[RAID0] - 1 disk defect en nu?

Pagina: 1
Acties:

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Goed, voordat iedereen denkt een duit in de zak te moeten doen; ik weet dat RAID0 een schijfopstelling is die gewoon onderhevig is aan een verhoogde kans op dataverlies en eerlijk gezegd heb ik me er eigenlijk al bij neergelegd dat mijn huidige set (2x Raptor 74GB) niet meer te redden.

Situatie
2x Raptor 74ADFD op ICH9R op Gigabyte X38-DQ6
Configuratie: levende schijf = disk0, dode schijf = disk1, volgens de BIOS.
Vannacht BSOD gekregen, opnieuw opgestart, RAIDset degraded.
PC opnieuw opgestart, RAIDset optimal.
PC uitgezet dan maar, vandaag ff wat dingen opgezocht.
Net PC aangezet, RAIDset failed.

Voorlopige conclusie
Te horen aan het geluid van de schijf, spint ie niet en hoor je 2x een tik. Voor zover ik dat heb kunnen nazoeken/uitvinden, kan je stellen dat de heads "plakken" op een platter of dat het circuit-board naar de eeuwige transistor-hemel vertrokken is. Wat ik wel opvallend vind/vond, is dat ie dus vanochtend tijdelijk nog een Optimal set vond; een teken naar mijn mening dat het meer een "plakprobleem" is dan een circuitboard.

Vraag
Buiten het opsturen van de schijf naar een enorm duur data-recovery bedrijf; zijn er best practices (en dan niet het invriezen van een schijf alhoewel het erg verleidelijk klinkt) om nog eenmaal de schijf werkend te krijgen. Er staat 1 bestand op wat redelijk belangrijk voor me is en die (helaas) juist vannacht op die RAIDset tijdelijk is weggezet. Maar ja, zonder backup natuurlijk.

Op sommige forums lees ik dat je de schijf eens een frisbee-move moet geven; door de "draai-energie" heb je kans dat de platter en head van elkaar losschieten. Alhoewel ik me zomaar kan voorstellen dat dit alleen maar resulteert in beschadiging van beide componenten.

Anyhow, enig gefundeerd advies wordt op prijs gesteld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
Nouja, ik heb wel eens een schijf met gare head kunnen redden door em open te schroeven en het zooitje eens heen en weer te bewegen. Dit is natuurlijk wel erg riskant en je schijf zal het dan hoe dan ook op korte termijn begeven. Maar het kan net genoeg zijn om dat ene bestand eraf te halen.

Al raad ik aan om dit als laatste te proberen. ;)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
The Realone schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:18:
Nouja, ik heb wel eens een schijf met gare head kunnen redden door em open te schroeven en het zooitje eens heen en weer te bewegen.
Als je 100% zeker wil weten dat 'ie stuk gaat moet je dat vooral doen. Ik geloof er dan ook maar heel erg weinig van dat het ooit geholpen heeft; je hebt dan ook ont-zet-tend geluk gehad met je actie mocht het waar zijn wat je hier beweert.

Überhaupt het open draaien van een schijf is iets dat je enkel in het uiterste geval wil proberen als al het andere faalt...

Het circuitboard kan het natuurlijk ook van het ene op het andere moment begeven; ik zie niet waarom dat niet zou kunnen (piekspanning of statische ontlading kan bijv. al genoeg zijn). Dat kun je dus nog eerder proberen te vervangen door eenzelfde (let ook op de revisie van het board etc. hoewel dat soms niet uit maakt en je moet er natuurlijk maar net 1 vinden) en ander kun je na power-on eens heel voorzichtig en steeds harder 'klappen' met een vlakke hand aan de zijkant van de HD. Maar ook dat is als echt al het andere niet helpt (bijvoorbeeld gewoon eens een paar uur uit laten en dan nog eens proberen)

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 29-09-2008 19:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:20:
[...]Überhaupt het open draaien van een schijf is iets dat je enkel in het uiterste geval wil proberen als al het andere faalt...
Lijkt me sowieso niet echt handig, denk ik zo. Het is een afweging van garantie (tot 2011) en hoe belangrijk is het bestand. Zelf zit ik er al aan te denken om de schijf uiteindelijk retour te sturen en de RMA maar eens richting V&A te trappen en van de opbrengst een goedkope/andere RAID5-set aan te schaffen.

