kan je het niet noemen.

Aangezien je zelf al aangaf dat je het systeem elder aan internet had gehangen, en dat het toen wél goed werkte, was er dus ook niets met je systeem aan de hand.

Ik zou zeggen: foutcode 13 O-)

Ik frut, dus ik epibreer