• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Ik ben nog maar pas begonnen met partyfotografie (met reflex), vroeger deed ik dit met een compact cam. Daar speelde ik al behoorlijk met de instellingen (ook al zijn die beperkt).

Ik ben nog student en binnnekort is er een Fuif door de Hogeschool georganiseerd en zoals in het partyfotografie topic werd aangegeven is het best om zelf te vragen of men iemand nodig heeft om fotos te nemen. Dat heb ik dus gedaan, ik heb dus iemand van de organisatie gemaild om te vragen of ze nog een fotograaf nodig hebben.
Nu heb ik een reactie teruggekregen dat ze het zullen spreken en de vraag of zij dan die fotos op hun site vrij mogen gebruiken. Ik heb nog niet op die mail geantwoord.

Ik heb al wat opgezocht over copyright op GoT, maar geraak er niet goed aan uit. Ik ben een beginner, maar wil zeker niet gratis fotos nemen. In de partyfotografie topic is er zo'n link naar documenten met richtprijzen. Maar ik heb zelf geen btw nummer, aangezien ik nog student ben.

Dus m'n vraag is hoe ik dit nou aanpak ? Het gaat om een fuif waar er toch een 3000 man of meer naar toekomt.
En hoeveel moet ik nou vragen ? Is 100 EUR te weinig of teveel ?
Ik ben natuurlijk geen pro en kan moeilijk honderden euros (zoals in dat document met richtprijzen) vragen. Ik weet wel dat er geen professionele fotografen daar zijn.
En moet ik dit dan zien als een soort vergoeding (aangezien ik geen btw nr heb), natuurlijk zal ik een contract opstellen. Maar ik weet niet echt wat ik daarin moet vermelden. Ik wil alleszins het eigendomsrecht op de fotos behouden. Alvast bedankt voor de tips/hulp.

Owja op http://www.flickr.com/photos/daiha/ kan je fotos zien die ik al heb genomen. Ze zijn ok vind ik, maar natuurlijk niet zo goed als een echte pro. Heb ook nog niet in disco achtige omgevingen getrokken.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

IK heb op dat vlak geen ervaring, maar wel met DJ-en/drive-innen. Vaak zijn dat soort feesten gedaan door vrijwilligers en hobbyisten en is er "relatief" weinig profs aan. D.w.z. dat daarmee gemoeide kosten lager liggen (tis geen Mystery Land) en dat e.e.a. vaak zwart gaat/ruil handel.

Enerzijds kun je jezelf indd niet rijk rekenen, want je moet jezelf nog bewijzen (of overtuigd zijn van je kunnen en prestaties) anderzijds hoef je het niet voor niets te doen.

In dit geval zou ik denken; je doet elkaar een lol: zij een goedkope maar zeer gemotiveerde fotograaf die zich flexibel opstelt (je bent geen arrogante :"zo moet het" fotograaf, nofi naar andere bdw hoor), anderzijds heb jij de kans om wat netwerk op te bouwen en referenties voor je website.

Ik zou denken doe eht zwart, vraag gewoon, onafhankelijk van de hoeveelheid foto's per uur dat je actief foto's maakt (eventueel tijdens op- en afbouw ook) 7.50 vraagt.

Das niet bijster veel, maar je hebt ook niet bijster veel te bieden (gezien je verleden). Voor hun blijft het dan betaalbaar en jij hebt je eerste ingangen. Als je het goed doet vragen ze je weer en kun je weer om de tafel zitten. Voor hun is het namelijk niet interessant om 300 euro aan een fotograaf uit te geven als ik weet dat ze op dat soort feesten met de driveinn van 2500 euro al lopen te onderhandelen over 50 euro.

Ik zou dan ook zeggen dat jij de RAW's krijgt, maar dat ze wel je foto's online mogen zetten (zo bijzonder zullen ze denk ik niet zijn), maar dat jij wel je recht behoud zelf de foto's ook te mogen gebruiken, voor je eigen website of promotie.

