Toon posts:

backuppen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu 1 comp.maar ga een nieuwe comp.aanschaffen.ik heb nu een onstream backupsysteem.duurt wel lang en het blijven cartridges, dewelke mij niet echt het gevoel geven van of het nu echt lukt.Nu hebben ze mij gezegd beter een 2e harde schijf in de nieuwe comp. te laten zetten en via ghost snel en safe alles iedere dag over te zetten.zou snel en goedkoop zijn.Ook zou je deze 2e harde schijf uitneembaar kunnen maken ivm veilgheid inz.brand /diefstal. of met controller RAID (?) de andere schijf als mirror te stellen.(zou wel duurder zijn)
Iemand een adviesje?
En hoe of wat met 2 comp. dan?
groeten,
ellen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tweede harddisk, al dan niet met mirroring, is een goede oplossing als het snel en goedkoop moet zijn. beschermt je goed tegen problemen als een disk het begeeft.

nadeel van een tweede harddisk is dat het geen enkele bescherming tegen virussen en andere softwareproblemen geeft. virussen zullen vaak beide schijven tegelijk wissen zodat je meteen ook je backup kwijt bent.
ander nadeel van een tweede harddisk is dat je ook niet beschermt bent tegen dataverlies door bijv. blikseminslag of diefstal ofzo. in dat geval kun je ook beide schijven tegelijk kwijt zijn.
dus als je beslist 2 harddisks wilt gebruiken zorg dan dat 1 ervan verwisselbaar is en alleen gebruikt wordt als je wilt gaan backuppen.
ghost zou ik sowieso nooit gebruiken om een gewone backup te maken. alleen ghost oid gebruiken als je beslist een identieke kopie van je bootpartitie nodig hebt.

maar als je je oude systeem ook gewoon houdt is het misschien het allerbeste om gewoon een netwerkje tussen beide pc's te maken en dan regelmatig via de onstream in de andere pc je backup's te maken. dan hoef je ook niet veel extra kosten te maken.

Verwijderd

Topicstarter
ik had inderdaad geen rekening gehouden met evt.virussen.ik heb wel een virusprogr.maar ja.Nu kan ik hoorde ik wel een uitneembare harde schijf nemen.(hoe dat zit met de pinnetjes achterin,weet ik niet).Dan zou het denk ik toch geen gek idee zijn.
Een evt. virus kan toch ook via de backup van onstream op de tape gaan zitten?
Wel, via onstream backuppen naar de andere comp. is denk ik wel een tijdrovende bezigheid. Met netwerkkaart en kabel,werkt dit met 1 onstream backupsysteem? Het probleem is dat ik gewoon regelmatig een hele backup van mijn hele systeem wil hebben in ieder geval van de niewuwe computer die komt.
is toch handig als er zich iets zou voordoen.
Tussentijds een modified backup vind ik geen probleem.

groeten,
Ellen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

met een verwisselbare harddisk is het idd geen slechte oplossing. denk er alleen wel aan dat je dan voor een backup elke keer eerst de pc uit moet zetten omdat je natuurlijk nooit een harddisk 'zomaar' in een werkende pc mag stoppen.

met goede software moet backuppen over het netwerk ook best te doen zijn. je kunt dan een full backup gewoon 's nachts laten draaien zodat je er niet op hoeft te wachten. het beste werkt waarschijnlijk om op de 'oude' machine de backupsoftware te laten draaien en de bestanden op je nieuwe machine te sharen zodat het backupprogramma erbij kan.

vergeet trouwens niet dat tapebackups nog een extra voordeel hebben: je kunt relatief goedkoop meerdere backuptapes gebruiken. als er ooit een tape onleesbaar wordt kun je altijd nog op een andere tape terugvallen. bij harddisks heb je die mogelijkheid niet omdat backuppen met meer harddisks gewoon te duur wordt.

Verwijderd

Topicstarter
downtime, wat dat laatste betreft,daar heb je gelijk in.je kunt altijd terugvallen op een andere tape. Nu, ik zal de onstream ook wel blijven gebruiken.Maar ik wou en en. Dus 2 mogelijkheden van backup.Voor een backup van je gehele systeem, dus alles en de belangrijkste gegevens alleen.
Nu bv heb ik een probleem met de onstream,kan niet backuppen en met ADR(fabr.)kom ik er ook niet uit.Dus ik zit nu wel eventjes zonder backup. Maandag maar weer verder zien het op te lossen.
Op de oude comp. zal ik mijn comm.software laten staan denk ik en op de nieuwe comp., internetten, scannen etc.
Misschien later toch alles wel op de nieuwe comp.
Bedankt voor je goede adviezen!
groeten,
Ellen