• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 23:58
Hoi medetweakers!

Ik ben na een aantal jaren inmiddels toch wel toe aan een nieuw systeem, en ben al enige tijd op onderzoek uit naar de verschillende componenten die mn systeemkast gaan sieren.

Vooralsnog staat er het volgende in de planning:

Processor: Intel c2d e8500 ofwel de c2q q9550
Videokaart: MSI ATI hd 4850
Moederbord: MSI platinum linkje
Geheugen: OCZ DDR2 Reaper 1066mhz (2*2gb) linkje

en nog enkele minder relevante onderdelen.

Nu vroeg ik me het volgende af: volgens MSI kan het moederbord maximaal 1.8 volt leveren aan het geheugen, terwijl OCZ op zijn website vermeldt dat het geselecteerde geheugen 2.1 volt nodig heeft. Kan iemand me vertellen of het combineren van deze hardware problemen gaat opleveren?

Genoteerd moet vast worden dat het genoemde geheugen niet vermeld staat op de compatibiliteitslist op de site van MSI, de search @ GoT en Google leverden helaas ook nul op rekest.

bij voorbaat reeds mijn dank :*)

Verwijderd

Lijkt me sterk dat OZC geheugen levert dat (qua voltage) niet compatibel is met de meeste mobo's. Ik denk daarom dat die 2,1V het maximale voltage is en dat het met 1,8V dus ook prima gaat werken.

Verwijderd

1.8 volt lijkt me heel sterk als max. Helemaal als ik net zie dat het bord ddr2 op 1200 Mhz officieel ondersteunt ( kan dus hoger met behulp van overklokken ). Dat is dus "bijna" niet mogelijk met 1.8 volt.

Offtopic : Als deze configuratie hoofdzakelijk voor gamen is bedoelt kan je beter een Hd4870 nemen. En dan de E8400 of de Q9450. Kwa gamen haal je hiermee betere prestaties gemiddeld.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Check de QVL van je moederbord! En ga er vooral niet zomaar vanuit dat het gaat werken (foei, grizzlybeer). Het geheugen van OCZ staat er om bekend niet met ieder moederbord even vriendlijk samen te werken. Ga dus van de QVL van je moederbord uit, weet je iig zeker dat het geheugen (wat je kiest aan de hand van de QVL) moet werken...

Kan je hier later door bvb de shop, MSI, of de geheugen fabrikant tenminste niet op aangepakt worden.

• rBleek
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-03-2025
Je kan in de bios zeker de voltage naar 2.1V opschroeven. En aangezien 1066 Mhz dit in vaak gebruikt word lijkt het me sterk dat dit mobo 1.8V als maximum heeft. die 1.8V zal wel gewoon de standaard waarde zijn.

Verwijderd

wasted247 schreef op maandag 29 september 2008 @ 00:38:
Check de QVL van je moederbord! En ga er vooral niet zomaar vanuit dat het gaat werken (foei, grizzlybeer).
Ik heb voor straf maar even gezocht, het geheugen kan (op het P45 Platinum bord) tot 3,3 volt. Zie:

http://www.xbitlabs.com/a...y/msi-p45-platinum_7.html

http://www.google.com/sea...Platinum+max+dram+voltage

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2008 00:53 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 00:30:
Lijkt me sterk dat OZC geheugen levert dat (qua voltage) niet compatibel is met de meeste mobo's. Ik denk daarom dat die 2,1V het maximale voltage is en dat het met 1,8V dus ook prima gaat werken.
Ik denk het niet, zeker de Reaper reepjes niet. 9 van de 10 modules van OCZ werkt op een hoger voltage dan 1.8v, lager dan dat krijg je fouten.

Verder lijkt het me heel sterk dat dat bord niet verder dan 1.8v wil, zeker een bord met de P45 chipset. Het kan prima zijn dat MSI het standaard voltage bedoeld, maar dat je het wel zelf in kunt stellen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
OCZ stelt meestal in de SPD wel timings en snelheden in die werken bij 1,8V zodat je je computer kunt booten om de nodige aanpassingen in het BIOS te kunnen maken. Dan draaien je reepjes natuurlijk nog niet optimaal. Hiervoor moet je de spanning verhogen naar het aanbevolen voltage. Je moederbord kan dit dan ook. De P45 Platinum kan tot 3,07V geven aan je geheugen.

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 29-09-2008 10:08 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Admiral Freebee schreef op maandag 29 september 2008 @ 10:07:
OCZ stelt meestal in de SPD wel timings en snelheden in die werken bij 1,8V zodat je je computer kunt booten om de nodige aanpassingen in het BIOS te kunnen maken. Dan draaien je reepjes natuurlijk nog niet optimaal. Hiervoor moet je de spanning verhogen naar het aanbevolen voltage. Je moederbord kan dit dan ook. De P45 Platinum kan tot 3,07V geven aan je geheugen.
This is rumor-control. Here are the facts!