T60P Widescreen

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
hmmm, een hele hoop wazige vragen, waaruit blijkt dat je geen flauw idee hebt waar je over praat, maar het belangrijkste wat je lijkt te willen weten, is wat je voor je foto's kunt vragen.

naar mijn idee, gezien het niveau van de foto's die je laat zien, kan je er niets voor vragen. zeker de eerste keer niet, biedt gewoon je foto's voor niets aan, maar - omdat je er geld voor wilt hebben- wel met een duidelijke afspraak dat wanneer er in de toekomst weer van je diensten gebruik gemaakt wordt dat er dan een vergoeding tegenover staat (of ze daar mee akkoord gaan, valt overigens nog maar te bezien. grote kans dat zo'n feest volledig op vrijwilligers draait en die zien dan - waarschijnlijk terecht - niet in waarom jouw diensten wel vergoed moeten worden).

copyright ligt bij de fotograaf tot hij deze heeft verkocht. uitzondering is wanneer de fotograaf in dienst is bij een werkgever, dan ligt het copyright bij de werkgever.

als student kán je een btw-nummer hebben.

wanneer je geen btw-nummer hebt, kan je geen btw op je factuur zetten. de inkomsten die je uit een opdracht haalt, moet je als overige inkomsten bij je inkomstenbelasting aangeven.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:46

samo

yo/wassup

Ik zou als ik jou was inderdaad nog geen vergoeding vragen. Zorg wel dat je binnen komt, je tas kan droppen (ergens veilig) en wat drankjes hebt. Biedt aan dat zij jouw foto's op hun site kunnen gebruiken met naamsvermelding. Zo bouw jij een portfolio op, en ervaring, en kost het je niet heel veel. Natuurlijk kan je later overleggen om dit voortaan tegen betaling te doen, maar dat kan beter als je goed genoeg bent en wat ervaring hebt.

Spreek wel duidelijk het gebruik van de foto's af: alleen op de site (noem de domeinnaam), periode, etc. Of host ze zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door samo op 29-09-2008 14:06 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
De adviezen die hier klinken lijken me prima. Vraag reiskostenvergoeding, onbeperkt drinken, en een veilige, afgesloten plek voor je spullen en geniet er gewoon van! wat betreft copyright: inderdaad alles onder naamsvermelding en een link naar je website/portfolio. En gewoon relaxed foto's maken, en eventueel visitekaartjes rondstrooien. Je moet klein beginnen, en zo opbouwen.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Verwijderd

yep nogal vreemd om de eerste keer meteen geld te gaan vragen terwijl jij het bent die jezelf aanbied om het graag te willen doen.

fotos alleen in 800 formaat aanleveren met copyright erin van jou en of naamsvermelding op de website.
verder dan wel erop wijzen dat voor eventuele toekomstige publicaties van fotos dan wel een vergoeding gevraagd wordt (als ze bv 1 van je fotos voor een poster willen gebruiken om een nieuw feest te promoten)

gewoon de standaard secundaire voorwaarden, drankjes eten etc wel gewoon vragen en regelen.

succes
en niet vergeten de fotos te posten in het partyfotografie topic ;)

Verwijderd

..... en hou er rekening mee, dat de website exploitant gezeur kan krijgen van gefotografeerden die geen toestemming hebben gegeven voor (wereldwijde-) publicatie. Dat kan ook consequenties voor jou hebben.
(tip: denk dus na wie je waar hoe en in welke staat verkerend vereeuwigd)

• samo

samo

yo/wassup

sranan: als je schiet in opdracht van de organisatie, kan die het nog wel aannemelijk maken dat er foto's gemaakt kunnen worden. Daarnaast is het gewoon common sense om geen foto te maken als iemand dat niet wilt, of de foto offline te halen als iemand dat wil. ik heb er nooit last van gehad dat iemand het er af wil.

