ATI Radeon HD 3870 toont incorrect beeld.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit met een erg vervelend probleem. Het is namelijk zo dat beelden in games en dergelijke gewoon niet correct worden weergegeven en omdat ik eigenlijk niet weet waar ik verder moet zoeken, open ik dit topic maar.

Het is zo dat effecten als bijv. reflectie in water (Oblivion) als lage resolutie worden weergegeven lijkt het wel. En komt ook voor dat het ipv lage resolutie het effect (shaduwen in Turok) wordt weergegeven als een gekartelde rand of als een hoop dunne strepen zegmaar. Ook heb ik bijv. in de game Trackmania Untited Forever dat gras als zwart ipv groen wordt weergegeven. De twee snapshots hieronder verduidelijken het probleem een beetje.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fuak4KolLB4E2CR4GPTAsPMl/full.jpg

En dat terwijl mijn PC hardware eigenlijk geen probleem moet met dergelijke zware games. Het maakt dan ook niet uit wat voor game ik opstart. Er is altijd wel iets dat niet klopt.
Het is trouwens ook zo dat als ik een tijdje aan het gamen ben, dat het soms gebeurd dat het beeld even bevriest, ik vervolgens zwart beeld krijg en dat er na 1 a 2 seconden weer terug ingame ben en het spel weer vloeiend verder kan spelen.

Mijn hardware-specificaties die ik heb in mijn pc kun je hier zien. Zoals je ziet draai ik twee maal een Radeon HD3870 van ASUS in crossfire mode.

Het is trouwens niet alleen in games dat fouten vertoont. Soms wil het nog wel voorkomen dat mijn het beeld een beetje blurry wordt, zoals de onderstaande afbeelding dit iets wat overdreven uitbeeld om je een idee te geven.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SaRJkWahmNJCShuPSpQFoWQw/full.jpg

Ik heb al geprobeerd om verschillende driver-versies (van 8.1 t/m de nieuwste 8.9) van Radeon HD 3870 reeks te downloaden voor mijn Windows Vista 32bit besturingssysteem, maar dat lijkt geen oplossing te bieden. Ook de Windows XP drivers bieden ook geen oplossing.

Wat ik nog wel wil vertellen is dat mijn videokaarten vanaf het begin al boven de 90 graden kwamen tijdens het draaien van zware game. Maar ook als ik er grote tafel ventilator in mn kast laat blazen om de temperatuur flink te laten dalen, worden de problemen nog steeds getoont. Tevens heb ik in de Catalyst settings de beide kaarten even ver ondergeklokt (namelijk 25mhz lager dan ze default waren). Ik merkte daarmee dat ik geen merkbare performance verlies had, maar dat mijn kaarten wel iets minder warm werden. Op het moment van schrijven van deze topic is de temperatuur van mn videokaart (primary) 53 graden, videokaart (secondary) 38 graden en dit is zonder dat er een game aanstaat. Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik nu verder moet zoeken.

Is er nu een kaart stuk of valt er nog een oplossing te vinden zonder dat:
1) het mij geld gata kosten.
2) ik Windows opnieuw moet installeren.
Want daar heb ik sowieso geen zin in. Ook omdat ik sterk het vermoeden heb dat als ik Windows Vista opnieuw installeer het probleem nog steeds zal bestaan.

Iemand die mij kan helpen zoeken naar een oplossing?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 19:47
Denk dat er niks mis is met de kaarten zelf; alleen temperatuur is wat hoog: airflow goed?

Wel een goede monitor, en hoge resolutie? Monitoren geven vaker zo'n blur, bij o.a. lagere resolutie.
Bij spellen kan je vaak ook nog graphickwaliteit aanpassen

Het soms 'even stil staan van de game' is meer te zoeken in het feit dat de kaarten mogelijk overhit raken, of even slecht communiceren lijkt me, maar dat was niet je hoofdpunt lijkt.

[ Voor 37% gewijzigd door vmsw op 28-09-2008 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik draai op 1680*1050 resolutie (maximale wat m'n Syncmaster 206BW 22inch aankan) en daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 19:47
Lijkt beetje op ghosting/blurring van monitor, of dus een probleem met beeldscherminstellingen in config.