Verwijderd

Het invriezen van de schijf is anders een beproefde techniek. Wel opletten voor condens en zo natuurlijk.

Het idee is dat de toleranties zo klein zijn dat door de zaak te koelen er iets meer ruimte is tussen de onderdelen. Vooral lagers, maar ook platter en kop. Snel aansluiten en meteen proberen te booten.

Verwijderd

Nouja, ik heb wel eens een schijf met gare head kunnen redden door em open te schroeven en het zooitje eens heen en weer te bewegen. Dit is natuurlijk wel erg riskant en je schijf zal het dan hoe dan ook op korte termijn begeven. Maar het kan net genoeg zijn om dat ene bestand eraf te halen.

zal wel een oude schijf geweest zijn dan, want met de schijven op vandaag is lucht al finest

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Als de truc is om de platters weer te laten draaien, misschien dat je de schijf eens op zijn kop moet hangen, of op een andere positie dan normaal.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
RobIII schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:20:
[...]

Ik geloof er dan ook maar heel erg weinig van dat het ooit geholpen heeft; je hebt dan ook ont-zet-tend geluk gehad met je actie mocht het waar zijn wat je hier beweert.

Überhaupt het open draaien van een schijf is iets dat je enkel in het uiterste geval wil proberen als al het andere faalt...
Je hoeft niet meteen zo'n ongelovige toon aan te slaan. Ja het heeft mij geholpen, het was bij een oudere schijf en het was ook gewoon om te kijken of het werkte dan dat het echt een reddingsactie was. Ik geef daarbij zelf ook al aan dat ie het er hoogst waarschijnlijk niet levend vanaf brengt en dat ie het als allerlaatste moet doen... :/

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:24:
Het invriezen van de schijf is anders een beproefde techniek. Wel opletten voor condens en zo natuurlijk.
Ik kan het wellicht vanavond even proberen; moet het tegen het vriespunt of is mijn koelkast ook goed (staat default op 6 graden ingesteld)?
miniBSD schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:25:
Als de truc is om de platters weer te laten draaien, misschien dat je de schijf eens op zijn kop moet hangen, of op een andere positie dan normaal.
Dat lijkt 'ie toch niet te willen; zelfde fijne geluid komt er dan uit.

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 19:17

pcprutser

No message

[...]

zal wel een oude schijf geweest zijn dan, want met de schijven op vandaag is lucht al finest
Dat valt wel mee, die schijven zitten niet in een vacuüm hoor.. Stof is alleen wel funest voor een HDD...

Zelf heb ik geen ervaring met het redden van een HDD, dus ik heb ook geen kant en klare oplossing O-)

Verwijderd

[...]

In elke harddisk zit een gaatje (om over/onderdruk te voorkomen.) Het is niet zo dat een schijf van binnen vacuüm is ofzo.

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-02 20:44
Mijn externe harddisk wou op een gegeven moment ook niet meer aanspinnen. Je hoorde hem een aantal keer tikken voordat hij het opgaf. Tijdens dit tikken eens met de harde schijf schudden / slaan kan ervoor zorgen dat ie aanspringt. Daarna is het inderdaad een kwestie van een back-up draaien en de harde schijf vervangen.

Know Thyself

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:36:
Ik kan het wellicht vanavond even proberen; moet het tegen het vriespunt of is mijn koelkast ook goed (staat default op 6 graden ingesteld)?
Misschien, maar hoe kouder hoe meer speling en hoe langer het opwarmen weer duurt. Kou = tijd.

Ik heb wel eens een schijf in de vriezer laten overnachten in een plastic zakje. Toen spinde hij nog een keer op.

Diezelfde schijf is daarna RMA gegaan en heeft daarna nog jaren dienst gedaan. (IBM Deathstar).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2008 19:52 ]

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:51:
[...]Misschien, maar hoe kouder hoe meer speling en hoe langer het opwarmen weer duurt. Kou = tijd.
Dat is wel een goede inderdaad; kijken of het invriezen enig schot in de zaak brengt. Zo ja; dan gaat de schijf live (in een bak water met ijsklontjes) aan het systeem; hoe langer ik kan rekken dat 'ie opwarmt, hoe beter. :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:45:
[...]

