Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het mogelijk een account alleen een wachtwoord te geven voor remote gebruik (file sharing, remote desktop, etc)?
Voor lokaal inloggen is een wachtwoord niet nodig, maar dan valt er remote ook weinig te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-09-2008 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Nieuwe account aanmaken met admin rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 11:47
Als je gaat naar: Start --> uitvoeren --> control userpasswords2, dan kun je daar een nieuw account aanmaken.
Voer gebruikersnaam en wachtwoord in en zorg ervoor dat het account in de groep 'extern bureaubladgebruikers' komt te staan.

Dan kun je met dat account niet lokaal inloggen, maar alleen via extern bureaublad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Double J schreef op zondag 28 september 2008 @ 16:55:
Dan kun je met dat account niet lokaal inloggen, maar alleen via extern bureaublad.
Dat kan je wel, want default is je vers aangemaakte account onder XP of Vista een normale User-groepmember.
Die mogen @ console inloggen.

Als je enkel remote access wil toestaan, maar geen logon local zul je met group policies en usergroepen aan de gang moeten om dat te beperken.
Merk op dat onder XP en Vista Remote Desktop ook vereist dat je logon local hebt (op een client OS, omdat je de console sessie overneemt).
Server varianten met Terminal Services ingericht geldt dat niet voor, omdat je daar een aparte sessie krijgt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 28 september 2008 @ 16:55:
Nieuwe account aanmaken met admin rechten?
Dat is niet echt een oplossing. En het werkt alleen met admin rechten, want ook niet (altijd) de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Het is de bedoeling dat het account lokaal wel te gebruiken is, en wel zonder wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
En dat gaat dus niet (met dezelfde account).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:19:
En dat gaat dus niet (met dezelfde account).
Jammer, ik had toch gehoopt dat Windows tegenwoordig wat flexibeler zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Remote Desktop is Remote Desktop, je ziet op een externe PC de lokale console.

Dus lokaal inloggen, maar het beeld op een andere pc. Het is dus geen Terminal Server.

Wat ik altijd deed was gewoon met de policies de optie uitzetten dat een Remote Desktop Connection een wachtwoord vereist.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als het alleen om het opstarten gaat; met TweakUI kun je (in elk geval in XP) ook instellen dat het systeem automatisch inlogt met gebruiker X en wachtwoord Y. Dan is X nog steeds te gebruiken voor RDP doeleinden.

Zo deed ik dat vroeger :) Geen idee of dat toe te passen is op jouw situatie.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:45:
[...]

Jammer, ik had toch gehoopt dat Windows tegenwoordig wat flexibeler zou zijn.
Kun je me uitleggen waarom een account op één systeem voor een console sessie géén password zou moeten hebben en voor remote benaderen weer wel?

Het gaat namelijk niet eens om wel of geen Windows, ook *nixen doen hier niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:59:
Kun je me uitleggen waarom een account op één systeem voor een console sessie géén password zou moeten hebben en voor remote benaderen weer wel?

Het gaat namelijk niet eens om wel of geen Windows, ook *nixen doen hier niet aan.
Lokaal is de fysieke beveiliging voldoende en is een wachtwoord dus onnodig. Remote is er geen fysieke beveiliging meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Voor een thuissituatie misschien.
Niet voor gebruik in een corporate omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:08:
Voor een thuissituatie misschien.
Niet voor gebruik in een corporate omgeving.
Natuurlijk niet, maar dat is niet van toepassing in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:59:
Onder Linux kun je toch met een SSH key inloggen ook als er geen wachtwoord is ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Je kan ook met een smartcard of vingerafdruk inloggen in Windows.

Dat je een authenticatiemechanisme vervangt voor een ander doet nog steeds niks af aan het feit dat je minimaal een 2factor auth doet.
Hetzij door het ingeven van de pincode voor je smartcard, hetzij door het opgeven van je SSH key aan je PAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 20:50:
Dat je een authenticatiemechanisme vervangt voor een ander doet nog steeds niks af aan het feit dat je minimaal een 2factor auth doet.
Eh, ik snap hem niet. Onder Linux kun je dus remote inloggen terwijl er voor lokaal inloggen geen wachtwoord nodig is.
Met jouw voorbeeld kan dat volgens mij niet onder Windows. Of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Is er geen alternatieve rdesktop programma.
als je vnc gebruikt heb je voor vnc een wachtwoord is een alternatief maar geen rdesktop.

edit:
Als je gaat naar: Start --> uitvoeren --> control userpasswords2, dan kun je daar een nieuw account aanmaken.
Voer gebruikersnaam en wachtwoord in en zorg ervoor dat het account in de groep 'extern bureaubladgebruikers' komt te staan.
Dat en de locale account in een groep doen.
en de home van extern simlinken naar je locale account.

Laatmaar kan je niet je desktop overnemen.
of de ander uitloggen

[ Voor 69% gewijzigd door daft_dutch op 01-10-2008 23:58 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
daft_dutch schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 23:46:
Is er geen alternatieve rdesktop programma.
als je vnc gebruikt heb je voor vnc een wachtwoord is een alternatief maar geen rdesktop.
Het gaat niet (alleen) om remote desktop maar ook over bijvoorbeeld file shares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:25

franssie

Save the albatross

Als je nou eens een SSH server installeert voor je externe toegang. Eenmaal ingelogd op SSH kan je (1) VNC sessies starten zonder wachtwoord, (2) bestanden overzetten.

Dan heb je (a) je wachtwoord alleen extern en (b) nog een redelijk veilige opzet ook.

/edit: idee 2 :Daarnaast kan/kon je in XP met tweakui dacht ik je wachtwoord opgeven waarmee automatisch ingelogd moet worden bij opstarten, dan lijkt het alsof er geen wachtwoord is voor jou als gebruiker totdat je remote inlogd (hopenlijk vraagt ie er dan wel om - nooit getest, zit al even op OSX dus mijn kennis roest wat).

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 02-10-2008 22:24 . Reden: smileys ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1