Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een server waarin een soort alarm is ingebouwd. Precies weet ik de functie van dit alarm niet.

Het alarm gaat bijvoorbeeld af als de server onverwacht is uitgevallen en opnieuw is opgestart. Of bijvoorbeeld als er een netwerkprobleem is. In de logboeken kan ik niet goed terug vinden waarom het alarm is afgegaan.

Ik zou graag dit alarm uit willen schakelen omdat ik er vaak niet achter kan komen waarom het alarm is afgegaan. Aangezien dat de server op de zolder staat wordt ik 's nachts ook wakker als het alarm aan staat. Ik kan alleen nergens informatie vinden betreft het alarm. Ik heb al in de bios gekeken, maar ook daar kan ik geen functies bij het alarm vinden.

Mijn vraag is nu of jullie misschien bekend zijn met een alarm op een server?
Of jullie misschien wel weten wanneer het alarm o.a. af gaat?
En of jullie misschien weten hoe ik instellingen kan veranderen van het alarm?

Het gaat hierbij om een server van het type: Gigabyte GS-SR195H
Op de server draait SBS2003.

Groetjes,
Giel

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:24
Lijkt me eerder een softwareprobleem. Wat voor OS draai je erop?

Verder; je zou natuurlijk kunnen kijken of je simpelweg het speakerdraadje los kan trekken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer eerst eens te achterhalen of dit hardware of software gerelateerd is. Boot eens met een livelinux en kijk of je het probleem dan kan achterhalen. Check ook of de temperaturen bijvoorbeeld in orde zijn.
Het alarm uitschakelen is natuurlijk niet zo verstandig, probeer liever te achterhalen waarom dat dat ding afgaat en los dat op. Dan weet je gelijk wat het precies is, wat 'een alarm op de server' zegt natuurlijk niet zoveel.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:42

Pinjataaa

Hit me!

Wat Qips zegt, trek het speakertje er uit...

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou ik dan met livelinux kunnen kijken wat er gaande is als het alarm aan staat? Houdt Linux een beter logboek bij?

Overigens is de OS: Windows Small Business Server 2003.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:24
Nee, hij bedoelt meer dat je linux een tijdje kan laten draaien. Als 'ie dan nogsteeds piepjes geeft, is het probleem hardwaregerelateerd. Piept je server onder linux niet, dan zal het probleem waarschijnlijk softwaregerelateerd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dat is me nu duidelijk over linux :) ! Inderdaad het proberen waard!

Wat jullie zeggen over het draadje van de speaker... De speaker zit op een printje en op het printje zit ook mijn aan en uit knop van de server. Ik kan dus geen draadjes door gaan knippen.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Wat doe je nu om het alarm uit te schakelen?
Een reboot van de computer of is het mogelijk om het via een programma het alarm te muten?

Heb je de preciese specs van je server? Als ik het goed heb is het een dual Xeon met een scsi (raid)controller.
Meestal is een alarm hardware matig. Dit kunnen een aantal dingen zijn die ik verdenk:
een fan die te langzaam draait of stil valt (dit kan ook door bijvoorbeeld Speedstep te gebruiken)
De temperatuur van een onderdeel is te hoog
Of een harde schijf die niet (goed) werkt.
Ik heb een raid 5 set gehad waar 1 schijf nog al moeite had. Die begon ook ernstig te piepen.

Het feit dat een speaker op een print zit is toch geen reden dat je geen draadje kunt knippen :D
Je moet alleen iets beter je best doen...

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Topicstarter
Om het alarm uit te schakelen moet ik nu op een Alarm Reset Button drukken, dit is dus niet softwarematig. Ik denk dat het niet mogelijk is om dit alarm via een programma te muten... Als dat zo zou zijn had er wel software bij de server gezeten toen ik hem kocht.

Kan het ook zijn dat het alarm af gaat als de harde schijf te vol begint te raken? Want de harde schijven zaten eerst wel ver vol! Wordt er dan ook een melding in het logboek gegeven?

Hieronder de precieze specificaties van de server:
Type: GS-SR195H
Afmetingen (B x H x D, mm): 483 x 43 x 500
Aantal SCSI-schijven mogelijk: 3
Aantal SCSI-schijven (15.000 Rpm) ingebouwd: 2
CD-ROM: 1x Slim 24x
Achterkant I/O: 1x COM, 2x PS/2, 2x RJ45, 2x USB, 1x VGA
Voeding: 2x 525 W
Processor: 2x Intel Xeon (6,00 GHz)
Werkgeheugen: 4 GB
Internet Poorten: 2x Intel (2 GbE), 1x 100 MBps Ethernet Port

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Kan zijn dat dat allemaal in je Bios zit natuurlijk. Overigens op een 'echte' server zal ie vaak al niets eens doorbooten als er echt een ernstig probleem is, en dat kun je met draadjes doorknippen niet oplossen.. :X

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• ronny

ronny

Trotse vader

Tja met Xeon 6Ghz dat lijkt mij logisch dat het niet helemaal goed gaat :+

Tja Ik zou toch eens kijken naar de fan speeds en temperaturen.
Er zijn verschillende progs om dit te controleren.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Hij bedoeld waarschijnlijk gewoon 2 dualcore xeons of 2 single cores van elk 3 ghz ofzo (ken die xeons niet).

Misschien een brakke temp sensor? Zoals eerder genoemd even de temperaturen nakijken. Gebeurt het ook op specifieke tijden of is het geheel willekeurig?

Dat het alarm afgaat omdat er een schijf volraakt lijkt me wel heel sterk. Misschien als een kop van een van je schijven gaat dansen, of gewoon hyper wordt dat hij dan een alarm geeft? Sinds wanneer heb je het probleem? Je kan de fabrikant mailen en vertellen wat er scheelt, misschien weet die er meer van.

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad twee dualcore xeons van elk 3 ghz.

Het probleem doet zich voort op het moment dat de server wordt belast. Op dit moment heeft de server niet echt meer een functie in het netwerk en gaat het alarm ook bijna nooit meer aan. Voordien toen de server was ingesteld als domeincontroller en computers en gebruikers gingen aanmelden bij de server ging het alarm vaak af.

Misschien omdat ik, als beginnende systeembeheerder, dan toch dat de domeincontroller niet goed had ingesteld. Eigenlijk wil ik de server nu weer wel gaan instellen als (goede) domeincontroller. Hierbij wil ik eerst een soort van testomgeving maken met gebruikers met een zwervend profiel. Als ik eenmaal zo ver ben kan ik inderdaad de temperatuur en de ventilator in de gaten houden. Ik hoop alleen dat ik niet weer 's nachts wakker wordt van dat alarm.

Iemand die nog een goed handleiding weet hoe ik een goede DC kan instellen? De howto van deze site over roaming profiles heb ik al goed doorgelezen.
Met welke programma's zou ik de temperatuur en fan speeds in de gaten kunnen houden?

Bedankt

• ronny

ronny

Trotse vader

speedfan
Dit is een mogelijkheid.
Als het idd enkel onder belasting gebeurd dan is het wel waarschijnlijk dat het temperatuur gerelateerd is. Al zou je het dan snachts wat minder verwachten.
Dan is het toch minder druk op de server en is het ook minder warm.

Pagina: 1