• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Hallo mensen,

Dit weekend kreeg ik een computer met een abit nf7 (-s) v2.0 moederbord, een geforce 6800 le grafische kaart en een amd athlon 2600+ als processor.
Hierop moest ik zelf windows xp nog installeren. (professional, sp1)
Dat heb ik dus gedaan, en aangezien er geen cd' tje met drivers meer was, heb ik de chipset drivers van de site van abit gehaald, en de driver voor de grafische kaart (nvidia geforce 6 series) gedownload van de nvidia site.
Bij de chipset drivers geen problemen, behalve dat ik nog geen breedbeeld resoluties kon gebruiken.
Het installeren van de driver voor de videokaart gaf echter wel problemen.
Ik hoorde de koeler ineens in toeren verminderen (ik denk van de grafische kaart), en de kleurdiepte ging opeens naar 4-bit.
Dit was niet te veranderen. Het bleef ook bij opnieuw opstarten.
Dat leek me niet zo handig, dus ik verwijder de (grafische) driver en daarna gaf hij weer gewoon beeld na opnieuw opstarten, alleen zonder breedbeeldmogelijkheid.
Toen ik wat geprutst had met drivers installeren en deinstalleren leek het me een goed plan om windows opnieuw te installeren.
Daarna heb ik nog een keer de drivers van de chipset geinstalleerd, en trouwens ook directx 9, wat voor die drivers nodig is.
Ik dacht dat het misschien slim was om eerst windows volledig te updaten en dan nog eens te proberen die nvidia driver te installeren.
Dit bleek niet zo' n goed plan, want toen ik de eerste vier updates geinstalleerd had, en de computer opnieuw opstartte, kwamen er allemaal gekleurde spikkels op het scherm, vanaf het bios tot en met windows xp. Ze kwamen weer terug toen ik de computer opnieuw opstartte.

Ik dacht, misschien is die videokaart te heet ofzo, de koeler draaide wel gewoon.
Nu heb ik die kaart een tijd uit de computer gehaald, en er opnieuw ingezet.
Ik type dit bericht nu van een ubuntu livecd (ik wou het gedoe van de drivers in windows even overslaan) en nu krijg ik trillende tekst te zien op het scherm.
Het is nog wel leesbaar, maar het is heel erg onrustig.

Mijn vraag is: gaat de videokaart het begeven? Wordt hij te heet? krijgt hij te weinig stroom? Of ligt het aan een driver of besturingssysteem?

Verwijderd

kijk even of de condensator s (elko's)
niet kapot zijn.
Zijn van die zwarte dingen die op het bord en op de vga kaart zitten.
Als er troep uit komt zijn ze aan het kapot gaan (kunnen ook bol staan)

Er kan ook zijn dat er een conflikt is met je anderen hardware.
Mog er elko's kapot zijn
Je kan ze zo vervangen of je laat het doen door een anderen tweaker

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Krijgt hij te weinig stroom vraag je...

Dat kan, als je de extra power-connector (zit vrijwel altijd op een 6800 serie) niet hebt aangesloten. Is dit wellicht van toepassing, in jouw geval?

• Fawn
Ik heb niets verdachts gezien aan de elko's, maar er zit zo'n kapje op:
http://techreport.com/r.x/geforce-6800gs/6800gs-top2.jpg
Ik weet niet of daar nog iets onder kan zitten.

De vga krijgt wel extra stroom door een extra power-connector.

Ik zit nu niet op de computer waar ik het over heb, maar ik zal vanmiddag nog eens kijken.
Wat ik gisteravond vergeten was te vermelden:
Na de kaart eruit gehaald te hebben en weer te hebben teruggeplaatst, waren de gekleurde stippen wel helemaal weg gelukkig. Alleen de tekst trilde horizontaal een beetje, misschien een lage verversingssnelheid ofzo?

Ik heb nu het idee dat de driver van nvidia (waardoor hij teruggezet werd naar 4-bit) de koeler uitzette of heel laag zette, en dat de kaart daardoor een tijdje te heet is geworden.

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 14:55
Dit is voor mij een bekend probleem. Ik heb dit zelf ook gehad met een Geforce 5600 AGP. Wat bij mij werkte was het downloaden van een oudere driver. De nieuwere drivers geven op een of andere manier deze problemen.

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

• Fawn
Chiel340: Had je verder geen hardwarematige schade aan de grafische kaart?
Ik kwam erachter dat de driver die aangeraden wordt, en dus standaard te downloaden is, vrij oud is.
Daarom download ik nu een nieuwere versie.
( GeForce Release 178 van 25.9.2008 ipv ForceWare Release 90 van 31.5.2007)

• Fawn
Het werkt nu prima met een beta driver.
Bedankt voor alle hulp.
Pagina: 1