Netwerktraagheid, maar waarom?

Pagina: 1
Acties:

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Ik heb hier thuis 3 systemen aan een gigabit netwerk hangen, maar om een of andere reden krijg ik het maar niet voor elkaar om er een beetje snelheid in te krijgen.

FileSever: Win2003 op een Core2Duo op 1.8GHz en 3gb ram. Daarin zit een Areca ARC-1222 met 5x640gb in raid 5, dit geeft zo'n 300 megabyte leessnelheid.

DCServer: Win2003 op een P4 2.6GHz met 1gb ram. Dit is mn domain controller en mailserver.

Workstation: Vista op een Core2Duo op 2.7GHz en 4gb ram.

De 3 systemen zitten aan elkaar geknoopt met onboard GBit LAN via een 8p 3COM switch. De snelheid die ik haal als ik een DVDtje van mn fileserver naar workstation haal ligt rond de 3-4 megabyte per seconde. Ronduit dramatisch dus.

Ik heb net NetCPS lopen testen,
ServerClientGem. Snelheid (MPS)
FileServerDCServer0.29
FileServerWorkstation5.12
DCServerFileServer1.55
DCServerWorkstation3.26
WorkstationFileServer2.72
WorkstationDCServer0.31

Verder heb ik met netlimiter ontdekt dat er voor een paarhonderd kb/sec aan verkeer van de servers naar mn workstation gaat over poort 445. Waar dat verkeer blijft is me echter een raadsel.

Misschien kan iemand me een schop in de richting van een oplossing geven. Het zou toch fijn zijn als ik op zn minst mn DVDtjes op 8 speed (11mb/sec) kan branden vanaf de fileserver.

[ Voor 7% gewijzigd door Big4SMK op 29-09-2008 17:04 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Probeer 'es met een tooltje als NetCPS/NetIO te kijken hoeveel MB/sec de bakken naar elkaar trekken?

Verder, meest recente NIC drivers gepakt en ook via andere wegen geprobeerd te kopiëren? dus niet via de (grafische) explorer, maar via bijv. de console of FTP'en.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mocht je in de gelegenheid zijn, probeer dan een PCI Gbit kaartje. Zie of dat evt. verschil maakt.

• Big4SMK
Yapser schreef op maandag 29 september 2008 @ 17:08:
Probeer 'es met een tooltje als NetCPS/NetIO te kijken hoeveel MB/sec de bakken naar elkaar trekken?

Verder, meest recente NIC drivers gepakt en ook via andere wegen geprobeerd te kopiëren? dus niet via de (grafische) explorer, maar via bijv. de console of FTP'en.
De tabel in de TS is van de snelheden die NetCPS mij geeft. Verder heb ik het ook via FTP (G6FTPServer icm FlashFXP) geprobeerd, die geeft ook maar een lage snelheid. En ik heb ook de nieuwste drivers al geinstalleerd.
Exorcist schreef op maandag 29 september 2008 @ 17:40:
Mocht je in de gelegenheid zijn, probeer dan een PCI Gbit kaartje. Zie of dat evt. verschil maakt.
Ik zal eens even zoeken of ik er nog eentje heb.

[ Voor 19% gewijzigd door Big4SMK op 29-09-2008 18:01 ]

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verder heb ik met netlimiter ontdekt dat er voor een paarhonderd kb/sec aan verkeer van de servers naar mn workstation gaat over poort 445. Waar dat verkeer blijft is me echter een raadsel.
What's Port 445 in W2K/XP/2003? - SMB Over TCP

En hoe zijn de snelheden met een directe crossover, zonder switch?

[ Voor 9% gewijzigd door TimMer op 29-09-2008 17:58 ]

• Big4SMK
TimMer schreef op maandag 29 september 2008 @ 17:57:
[...]

What's Port 445 in W2K/XP/2003? - SMB Over TCP

En hoe zijn de snelheden met een directe crossover, zonder switch?
Ik had dat gelezen over port 445. Het is dus voor file sharing, maar waarom neemt mijn vrije HDD ruimte dan niet af? als er van alles binnenkomt?

Directe crossover tussen DCServer en Workstation geeft me:
workstation als server: 0.42 gemiddeld
DCServer als server: 1.45 gemiddeld

Verwijderd

Wel een goede cross gebruikt er zit verschil in.

UTP CROSS

1 Oranje-Wit Groen-wit
2 Oranje Groen
3 Groen-Wit Oranje-Wit
4 Blauw Blauw
5 Blauw-Wit Blauw-Wit
6 Groen Oranje
7 Bruin-Wit Bruin-Wit
8 Bruin Bruin

UTP CROSS VOOR GIGABIT ETHERNET

1 Oranje-Wit Groen-wit
2 Oranje Groen
3 Groen-Wit Oranje-Wit
4 Blauw Bruin-Wit
5 Blauw-Wit Bruin
6 Groen Oranje
7 Bruin-Wit Blauw
8 Bruin Blauw-Wit

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Niet relevant. Er kan perfect een degelijk geknepen straight-through tussen, de netwerkkaarten doen het MDI/MDX gezeur wel..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Big4SMK schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:36:
Ik had dat gelezen over port 445. Het is dus voor file sharing, maar waarom neemt mijn vrije HDD ruimte dan niet af? als er van alles binnenkomt?
Niet alleen filesharing maar ook alle inter-PC communicatie (Policy refresh, logon/logoff events door accounts die geverifieerd worden tegen je DC) loopt daarover.

Snel genoeg te herkennen als je met een sniffer het verkeer eens naloopt.

Verder zou je eens kunnen nakijken of je wel alle post SP2 hotfixes en updates op je systemen hebt geinstalleerd, want met Server 2003 SP2 zijn er ook wijzigingen doorgevoerd aan de netwerk stack.
Dingen als RSS (receive sideband scaling) kunnen bij sommige netwerkkaarten wel eens rare bijeffecten geven.

[ Voor 23% gewijzigd door alt-92 op 29-09-2008 20:07 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Big4SMK
alt-92 schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:05:
[...]

Niet alleen filesharing maar ook alle inter-PC communicatie (Policy refresh, logon/logoff events door accounts die geverifieerd worden tegen je DC) loopt daarover.

Snel genoeg te herkennen als je met een sniffer het verkeer eens naloopt.

Verder zou je eens kunnen nakijken of je wel alle post SP2 hotfixes en updates op je systemen hebt geinstalleerd, want met Server 2003 SP2 zijn er ook wijzigingen doorgevoerd aan de netwerk stack.
Dingen als RSS (receive sideband scaling) kunnen bij sommige netwerkkaarten wel eens rare bijeffecten geven.
Oke, maar dan vraag ik me af, moet dit met een paar honderd kb/sec vanaf beide servers. Ik heb met NetworkSnifferComplete gekeken naar mn verkeer maar ik wordt er niet veel wijzer van. Zie dingen langskomen als smb_com_read_andx, smb_com_transaction en een hoopje ACK's. Maar wat ik daar nou wijzer van wordt?

Verder:
Ik heb helaas geen PCI Gbit kaart meer.
Ik heb ze direct aan elkaar gehangen met een straight kabel, MDI/MDX wordt idd door de pcs zelf geregeld.
Ik heb 2003 SP2 met alle patches (nakijken leverde me alleen een patch op voor het .net framework)
Ik heb even met een andere workstation getest, dan trek ik ineens 15 mb/sec. Nog geen Gbit, maar iig een stuk beter dan die 3 mb/sec.

Ik begrijp er echt niks van.
Pagina: 1