Extern keyboard - azerty

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:07
Sinds kort mag ik op 't werk een macbook pro uitproberen. Dat ding werd gebruikt door een developer die er nu niet meer is. Hij koos voor een querty lay-out, allemaal leuk. Nu, het extern keyboard was van hem en dat heeft hij terug mee. Ik dacht er voorlopig een ander netjes keyboard op aan te sluiten (ms digital media keyboard 3000, schiet me niet dood).

Waar ik mij over verbaas is dat, hoewel ik software installeer om dit keyboard te ondersteunen, het gewoon werkt als een mac-azerty toetsenbord, en niet zoals een azerty toetsenbord zoals ik het zou verwachten. Toetsen zoals home en end werken niet, daar moet ik alt+pijl links voor duwen. Zelfde verhaal voor brackets en accolades, daar moet ik de bekende alt en shift-alt shortcuts voor gebruiken.

Bestaat hier een oplossing voor, of ga ik naar de winkel voor een extern querty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:41

Apache

amateur software devver

Voor een developer is een qwuerty de logische keuze als je apple gaat. De Belgische azerty layout word door apple zo hard verneukt dat hij praktisch onbruikbaar is, de combo's om de [] {} / \ | naar boven te halen zijn ingewikkelderde dan de doorsnee fatality bij mortal combat.

Bespaar jezelfde de reuma en ga voor een qwerty macbookpro, ben altijd zeer tevreden geweest over apple maar die azerty moest toch wel na een aantal maanden de deur uit omdat ik na een tijd zelfs geen zin meer in het programmeren door de keyboard layout.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:07
Wat mij betreft mogen ze dan de Mac OS X compatibel van de doos gooien als het toch niet degelijk werkt. Ik snap niet hoe moeilijk het is om een driver te schrijven die een backslash tevoorschijn tovert als ik alt-gr + < doe. Dat de apple keyboards dat niet kunnen, ok, die hun keyboard layout is gewoon hopeloos zoals je zegt. Maar als ik dan een extern third-party keyboard heb met een mooie en juiste layout, mag het wel gewoon werken, niet?

Achja, lekker qwerty dan maar.

[ Voor 28% gewijzigd door Dnomaid op 29-09-2008 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51

breinonline

Are you afraid to be known?

Home en end is gewoon een OS ding, dat los je met geen enkel ander extern keyboard op. Overigens werkt het best wel lekker als je het eenmaal gewend bent. Als je een qwerty of azerty aansluit dan moeten de toetsen gewoon werken. Meer over de lay-outs kan je hier vinden: http://support.apple.com/kb/HT2841?viewlocale=en_US

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20279

Ik heb geen Mac meer maar toen ik nog een iMac had liep ik tegen hetzelfde probleem aan: de "azerty" layout van Mac OS X is totaal anders dan deze in Windows, Unix of zelfs een oude type-writer. Voor iemand die programmeert en blind met tien vingers tikt is zo'n andere layout inderdaad onbruikbaar. Na wat gegoogle ben ik op Ukelele (what's in a name ? :)) gestoten waarmee het mogelijk is om zelf keyboard layouts te definiëren. Call me daft, maar ik geraakte amper wijs uit de UI van Ukelele en dus ging de zoektocht verder naar een brave ziel die eenzelfde probleem al had gehad en een belgian azerty layout had gemaakt. Die heb ik ook gevonden (ben de source kwijt, een of andere student aan de KUL) en de gebackupte layout file heb ik hier voor je neergezet. Opgepast, ofschoon de layout dichter bij een echt azerty toetsenbord aanleunt was het nog altijd niet 100% perfect. De hele toestand met het toetsenbord, de irritante apple whine, onleesbare fuzzy fonts, trieste performance van de G5 in vergelijking met een veel oudere Pentium M en irritaties in Mac OS X (beach ball of death als je nog een samba/nfs share gemount had staan van een server die down was) hebben me uiteindelijk doen besluiten om Mac OS X terug buiten te schoppen; doch dit geheel terzijde.

Indien je ooit een volledig getrouwe belgian azerty layout voor Mac OS X te pakken kunt krijgen, gelieve deze dan ergens goed vindbaar op een blog of dergelijke beschikbaar te stellen.