Menu's in games de laatste tijd...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 20:55
Deze ervaringen zijn allemaal van een PC games

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat menu's in games de laatste tijd drastisch zijn verslechterd. Menu's worden steeds mooier vormgegeven met mooie animaties van knoppen en grote gerenderde plaatjes op de achtergrond. Allemaal heel leuk, maar zitten we daar op te wachten?

Het ergste is nog dat je heel vaak moet laden voor een menu. Laden voor een menu!? Jawel! Want anders krijg je geen mooie animaties, en geen vette gerenderde stad op de achtergrond!

De geanimeerde knoppen waarop je moet wachten zijn irritant. Op een gegeven moment weet ik precies welke knoppen ik in moet drukken om te herstarten. Dat wil ik binnen 2 seconden doen, en dan wil ik niet wachten op animaties....

Maar het laden van menu's is het meest absurd. Laden voor een nieuwe game, daar kan ik mee leven en is logisch, maar laden voor een menu? Als ik een spel wil afsluiten, dan wil ik dat kunnen doen met Alt-F4, maar nee, meeste games zijn ports tegenwoordig, en kennen geen Alt-F4. Als dat niet kan, wil ik als ik in een race zit, meteen een knopje hebben: Exit to windows, samen met een knopje Quit race. En niet alleen ''Quit'', zoals bij Pure het geval is. Wat doet ''Quit''?? Ga ik dan uit het complete spel? Eindigt de race? Eindigt het kampioenschap? Wat doet die knop??
Als ik dan ook nog moet laden om het hele spel af te sluiten (laden voor het menu), dan begrijp ik het echt niet meer. Ik heb m'n tijd wel beter te besteden dan aan het afsluiten van een game, wat gemiddeld gezien toch weer 20 seconden duurt tegenwoordig. En dat laden is dan alleen voor mooie achtergronden, leuke knopjes en meer van dat soort meuk?

Ook de muis word niet meer gebruikt in menu's, alleen de pijltjes toetsen. Neem nu NFS Pro Street, leuke game, maar het menu is alleen bestuurbaar met de pijltjes toetsen, en knoppen als 7, 8 en 9 ( |:( 8)7 ). Nu zal dit wel komen omdat iedereen PC games download, en het niet meer rendabel is, blablabla. Maar als je hem dan port, doe het dan goed! Maak gewoon een muis in dat spel! Is toch niet zo moeilijk??

Voorbeelden van deze games:
Rainbow Six Vegas 1 en 2
Pure (vooral de animaties, ik hoef toch niet te wachten totdat de animatie van het knopje klaar is?)
Assasins Creed (helemaal extreem, gelukkig hebben ze daar wel een Alt-F4 optie)
En vast nog wel een hele hoop anderen.

Wat is jullie ervaring hiermee, en wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Stalker Clear Sky kan een paar seconden hangen in het menu wanneer je iets wijzigt. Bij Crysis Warhead gaat het allemaal vlotjes. De games die je opsomt heb ik geen ervaring mee.

Verder vind ik ook dat menu's niet moeten laden. Wachten tot de play button tevoorschijn komt is al helemaal gek, het ziet er mooi uit maar heeft totaal geen nut. Een beetje hetzelfde als flash sites, ik wil direct ergens op kunnen klikken en geen halve eeuw op de knopjes hoeven wachten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:11

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Zoals in Battlefield 2.

Als je op escape duwt tijden een spel krijg je gewoon een 'Menu Loading' venstertje :P
En dat is geen port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voorbeelden van goede menu's zijn er echter ook nog: Call of Duty 4, Trackmania Nations: Forever, Flatout 2: Ultimate Carnage

Voor de rest heb ik even weinig staan dus daar durf ik me niet zomaar over uit te laten. Maar inderdaad, het is triest gesteld met sommige games. Ook wel typisch om te zien dat het inderdaad vaak ports zijn waar het laden lang duurt en het menu gebloat is. Zou het iets te maken hebben met 't feit dat er een grote stap gemaakt is van 'core' naar 'casual' met de consoles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Laatst online: 29-09 19:02
Menu's ....

Consoles hebben inderdaad buiten beroerde, 'arcade' gameplay nog een slachtoffer gemaakt.
Het moet zo simpel mogelijk zijn (liefst niet meer dan 3 knopjes per scherm), moet er flashy uitzien en gezien het beperkte geheugen van een console word elke 'scene' apart geladen. Poorten mogen ook niet te lang duren, dus dan maar een regelrechte copy-pasta. Immers, tijd is geld.

d:)b Consoles d:)b

:r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

DIRT is volgens mij niet te overtreffen op gebied van laadtijd voor alleen het menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:57

Angeloonie

Cheeseburger Addict

SYQ schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:37:
DIRT is volgens mij niet te overtreffen op gebied van laadtijd voor alleen het menu
Star Wars: The Force Unleashed kan er ook wat van.. 15 sec oid voor alleen wisselen van menuschermpje.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Angeloonie schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:41:
[...]

Star Wars: The Force Unleashed kan er ook wat van.. 15 sec oid voor alleen wisselen van menuschermpje.
Op welk platform?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 19:47

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

idd want ik heb er geen last van op de 360 hoor :?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:57

Angeloonie

Cheeseburger Addict

CrankyGamerOG schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:45:
[...]

idd want ik heb er geen last van op de 360 hoor :?
X360..

