[DVD] Playback met HD upscaling beter dan zonder?

Pagina: 1
Acties:

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:20
Ik heb sinds een poosje een andere DVDspeler, gewoon een goedkoop Salora ding met HD upscaling. Nou viel me al vanaf dag 1 op dat dat ding DVDs gewoon beroerd afspeelde. Stotterend beeld,matige beeldkwaliteit. Volgens de quick manual ( 8)7 ) werkte upscaling alleen met een HDMI kabel. :@ Ik hier met een Sony Trinitron 100hz breedbeeld CRT TV :@ ik balen. Vandaag toch maar uit nieuwsgierigheid de manual gepakt en ff gelezen. Schijnt t dus ook op normale aansluiting te werken |:( Goed, ik aangezet, 1080p upscaling. En t valt me direct op dat:

A: het beeld 10x scherper is,kleuren helderder en de details stukken beter zichtbaar
B: dat de playback van de DVD ineeens WEL goed is! Vloeiend beeld en zoals ik al zei betere kwaliteit.

Is het normaal dat DVDs zonder upscaling zo beroerd lopen? En waarom loopt t zoveel beter met? Ik zou toch juist verwachten dat upscalen hardwarematig veel meer vraagt en daardoor minder zou lopen?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

hoe heb je de speler aangesloten op de tv ? scart rgb of wellicht component (pakt een analoge tv dat trouwens ?)

• Lampuhkap
gewoon via scart RGB. Component ziet niet op de TV :D S-Video wel maar dat gebruik ik niet.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

mmm scart rgb ondersteund normaal geen progressive scan dus daar kan het niet aan liggen. Daarnaast kan upscalen normaal inderdaad alleen via hdmi.

conclusie > je hebt gewoon een rare speler :) wellicht dat de hardware voor de upscaling beter werkt dan de standaard videochip (voor zover dit niet dezelfde is) en je daar in jou geval een beter beeld door hebt. maar echt logisch is het niet

• Lampuhkap
dat dacht ik dus ook al :D Ik vond t ergens ook al niet logisch, maar goed...het werkt wel!

• Tegniek
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-05 10:00
Ik heb de DV-1080P van samsung met HD upscaling. je kunt het handmatig instellen op 720/1080i/1080p nou heb ik me lcd op een resolutie gezet van 720 dus me dvd speler ook op 720p

Het beeld is strakker dan dat ik een dvd kijk met me normale dvd speler.
Heb het bij beide getest,
Bij 1080p werd het beeld wat onscherper. ook mede omdat me tv HD-ready is.
Bij upscaling naar 1080p werd het beeld wat blokkerig..

ik gebruik hdmi naar hdmi

[ Voor 26% gewijzigd door Tegniek op 30-09-2008 12:49 ]

• Lampuhkap
ja ik kan het dus ook los instellen :D precies ook wat je zegt 720.1080i/1080p. Vandaag weer een DVD gekeken en het verschil is echt HUGE met afspelen zonder upscaling :)

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Wacht even.

Je bent nu aan het upscalen naar een SD CRT TV ? :')

• Lampuhkap
Yep Sony Trinitron 100Hz Breedbeeld CRT TV

[ Voor 86% gewijzigd door Lampuhkap op 30-09-2008 13:36 ]

• LDenninger
Dat heeft dus geen enkel nut.
Dan ga je van source-formaat naar HD-formaat, terug naar TV-SD-formaat.
Kortom, je krijgt er alleen maar meer scaling-stappen (en dus errors) bij.

• Lampuhkap
Dat zou je verwachten, maar niets is minder waar. Playback is veeel soepeler! Het beeld zelf is ook 10x beter en scherper en kleuren zijn helderder. Ik heb niet meer een soort van V-sycn probleem. Wat ik zonder upscaling wel heb. beeld dat stottert en tearing heeft. Met upscaling aan heb ik daar dus helemaal geen last meer van

• LDenninger
Speedlink schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:38:
Dat zou je verwachten, maar niets is minder waar. Playback is veeel soepeler! Het beeld zelf is ook 10x beter en scherper en kleuren zijn helderder. Ik heb niet meer een soort van V-sycn probleem. Wat ik zonder upscaling wel heb. beeld dat stottert en tearing heeft. Met upscaling aan heb ik daar dus helemaal geen last meer van
Bizar.
In ieder geval komt dat niet door het feit dat je upscaled, maar gewoon doordat je een gare dvd-speler hebt die altijd al zo zou moeten spelen maar blijkbaar problemen heeft als je upscaling uitzet :)

• Lampuhkap
ja bizar vond ik t dus ook al en k snap dr eigenlijk geen hol van hoe dat t kan :D
Waarom is t zonder zo beroerd en met niet?:D

• LDenninger
Speedlink schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:58:
ja bizar vond ik t dus ook al en k snap dr eigenlijk geen hol van hoe dat t kan :D
Waarom is t zonder zo beroerd en met niet?:D
Omdat je dvd-speler dus defect is of gewoon slecht is.

• Lampuhkap
zal wel slecht zijn dan ja hahaha :D Defect geen idee, hijs prut maar speelt wel alles af wat ik fik :P ook via de cardreader pakt ie ales:D Coax output is ook prima. Alleen dat ene ding he;) t beeld :P
Pagina: 1