Wifi bereik vergroten bij zowel AP als Client!?

Pagina: 1
Acties:

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 13:19
Al enige tijd loop ik met de vraag rond of het zin heeft om de antenne van mijn acces point te vervangen. Nou vraag ik me alleen af of dit zin heeft. Na verschillende discussies is het me eigenlijk nog steeds niet helemaal duidelijk...

Mijn redenatie is als volgt:
Als ik mijn antenne van mijn AP vervang voor een betere/grotere antenne. Word zowel het zend- als ontvangst bereik vergoot. Ik heb het dus niet over het verhogen van je vermogen (aantal mw). Ik denk daarom ook dat het niet nodig is, om je wifi clients ook te voorzien van een grote/betere antenne. Het zendbereik ligt naar mijn mening ook gelijk aan het ontvangstbereik.

Nou zijn er mensen die die mening niet met mij delen. De andere partij zegt in de discussie dat wanneer je de antenne op de AP vervangt. Je de antenne (of in ieder geval het bereik) van de client ook moet vergroten. De accespoint kan bij het vergroten/verbeteren van de antenne wel de client bereiken, maar de client bereikt de AP niet. Ook hier praten we dus niet over het vermogen, maar puur en alleen over het vervangen van een grotere/betere antenne.

Mijn vraag is eigenlijk of er Tweakers zijn die weten hoe die techniek precies in elkaar zit? Ligt het zend- en ontvangst bereik inderdaad gelijk aan elkaar? Of heeft het vervangen van een antenne op je AP alleen zin als je je clients ook voorziet van beter/grotere hardware?

Verwijderd

Ik heb zelf een antenne voor een afstand van 40 meter, en de maximum snelheid word er niet veel hoger van, maar als het slecht weer is of vorst op de ruiten, en met standaard antenne de snelheid naar beneden zou gaan, blijft hij met de grote antenne langer op dezelfde snelheid.
Dat effect heb ik eerst met 1 antenne uitgeprobeerd, en de tweede antenne gaf heel weinig verbetering tov 1grote antenne.
In mijn geval was het om te bridgen, dus 2 ap's die een verbinding maken, weet niet of dat iets uitmaakt.