In elke harddisk zit een gaatje (om over/onderdruk te voorkomen.) Het is niet zo dat een schijf van binnen vacuüm is ofzo.
klopt, maar dit zit wel een stof filtertje voor ;)

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 20:17
MAX3400 schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:53:
[...]

Dat is wel een goede inderdaad; kijken of het invriezen enig schot in de zaak brengt. Zo ja; dan gaat de schijf live (in een bak water met ijsklontjes) aan het systeem; hoe langer ik kan rekken dat 'ie opwarmt, hoe beter. :o
Water en een draaiende schijf lijkt me dan weer niet zown heel goede combinatie.... :+

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Poppedop ligt in de vriezer. Eerst in een plastic zakje gewikkeld maar wel dichtgetaped. Daarna een mooie bubbeltjesenvelop eromheen en nu maar afwachten. Geen idee of ik morgenochtend tijd/zin heb om dat ding uit de koeling te halen en anders wordt het morgenavond dat er een update verschijnt in het topic.

De andere disk van de RAIDset; daar kan ik waarschijnlijk nog wel iets van redden? Tenminste, dat doet de FAQ geloven omtrent defecte RAIDsets. Is het het handigst om de disk dan onder Windows (op een andere schijf geinstalleerd) aan te spreken of liever met een DOS-mode zoals BartPE customizen?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 29-09-2008 20:17 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MAX3400 schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:15:
De andere disk van de RAIDset; daar kan ik waarschijnlijk nog wel iets van redden? Tenminste, dat doet de FAQ geloven omtrent defecte RAIDsets. Is het het handigst om de disk dan onder Windows (op een andere schijf geinstalleerd) aan te spreken of liever met een DOS-mode zoals BartPE customizen?
Nee, een enkele hardeschijf uit een RAID0 set kun je niet zondermeer als extra hardeschijf in een systeem hangen om vervolgens in Windows XP/Vista er nog data af te kopieren. Ook met een live/PE CD zal dit niet gaan. Er zijn wel RAID reconstrut tooltjes, deze zul je dan ook echt nodig zijn. Hier op GoT/FAQ is daar wel wat over te vinden. (niet zo heel lang geleden heb ik het nog voorbij zien komen)

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 29-09-2008 20:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:35:
[...]

Nee, een enkele hardeschijf uit een RAID0 set kun je niet zondermeer als extra hardeschijf in een systeem hangen om vervolgens in Windows XP/Vista er nog data af te kopieren... Er zijn wel RAID reconstrut tooltjes, deze zul je dan ook echt nodig zijn.
Nee, daarvan ben ik wel op de hoogte dat er allerlei hoogstaand materiaal nodig is om van die disk nog iets te kunnen redden. De vraag was meer of het handig is om dit onder Windows te doen of onder een DOS/Linux-omgeving. Denk dat ik (als de bevroren schijf het nooit meer doet) maar eens wat ga proberen onder Server 2008 en inderdaad wat tools uit de FAQ...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ik heb regelmatig harddisks met plakkende koppen weer aan het draaien gekregen door de disk stevig vast te houden met de hand en dan vanuit de pols een fikse plotselinge draaibeweging te maken, in het horizontale vlak (van de platters dus). Op die manier kwamen de plakkende koppen dan los van het schijf oppervlak en kon de disk weer opspinnen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ik aanraadt bij het invriezen van de disk is de disk in de vriezer laten liggen. Op deze manier rek je de duur dat je de schijf kunt backuppen. Zo heb ik het ook gedaan (met de schijf die in de FAQ staat).

In geval van RAID betekent dat dat je de S-ATA kabels waarschijnlijk aan moet sluiten en hopen dat ze lang genoeg zijn. Anders is het koelen van die disks uiterst belangrijk, zorg dat je geen condensvorming of vocht krijgt in je schijf tijdens het backuppen. Dan is het direct einde oefening namelijk.

Dat veel mensen invriezen afraden is op zich wel logisch, het is funest voor je schijven, ga er maar vanuit dat je die daarna kunt wegflikkeren. Maar als ik moet kiezen tussen vervangbare schijven en onvervangbare data weet ik wel waar mijn voorkeur ligt.

