[OC] MSI P7N Platinum issues / tegenvallers

Pagina: 1
Acties:

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-01 14:30
Sinds enige dagen ben ik het bezit van een nieuw MSI P7N SLI Platinum moederbord, echter loop ik tegen een aantal problemen aan tijdens het overclocken. Ik het inmiddels al menig forum en google afgestruind maar ben toch genoodzaakt een topic te openen om ( hopelijk ) verder te komen.

Systeemspecs
Moederbord: P7N SLI Platinum
Processor: C2D E6600 @ 2.4 ghz
Memory: 4x1GB OCZ PC6400 @ 800 mhz
GPU: 2x XFX 9800GTX in SLI
HDD: WD 500AAKS 7200RPM 16 mb cache
Powersupply: Coolermaster Realpower 850watt

Software e.d.
Bios: version 1.2 ( nieuwste )
GPU: Nieuwste forceware drivers
Chipset: Nieuwste nvidia drivers

Reeds zelf uitgeprobeerd:
- Alle drivers up-to-date gebracht
- Bios up-to-date
- Nvidia performance gedeinstalleerd
- Vista fresh install
- Vista up-to-date

Mijn probleem:
Ik heb het idee dat mijn CPU een klein beetje een bottleneck is in bovenstaande configuratie. In o.a. 3dmark06 vallen de scores redelijk tegen ( weet dat 3d06 erg CPU afhankelijk is ) en Crysis / Crysis-Warhead vallen ook een beetje tegen qua FPS. ( Zo'n 20 fps met high settings ) Ik weet dat mijn E6600 prima meer kan hebben dan zijn standaard 2.4ghz, dus ging aan de slag met de bios. De CPU wordt gekoelt door een Artic Freezer Pro 7 en is gemiddeld zo'n 24 graden idle en 30 stressed.

Standaard biossettings:
FSB: 1066mhz
Mem: 800mhz
Multi: 9x 266mhz = 2400mhz
Vcore: standaard 1,3v ? geloof ik
Memtimings: allemaal op auto

Ga ik bijv. de FSB opkrikken naar 1100mhz, -> reboot staat er netjes in de POST 2475mhz, echter wanneer ik in Windows kom staat er weer doodleuk 2.4ghz, dit zowel in windows zelf als in bijv. CPU-Z. Kijk ik verder in CPU-Z dan staat de FSB nog gewoon op 1066, echter het Mem staat ineens wel op 775Mhz ipv 800Mhz.
Het maakt trouwens niet uit of ik dit in "linked" mode doe of in "manual". Beide geven hetzelfde resultaat. Het verhogen van de Vcore heeft ook 0,0 effect. Zou ook eigenlijk niet hoeven met zo'n kleine OC. Tevens werkt de ingebakken OC functie ( D.O.T. control ) van de bios ook niet. Als ik 1 van de mogelijk OC percentages kies uit het lijstje bij DOT dan veranderd er simpelweg helemaal niets, ook niet in de bios of het POST.

Voor de rest heb ik niets geen OC of finetune tools draaien op Vista die ook maar enigszins de OC zouden kunnen beinvloeden. Het enigste wat draait is Rivatuner ( Puur GPU ), CPU-Z en GPU-Z.

Mocht er iemand enig idee hebben of het zelfde bord maar wel geslaagd met OC-en dan hoor ik het heel erg graag :)

Tevens op de vraag of het normaal is met bovenstaande specs dat SLI in Crysis zo tegenvalt?

[ Voor 4% gewijzigd door Darker op 28-09-2008 20:58 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ga ik bijv. de FSB opkrikken naar 1100mhz, -> reboot staat er netjes in de POST 2475mhz, echter wanneer ik in Windows kom staat er weer doodleuk 2.4ghz, dit zowel in windows zelf als in bijv. CPU-Z. Kijk ik verder in CPU-Z dan staat de FSB nog gewoon op 1066, echter het Mem staat ineens wel op 775Mhz ipv 800Mhz.
Het maakt trouwens niet uit of ik dit in "linked" mode doe of in "manual". Beide geven hetzelfde resultaat. Het verhogen van de Vcore heeft ook 0,0 effect. Zou ook eigenlijk niet hoeven met zo'n kleine OC. Tevens werkt de ingebakken OC functie ( D.O.T. control ) van de bios ook niet. Als ik 1 van de mogelijk OC percentages kies uit het lijstje bij DOT dan veranderd er simpelweg helemaal niets, ook niet in de bios of het POST.
Dus als de de FSB verhoogt staat dit wel in de POST. En dus als weer je bios induikt staat de OC er ook nog?
Maar als je via CPU-z uitleest zie geen verandering. Als je de PC dan opnieuw start staat de OC er dan ook nog in?
Zo ja kan het niet zijn dat CPU-z het verkeerd uitleest. ;) Dus als je eens voor de grap de CPU op 4 GHz laat lopen start die dan wel op? Of doet die het gewoon dan niet, wat dus eigenlijk juist is omdat zo'n grote OC niet zo makkelijk zal gaan. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Darker
Eigenlijk komt het daar wel op neer, wat je net zegt, in de BIOS en POST staat de OC er gewoon, zelfs na een reboot, maar in Vista zelf, of in CPU-Z of ieder ander willekeurig programma staat ie nog gewoon stock, evenals de FSB. Ik ga wel is ff kijken of ik hem flink kan opfokken :) thanks for the tip!

Wat ik overigens dan nog wel vreemd vind is dat in de BIOS het mem wel op 800Mhz blijft staan ( bij OC ) maar in CPU-Z vervolgens op 775. ( 11:16 verhouding ) terwijl ik ze in het BIOS niet linked heb staan oid.

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:26
Had het zelfde probleem. Speed Spectrum uit in het Cell Menu lost dit op. Succes met overklokken! (zelf een e8400 op 3.6ghz, ook met Arctic Freezer en dit bord)

• Darker
Nice, klinkt heel erg goed ^^ ga het vanavond direct proberen! Wat houdt dat spreadspectrum eigenlijk in? dat heeft toch puur te maken met voltages?

-------

Super! Het is gelukt dmv het uitschakelen van dat spread-spectrum, snap eigenlijk nog steeds niet wat het exact inhoud..?

Heb de proc nu op 3ghz lopen, met 1333FSB, met standaard Vcore @ 35graden, straks maar is kijken of ie nog meer wilt :9

[ Voor 47% gewijzigd door Darker op 30-09-2008 08:07 ]