Als jij wisselt in je menu's (bijvoorbeeld die training room, en je wil terug naar het normale menu), dan duurt dat echt een eeuwigheid.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik hoop dan maar, als er ooit een pc versie van The Force Unleashed komt, dat niet zomaar een port zal zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ETzPliskin schreef op zondag 28 september 2008 @ 14:59:
Zoals in Battlefield 2.

Als je op escape duwt tijden een spel krijg je gewoon een 'Menu Loading' venstertje :P
En dat is geen port.
Dat is dan ook echt bizar. Zodra je speelt is het een leuk spel, maar het menu is echt een nachtmerrie. Maar daar krijg je er ook nog eens helemaal NIETS voor terug, want het menu is echt bijzonder oninteressant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
Dat doet me weer denken aan SWAT 4. Moest je ook eeuwen laden voor het menu. Simpel afsluiten duurde dan ook een eeuwigheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10 17:51
Daars dit filmpje een goed voorbeeld van, moet je echt engelen geduld hebben

PSP loading times, epic failure...

[YouTube: http://nl.youtube.com/watch?v=Lhib8lDknBM]

[ Voor 12% gewijzigd door Turismo op 28-09-2008 16:38 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 09:30
Niet flamen.

[ Voor 77% gewijzigd door TheZeroorez op 28-09-2008 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bij dit soort posts kun je beter een topicreport maken :)

[ Voor 84% gewijzigd door TheZeroorez op 28-09-2008 16:50 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:45
Turismo schreef op zondag 28 september 2008 @ 16:33:

[video]
doet me denken aan een oude tv reclame voor breedband internet.
waar iemand noors, gitaar en nog wat dingen heeft geleerd terwijl hij wacht op een pagina die aan het laden is...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 13-10 20:55
Deze is ook leuk:

Gelukkig kan je hier wel Alt-F4'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:04

Nakebod

Nope.

Turismo schreef op zondag 28 september 2008 @ 16:33:

[video]
Zomg, dat is wel heel extreem zeg. Exemplaartje die niet goed is, of is dit normaal? :x
Vind over het algemeen de laadtijden wel aan de hogere kant, maar laden voor het menu heb ik, afaik, nog niet meegemaakt.
Kan me wel voorstellen dat er misschien al een soort pre-buffer van textures gedaan wordt, maar daar mag, lijkt mij, het laden van een menu niet onder lijden.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10 17:51
Nakebod schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:11:
[...]

Zomg, dat is wel heel extreem zeg. Exemplaartje die niet goed is, of is dit normaal? :x
Vind over het algemeen de laadtijden wel aan de hogere kant, maar laden voor het menu heb ik, afaik, nog niet meegemaakt.
Kan me wel voorstellen dat er misschien al een soort pre-buffer van textures gedaan wordt, maar daar mag, lijkt mij, het laden van een menu niet onder lijden.
Is helaas meer regel dan uitzondering, in een grijs verleden ook een PSP gehad, week later weggedaan.
Leuk zon portable apparaat, maar als je zooooo lang moet laden om ff tussendoor een spelletje te spelen, schiet het cker zijn doel voorbij.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 19:20
Ik ben het helemaal eens dat er veel te veel spellen zijn die een menu hebben dat zwaarder is dan goed voor ze is. Dit komt de laadtijden niet ten goede, wat juist tegen het concept van een menu indruist.

Een erg goed voorbeeld hiervan is UT3. De allereerste UT werd geprezen om zijn simpele window menu, maar in UT3 lijkt het alsof ze niet eens moeite hebben gedaan om een fatsoenlijk menu in elkaar te draaien voor de PC versie. Een veel gehoorde klacht was dan ook de traagheid van het menu, en de vele bevestigingen overal (die ze overigens na de eerste patch al aardig naar beneden hebben geschroefd).

Of dit te wijten valt aan de vele ports van console naar PC valt te betwijfelen, aangezien er ook genoeg PC games zijn die met hetzelfde probleem te kampen hebben. Goede discussie dit trouwens, ga ik zeker volgen.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 07:27

JediUberknaft

May Da Force B With You !

Ik vond Medal Of Honor Airborn echt mega irritant met afsluiten .... Kreeg je eerst nog die hele animatie van die vliegtuigen te zien ! Alsof ik daarop zat te wachten !

Verder kan Rainbow Six Vegas 2 er ook wat van met wachttijden naar het menu, na afsluiten van een game ...
UT3 duurt ook echt eeeeeeuwen met opstarten van het menu, ingame loopt hij super soepel, maar het opstarten duurt jaren van de game en menu.

Maar over het algemeen heb ik verder tot nu toe niet heel veel last bij de meeste games. Dit is allemaal op de pc trouwens.

[ Voor 14% gewijzigd door JediUberknaft op 28-09-2008 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

JediUberknaft schreef op zondag 28 september 2008 @ 19:53:
Ik vond Medal Of Honor Airborn echt mega irritant met afsluiten .... Kreeg je eerst nog die hele animatie van die vliegtuigen te zien ! Alsof ik daarop zat te wachten !

Verder kan Rainbow Six Vegas 2 er ook wat van met wachttijden naar het menu, na afsluiten van een game ...
UT3 duurt ook echt eeeeeeuwen met opstarten van het menu, ingame loopt hij super soepel, maar het opstarten duurt jaren van de game en menu.

Maar over het algemeen heb ik verder tot nu toe niet heel veel last bij de meeste games. Dit is allemaal op de pc trouwens.
Om even ontopic te blijven: Ik vraag me af wie dat geweldige menu van UT3 heeft verzonnen.. 8)7 |:(

https://k1600gt.nl

Pagina: 1