Verwijderd

psychodweep schreef op maandag 29 september 2008 @ 13:10:
Maar ik heb zelf geen btw nummer, aangezien ik nog student ben.
Ik ben ook student en heb ook een btw-nummer en kvk-inschrijving, dus dat is geen excuus. :P De vraag is alleen of dat allemaal de moeite waard is voor één opdracht.

Bedenk wel dat als jij een opdracht aanneemt waar je geld voor wilt hebben én met een contract komt, zij ook een bepaalde verwachting van jou hebben. Je moet dan wel je werk goed doen!

Zoals lateef al ongeveer zei: bij dergelijke organisaties waar veel vrijwilligerswerk in zit, is weinig geld te halen. Je zou inderdaad een bepaald uurtarief kunnen vragen, misschien hebben ze ook een soortgelijke regeling voor bijvoorbeeld het bar-personeel?

Maar het zal doorgaans niet meevallen om een (door studenten gerunde) vrijwillige organisatie ervan te overtuigen dat een mede-student even honderd of zelfs een paar honderd euro op één avond zou moeten verdienen. Dus zie het vooral als een mogelijkheid om ervaring op te doen, niet om snel geld te verdienen.

• psychodweep
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 16:30:
[...]

Ik ben ook student en heb ook een btw-nummer en kvk-inschrijving, dus dat is geen excuus. :P De vraag is alleen of dat allemaal de moeite waard is voor één opdracht.

Bedenk wel dat als jij een opdracht aanneemt waar je geld voor wilt hebben én met een contract komt, zij ook een bepaalde verwachting van jou hebben. Je moet dan wel je werk goed doen!

Zoals lateef al ongeveer zei: bij dergelijke organisaties waar veel vrijwilligerswerk in zit, is weinig geld te halen. Je zou inderdaad een bepaald uurtarief kunnen vragen, misschien hebben ze ook een soortgelijke regeling voor bijvoorbeeld het bar-personeel?

Maar het zal doorgaans niet meevallen om een (door studenten gerunde) vrijwillige organisatie ervan te overtuigen dat een mede-student even honderd of zelfs een paar honderd euro op één avond zou moeten verdienen. Dus zie het vooral als een mogelijkheid om ervaring op te doen, niet om snel geld te verdienen.
Uhm, nee, het gaat niet om een studentenvereniging, maar de hogeschool (die 14000 studenten heeft) zelf die het organiseert (in samenwerking met een ander bedrijf). Het is niet zomaar een kleine evenement. Op die fuif komt er wel 3000 man af. Ennuh de catering (drank) die wordt volledig uitbesteed aan een apart bedrijf (nogal dom van hen, want daar valt veel geld mee te verdienen).

Verwijderd

psychodweep schreef op maandag 29 september 2008 @ 17:57:
[...]

Uhm, nee, het gaat niet om een studentenvereniging, maar de hogeschool (die 14000 studenten heeft) zelf die het organiseert (in samenwerking met een ander bedrijf). Het is niet zomaar een kleine evenement. Op die fuif komt er wel 3000 man af. Ennuh de catering (drank) die wordt volledig uitbesteed aan een apart bedrijf (nogal dom van hen, want daar valt veel geld mee te verdienen).
hela als jij gewoon een te kicken portfolio kan laten zien dan kan je praten over een vergoeding, als je die nog moet opbouwen dan zou ik gewoon elke kans aangrijpen om ervaring op te doen. alleen voorwaarden stellen aan gebruik. alleen voor de website van de hogeschool bla bla bla etc.

ennuh catering uitbesteden hoeft niet echt dom te zijn hoor, daar staat echt wel zoiets als een return fee tegenover die weer naar de hogeschool gaat ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2008 21:29 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 21:28:
[...]

hela als jij gewoon een te kicken portfolio kan laten zien dan kan je praten over een vergoeding, als je die nog moet opbouwen dan zou ik gewoon elke kans aangrijpen om ervaring op te doen. alleen voorwaarden stellen aan gebruik. alleen voor de website van de hogeschool bla bla bla etc.

ennuh catering uitbesteden hoeft niet echt dom te zijn hoor, daar staat echt wel zoiets als een return fee tegenover die weer naar de hogeschool gaat ;)
Precies.