Verwijderd

Je kunt mogelijk nog data redden van je enkele levende schijf. Maar dat zullen dan hooguit files zijn die kleiner zijn dan je stripesize. Meestal niet meteen de meest waardevolle files.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:02:
Wat ik aanraadt bij het invriezen van de disk is de disk in de vriezer laten liggen. Op deze manier rek je de duur dat je de schijf kunt backuppen. Zo heb ik het ook gedaan (met de schijf die in de FAQ staat).
Ik weet zelf dat ik op dit moment geen kabels heb die lang genoeg zijn om bij de vriezer te komen maar als het niet anders kan, dan moet ik daar maar eens naar kijken. Ik vraag me af in hoeverre mijn eerdere gedachtengang hier verwant aan is; een bak met zout water nemen, die volstorten met ijsklonten en daar de schijf in onderdompelen (in een goede plastic zak natuurlijk waarbij de kabels pas boven het wateroppervlak eruit komen).

Waarom zout water; omdat je dat vloeibaar houdt onder nul graden celsius waardoor het geleidend oppervlak bij de plastic zak dus langer koeler blijft?

Verwijderd

Dat kan wel. Zolang je maar zorgt dat er geen overmatig condens optreedt. Bij een gemiddelde kamertemperatuur van 20 graden is dat nogal een verschil.

Je zou ook het circuitboard (mits onbedekt) kunnen beschermen met een coating of olie. Maarja. Heb ik toentertijd niet gedaan en die schijf werkte ook even toch.

Sowieso is het koffiedikkijken of het in jouw geval werkt of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2008 02:02 ]

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:14:
Goed, voordat iedereen denkt een duit in de zak te moeten doen; ik weet dat RAID0 een schijfopstelling is die gewoon onderhevig is aan een verhoogde kans op dataverlies en eerlijk gezegd heb ik me er eigenlijk al bij neergelegd dat mijn huidige set (2x Raptor 74GB) niet meer te redden.

Situatie
2x Raptor 74ADFD op ICH9R op Gigabyte X38-DQ6
Configuratie: levende schijf = disk0, dode schijf = disk1, volgens de BIOS.
Vannacht BSOD gekregen, opnieuw opgestart, RAIDset degraded.
PC opnieuw opgestart, RAIDset optimal.
PC uitgezet dan maar, vandaag ff wat dingen opgezocht.
Net PC aangezet, RAIDset failed.

Voorlopige conclusie
Te horen aan het geluid van de schijf, spint ie niet en hoor je 2x een tik. Voor zover ik dat heb kunnen nazoeken/uitvinden, kan je stellen dat de heads "plakken" op een platter of dat het circuit-board naar de eeuwige transistor-hemel vertrokken is. Wat ik wel opvallend vind/vond, is dat ie dus vanochtend tijdelijk nog een Optimal set vond; een teken naar mijn mening dat het meer een "plakprobleem" is dan een circuitboard.

Vraag
Buiten het opsturen van de schijf naar een enorm duur data-recovery bedrijf; zijn er best practices (en dan niet het invriezen van een schijf alhoewel het erg verleidelijk klinkt) om nog eenmaal de schijf werkend te krijgen. Er staat 1 bestand op wat redelijk belangrijk voor me is en die (helaas) juist vannacht op die RAIDset tijdelijk is weggezet. Maar ja, zonder backup natuurlijk.

Op sommige forums lees ik dat je de schijf eens een frisbee-move moet geven; door de "draai-energie" heb je kans dat de platter en head van elkaar losschieten. Alhoewel ik me zomaar kan voorstellen dat dit alleen maar resulteert in beschadiging van beide componenten.

Anyhow, enig gefundeerd advies wordt op prijs gesteld.
Oké,

De swingbeweging zoals het heet is het even in de hand een swengel geven aan de schijf. De kans is dan dat de kop losscjiet van het oppervlak, maar dit is niet schadelijk omdat jij met je hand nooit de 10.000 rpm gaat halen.

Ik heb hier een laptopschijfje dat ook niet al te fris is. Heeft moeite op te spinnen en laatst dezelfde swiep eraan gegeven en dit hielp. Er is al 42 GB naar gekopiëerd zonder fouten.

NIET DOEN: Een flinke tik geven, dan kan de kop zich ingraven en dan ben je echt de sigaar.

Een recoverybedrijf is erg duur en het niet maken van een back-up is niet zo slim ;), maar daar hebben we nu even niets aan.

Als je echt pech hebt is de schijf drooggelopen en zit dus muurvast.

