Project vraagt tips

Pagina: 1
Acties:

• flark
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-02 18:06
Binnenkort start een vriendin van me een project voor een aantal studenten. Ze heeft mij gevraagd hiervoor een internetoplossing te zoeken. Aangezien het project steeds verplaatst naar andere locaties dient er een mobiele internetoplossing te komen, iets met een dongle, of zo. De studenten komen steeds met laptops (wifi).

Mijn vraag is nu als volgt:
Is het mogelijk om een Windows XP systeem uit te rusten met b.v. een usb-dongle voor internet van provider X en vervolgens die verbinding te sharen (via ICS of zo) naar een switch met daaraan een wifi-accesspoint zodat meerdere studenten gebruik kunnen maken van deze verbinding? Dan moet de dongle zeker gebridged worden naar de interne netwerkkaart van 't XP systeem?!

(Ik gebruik voornamelijk linux, zit niet zo in de usb-dongle voor internet-wereld)

Alvast bedankt.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik snap niet helemaal met die internet-verbinding.

Krijg die XP-systeem directe verbinding met Internet of gaat het via router?

Als ik terug denk aan de reclame van KPN (goeiemoggel/dongle) in MCDonalds als voorbeeld.

Dan moeten die mensen kunnen internetten via de baas-laptop met dongle.

[ Voor 40% gewijzigd door Silver7 op 29-09-2008 13:46 ]

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 11:50

-ET-

Phone Home

Als ik mij niet vergis zijn er draadloze UMTS routers.

Deze dus

Internet via UMTS/HSDPA en intern routeren via Ethernet of WIFI

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
-ET- schreef op maandag 29 september 2008 @ 13:43:
Als ik mij niet vergis zijn er draadloze UMTS routers.

Deze dus

Internet via UMTS/HSDPA en intern routeren via Ethernet of WIFI
`

Precies, Zywall, Linksys, Cisco etc hebben iets dergelijks :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• flark
ChaserBoZ_ schreef op maandag 29 september 2008 @ 13:46:
[...]

Precies, Zywall, Linksys, Cisco etc hebben iets dergelijks :)
Bedankt voor de reacties. Ik had al wat gelezen omtrent dit soort apparaten. Is natuurlijk een betere, maar veel duurdere oplossing ; je begrijpt dat dit soort gesubsidieerde projecten bijna niks mag kosten. Deze apparaten kosten bijna een compleet systeem!
Vandaar dat er gekeken wordt naar een goedkoop abo (20-30 euro) waar meestal al een draadloos usb-modem (dongle/dongel) bij geleverd wordt. Een switch en AP zijn samen misschien nog eens €50.
Helaas is de ondersteuning onder linux van dit soort meegeleverde dongles/dongels maar matig, vandaar de voorgestelde windows-oplossing met ics. Onder linux had ik 't wel geweten.

Nog meer tips?

Verwijderd

Je kan zo'n kpn dongle natuurlijk ook in 1 van de werkstations/ laptops steken, en dan wat router software draaien. Internet Connection Sharing werkt best goed, voor gewoon surfen en e-mailen. Mocht je toch nog ergens een oude laptop of pc hebben staan, dan natuurlijk 2 netwerk kaartjes erin en linux erop. Er zijn mooie complete distributies die eventueel vanaf 1 diskette opstarten.

• flark
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:36:
Je kan zo'n kpn dongle natuurlijk ook in 1 van de werkstations/ laptops steken, en dan wat router software draaien. Internet Connection Sharing werkt best goed, voor gewoon surfen en e-mailen. Mocht je toch nog ergens een oude laptop of pc hebben staan, dan natuurlijk 2 netwerk kaartjes erin en linux erop. Er zijn mooie complete distributies die eventueel vanaf 1 diskette opstarten.
Kwam gisteravond deze oplossing tegen. Maar eens proberen.
Pagina: 1