Overigens heeft een gemiddelde hogeschool geen drankvergunning en zo'n cateraar dus wel.

Ga je niet meteen blindstaren op geld. Ga gewoon foto's maken en doe zoals eigenlijk iedereen hier zegt. Mochten ze erg blij zijn met je foto's, kunnen ze je altijd nog een vergoeding geven.

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:34

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Doe wat ik ook ga doen. Ga eerst beginnen voor nop. Maak een website aan waar je een portfolio kunt opbouwen.. Oefen met je instellingen, een DSLR is stukken anders dan een compactcam, meld je aan bij een instelling en ga kijken of je een paar keer mee kan draaien bij bijvoorbeeld 3 voor 12. Voor je eerste opdrachten kun je m.i zonder goed portfolio niets anders vragen dan onkosten vergoeding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 14:24:
yep nogal vreemd om de eerste keer meteen geld te gaan vragen terwijl jij het bent die jezelf aanbied om het graag te willen doen.
Ow hell, dat heb ik zo vaak gedaan, ook in het begin :+ . Joh, fotograaf nodig? - crap helemaal vergeten, wat kost dat?

Klaar ben je, brutaal mens heeft de halve wereld :) Hogescholen hebben daarnaast geld zat kan ik je uit ervaring vertellen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2008 16:02 ]

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:34

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:58:
[...]

Ow hell, dat heb ik zo vaak gedaan, ook in het begin :+ . Joh, fotograaf nodig? - crap helemaal vergeten, wat kost dat?

Klaar ben je, brutaal mens heeft de halve wereld :) Hogescholen hebben daarnaast geld zat kan ik je uit ervaring vertellen :)
Naar wat ik gezien heb op inholland en daar heb weggebracht in 2 jaar kan ik me daar wat bij voorstellen :P

• psychodweep
Ik heb net een antwoord gekregen en ze hebben besloten dat ze hun eigen fotografen van de tijdschrift van de hogeschool gaan gebruiken. De fotos die hun fotografen trekken vind ik niet echt denderend, 2 jaar geleden hadden die ook al fotos genomen: klik

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
psychodweep schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 16:41:
Ik heb net een antwoord gekregen en ze hebben besloten dat ze hun eigen fotografen van de tijdschrift van de hogeschool gaan gebruiken. De fotos die hun fotografen trekken vind ik niet echt denderend, 2 jaar geleden hadden die ook al fotos genomen: klik
Niet echt denderend? :X

Wat een bagger! :P

• psychodweep
Ik zal dan maar fotos voor mezelf nemen en die op m'n flickr flikkeren.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:16

polthemol

Moderator General Chat
*grapjasmodus* als ik die foto's bekijk mis ik nog een slordige 2963 mensen op het feestje ;P

-edit-

owh het ding kan naar rechts scrollen 'oO
Als ik jou was (en die site zie): vraag of je op de bonnefooi foto's mag maken (als je daar al toestemming voor nodig hebt :P), maak er een net online album van en verspreid het adres via de bekende studentenkanalen (ik ga er even vanuit dat je zelf ook les volgt daar). Als je wat niveau levert hou je er misschien nog iets aan over voor de toekomst, anders heb je een begin van een portfolio en misschien een begin voor de bekende "via-via"-reclame.

[ Voor 73% gewijzigd door polthemol op 03-10-2008 18:48 . Reden: hoe kon ik die lelijke scrollbutton nu niet zien ? :( ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• psychodweep
wat is 'bonnefooi' ?

edit:
owja, had al een facebook evenement aangemaakt en zal daar dan de link op zetten.