The new modules also offer instant overclocking right out of the box with EPP (Enhanced Performance Profiles) programmed into the SPD. PC2-8500 Reaper modules will immediately boot at the rated specs on the latest generation of NVIDIA® SLI™ chipsets. EPP eliminates the need for manual configuration and makes the benefits of overclocking available to the complete range of consumers looking to get the most out of their systems.

Ben benieuwd of zijn P45 dat ook 'out of box' doet.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, mooi maar aangezien de TS een moederbord met een Intel chipset heeft, is dit niet van toepassing. :) Dit werkt alleen op een aantal nVidia chipsets. De TS zal dus zijn timings, snelheid en spanning handmatig moeten instellen

[ Voor 79% gewijzigd door Admiral Freebee op 29-09-2008 10:45 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Admiral Freebee schreef op maandag 29 september 2008 @ 10:43:
Ja, mooi maar aangezien de TS een moederbord met een Intel chipset heeft, is dit niet van toepassing. :) Dit werkt alleen op een aantal nVidia chipsets.
Dat vroeg ik me dus af: of zijn mobo ook direct de EPP instellingen pakt. Zijn geheugen zal iig zonder meer opstarten met 1.8v; alleen dan niet op 1066Mhz, uiteraard (maar zal zich dan, naar alle waarschijnlijkheid, wel als gewoon PC6400 geheugen gedragen).

Overigens zet ik sowieso zelf altijd de timings/voltages handmatig. Al was het alleen maar omdat ASUS er een handje van heeft om 'stiekum' toch dingen als CPU en geheugen bij default een beetje te overklokken.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Admiral Freebee
  • Niet online
De EPP instellingen geven ook gelijk de benodigde spanning mee aan het moederbord dus in het hoogst onwaarschijnlijke geval dat zijn moederbord de EPP instellingen zou overnemen, zou ook gelijk de juiste spanning ingesteld moeten zijn.

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 15:26
ga naar het bios cell menu en ga met je cursor naar voltage. druk daarna op de numpad plus en verhoog je voltage naar 2.1 volt dit werkt als een zonnetje bij mij hier.

Geen informatie beschikbaar

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
albatross schreef op maandag 29 september 2008 @ 10:48:
Zijn geheugen zal iig zonder meer opstarten met 1.8v; alleen dan niet op 1066Mhz, uiteraard (maar zal zich dan, naar alle waarschijnlijkheid, wel als gewoon PC6400 geheugen gedragen).
Waarschijnlijk op 667MHz dan, want hij heeft twee CPU's in gedachten die gebruik maken van een 1066MHz QDR FSB. PC2-5300 dus :)

Verder is het gewoon aan te raden om, wanneer je de spullen hebt, gewoon te booten met 1 reep, gelijk het BIOS in duiken en de instellingen goed zetten. Daarna de rest erbij en verder niet meer naar om kijken.

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 23:58
Dank voor alle reacties :D

@Mella015
De keuze voor processor ligt nog een beetje in het midden aangezien ik niet precies weet of de software die ik voor mn studie nodig hebt ook dual/quad core's ondersteund. beetje zonde om 100 euro extra uit te geven voor extra performance die het programma toch niet kan gebruiken. Hierdoor ligt de keuze voor de 4850 of 4870 ook een beetje in het midden, aangezien ik toch wat budget gebonden ben.

Overigens is in de QVL niet echt een ruime selectie pc8500 geheugen opgenomen (2*kingston, 1*Elixir, 1*Kingmax). Ik neem aan dat dit lijstje wellicht gedateerd is. linkje naar QVL ram. Er staat overigens wel OCZ geheugen vermeldt onder de PC6400 geheugens, maar dit lijkt me niet heel relevant.
De andere 4 geheugens die wel op de QVA staan hebben volgens de respectievelijke productsites 1.8v gespecifieerd staan. Dit, op elixir na, dat een range van 1.8~2.1v aanneemt. Ik denk dat ik dus met enige zekerheid kan concluderen dat MSI alleen ddr2 ram dat 1.8v gespecificeerd heeft in de QVA heeft opgenomen en dat modules die 2.1v vragen weinig problemen zullen gaan opleveren mits de biosinstellingen worden aangepast.

nogmaals dank :)

[ Voor 7% gewijzigd door Pixxel op 29-09-2008 14:06 ]

Pagina: 1