argro schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:56:
[...]
Wanneer je niet in staat bent om de stelling dat het beter is om geen lening te hebben met cijfers te onderbouwen dan neem ik aan dat je ook niet in staat bent om een analyse te maken over de positie van Fortis. Jouw conclusie over de reden waarom Fortis in zwaar weer terecht is gekomen lijkt mij dus onjuist.
Ik weet daar zeker niet alles binnenste buiten van en ik ben geen econoom, maar ik volg het nieuws wel, tesamen met een aantal discussies thuis (met oa beleggers en boekhouders) en ik vang zo nu en wat op. Wat ik daaruit opmaak is dat Fortis zichzelf in de voeten heeft geschoten door hypotheken te verstrekken over huizen die hun waarde niet waar kunnen maken en waarvan de mensen zelf de hypotheek niet kunnen aflossen. NIet kunnen aflossen is dus geen inkomen voor Fortis, om het maar heel simpel te zeggen.
Maar feit blijft, los van hoe Fortis in zwaar weer zit, dat wanneer je je afhankelijkheid uitspreekt naar een bank (wat op zich niet raar is om een huis te kunnen kopen) dat ik vind (en dus geen feit) dat je hier zo snel mogelijk vanaf moet zien te komen; je zult maar een hypotheek bij Fortis hebben, dan zal na overname van de hypotheken je huis ineens veel lager getaxeerd worden door de bank die jouw hypotheek overneemt. Sta je daar mooi te betalen voor een hypotheek die niet meer in zijn waarde erkent wordt door je nieuwe bank.
Ach, tuurlijk het zal wellicht via fiscale wegen, subsidies, vermogensbelasting etc aantrekkelijker zijn om niet af te lossen, maar ik ben liever financieel onafhankelijk dan dat eventueel mijn bank later ook ploft door beleggingsfouten of de bank zijn afhankelijkheid van de Amerikaanse economie bijvoorbeeld. Dat kan dan financieel minder aantrekkelijker zijn; tis wel meer op safe spelen me dunkt.
Want als het op geld aankomt, zul je het altijd verliezen van de bank als het gaat om slimmigheidjes. Kan nog wel een paar mooie verhalen vertellen over mijn ouders hun hypotheek en aflossing......
[
Voor 11% gewijzigd door
Seesar op 29-09-2008 10:29
]