[ Voor 69% gewijzigd door psychodweep op 03-10-2008 21:45 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:16

polthemol

Moderator General Chat
erhm normaal is het iets in het idee van "gewoon gaan en zien wat het geeft", beetje fout gebruikt dus in deze zin. Bedoelde, gewoon gratis en voor niets, jpegs (met watermerk oid) mogen ze hebben als ze willen, maar zelf een site hosten om ze te laten zien oid. en natuurlijk wat reclame maken onder de aanwezige studenten (studentenverenigingen oid misschien ?).

Daarbij denk ik (niet dat ik zelf een briljant fotograaf ben oid) dat hun portfolio makkelijk overtreffen is, alleen al door wat kritischer te zijn met selecteren (bij hun zit er al een flink deel tussen dat gewoon absolute misfocusses zijn).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• psychodweep
Die fuif is ondertussen voorbij en ik heb dus fotos voor mezelf genomen. Nu is er binnenkort een andere party, georganiseerd door het bedrijf dat die fuif heeft georganiseerd. Nu heb ik die mensen gemaild en gevraagd of ze mij niet nodig hebben (om gratis fotos te nemen), en zeiden ze eerst ja als ze die fotos auteursrecht vrij mogen gebruiken. Dan heb ik gereplied dat ze de fotos mochten gebruiken, maar dat het eigendomsrecht wel bij mij blijft. Nu vragen ze aan mij om een samenwerkingsvoorstel door te mailen zodat ze het zouden bespreken. Ik zou dus de volgende zaken erin zetten:
-Dat het onbetaald is, buiten de inkom en drankbonnetjes.
-Dat het eigendomsrecht bij mij blijft.
-Dat zij, de organisatie (is een event organisatie) en enkel zij, de fotos voor onbepaalde duur mogen gebruiken op hun site, folders etc....
-Dat ik de fotos aflever aan hen binnen 2 dagen na het event in een resolutie van 1280x.... via mail of dvd, zonder watermerk.
-Dat ik m'n materiaal op eigen risico gebruik ?
-mijn gegevens en hun gegevens (duh)

Nog dingen die ik in dat contractje zou moeten zetten ?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01

Onbekend

...

Hier is een documentje over richtprijzen en waar je aan moet denken.
http://www.richtprijzen.org/1/files/rp-2008.pdf
Dat zij, de organisatie (is een event organisatie) en enkel zij, de fotos voor onbepaalde duur mogen gebruiken op hun site, folders etc....
Ik zou dit duidelijk vastleggen. Een paar dingen om aan te denken:
- Mogen ze die foto's ook ergens anders publiceren? (Boek, krant of poster?)
- Wat doe je met gebruikers die foto's van de website downloaden en gebruiken?
- Komt je naam ergens bij te staan o.i.d.?
- Kijk ook naar de oplages van folders e.d.. Zijn het er duizend, of zijn het er honderdduizend waarbij je andere voorwaarden wilt opstellen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• psychodweep
Ik vraag er geen geld voor, het is om ervaring op te doen.
Owja, juist overal moet m'n naam vermeld worden indien gebruik gemaakt wordt van die foto.
Het is een bedrijf dat projecten en evenementen organiseert, foldertjes enzo maken ze waarschijnlijk in kleine oplage. Het is een bedrijf waar er nog geen 10 mensen in werken. De fotos die op hun site worden zijn van heel lage resolutie, dus daar heb ik geen probleem mee hoor. Hun site is geen party foto site ofzo.

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
Ga je je het niet te moeilijk maken met al dat geregel? Als het nou een betaalde opdracht was met een commercieel doel kan ik me het voorstellen. Maar dit worden toch gewoon party-pics? Niet te moeilijk maken :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Moeilijk doen? Nu goede afspraken maken voorkomt straks huilen!

• samo

samo

yo/wassup

Inderdaad niet te moeilijk. Standaard-eisen stellen. Waar worden de foto's gepubliceerd, voor welke termijn, en naamsvermelding.

Pagina: 1