Toon posts:

Private raket in baan om aarde...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit het artikel:
De vierde vlucht van de Falcon 1-raket betekent een mijlpaal in de ruimtevaart: voor het eerst werd een raket met vloeibare brandstof in een baan om de aarde gebracht.
Nou.... vloeibare brandstof is anders wat vrijwel alle raketten tot nu toe gebruikt hebben, en is dus echt geen mijlpaak. De Saturnus 5 gebruikte alleen maar vloeibare brandstof. Die grote middentank van de Space Shuttle zit vol met vloeibare brandstof. Alleen die twee kleine boosters ernaast gebruiken vaste brandstof.

Het is zelfs noodzakelijk om (gedeeltelijk) vloeibare brandstof te gebruiken, omdat je een dergelijk motor op een willekeurig moment uit kunt uitzetten. Vaste brandstof rakketten branden altijd helemaal op, en zijn dus niet regelbaar. Daarom dat vaste brandstof vrijwel alleen voor hulprakketten (boosters) worden ingezet.

Ik vermoed dat de zin eigenlijk had moeten vermelden dat er voor het eerste een particuliere raket met vloeibare brandstof in een baan om de aarde is gebracht? Dat is namelijk wel uniek. ( Ik kan me voorstellen dat het met een private vaste brandstof raket al eens gelukt is, aangezien dat veel simpeler raketten zijn. En dat je daarom wel de vloeibare brandstof moet vermelden.)

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-02 09:09
Ik dacht dat de vloeibare brandstof gebruikt werd voor gebruik in de ruimte, de boosters die het ruimteschip de ruimte in schieten maken volgens mij wel vrijwel altijd gebruik van vaste brandstof. De middentank van de Space Shuttle bevat ook alleen vloeibare zuurstof zodat de brandstof beter brandt.

Verwijderd

Topicstarter
Neehoor, de middentank van de Space Shuttle bevat én brandstof, én zuurstof. Daarmee worden de motoren van de shuttle gevoed, en die staan vanaf het allereerste moment van de lancering al aan.

De vast brandstof boosters staan volledig opzichzelf, en geven tijdens het eerste traject een extra. (Verdubbelen het toaal aan stuwdruk IIRC. ).

De oudere systemen, zoals de Saturnus werken volledig op vloeibare brandstof. Ook daar wordt er per stage, vloeibare zuurstof, en vloeibare brandstof meegevoerd.
(Zie ook Wikipedia: Saturn V )

Verwijderd

Waterstof en zuurstof dus. En niet geheel onverwacht in een 2:1 verhouding ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.mahal.org/uploads/assets/articles/spaceshuttlechallenger/diagramofchallenger.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2008 18:55 ]

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-02 09:09
ok, weer wat geleerd, ik hoorde pas nog iemand mopperen op de "vuurpijlen" die de solid fuel rakketten eigenlijk zijn.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Linkjes schelen ons opzoekwerk - nieuws: Eerste private raket in baan om aarde gebracht dus.

Verder goed punt, dus artikel is aangepast :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1