Voeding HDD-koeler: werkt maar voor de helft?

Pagina: 1
Acties:

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-01 10:30
Mijn zusje klaagde steeds dat haar pc uitviel, en (al dan niet terecht) concludeerde ik dat de harde schijf te heet werd. Ik heb haar verzocht een hdd-koeler te installeren (ik dacht dat ze dat zelf wel kon), maar het probleem blijft bestaan. Ze heeft hem dus nu naar mij toegebracht en ben verbaasd over hoe de HDD-koeler werkt (of juist niet).

In de 4-pins voedingsstekker zitten maar 2 draadjes. Ook in de connector om door te lussen naar je HDD (toch?) zitten maar twee connectoren. Ik krijg op deze manier dus de koeler niet volledig aan de praat, slechts één van beide draait.

Weet iemand hoe ik dit correct aansluit?

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 12:49
2 draadjes met 4 draadjes molex is logisch: hij heeft slechts 5V (of 12) nodig, en dus niet al die koppelingen. Dat is gewoon normaal. Je kan hem inderdaad tussen de HD en voeding lussen, en dat gaat prima, is ook de bedoeling.

Hij is goed aangesloten, controleer of de kabeltjes goed vastzitten vooral; dat hij maar 2 dingen gebruikt is normaal. Anders is mogelijk je fan kapot, of niet goed gesoldeerd (vaak slechte kwaliteit is m'n ervaring).

TIP: kans dat de comptuer uitvalt door overhitte harde schijf is mimiem: zoek het in een andere hoek.

[ Voor 22% gewijzigd door vmsw op 28-09-2008 21:04 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je slechts 2 pins hebt zul je je hdd er nooit mee kunnen voeden. In principe heb je enkel een +5 of +12V lijn en een ground nodig voor de koeler. Wat dat betreft moet het voor de koeler geen probleem zijn, alleen je hdd heeft +5 en +12V nodig om te werken, dus dat gaat niet werken als je maar 2 pins in de molex hebt

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 12:49
[b][message=30808138,noline]dus dat gaat niet werken als je maar 2 pins in de molex hebt
Lijkt me dat de molex wel gewoon de andere 2 pinnetjes doorgeeft; dat is in ieder geval het geval met de modellen die ik heb. Daarnaast lijkt de TS geen problemen te hebben met de werking van z'n harde schijf (except voor het 'eventuele' overhittingsprobleem)

TS bedoelt waarschijnlijk dat er slechts 2 'afgetapt' worden voor de ventilatoren. Dat lijkt ook het geval, alleen een van de draadjes naar de 2de fan erop is blijkbaar onderbroken of niet goed.

[ Voor 21% gewijzigd door vmsw op 28-09-2008 21:15 ]

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-01 10:30
Bedankt voor jullie reacties! Waar is dat 'doorlusstekkertje' voor bedoeld eigenlijk? Er zitten maar 2 pinnetjes op, dus voor een harde schijf kan het niet bedoeld zijn als ik jullie zo hoor.

Heb de koeler heeft aan inspectie onderworpen. Een van de fans zit niet goed vast en maakt daarom erg veel lawaai (maar draait wel snel), de ander is zo slecht gemonteerd dat het motortje de fan niet gedraaid krijgt. Erg slechte kwaliteit dus.

Ook de CPU-koeler en de systeemkoeler waren niet zo best aangesloten, dus probleem is opgelost :)