De screenshot van die 'half blur, half niet': is het gewoon een screenshot waarop die blur te zien is, of heb je gewoon iets creatief gemaakt? Want ik vraag me nog even af: is het de monitor, of de videokaarten die het zo aansturen.

Mijn 'inzicht' houdt hier even op, en ik heb werkelijk geen idee of het testen met slechts 1 van de 2 videokaarten zin heeft, ik denk het niet, maar dat moet iemand anders maar bevestigen.

UPDATE: ik google even, lees ook reacties. Heb alleeen geen idee hoe dit verdergelopen is, en ik heb even geen tijd om verder te zoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door vmsw op 28-09-2008 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zet I.A uit in de ccc software van ati
Test het dan de game opnieuwe.

En dat blurr op je tekst kan door windows zelf worden veroorzaakt.
Mijn windows xp op mijn laptop heeft het zelfde probleem naar een update van internet explore versie7.
oplossing heb ik er niet voor.
Om zeker te weten dat het niet aan de besturings syteem kan liggen pak even een linux boot cd om te kijken of je het daar ook heb .

nieuws: 'ATi's Crossfire ondersteunt tot 1600x1200@60Hz'
hierboven mij dat gaat over de ouwe ati x800serie .
De nieuwe serie van af de 1000serie hebben daar geen last meer van en kunnen zelfs nog hogere resolutie aan

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2008 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Die blur stoor ik me nog het minste aan eigenlijk. Daar kan ik wel prima omheen kijken. Maar die 3d-fouten is gewoon erg storend terwijl bijv. screenshots van de game op internet gewoon veel beter eruit ziet. En als je naar mijn systeem kijkt, zou ie die kwaliteit ook makkelijk zat moeten halen.

Ik ga die I.A. eens ff uitzetten.
Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:35:
zet I.A uit in de ccc software van ati
Test het dan de game opnieuwe.
Done. Het probleem is er nog steeds.
Solid_Aapie schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:41:
Heb dit probleem eerder gezien oplossing was verwisselen van het beeldscherm.
Aangezien ik maar 1 monitor heb, is dat geen oplossing voor me.

[ Voor 43% gewijzigd door Zeror op 28-09-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19

Thandor

SilverStreak

Mocht niets werken dan zou je eens kunnen testen zonder Crossfire. De setup is dan wat eenvoudiger dus de kans op problemen is ook kleiner. Een oplossing heb ik echter niet maar wellicht helpt het zodat je weet waar je het probleem moet gaan zoeken.

Wat betreft de temperatuur van 90C: dit is iets wat de ATi GPU prima verdragen kan. Ik verwacht ook niet dat dit een probleem met de temperatuur is :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ook met 1 kaart uitgeschakeld (dus geen crossfire meer) is het probleem nog steeds niet opgelost.

En wat die die temperatuur betreft; ik hoor verschillende verhalen. De een zegt dat 90 graden teveel is en de ander zegt dat het wel weer kan. Dus ik weet niet echt wat nu waar is :S. Vandaar dat ik het erbij gezet heb in mn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19

Thandor

SilverStreak

90 graden is niet niets maar je moet het niet vergelijken met je eigen lichaam. Als mens zijnde brand je je vinger zodra je 50C of meer aan pakt. Bepaalde chips, waaronder die van ATi, hebben geen probleem met een 'hoge' (wat is hoog? ;)) temperatuur. Hier draaien twee systemen met een eerste generatie X1950Pro van Sapphire (zoek eens op VRM problemen en warmte) zonder enig probleem met de stockcooling. Gevolg is dan deze tijdens actief gebruik zeker 90C kunnen worden. Met een stoffige koeler gaat dit tot ver over de 100C en dán pas wordt het beeld zwart om dat de VRM, en niet de chip, uiteindelijk te warm wordt.

Ditzelfde zie je terug met de passief gekoelde HD3870 van Sapphire. Met een beetje airflow wordt de GPU tijdens stressen ~115C en dan pas klapt de VRM eruit. Koel je de VRM beter dan gaat die chip qua temperatuur nog iets hoger :).

