Goed, voordat iedereen denkt een duit in de zak te moeten doen; ik weet dat RAID0 een schijfopstelling is die gewoon onderhevig is aan een verhoogde kans op dataverlies en eerlijk gezegd heb ik me er eigenlijk al bij neergelegd dat mijn huidige set (2x Raptor 74GB) niet meer te redden.
Situatie
2x Raptor 74ADFD op ICH9R op Gigabyte X38-DQ6
Configuratie: levende schijf = disk0, dode schijf = disk1, volgens de BIOS.
Vannacht BSOD gekregen, opnieuw opgestart, RAIDset degraded.
PC opnieuw opgestart, RAIDset optimal.
PC uitgezet dan maar, vandaag ff wat dingen opgezocht.
Net PC aangezet, RAIDset failed.
Voorlopige conclusie
Te horen aan het geluid van de schijf, spint ie niet en hoor je 2x een tik. Voor zover ik dat heb kunnen nazoeken/uitvinden, kan je stellen dat de heads "plakken" op een platter of dat het circuit-board naar de eeuwige transistor-hemel vertrokken is. Wat ik wel opvallend vind/vond, is dat ie dus vanochtend tijdelijk nog een Optimal set vond; een teken naar mijn mening dat het meer een "plakprobleem" is dan een circuitboard.
Vraag
Buiten het opsturen van de schijf naar een enorm duur data-recovery bedrijf; zijn er best practices (en dan niet het invriezen van een schijf alhoewel het erg verleidelijk klinkt) om nog eenmaal de schijf werkend te krijgen. Er staat 1 bestand op wat redelijk belangrijk voor me is en die (helaas) juist vannacht op die RAIDset tijdelijk is weggezet. Maar ja, zonder backup natuurlijk.
Op sommige forums lees ik dat je de schijf eens een frisbee-move moet geven; door de "draai-energie" heb je kans dat de platter en head van elkaar losschieten. Alhoewel ik me zomaar kan voorstellen dat dit alleen maar resulteert in beschadiging van beide componenten.
Anyhow, enig gefundeerd advies wordt op prijs gesteld.
Situatie
2x Raptor 74ADFD op ICH9R op Gigabyte X38-DQ6
Configuratie: levende schijf = disk0, dode schijf = disk1, volgens de BIOS.
Vannacht BSOD gekregen, opnieuw opgestart, RAIDset degraded.
PC opnieuw opgestart, RAIDset optimal.
PC uitgezet dan maar, vandaag ff wat dingen opgezocht.
Net PC aangezet, RAIDset failed.
Voorlopige conclusie
Te horen aan het geluid van de schijf, spint ie niet en hoor je 2x een tik. Voor zover ik dat heb kunnen nazoeken/uitvinden, kan je stellen dat de heads "plakken" op een platter of dat het circuit-board naar de eeuwige transistor-hemel vertrokken is. Wat ik wel opvallend vind/vond, is dat ie dus vanochtend tijdelijk nog een Optimal set vond; een teken naar mijn mening dat het meer een "plakprobleem" is dan een circuitboard.
Vraag
Buiten het opsturen van de schijf naar een enorm duur data-recovery bedrijf; zijn er best practices (en dan niet het invriezen van een schijf alhoewel het erg verleidelijk klinkt) om nog eenmaal de schijf werkend te krijgen. Er staat 1 bestand op wat redelijk belangrijk voor me is en die (helaas) juist vannacht op die RAIDset tijdelijk is weggezet. Maar ja, zonder backup natuurlijk.
Op sommige forums lees ik dat je de schijf eens een frisbee-move moet geven; door de "draai-energie" heb je kans dat de platter en head van elkaar losschieten. Alhoewel ik me zomaar kan voorstellen dat dit alleen maar resulteert in beschadiging van beide componenten.
Anyhow, enig gefundeerd advies wordt op prijs gesteld.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof