ATi Radeon X1650 soms beeld, soms niet

Pagina: 1
Acties:

• dialMforMike
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:30
Ik heb het volgende probleem, tot aan het aanmeldscherm van Windows heb ik beeld (BIOS, POST en Windows start-up scherm zie ik dus), maar daarna is het echt een lotterij. De ene keer heb ik gewoon beeld en kom ik in Windows, de andere keer blijft het beeld zwart en gaat mijn scherm alle inputs af omdat hij geen signaal lijkt te krijgen, maar hij vind helemaal niks op de HDMI, digitale of analoge input. Ook krijg ik vaak het bericht "not optimum mode 60 Hz" of iets dergelijks in beeld, maar zelfs als ik daarna wel in Windows kom en de resolutie goed in stel is dat geen garantie. Het gaat hier om de AGP versie van de Radeon X1650 van Sapphire.

Ik heb zo'n beetje alle Catalyst drivers geprobeerd van 7.7 (van vorig jaar september) tot aan de nieuwste versie, het probleem blijft echter. Nu draai ik Omega drivers versie 3.8.442, maar zelfde limbo :/ Als ik geen drivers heb geïnstalleerd is er geen probleem en kom ik elke keer perfect in Windows in VGA modus, daarom denk ik dat het niet mijn scherm is en de kaart doet het zonder drivers wel goed, dus ook daar durf ik (met mijn steenkolen-PC-kennis) geen schuld te leggen, tenminste ik hoop het maar niet.

setup:
Windows XP SP3
Sapphire Radeon X1650 AGP
Samsung T240 via DVI aangesloten

You look like I need a drink.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou nog kunnen proberen de driver niet te installeren met de .exe maar de .inf in de exe handmatig te installeren, dan heb je geen Catalyst die de boel in de war kan schoppen.

Bij nvidia en ati drivers is het zo dat als je de gedownloade driver (.exe) aanklikt hij alles naar een bepaalde locatie gaat wegschrijven en vervolgens vanaf daar de install start (annuleer dus de install).

Als je nu naar die locatie gaat en daar de juiste .inf opzoekt en die handmatig installeert (of naar apparaatbeheer gaan en de juiste map aanwijzen) heb je alleen de driver geïnstalleerd, maar geen Catalyst.

Doet het probleem zich ook voor in een linux distributie?
Wat als je opstart in VGA-modus en vervolgens na het goed instellen herstart.
Is je schermresolutie niet te groot en kan de kaart het wel aan of verspringt miss de resolutie na het opstarten?
Probeer eens een Bios-update. En heb je al een andere grafische kaart geprobeerd?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• dialMforMike
Ik zal de drivers installeren met de .inf ipv de installatie vanaf de exe te doen. Heb eerder op deze PC (met dezelfde hardware) een Samsung 959NF CRT monitor gebruikt met dezelfde problemen, dus het kan haast niet aan mijn huidige monitor liggen. Zowel bij de CRT als mijn huidige TFT heb ik met een versie van de Ati drivers kunnen werken zonder de problemen tegen te komen, maar het lijkt haast alsof het even moet duren voor de drivers geaccepteerd worden en ook is het niet steevast één versie die wel werkt, het is nogal lukraak. Zo heb ik met de CRT en TFT met verschillende versies goed kunnen werken, maar ook die drivers zorgde in het begin voor problemen en die kwamen soms nog wel terug, er lijkt gewoon geen pijl op te trekken.

Ik heb geen andere kaart liggen en deze die ik nu gebruikt heeft geen garantie meer geloof ik (bijna jaar oud). Met Linux heb ik nog nooit wat geprobeerd, dus testen daarmee is niet echt een reële optie. Ik draai mijn desktop in 1920*1200 op 60Hz en dat kunnen de monitor en kaart wel aan (zowel in theorie als in praktijk), maar het kan misschien zijn dat de kaart te vaak in een hogere reso wil starten. Al lijkt me dan niet dat mijn monitor van input blijft verspringen, maar dan resoluut elke keer de melding moeten geven dat de optimum resolution niet wordt gebruikt, iets wat niet gebeurt.

Misschien dat iemand met vergelijkbare problemen een oplossing weet, anders blijf ik nog wel even aanmodderen met driver installs en hopen dat ik een stabiele situatie tegen kom. Iig bedankt voor de suggesties en hulp so far Wiethoofd.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

dialMforMike schreef op maandag 29 september 2008 @ 13:58:
Ik draai mijn desktop in 1920*1200 op 60Hz en dat kunnen de monitor en kaart wel aan (zowel in theorie als in praktijk), maar het kan misschien zijn dat de kaart te vaak in een hogere reso wil starten. Al lijkt me dan niet dat mijn monitor van input blijft verspringen, maar dan resoluut elke keer de melding moeten geven dat de optimum resolution niet wordt gebruikt, iets wat niet gebeurt.
Opstarten in VGA-modus om de resolutie goed in het register weg te laten schrijven en vervolgens opnieuw opstarten. (Op F8 drukken tijdens het opstarten indrukken, en ipv Veilige modus nu dus VGA-modus kiezen)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• dialMforMike
Ik heb de Ati driver geinstalleerd dmv de installation file en dus niet het hele proces doorlopen, geen verbeterd resultaat. Ook heb ik via de VGA modus de instellingen goed gezet, maar ook dat lijkt niet te helpen. Overigens kom ik wel gewoon 10 van de 10 keer in Windows via de VGA mode, dus aan de monitor/kabel kan het niet liggen toch? Toen ik in VGA mode trouwens een resolutie inschakelde die hoger is dan mijn monitor aankan (3200*1200) ging de monitor op zwart en bleef de verschillende inputs af gaan zonder resultaat. Hetzelfde probleem wat ik vaak met opstarten heb dus.

Ik ga toch proberen bij iemand een videokaart los te wrikken en die in mijn systeem proberen, want ik vermoed daar toch de boosdoener. Of ik moet ergens in de drivers handmatig vastleggen dat hij nooit hoger gaat dan 1920*1200.