[NFS] wil niet schrijven vanaf 1 client

Pagina: 1
Acties:

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Topicstarter
Ik heb een client die niet lijkt te werken met mijn nfs server. Een andere client doet het wel. Om preciezer te zijn: Mounten lukt vanaf beide clients, lezen ook, schrijven werkt maar vanaf eentje. De stukke client draait debian (unstable/experimental, met kde4), en werkte vroeger wel. Op een gegeven moment is het stuk gegaan. De werkende client is een eeepc (stock xandros config). De server draait ook debian (testing)

Het lijkt erop dat de niet-werkende client op de sever wordt gesquashed naar anonymous, aangezien ik wel kan schrijven naar een map met chmod777. De userid en groupid van de gemaakte file worden dan 65534.

Wat doe ik fout? Waar moet ik het zoeken?

Serverconfig: /etc/exports
code:
1
/home/boris     192.168.1.64/28(rw,sync,no_subtree_check)

client 1 (stuk): /etc/fstab (192.168.1.64)
code:
1
cccp:/home/boris         /home/boris/cccp   nfs    noauto,rw,rsize=16384,wsize=16384    0       0

/etc/passwd
code:
1
boris:x:1000:1000:Boris Hupkens van der Elst,,,:/home/boris:/bin/bash

client 2 (werkend): /etc/fstab (192.168.1.67)
code:
1
cccp:/home/boris   /home/user/cccp  nfs   noauto,rw,rsize=16384,wsize=16384   0   0

/etc/passwd
code:
1
user:x:1000:1000:Boris Hupkens van der Elst:/home/user:/bin/bash

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:26

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik neem aan dat je op de ene server wel, en de andere server geen root bent? Aangezien in je exports geen 'no_root_squash' staat, betekend het dat een root user naar nobody (65535) gemapped wordt. Als je met een gewone user wel kan lezen en schrijven, dan zou dat wel eens kunnen omdat die wel de juiste rechten heeft.

Je zou moeten kunnen schrijven als root als je dat ook met de user nobody kan :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Topicstarter
Neej op beide clients ben ik dezelfde (uid:1000, gid:1000) user. Als root word ik op beide clients gesquashed: dan mag ik als 65534 schrijven in mapjes die iedereen toestaan.

Client1:
code:
1
2
boris@cuba:~/cccp/flat$ touch crapzooi
touch: cannot touch `crapzooi': Permission denied

Client2:
code:
1
2
/home/user/cccp/flat>touch crapzooi
/home/user/cccp/flat>

Is er een manier om verbose debugging van NFS te zien / aan te zetten?
En nog iets: de niet-werkende client zorgt ervoor dat de 'badcalls' en 'badauth' counter van
code:
1
 nfsstat -s
op de server omhoog gaan.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:26

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
zijn beide userid's op die servers dan wel gelijk? NFS geeft alleen ID's door, geen namen, als cccp op de ene server een id heeft van 100 en op de andere een id van 1000 heeft, dan gaat het inderdaad mis.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Topicstarter
Hoe kom je bij 100? Volgens mij is het gewoon 1000.

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook gehad en heeft mij enkele uren van mijn leven gekost :P De oplossing bleek om in de /etc/auto.master (ik gebruik automounter) sec=sys toe te voegen aan de opties. In jouw geval zal je die optie dus in je /etc/fstab moeten toevoegen. Er is een debian bug report van (kan hem zo snel even niet vinden...) met meer uitleg waarom dat helpt :+

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Topicstarter
Het werkt! Geweldig & Bedankt!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Voor geïnteresseerden: dit geldt alleen voor Debian (mogelijk Ubuntu?)

http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=492970#90

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1