Een 'hoge' temperatuur hoeft dus niet 'hoog' te zijn zegmaar :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Heb je ook getest met slechts 1 kaart in de PC? En vervolgens de andere kaart als het probleem aan blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
dahakon schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:19:
Heb je ook getest met slechts 1 kaart in de PC? En vervolgens de andere kaart als het probleem aan blijft?
Dat nog niet. Ik had hem voor nu maar even softwarematig verwijderd uit het systeem. Ik zal morgen de boel eens hardwarematig verwijderen om het nog eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar ik deze probleem ook gezien heb was met oblivion en omega drivers.
Maar goed jij gebruikt de originelen ati drivers.
Toch kan je even proberen de omega drivers misschien dat er een fiks in zit die bij puur toeval bij de nieuwe drivers is verwijdert of aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:57:
waar ik deze probleem ook gezien heb was met oblivion en omega drivers.
Maar goed jij gebruikt de originelen ati drivers.
Toch kan je even proberen de omega drivers misschien dat er een fiks in zit die bij puur toeval bij de nieuwe drivers is verwijdert of aangepast.
De Omega drivers voor Vista32 die voor mijn kaart bestemd zijn, bestaan nog niet. Althans niet volgens de site van hun.

Edit: lekker is dat dan. World of Warcraft was het enige spel wat nog nergens last van had (behalve die vervelende vastloper), maar sinds dat gepruts van gister heb ik nu ook problemen met WoW. Sommige enviroment-dingetjes zoals bomen, npc's en EQ op spelers zijn transparant. :/

[ Voor 21% gewijzigd door Zeror op 29-09-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

draai de pci-e bus wel goed (16x of 8x)?
Als de boel maar op 1x draait dan heb je veel problemen.
Anders even de pci-e bus verhogen naar 107mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Rakkerzero schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:23:
[...]

Dat nog niet. Ik had hem voor nu maar even softwarematig verwijderd uit het systeem. Ik zal morgen de boel eens hardwarematig verwijderen om het nog eens te testen.
Heb je dit ondertussen al gedaan? anders is het lastig vast te stellen of er iets mis is met je videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 19:34:
draai de pci-e bus wel goed (16x of 8x)?
Als de boel maar op 1x draait dan heb je veel problemen.
Anders even de pci-e bus verhogen naar 107mhz
Waar kan ik dit zien? :S
dahakon schreef op maandag 29 september 2008 @ 21:03:
[...]

Heb je dit ondertussen al gedaan? anders is het lastig vast te stellen of er iets mis is met je videokaarten.
Nee, nog geen tijd voor gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
GPU-Z bijvoorbeeld, of CPU-Z op het mainboard tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Nog steeds geen videokaart eruit gehaald om te kijken of dat het probleem is, maar het wordt wel steeds erger. namelijk als ik aan het gamen ben, dat ie ineens vastslaat en dat ie dan het beeld opnieuw moet weergeven.
Ik zag net echter een melding in Windows dat de beeldschermstuurprogramma atimdag niet meer werkt.

Ik zie ik dus dit topic op de ATI site en daar wordt (als ik zo ff snel lees) beweerd dat de kaarten die ik heb, in crossfire samen met de nieuwe generatie drivers van ATi niet helemaal samengaan.

Iemand nog ideeën, behalve dan 1 kaart eruithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40
Solid_Aapie schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:41:
Ojah ik quote mezelf :P Als het probleem nog niet opgelost hebt probeer het, is al 2x voorgekomen bij mij bij dezelfde kaart :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Aangezien ik maar 1 beeldscherm heb, ga ik dan maar eens de videokaarten omdraaien. Zodat de slave kaart nu de master wordt zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Als je toch bezig gaat met hardware veranderen, dan doe je er goed aan de kaarten allebei los van elkaar te testen, zonder de andere kaart in de machine, zodat je zeker kunt zijn of er geen probleem is met 1 van de kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Om nog maar eens te reageren op dit probleem. Ik heb nog steeds niet de hardware eruit gehad, maar ik begin wel meer duidelijk te krijgen van wanneer dit gebeurd.
Het is namelijk alleen het geval als de videokaart te warm wordt. En dat is in zware games en/of langdurig gamen. Dan gebeurd dat ie het scherm gaat herladen. En dan krijg ik de melding dat de beeldschermstuurprogramma's niet meer werken en afgesloten moesten worden. :S

Blijf het maar een vaag probleem vinden en nog vager dat er nergens een oplossing voor te vinden is op internet. :S

Pagina: 1