Als je heel veel lef hebt kun je dit nog doen:

Hang naast je RAID een aparte schijf waarna je gaat kopiëren en maak de kapotte schijf open, maar creëer een kier zodat je de platters net ziet en geeft met een niet pluizig item de platter een zachte draai kloksgewijs en sluit de schijf direct weer. Deze gaat nu beslist opnieuw crashen, maar je kunt geluk hebben dat hij het nog 10 minuten doet.
Dit heb ik wel eens gedaan met succes.
Invriezen heeft weinig zin als hij is vastgelopen. Zelf gaan smeren kan niet want dan moeten de platters eruit en dat zal een recoverybedrijf ook gaan proberen als eerst.

Invriezen zoals HlpDsk voorsteld is goed, maar een raptor met te weinig olie in de lagers wordt op dat punt in de vriezer meteen weer heet om dan echt hard te crashen. De wrijving is dan zo groot dat er een zeer lokale verhitting optreed (condens) en alsnog vastloopt.

Heel soms wil het helpen om in het ontluchtingsgaatje even te blazen en te zuigen. Klinkt heel stom, maar het is een bestaande methode.

Het is waarschijnlijk niet de electronica, of ruil de print met je 2e schijf even om en kijk even opnieuw.

En een heel goed advies voor straks en het maken van een RAID5 opstelling, toch even vlug als nu, maar met redundantie waar je in dit geval veel aan gehad zou hebben. Liefst ook op een aparte controller.

Je kunt zo'n recoverybedrijf altijd even bellen met een vraag.

het recoveren van een bestand kost je vlug 300-700 euro.

Al is het nog zo butt, probeer rustig te blijven. In rust kun je beter nadenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2008 08:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 08:39:
[...]

En een heel goed advies voor straks en het maken van een RAID5 opstelling, toch even vlug als nu, maar met redundantie waar je in dit geval veel aan gehad zou hebben. Liefst ook op een aparte controller.
RAID 5 is veel trager dan RAID0 natuurlijk, pariteit berekenen kost cputijd namelijk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Ik heb het ook ooit een keer succesvol gedaan bij een Quantum Fireball lct, die trage 4500RPM krengen. Nou is 4500RPM en 10K RPM wel even wat anders, en de datadichtheid is ook een stuk hoger.
In mijn geval had ik de disk al opgegeven en besloot ik het ding voor de lol eens open te schroeven. Ik had de kop wat heen en weer bewogen op nogal lompe manier en had vervolgens de disk aangezet, waarna vrolijk Windows 98 geboot werd :X

• marc1982
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 22:10
Heel interessant topic, ben heel benieuwd hoe het met de schijf gaat aflopen,
ga me de komende tijd ook wat meer verdiepen in raid.

Ik zeg zeker niet dat de genoemde methoden niet kunnen of zullen werken, sterker nog, dit zou heel goed kunnen.
maar het verbaasd me enigzins wel dat het invriezen van een schijf of het met de hand een keer draaien van de schijf hier zouden kunnen helpen.

Ben geen kenner op dit gebied, alleen geïnteresseerd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

marc1982 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 12:00:
Ik zeg zeker niet dat de genoemde methoden niet kunnen of zullen werken, sterker nog, dit zou heel goed kunnen.
maar het verbaasd me enigzins wel dat het invriezen van een schijf of het met de hand een keer draaien van de schijf hier zouden kunnen helpen.
http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/
Ik was sceptisch, dus heb het gewoon eens geprobeerd. En het werkt.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Helaas geen nieuwe ideeen of briljante oplossingen die ervoor hebben gezorgd dat andere/nieuwe Tweakers nog wat kunnen leren want de Raptor lijkt toch echt te zijn afgeschoten met een Smith & Wesson Super .500 en hij maakt nog steeds dezelfde stuiptrekkingen als gisteren. :'(

In ieder geval allen bedankt voor de snelle replies gisteren en alle tips/hulp. Het lijkt er dus op dat er eentje RMA kan richting WDC en dat de andere vrij snel op V&A komt te staan. O-)

Heb vandaag sowieso/alvast een set nieuwe schijven besteld (wel milieuvriendelijk, natuurlijk, de WD Green's) die binnenkort RAID5 gaan afserveren voor Server 2008.

Pagina: 1