FreeNAS ziet SATA schijven niet?

Pagina: 1
Acties:

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-12-2025

pcprutser

No message

Topicstarter
Ik ben bezig om met freeNAS extra netwerkstorage te creëren en een backup server te bouwen.
Nu heb ik freeNAS inmiddels geinstalleerd, maar zodra ik een HDD wil toevoegen dan kan ik alleen de maar de IDE schijf toevoegen :|
De IDE schijf is bedoeld om te gebruiken voor freeNAS zelf. Ik heb 2 SATA schijven van 500gb erin zitten voor de opslag, maar deze kan ik dus niet toevoegen in freeNAS.

Nu kan ik op de site van freeNAS, google en GoT niet terug vinden hoe ik het voor elkaar moet krijgen om die 2 SATA schijven zichtbaar te krijgen in freeNAS. De schijven werken overigens prima omdat ik hiervoor deze 3 schijven in een 'simpele' nas server heb gehad (windows xp pro, met backup tooltje :+ )

De specs van de server zijn:
Asus P5N-EM HDMI
Intel Celeron E1400
Corsair 1GB DDR2 800mhz
1x IDE 160GB WD
2x SATA 500GB WD

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 11:07
De sata schijven zitten op een SATA controller. Misschien moet je daar de drivers nog van installeren?

Ik heb zelf nooit wat gedaan met FreeNAS maar ik kan het mij zo voorstellen.

Edit:

Op de onderstaande URL vind je de ingebouwde drivers.
http://www.freenas.org/in...id=freenas_users_hardware

[ Voor 30% gewijzigd door Racemol op 28-09-2008 16:26 ]

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
Helaas staat de chipset van mijn mobo er niet tussen :'(

Inmiddels heb ik een el cheapo (sweex) RAID kaartje in een PCI bus gedrukt, welke dus wel werkt :s
Overigens zie ik als ik de schijven onboard heb aangesloten worden de schijven wel herkent! Voorlopig kan ik dus even verder, maar dit is toch niet wat ik gehoopt had :( weet iemand of het mogelijk is om met dit moederbord de SATA aansluitignen 'werkend' te krijgen? (speciaal dit moederbord gekocht omdat hij oa. 4 SATA aansluitingen heeft en onboard grafische kaart, welke je niet gebruikt maar wel nodig hebt) Voorlopig kan ik in elk geval voorruit met het el cheapo SATA kaartje :+

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Misschien dat je in je BIOS de SATA controller in "IDE compatible" modus kunt forcen?

Dan zou in theorie de schijf door een vrij standaard IDE driver moeten worden opgepakt.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
mm ook niet...
ik denk dat ik toch dit mobo maar terug stuur, en een ander koop ik heb deze in gedachte:
Asrock ConRoe1333-D667 R1.0
Welke de volgende chipset heeft:
- Northbridge: Intel® 945GC A2
- Southbridge: Intel® ICH7

Nou wordt de southbridge ondersteunt (volgens deze site: http://www.fluffles.net/forum/software/41.1), maar hoe zit het met de northbridge? hij staat niet bij het lijstje (zie bovenstaande link), maar zou dat goed gaan? (net als met het huidige moederbord, niet ondersteunt: wel werkende cpu, ram ed.)